Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Boekenlezer » 26 sep 2013 20:48

Janvanverweg schreef:er staan verschillende verbonden in de bijbel. dat klopt.

Dat is vrij voorzichtjes uitgedrukt.
Iedereen zal bijvoorbeeld erkennen, dat de zondeval in de Bijbel staat. Maar er is ook nog zoiets als: de waarde die - of het gewicht dat - er aan wordt toegekend. Iemand die de zondeval van weinig gewicht inschat, zal bijvoorbeeld geheel anders tegen zonde aankijken, erover denken en ermee omgaan, dan iemand die er veel gewicht aan toekent. Ja, dan kijk je heel anders tegen het hele leven aan. Zo'n verschil is er bijvoorbeeld tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de kerken van de Reformatie.

Janvanverweg schreef:de gedachte van de volkskerk nam de reformatie ook over...

Huh, wat zeg je nou toch allemaal? Die gedachte komt inderdaad voor in kerken die van de Reformatie afstammen, maar is niet algemeen geldend, hoor. En ik betwijfel of de Reformatoren die gedachte gelijk al hadden. Ik zou denken van niet, maar ik weet het feitelijk niet. In Nederland is het volgens mij vooral typisch voor de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk en de huidige PKN. (Voorbeeldje: RD-artikel) Maar de meeste andere kerken van de gereformeerde gezindte hebben die gedachte niet.

Janvanverweg schreef:soms moet je de moed hebben om zaken recht te zetten. niet om 'te rebeleren' niet om te schokeren, niet uit verachting van het verleden maar omdat het het juiste is.

Ja, hahaha! Maar dat nou juist het grappige: wanneer weet je dat iets het juiste is? Wanneer weet je dat uitgerekend jij het bij het rechte eind hebt? :lol:

Ik krijg in deze discussie een beetje het gevoel, dat wanneer iemand iets gelooft, dat het niet meer uitmaakt hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, maar dat alles in de mal van de geloofsopvatting wordt geperst. De feiten zoals ze zijn hebben dan geen vormende invloed meer, maar de mens die behept is met een bepaalde overtuiging zal die koste wat het kost in stand houden.
Dat is natuurlijk wat simpel gesteld. Want er zal natuurlijk per persoon variatie zijn in een aantal zaken, zoals ontvankelijkheid voor dat wat anders is dan de verwachting op grond van eigen overtuigingen, al of niet nuchter zijn m.b.t. het eigen ego en zo...
Je ziet dat in diverse zaken. Een christen zal een islamiet niet zomaar - of zeg maar gerust meestal helemaal níet - kunnen overtuigen bijvoorbeeld. En andersom is het evenzo. Hebben zij dan beiden gelijk? Dat is uitgesloten, gezien de met elkaar strijdende ideeën. Maar dat maakt ook niet uit, ieder is van het zijne overtuigd. De dingen gaan door zoals ze gaan.
Hetzelfde zie ik in deze discussie gebeuren. Er zijn alleen verschillen in de manier waarop zich dat manifesteert.

Om die reden ga ik maar niet al te hard roepen dat ik gelijk heb of zo. Ik heb er wel een idee van hoe ik het voor mijzelf zie. Maar om bombastisch mijn gelijk op te eisen, dat heeft geen zin. Ten eerste heeft de werkelijkheid, waarop mijn opvattingen betrekking hebben, het niet nodig, want die verandert er geen steek van. Ten tweede heeft het wat mij betreft ook geen nut naar een ander toe. Een ander van je gedachten overtuigen is heel vaak een illusie, ongeacht of je nou gelijk hebt of niet. Daarom heb ik er bijvoorbeeld wel eens voor gekozen om een zaak open te presenteren in de vorm van een vraag. (Waarbij een antwoord dan opvallenderwijs nogal eens uitbleef...)

Ik denk dat ik gelijk heb.
Jij denkt dat jij gelijk hebt.
Er valt geen objectieve uitspraak over te doen, want we zijn beiden subject in de discussie, en het object van discussie spreekt helaas niet, want dat is geen menselijk persoon.

In deze discussie heb ik mij iets laten ontvallen, over een antikerkelijke houding van 'middelvinger opsteken naar de kerkelijke traditie' en zo. Dat was eigenlijk niet eens zo persoonlijk op jou gericht bedoeld. Maar er zit natuurlijk wel ergernis achter. En toen ik eens terugkeek, zag ik er een reden van. Vooral deze reactie vond ik echt ongepast. En de ongepastheid zit vooral ook in het enòrme dedain naar de kerk van vroeger, diegenen die tot dezelfde gemeenschap der heiligen behoren waarmee ik mij verbonden voel, de kerk van alle tijden. Het hele verhaal werd opzij geschoven en genegeerd, om maar het eigen gelijk krampachtig in stand te houden. Er stond een vraag aan het einde van het betoog: U mag zelf kiezen. Is de kinderdoop later geïntroduceerd zonder sporen van discussie achter te laten, of gaat de kinderdoop inderdaad terug op de discipelen? Maar dáár werd natuurlijk niet op gereageerd! Welnee! Dat vind ik wel een schoolvoorbeeld van iemand die zijn kop willens en wetens in het zand steekt. (Mijn gedachten zijn al gegaan over eigenwillige godsdienst, zoals je dat bijvoorbeeld zag in 1 Koningen 12:25-13:4.) Het zien van zoveel menselijke domheid en koppigheid kan mij boos maken. (Ik zou nu uiteraard een bepaald dier kunnen noemen, maar dat is mijn gewoonte niet om daarnaar te verwijzen. :mrgreen: ) Want je merkt van zo iemand ook totaal níéts van een eerlijke gesprekshouding. Nee, als hij zijn gelijk maar kan halen, desnoods tegen de klaarblijkelijke feiten in...
Hiermee zeg ik overigens niet dat de gelinkte reactie de enige is, die die ergernis veroorzaakt heeft. Wel zou ik kunnen zeggen dat de net door mij gewraakte houding de geloofwaardigheid/reputatie van de geloofsdopers geen goed doet voor mij.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 26 sep 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 sep 2013 20:54

Boekenlezer schreef:Bovendien is het op zijn tijd eens heerlijk om eens lekker flink te polemiseren, elkaar eens flink om de oren te slaan. Net zoals jongens het leuk vinden om al vechtend elkaars krachten te meten. "Wie niet polemiseert is niet bekeerd" schijnt dr. K. Schilder ooit gezegd te hebben. Ik zeg: "Wie niet polemiseert, kent de ware geneugten des leven niet." :mrgreen:

''Leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart''.

K.Schilder heeft Jan Wolkers nog gedoopt.
Duidelijk geen geloofsdoop. :?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 21:04

mealybug schreef:K.Schilder heeft Jan Wolkers nog gedoopt.
Duidelijk geen geloofsdoop. :?

Maarten 't Hart is ook gedoopt.
Toch kan je zien dat God hem niet loslaat, want hij blijft tegen God aantrappen.

Dat zie je bij meer mensen, wat nog steeds vat op hen heeft, daar blijven ze zich maar in vast bijten en daar trappen ze het hardst tegen aan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 sep 2013 21:22

Bambi schreef:Maarten 't Hart is ook gedoopt.
Toch kan je zien dat God hem niet loslaat, want hij blijft tegen God aantrappen.

Ik zie het verband niet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 21:25

mealybug schreef:Ik zie het verband niet.

:shock: <:0

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 21:27

ik vraag me af, of er onder de tegenstanders van de kinderdoop, ook mensen zitten, die als kind
niet gedoopt zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 sep 2013 21:28

Misschien helpt het, als je de verbandtrommel open doet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 21:48

Boekenlezer schreef:Misschien helpt het, als je de verbandtrommel open doet

:schaterlach:
Laatst gewijzigd door Bambi op 26 sep 2013 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 26 sep 2013 23:28

@Janvanverweg
Het woord baby doop is dan evenmin dekkend. Johannes de Doper sprong door de Geest van God op de buik van zijn moeder. Als dus zelfs al een baby de Heilige Geest kan bezitten waarom zouden babies dan moeten worden behandeld alsof het geloof aan hun voorbij gaat?

Ook toon je een grote misvatting mbt de zichtbare en onzichtbare kerk. Simon de Tovenaar had de geloofsdoop ondergaan. En Judas Iscariot was een van de twaalf discipelen van Jezus. Kortom ook met de geloofsdoop vallen zichtbare en onzichtbare kerk niet samen. Vervolgens moet dan ook nog gemeld worden dat ook gelovigen blijven zondigen tot hun dood, zodat op grond van een zonderegister niet iemands zaligheid kan worden afgelezen. De buitenwacht ziet dus niet alleen ongelovige gedoopten, maar ook sjoemelende, bedriegende, corrupte en pedofiele gelovigen.

Wanneer men spreekt over het inwendig tot het genadeverbond behoren, spreekt men niet over tot de ware kerk behoren, maar hooguit over ware gelovige zijn. Het begrip ware kerk heeft in de theologie zelfs niets te maken met of een individu of een collectief van individuen gelooft of niet. Zij is een qualificatie voor een zichtbare kerk. Het gaat in de leer mbt de ware kerk er namelijk om dat bij haar (i.e. de zichtbare kerk, de gemeente) de belijdenis, de sacramenten en de tucht conform Gods Woord zijn. Wat natuurlijk ook meteen inhoudt dat een gelovig individu niet onverschillig kan of mag zijn over waar hij of zij kerkt.

Tot slot het begrip volkskerk is een verwarrend begrip omdat het nooit een vastomlijnd begrip is geweest en door iedereen anders wordt geïnterpreteerd. Toch wil ik hierbij wel wijzen op het zendingsbevel van Jezus: “Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.” Hierin wordt niet gesproken over enkelingen of individuen tot discipelen maken, maar van hele volken.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 sep 2013 04:06

Bambi schreef:5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
DIT SLAAT NIET OP DOOP BEDIENINGEN; en ook niet op de bedienimng in een restaurant :mrgreen: Paulus heeft over de bediening als profeet, leraar etc.
Bambi schreef:Valt me ook altijd weer op, dat mensen die een leer willen verdedigen altijd Paulus aanhalen, i.p.v. wat Jezus zelf zegt.
he, ga je de bijbelschrijvers tegen elkaar uitspelen? matheus is meer geinspireerd dan Paulus, en Jacobus telt al helemaal niet mee? Lukas die en een evangelie en veel over Paulus schreef was duidelijk van het pad af in zijn latere werk, jammer toch hij begon zo goed :mrgreen:
Bambi, laten we wel wezen. de evangelie hebben een andere inhoud en functie dan handelingen of de brieven. Jezus was op aarde voordat de gemeenten ontstonden. Paulus stichtte (met anderen) gemeenten en onderwees die. Van alle gemeentestichters is het Paulus van wie zijn brieven in de bijbel gekomen zijn.
nu kan je de authenciteit en inspiratie van de bijbel betwijfelen. (waarom juist deze en geen andere?) en dat is je goed recht. niemand dwingt je om ook maar enig boek asl gezaghebbend aan te nemen.
maar verweg de meeste christenen accepteren de bijbel zoals we die kennen als geinspuireerd en dus gezagwekkend. dat geeft mede een goed fundament om over het christelijk gelof te praten. ander vervalt het in een 'ik vindt ...' op niets af.
het boek handeling dat het ontstaan van de eerste gemeenten beschrijft en de brieven aan de gemeenten en gemeentestichters zijn hieron bij uitstek de bron om uit te drinken als het om gemeente zaken gaat.

maar hoe zwaar wegen de laatste woorden van Jezus opm aarde voor jou? (sinds jij meer waarde hecht aan de evangelien) jezus zei : "maak discipelen en doop hen".
Paulus werkt dat uit, maar de bron is Jezus.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 sep 2013 05:02

@ boekenlezer,
ik schreef afgelopen nacht om enerzijds de discussie zakelijk en netjes te houden en niet persoonlijk te laten worden. als anderen zaken die ons dierbaar zijn verwerpen of onzinnig vinden, dan raakt ons dat natuurlijk. maar we hebben allemaal de keus om daar inhoudelijk op imn te gaan of de ander te beschreeuwen.

anderzijds probeer ik te begrijpen hoe een onbijbelse leer als babie doop onstaan kan zijn. dat zoeken gaf ik een beetje weer.
dat de latere kerken de volkskerk gedachte m.i. toch nog steeds koesteren haal ik uit uitspraken van voorgangers en synoden die de verdeeldheid betreuren en uitzien naar een georganiseerde kerk. (allemaal dezelfde leer, liturgie en liedboek...)
Boekenlezer schreef:Ik krijg in deze discussie een beetje het gevoel, dat wanneer iemand iets gelooft, dat het niet meer uitmaakt hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, maar dat alles in de mal van de geloofsopvatting wordt geperst. De feiten zoals ze zijn hebben dan geen vormende invloed meer, maar de mens die behept is met een bepaalde overtuiging zal die koste wat het kost in stand houden.
laat ik nou precies hetzelfde gevoel hebben! de bijbelse voorwaarden en het beeld dat de bijbel bij de doop geeft (afwassing van zonde, sterven en opnieuw geboren worden; LEES beeld niet letterlijk dmv de doop) worden zomaar vervangen door er andere voorwaarden (geboren uit een kerkelijke ouder) en een ander beeld (deel van 'het verbond') op te leggen.

kennelijk hebben we allebei vragen gesteld waarop we geen antwoord gekregen hebben. ik probeer te beantwoorden wat me gevraagd wordt, maar als ik blz-den terug moet lezen dat laat ik steken vallen. excuus. en er zijn vragen die ik niet serieus neem of niet terzake doende.

wat is trouwens de meerwaarde van het verbond? behalve natuurlijk dat het de babiedoop rechtvaardigd. het verbond heeft niets met redding te maken, draagt niets bij in onze omgang met God, we zijn geen deel van een aards koninkrijk dus de land belofte is ook niet van belang. de genade in christus wordt ook aan hen die buiten 'het verbond' staan aangeboden.
jij ziet het als een groter verband, ik zie het hele nut er niet van in. sterker nog de verbonds gedachte kan averechts werken door naar binnen gekeerd te raken en de onbereikte buitenwacht onbereikt te laten.
wat kan de gelovige of de kerk niet doen zonder het verbond? waar schieten ze tekort zonder het verbond?
dat het verbond problemen veroorzaakt zal duidelijk zijn. het bied b.v. valse hoop; hij is ooit toch gedoopt, dat moet toch wat betekenen...
het verbond geeft valse hoop op redding buiten het kruis om. uiteraard wordt dat met klem ontkent, maar in gesprekken duikt het telkens hardnekkig op.
vandaar mijn oprechte vraag: wat is de functie van het verbond voor ons? waarom is er een OT-isch verbond dat nodig was om een volk apart te zetten zodat daardoor Gods heilsplan gestalte kon krijgen ook nu nog relevant???

en dan nog over het vermeende idividualistische tegen de gezins mentaliteit. als er idd hele gezinnen gedoopt weren omdat een van de ouders tot geloof kwam (Cornelius) dan is 1 kor 7 onzin. de vraag die Paulus dar beantwoord over vermweende onreinheid zou dan helemaal niet spelen; immers de partner en kinderen zouden ook gedoopt zijn. maar nee; de gelovigen waren bang dat ze onrein waren en wilden ze daarom verlaten. dat het hier om individuen binnen een verdeelde gezinnen gaat is duidelijk. geloven kan je namelijk niet voor iemand anders doen! je kan anderen je wil opleggen of manipuleren etc. je kan alleen namens iemand optreden als die er toestemming voor geeft. ouders zijn voogden van kinderen, maar kunnen niet hun denken en opinies overnemen of bepalen. (ooit klerengekocht voor een 10-er dochter :) )
het inclusieve denken klinkt mooi totdat je de slaafse partij bent die onmondig gehouden wordt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 27 sep 2013 05:59

Janvanverweg schreef:en dan nog over het vermeende idividualistische tegen de gezins mentaliteit. als er idd hele gezinnen gedoopt weren omdat een van de ouders tot geloof kwam (Cornelius) dan is 1 kor 7 onzin. de vraag die Paulus dar beantwoord over vermweende onreinheid zou dan helemaal niet spelen; immers de partner en kinderen zouden ook gedoopt zijn. maar nee; de gelovigen waren bang dat ze onrein waren en wilden ze daarom verlaten. dat het hier om individuen binnen een verdeelde gezinnen gaat is duidelijk. geloven kan je namelijk niet voor iemand anders doen! je kan anderen je wil opleggen of manipuleren etc. je kan alleen namens iemand optreden als die er toestemming voor geeft. ouders zijn voogden van kinderen, maar kunnen niet hun denken en opinies overnemen of bepalen. (ooit klerengekocht voor een 10-er dochter :) )
het inclusieve denken klinkt mooi totdat je de slaafse partij bent die onmondig gehouden wordt.

Interessant hoe je 1 Kor 7 uitlegt vanuit het geloofsdoop idee. Ik denk dat dit vers minstens zo goed verklaard kan worden vanuit kinderdoop-gedachte. Als de kinderen van de gelovige vrouw zijn gedoopt, maar de man ongelovig is, dan kun je je afvragen wie door wat beïnvloed wordt. Worden de kinderen niet negatief beïnvloed door een heidense vader? Waarom zou die negatieve invloed verdwijnen als de kinderen al gedoopt zijn? Paulus stelt dan dat je niet bang hoeft te zijn, omdat de ongelovige man ook God toebehoort en daarom de kinderen rein zijn. Het 'rein zijn' (en ook het 'God toebehoren') in dit vers lijkt me in onze tijd meer iets van 'onder een positieve invloed staan'. Je ziet dit ook bij de man. Paulus hoopt (v16) dat deze positieve invloed de man tenslotte wellicht zal redden.

Tertullianus is 1 van de eersten die we deze tekst zien uitleggen. Het aardige is dat hij hier ook expliciet benoemd dat het 'rein zijn' van de kinderen niet tegenover de uitspraak van Christus gesteld moet worden dat kinderen gedoopt horen te zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 sep 2013 07:14

mealybug schreef:
Het zou trouwens fijn zijn, wanneer het aanmatigende woord wederdoop werd opgeheven.
Want voor degene die zich laat dopen op zijn geloof, was de eerste doop een ritueel en geen symbool van een nieuwe schepping worden.
Wat dat betreft dekt het woord de lading heel wat minder dan wanneer de andere partij spreekt over babybesprenkeling.
Beide woorden dragen niet bij tot troubleshooting en de verdraagzaamheid waar we als oprechte gelovigen aan moeten gehoorzamen.

Heb je een alternatief voor het woord "wederdoper" ?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 sep 2013 07:27

Janvanverweg schreef:ik schreef afgelopen nacht om enerzijds de discussie zakelijk en netjes te houden en niet persoonlijk te laten worden.
...
anderzijds probeer ik te begrijpen hoe een onbijbelse leer als babie doop onstaan kan zijn.

Als je het dan zakelijk en netjes wilt houden, waarom heb je er dan blijkbaar behoefte aan om de gedachte van de ander te betitelen als een onbijbelse leer? Het heeft iets van: 'leuk en aardig allemaal waar we ons mee bezig houden, maar ík heb natuurlijk wel gelijk!'
Ik heb het nou juist eens zakelijk en netjes proberen te houden, door dat soort uitspraken helemaal niet te gaan doen, en om de vraag naar ons gelijk eens helemaal te relativeren. Dat was het doel van mijn laatste reactie.

Janvanverweg schreef:het inclusieve denken klinkt mooi totdat je de slaafse partij bent die onmondig gehouden wordt.

Het is inderdaad wel schandálig van God als Hij al met zijn genade naar je toekomt, terwijl jij nog niet in staat bent om daarop als autonoom mens te reageren!
Ik heb nog nooit zo goed begrepen wat er verkeerd is aan een weldaad aan iemand die dat toevallig niet zelf kan beoordelen en zo. Zit de behoefte aan autonomie dan zó hoog?

Tot zover even met deze reactie. Lange discussies heb ik nu geen zin in. Dan gaat een reactie wel erg veel tijd en energie kosten.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 27 sep 2013 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 sep 2013 07:41

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er werkelijk in alle hoeken en spleten gezocht worddt naar een rechtvaardiging voor de ''babydoop'' welke helemaal geen doop is, maar een besprenkeling.
Ook de volwassene die een paar druppels water over het hoofd krijgt, ondergaat een ''doop'', die de kerk heeft ingesteld, ipv de bijbelse doop, welke een onderdompeling is en geen besprenkeling.
Dat kan niemand ontkennen.
Maar goed, 2000 jaar is lang genoeg voor een glijdende schaal.
Zo bidden we ook al lang niet meer op de manier die ons werd gezegd, met open opgeheven handem, maar volgen we Luther's gesloten, gevouwen handen .
En ogen dicht, ipv Jezus die Zijn ogen open omhoog richtte naar Zijn hemelse Vader.

Ook het aspekt dat de baby niet eens weet wat er gebeurt, speelt een grote rol voor mij.
Zoals de gelovige verteld wordt Hem te gedenken door ''het brood en de wijn'', hoort ook dat andere ''sacrament'' een symbool te zijn van dategne wat het uitbeeldt, en dat is vaarwel zeggen tegen het oude leven, wat begraven wordt in de doop.
Dat kan een baby nog niet.
Maar goed, als vermeend ''verbondskind'' wordt dat oude leven, ''het leven uit het vlees'' wat genegeerd, want door de belofte van een goeie refo-opvoeding, denken sommigen dat we al met de Geest geboren worden.
Dan wordt zelfs het voorbeeld aangehaald van Johannes de Doper.

Maar nooit het voorbeeld van de dood van Annanias en Saffira, die logen tegen de Heilige Geest en dood neervielen.
Komt ook niet meer voor toch?
En er gebeuren nog veel ergere dingen tegenwoordig.
Dat soort openbare tekenen hadden destijds plaats, opdat de mensen, vooral de joden, konden zien dat het God Zelf was, die werkte.
Bovendien zegt Jezus, dat hij pas de Heilige Geest kon sturen NADAT Hij was opgevaren.

Hier een zeer nuttige link naar Schelpje's favouriete site, die er alles mee te maken heeft:

http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... -kerk.html

Terug naar “[Religie] - Algemeen”