Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 mar 2008 15:11

Bevlogen schreef:
Race406 schreef:Gistermorgen in onze eigen gemeente vertelde de dominee dat iedereen normen en waarden had. Ook de mensen in de gevangenis waar hij had gewerkt.
"De mensen kunnen de meest rare dingen hebben gedaan, maar ze houden soms heel veel van de natuur. Ze verzorgen met veel liefde hun planten. Ze kopen er zelfs speciale apparatuur voor. En als ze vervolgens worden opgepakt zijn ze zeer verbaasd. De mensen worden juist zo lekker rustig van hun plantjes!" :mrgreen:

Hahaha :mrgreen: Heeft jullie dominee ook ergens een eh... kwekerij op z'n zolder staan? :mrgreen:

Ja, de stekjes krijg ik altijd. :mrgreen: Broederliefde is dat. 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2008 07:40

Gisteren in de preek gehoord, schijnt echt gebeurd te zijn:

Een atheist komt elke dag langs een kerk gelopen. Soms ziet hij er mensen staan of naar binnenlopen maar wat er verder gebeurt weet hij niet, hij merkt er helemaal niets van. Als hij de mensen zo ziet krijgt hij totaal geen neiging om ook naar binnen te gaan. Elke keer loopt hij de kerk voorbij. Op een gegeven moment kijkt hij uit het raam en ziet de kerk in de brand staan. Hij rent naar de kerk om te helpen met blussen. Als de brand onder controle is zegt de voorganger van de gemeente tegen hem: Nou, dat is de eerste keer dat ik je naar de kerk heb zien rennen. Waarop de atheist antwoordt: Ja, maar dit was ook de eerste keer dat jullie kerk in vuur en vlam stond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 apr 2008 15:04

Marnix schreef:Gisteren in de preek gehoord, schijnt echt gebeurd te zijn:

Een atheist komt elke dag langs een kerk gelopen. Soms ziet hij er mensen staan of naar binnenlopen maar wat er verder gebeurt weet hij niet, hij merkt er helemaal niets van. Als hij de mensen zo ziet krijgt hij totaal geen neiging om ook naar binnen te gaan. Elke keer loopt hij de kerk voorbij. Op een gegeven moment kijkt hij uit het raam en ziet de kerk in de brand staan. Hij rent naar de kerk om te helpen met blussen. Als de brand onder controle is zegt de voorganger van de gemeente tegen hem: Nou, dat is de eerste keer dat ik je naar de kerk heb zien rennen. Waarop de atheist antwoordt: Ja, maar dit was ook de eerste keer dat jullie kerk in vuur en vlam stond.
:shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2008 15:36

schokkend?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 apr 2008 16:40

't Klinkt niet als iets wat echt gebeurd is eigenlijk.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 apr 2008 20:08

Maar de strekking is duidelijk, toch?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2008 20:13

absoluuut.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 apr 2008 21:39

Iemand slaat per ongeluk een paar bladzijs over met bijbellezen en leest ongeveer het volgende:
En Adam kreeg een vrouw en pekte haar van binnen en van buiten.

Een dominee wordt bevestigd in het ambt, wordt toegesproken door een ouderling. Die ouderling kent het gezin nog niet goed, maar ziet een gezin op de voorste bank. Dus hij gaat een heel verhaal houden over de lust van de ogen van de dominee, knikt die mevrouw eens vriendelijk toe. Blijkt dat het predikantsgezin op de achterste bank zat, omdat die vrouw kerkvrees had.

Ds. V, in de tijd na zijn losmaking van E en voor zijn overstap naar een ander kerkverband:
Vandaag gaan wij lezen uit 2 Spreuken 3.

-------------------------
Niet echt een anekdote, maar wel een leuk verhaal over de kerk:

Een boer ging zondags naar de kerk in de stad. toen hij thuis kwam zei hij dat hij de dienst best goed vond, maar dat ze van die praise-liederen hadden, in plaats van psalmen.
"Wat is een praise-lied?" vroeg zijn vrouw.
"Wel Martha" zei de boer, "als ik je wilde zeggen 'Martha, de koeien zijn in het koren', dan zou dat een psalm zijn.Maar als ik tegen je zou zeggen
Martha, MARTHA, MARTHA, de koeien, de grote koeien, de zwarte koeien, de witte koeien, de koeien, KOEIEN, KOEIEN, zijn in het koren, zijn in het koren, zijn in het koren, zijn in het koren, KOREN, KOREN, KO¬REN, KOREN'
en ik zou dat geheel nog eens twee of drie keer herhalen, dan zou dat een praise-lied zijn."
Een jonge man ging op een zondag naar een andere gemeente dan hij gewoon was. Toen hij thuiskwam zei hij tegen zijn vrouw 'de samenkomst was wel mooi, maar ze zongen van die psalmen, in plaats van praise-liederen. "
"Wat is een psalm?"vroeg zijn vrouw.
"Wel" zei de man, "als ik tegen je zou zeggen:
'Martha de koeien zijn in het koren' dan zou dat een praise-lied zijn. Maar als ïk zou zeggen:
'0, Martha; gij die mijn liefste zijt,
hoor naar mijn geroep in deze wereldtijd,
neig toch uw oor,
dat 'k u mijn klacht doe horen;
het redeloos gediert' op zoek naar geurig kruid,
maakte des mensen spijze tot zijn buit.
De runderen zijn staande in het koren'

En als er dan nog twee coupletten waren en ik zou zeggen we zingen alleen couplet I en 3, dan zou dat een psalm zijn ....
Baksteen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2008 10:17

:)

Airke, ik weet niet zeker of het echt gebeurd is maar waarom zou dat zo onlogisch zijn? Als die man altijd langs de kerk loopt zullen ze hem vast wel herkennen en zien dat hij altijd doorloopt :)

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 28 apr 2008 15:14

appelflap. die van jou werkt wel verhelderend voor mij!:) :mrgreen:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 apr 2008 23:29

Marnix schreef::)

Airke, ik weet niet zeker of het echt gebeurd is maar waarom zou dat zo onlogisch zijn? Als die man altijd langs de kerk loopt zullen ze hem vast wel herkennen en zien dat hij altijd doorloopt :)

Hm, ik doelde eigenlijk op het antwoord van de atheïst.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 29 apr 2008 07:52

Leuk appelflap (alleen is dat verhaal moeilijk voorlezen, dat probeerde ik dus, maar dat zingen over Martha is wel lastig :wink: )

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 apr 2008 19:57

Marnix schreef:schokkend?
nou ik wist geen andere smiley eigenlijk, vind het wel een bijzonder verhaal.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

joep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joep » 05 mei 2008 22:24

Heden overleden....de gemeente!

"Dit was de aanhef van een rouwbrief, die onlangs door een Engelse predikant aan al zijn gemeenteleden werd toegezonden. Hij heeft mét en om zijn gemeente jarenlang geworsteld, in de nette wijk, die hem in zijn stad is toebedeeld.
Hij heeft gepreekt met al de warmte van zijn hart om de gemeente tot de vreugde en de zegen van een echte gemeente van Christus te lokken. Hij heeft gepleit en getuigd op huisbezoek en op de gemeenteavonden. Hij heeft gebeden, met taaie volharding, of zij elkaar toch eens mochten leren vinden als broeders en zusters in een levende gemeenschap met díe ene Heere.

Het heeft alles niet mogen baten. Ds. Fox ploegde op de rotsen van een traditioneel, ongeïnteresseerd Christendom, dat als enige prestatie een half gevuld kerkje opbracht, een kille verzameling luisteraars, wier voornaamste beweging bestond in een stijf knikje naar deze en gene, maar vooral niet naar die of die.

Op een morgen, nadat hij weer eens zijn trouwe gebeden voor de gemeente had beëindigd, kwam er plotseling een idee. Ds. Fox nam een vulpen en schreef deze rouwbrief op: “Heden overleed, na een kalm en geduldig gedragen lijden, de gemeente. De rouwdienst zal plaats hebben op zaterdagmiddag a.s. in de kerk, waar gelegenheid is de overledene nog eenmaal te zien.

Vooral deze toevoeging deed het kerkje volstromen. Men vroeg zich af, wat de dominee voorhad. Men was niet gewend dat hij gekke dingen deed. Er moest iets ernstigs achter steken. Werd de kerk afgebroken? Werd de gemeente opgeheven? Onder de kansel stond inderdaad een kist. Ds. Fox besteeg de kansel en hield een korte toespraak. Hij herdacht in sobere woorden de overledene. Zij was aan een toenemende lusteloosheid en zwaarmoedigheid overleden. Dat zij geen pijn voelde had tragisch genoeg haar einde verhaast.

Zo was zij zacht en kalm en in zichzelf gekeerd, als zij sinds jaren was, overleden. Het enige, wat ons overblijft, is haar ziel in de oneindige barmhartigheid van God aanbevelen, aldus besloot Ds. Fox zijn toespraak, waarna hij nog aankondigde, dat er nu gelegenheid was langs de kist te defileren voor een laatste groet. Schuw en bevreemd bleef de gemeente aanvankelijk zitten. Maar Ds. Fox, die ernstig terzijde van de kist was komen staan, wenkte de kerkenraad om de rij te openen. De broeders traden aan en wierpen één voor één een laatste blik in de kist waar volgens de dominee, de dode gemeente in lag. Weinige gezichten bleven onbewogen na de blik. Sommigen verbleekten plotseling, anderen schenen verschrokken, of wierpen een vragende of verontwaardigde blik op Ds. Fox, die nog altijd zwijgend, maar met een grote liefde voor de gemeente op zijn gelaat, terzijde stond. Langzaam volgde de gemeente het voorbeeld van de kerkenraad. In een diepere beklemming dan op welke begrafenis dan ook, schoven de gemeenteleden de rij zwijgend uit. Daarna zette iedereen zich weer neer in de bank, de hand voor de ogen. Een vrouw begon gedempt te snikken... In de kist lag een grote spiegel. Wie zichzelf over de dode gemeente boog, zag zichzelf in de ogen .......

’s Avonds stonden ze op de stoep bij Ds. Fox: een ouderling en zeven gemeenteleden, waaronder twee vrouwen en twee jongeren. De ouderling, die het woord zou doen, had het er niet gemakkelijk mee. Hij zei: ”Dominee... we hebben het allemaal begrepen ..... Maar we wíllen niet meer dood zijn, we willen een levende gemeente van onze Heere zijn. Wilt u ons helpen om dat te worden? En eh... buiten staat de rest van de gemeente. Die hebben ons gestuurd.”

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 06 mei 2008 06:16

deze vind ik mooi!:D

Terug naar “[Religie] - Algemeen”