"Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’"
broeder Aad, heeft die tekst echt nodig om er een probleem van te maken? Moet dat theologisch geld mogen kosten? Stoort het jou? Beperkt het je in je geloofsovertuiging?
Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, net zo min als dat mijn Geloof een deuk heeft opgelopen van de vraag of er nou één bezetene in Gardara was, (aan de overkant van het meer) of dat het er toch twee waren, zoals ik elders las. (ik denk één, dát in ieder geval dus!).
Ik meen dat een Nazoreeër een apart gestelde was, t.b.v. de dienst aan de Allerhoogste. Simson was er een, weet ik, Johannes de doper ook lijkt mij. Samuel misschien? Die kwamen niet uit Nazareth. Nou kwam de Here Jezus dus, ik denk bewust, wel uit Nazareth en werd dus de Nazarener genoemd.
Liggen de woorden in de grondtaal misschien dichter bij elkaar? (denk aan ons Filistijn en Palestijn) ik hoef het niet te weten. Jezus Christus was het immers allebei; en Nazoreeër en ook Nazarener; altijd raak dus!! Heerlijk hè?!
Weer een kerkjesscheuring afgevangen?
Nou is het wel zo dat een goede vertaling voor mij heel waardevol is. Goede vertalers zijn voor mij hun geld ruimschoots waard. Van de gemiddelde filosofisch theoloog weet ik dat zo net nog niet, tenminste binnen mijn kerk. En voor de faculteit als zodanig heb ik misschien al wel zo onderhand minachting, in elk geval gaat het steeds meer die kant op.
Ook vind ik dat ik op dit topic al lang genadeloos verslagen zou behoren te zijn, als theologisch verdraaien zo'n waardevolle 'wetenschap' zou zijn.
Weet je Aad, als ik even uit mag wijden over de vraag hoe ik er zo toe kom om deze 'kat de bel aan te binden', dan moet ik een stukje van mijn geschiedenis blootleggen: als bouwvakker heb ik na mijn HBO een groot aantal jaren een studiefunctie mogen vervullen: "hoe bouwen wij en hoe kan het anders (doen anderen het anders) en waarom dan en hoe gaat dat dan en wat kost dat dan, enz., enzovoort." Op grond van die opdracht las ik wel 15 vakbladen, liep alle symposia en congressen en beurzen af, sprak iedereen waar ik wat van kon leren, heerlijk, en alles betaald als bouwvakker in overheidsdienst. De enige eis welke men aan mij stelde was iedere 14 dagen een ringband vol met bevind van zaken. We hadden 15 tot 20 academici c.s. welke ik zo moest voeden, wat voordeliger werd gevonden dan dat iedereen zelf op oriëntatie ging. (was overigens niet in korting op de snoep- sorry studiereizen welke regelmatig werden gemaakt hoor)
Misschien heb ik het wel eens verteld, maar ik kwam er achter - wat niet mijn opdracht was - dat architectuur een zieke mode was met weinig méér maatschappelijk nut dan wat ir. de Wit, als toen voorzitter van de BNA benoemde en ooit publiekelijk stelde: 'wij moeten ophouden met ijdele monumenten voor onszelf op te richten, doch gewoon maatschappelijk nuttig bezig willen zijn'.
Hier zou ik uiteraard een boek over kunnen schrijven en alle vuile was buiten hangen, maar daar gaat dit topic niet over.
Eigenlijk zou ik al het werk van de leugenaar van den beginne in het bouwvak waar ik tegenaan liep aan willen wijzen, dus van de overste dezer wereld. Edoch, daar zit de bouw uiteraard niet op te wachten, maar de theologie net zo min, is mijn nog veel langere bevinding als gereformeerd onder-horige. (net nog geen lijf-eigene dus,

hoewel daar wel klachten over bestaan in rechts gereformeerde denominaties, weten we.)
Mijnheer de Bruijn: beter voorbeeld van benodigd theologisch ingrijpen in Gods heilig Woord alstublieft ..................