Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Belijdenis

Berichtdoor Machiavelli » 21 nov 2007 15:23

caballero schreef:Rond paasfeest wordt er in bepaalde kerken belijdenis afgelegd door nieuwe lidmaten van die kerk. Vooraf heeft men dan een winterseizoen lang belijdenis-catechisatie gevolgd. Maar voordat men openbare belijdenis doet in de gemeente, komt men eerst op bezoek bij de kerkenraad en die stellen dan wat vragen aan de nieuwe lidmaten.
Maar wat wil het geval? Bij die lidmaten was er ook een verstandelijk anders begaafde jongen. Dus de kerkenraad dacht, bij het stellen van die vragen: "We zullen hem maar een simpele vraag stellen". En zo vraagt men: "Zeg, Arie, weet jij waar de Heere Jezus geboren is?" En wat antwoordt Arie, tot ieders verbazing en ontroering? Arie zegt: "Ja, dat weet ik, in mijn hart".
Kijk, die verstandelijk anders begaafde jongen kon met recht belijdenis doen.
Verstandelijk anders begaafd? Zou je deze politiek correcte term iets willen verduidelijken? :mrgreen:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 nov 2007 16:05

Dat is een super antwoord!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

caballero
Verkenner
Verkenner

anekdote

Berichtdoor caballero » 21 nov 2007 21:54

Machaivelli,

Verstandelijk anders begaafd, zo moet men dat tegenwoordig toch zeggen over iemand die mongool is?! Ik dacht: kom, laat ik eens politiek correct doen. Wat mijzelf betreft mag je iemand met het syndroom van down heeft best een mongool noemen, als we het maar niet als scheldwoord gebruiken, wat helaas wel gebeurt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 nov 2007 23:32

verstandelijk beperking heet het officieel tegenwoordig.
Mensen met sybdroom van Down mogen officieel ook gene mogooltjes meer genoemd worden
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Re: Belijdenis

Berichtdoor mw » 22 nov 2007 00:57

caballero schreef:Rond paasfeest wordt er in bepaalde kerken belijdenis afgelegd door nieuwe lidmaten van die kerk. Vooraf heeft men dan een winterseizoen lang belijdenis-catechisatie gevolgd. Maar voordat men openbare belijdenis doet in de gemeente, komt men eerst op bezoek bij de kerkenraad en die stellen dan wat vragen aan de nieuwe lidmaten.
Maar wat wil het geval? Bij die lidmaten was er ook een verstandelijk anders begaafde jongen. Dus de kerkenraad dacht, bij het stellen van die vragen: "We zullen hem maar een simpele vraag stellen". En zo vraagt men: "Zeg, Arie, weet jij waar de Heere Jezus geboren is?" En wat antwoordt Arie, tot ieders verbazing en ontroering? Arie zegt: "Ja, dat weet ik, in mijn hart".
Kijk, die verstandelijk anders begaafde jongen kon met recht belijdenis doen.

zo was er bij ons ook een verstandelijk gehandicapte jongen. Vraagt de dominee. Zo *naam*, hoeveel houdt jij van de Heere Jezus.
Hij: heeeel veel. En u dominee?
Vervolgens vroeg hij aan elke kerkeraadslid of diegene wel van de Heere Jezus hield

:lol:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 dec 2007 20:01

Gerdien B. schreef:verstandelijk beperking heet het officieel tegenwoordig.
Mensen met syNdroom van Down mogen officieel ook gene mogooltjes meer genoemd worden
nee maar dat vind ik ook wel logisch. Ik bedoel.. mongool, dat klinkt zo menskleinerend, niet normaal meer! maar dat vind ik :wink: (en is weer een andere discussie)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 dec 2007 18:54

kwebbel schreef:
Gerdien B. schreef:verstandelijk beperking heet het officieel tegenwoordig.
Mensen met syNdroom van Down mogen officieel ook gene mogooltjes meer genoemd worden
nee maar dat vind ik ook wel logisch. Ik bedoel.. mongool, dat klinkt zo menskleinerend, niet normaal meer! maar dat vind ik :wink: (en is weer een andere discussie)

hoe noem je mensen die uit mongolie afkomstig zijn?

ikzelf heb trouwens ook een hekel aan het woord mongool, vind het een negatieve lading hebben.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 14 dec 2007 19:22

juist! Onderwerp SYNDROMEN AFGESLOTEN?
Kunnen we verder met de christelijke anekdotes! :wink:
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Desiree
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Desiree » 20 dec 2007 20:36

Dominee op kerstzangavond: De Heere Jezus is gekomen om schorriemorrie zalig te maken...
A woman without a man is like a fish without a bicycle

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 dec 2007 20:54

Hehe :mrgreen:

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 20 dec 2007 22:54

Ja daar was ik ook bij geloof ik!
Om maar geen namen van een dominee te noemen.....
:D :D
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 06 jan 2008 15:45

Ik heb het verhaal verteld tijdens het kinderkerstfeest van de kerk, het verhaal ging over een jongetje uit Rusland van een jaar of 10 dat erg onder de indruk was van een raam (een afbeelding van Maria met Jezus als baby op schoot) uit een kerk, waar hij met school heen was om te kijken, ondertussen lette hij niet goed op op wat de juf vertelde, dat moest dus wel, want de volgende dag had hij een proefwerk over het uitstapje, en kreeg een drie, de juf vroeg dan ook hoe dat kwam en ik zei dat kwam door die mooie vrouw :mrgreen: (had raam moeten zijn...) khad vooral de mannelijk lachers op mijn hand :wink:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jan 2008 22:23

Onze dominee ging uitleggen dat toeval niet bestaat:

Toeval? Dat is gewoon iets dat God een duwtje geeft zodat het naar je toe valt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 08 jan 2008 00:15

Mijn broer dankt na de maaltijd voor 'de overvloed die wij ontvangen en dat in onderscheid van zoveel anderen". Zoontje vraagt verschrikt, na het amen, 'Papa, waarom bidt u voor hondenschijt?'
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 08 jan 2008 09:03

Elsa schreef:Mijn broer dankt na de maaltijd voor 'de overvloed die wij ontvangen en dat in onderscheid van zoveel anderen". Zoontje vraagt verschrikt, na het amen, 'Papa, waarom bidt u voor hondenschijt?'

:lol: :lol: :lol:

Terug naar “[Religie] - Algemeen”