elburger schreef:Ik heb de benaming "lichte" kerken specifiek tussen aanhalingstekens gezet, dit omdat er vaak wordt gesproken over "zwartekousenkerk/zware kerk".
Prima. Dat deed ik toch ook!
elburger schreef:daar wil ik graag dit over zeggen.
Ik zeg niet, uitdrukkelijk niet, dat ze dat leren!
Ik weet echter uit eigen constateringen en uitspreken van anderen wel, dat men dat geloofd!
Iets anders als leren.
Daar kan ik dan tegenover stellen dat ik uit eigen constateringen en uitspraken van anderen weet dat "men" dat niet geloofd!
Als jij een aantal mensen kent die dat geloven betekent dat niet dat "men" in de "lichte" kerken zo denkt. Misschien een klein groepje, ik ken ze niet in ieder geval.
Ik heb uit de "zware" kerken wel eens de uitspraak gehoord dat er weer een brandhoutje voor de hel geboren is.
Dan kan ik wel nadrukkelijk gaan zeggen dat dat in "zware" kerken niet geleerd wordt, maar dat 'men' dat daar wel geloofd.
Heb ik dan het gedachtengoed van wat er bij de "zware" kerken geloofd wordt goed weergegeven? Ik mag hopen van niet zeg.
Als er hier en daar, afwijkend van de leer, zus en zo gedacht wordt dan moet je niet doen alsof "men" bij lichte of zware kerken zo denkt en geloofd.
elburger schreef:Helaas, gebeurd dat andersom ook, met dit bijkomende punt dat iemand die naar de "zware" kerk gaat, genadeloos dor iedereen afgeserveerd wordt als er eens iets gebeurd wat niet netjes of volgens de wed gebeurd. ( denk hieraan aan de gebeurtenissen op Urk waar Urkers en medelanders elkaar naar het leven stonden. De pers dook er bovenop, omdat, juist, omdat het het zwaar Christelijke urk was )
Dat zal overal wel eens gebeuren, zowel in als buiten de kerken. Maar over het algemeem zie ik op dit forum dat de rechtse standpunten van de "zwaren" wel worden 'bestreden' maar niet worden verdraaid. Geef anders eens een voorbeeld ...
Bij mensen die naar "lichte" kerken gaan duikt de pers er ook bovenop hoor (ook bij de R.K of andere richtingen trouwens), die worden evengoed afgeserveerd wanneer ze de fout in gaan.
Erger nog, zelfs als ze niet de fout in gaan worden ze afgeserveerd, en wel op hun leer en geloof.
Je bent pas een "ware" gelovige als je bestreden wordt, twijfels kent en nog een rits bevindelijke voorwaarden. M.a.w. wie iets anders gelooft en ervaart dan rechts bev. ger. is een schijn gelovige en belanden met ingebeelde hemel in de hel, hebben een Jezus van 5 letters die op de dag van afrekening zal zeggen " ga weg van mij, ik heb je nooit gekend."
Niet dat iedere rechts bev. Ger. zo denkt, gelukkig niet. Maar let er voor de gein eens op hoe vaak het wél gebeud...
Eerlijk gezegd weet ik niet eens over welke gebeurtenis op Urk je het hebt, maar in het algemeen is het natuurlijk wel een beetje logisch als degenen voor wie nooit iets goed genoeg is, die vooral vaak
tegen zijn over van alles en nog wat omdat het zondig zou zijn, een bak kritiek over zich heen krijgen als ze zelf iets ergs doen terwijl ze anderen lopen te vermanen over futiliteiten als een broek, een hoed of een kleur o.i.d.
Dan maak je jezelf en het christendom wel een beetje belachelijk en ongeloofwaardig vind ik.
Dan kun je wel in de slachtofferrol schieten, maar of dat terecht is ...?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)