ereunao schreef:Johannes is in zijn beschrijving van het vrederijk slechts kort omdat de details hierover ons al uit het Oude Testament bekend zijn. De positie en de heerlijkheid van de gemeente wordt echter in het Oude Testament niet behandeld, omdat zij toen nog een verborgenheid was (Ef. 3:4-11). Daarom vinden wij in Openbaring 21:9 t/m 22:5 wel een gedetailleerde beschrijving van het hemelse Jeruzalem, de heilige stad, de vrouw des Lams. Hier zien wij het hemelse Jeruzalem als de tegenhanger van Babylon, dat ook als een vrouw en een stad beschreven wordt. En ook hier is het, evenals in Openbaring 17, een van de zeven engelen die de zeven schalen had die de Johannes deze dingen toont. Hier zien wij de vervulling van Efeze 3: 10. Hier straalt de gemeente de heerlijkheid Gods uit, de steen jaspis vinden wij ook in Openbaring 4:3. Het gaat hier over de gemeente als de hemelse stad die fundamenten heeft (Hebr.11:10), die tijdens het Vrederijk in nauwe verbinding met de aarde staat (Openb.21:24). Dit is het hemelse regeringscentrum van Christus, terwijl Zijn Gouverneur (Ezech.45:7, 46:2; 1Kron. 29:23) op de troon van David in Jeruzalem zit (Jer.3:17). Vandaar de nadruk op de poorten (vs.12,13), want in veel steden werden de poorten genoemd naar de steden waar ze naar toe leiden. Ook spreekt het van de regering, de poort was de plaats waar recht gesproken werd Ruth 4:1: En Boaz ging op in de poort, en zette zich aldaar en ziet, de losser, van welken Boaz gesproken had, ging voorbij; zo zeide hij: Wijk herwaarts, zet u hier, gij, zulk een! En hij week derwaarts, en zette zich.
Amos 5:10: Haat het boze, en hebt lief het goede, en bestelt het recht in de poort, misschien zal de HEERE, de God der heirscharen, aan Jozefs overblijfsel genadig zijn.
Zo zullen de zegeningen van deze hemelse stad in de eerste plaats uitgaan naar Israël .Hos.2:,21,22:
En het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, spreekt de HEERE; Ik zal den hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren.
22 : En de aarde zal het koren verhoren, mitsgaders den most en de olie; en die zullen Jizreel verhoren.
vandaar de namen van de 12 stammen op de poorten. En de poorten waren 12 parels (vs.21).
Hier zien wij hoe kostelijk de gemeente in de ogen van Christus is. Matheus 13:46 wordt dan ook meestal verkeerd uitgelegd, zoals trouwens al de gelijkenissen. Want Christus is hier niet de parel maar de koopman die alles verlaten heeft om deze parel te gewinnen. Veel jonge predikanten wordt aangeraden om maar met de gelijkenissen te beginnen, omdat deze zo eenvoudig zijn. Nu, als ze zich ergens in vergissen dan is het hierin! Ik hoorde ooit van een kandidaat die maandenlang het hele land afreisde met een preek over de onrechtvaardige rentmeester. Toen zijn vader, die hem reed, het voor de tiende keer gehoord had zei hij: “Jongen, nu heb je er al meer aan verdiend dan die onrechtvaardige rentmeester.”
De traditionele uitleggers wijzen hier graag op vers 22 als ‘bewijs’ dat er nooit een tempel meer gebouwd zal worden. Het gaat hier echter over het hemelse Jeruzalem dat gedurende het duizendjarig rijk als een glanzende lichtstad boven de aarde hangt, zoals eens de wolk- en de vuurkolom boven de tabernakel (Num.9). Als wij de hemelse sfeer van het koninkrijk niet onderscheiden van het aardse (Math.6:10), weten wij natuurlijk ook geen raad met de volken (‘die zalig worden’ staat niet in de grondtekst), die in haar licht wandelen en de koningen der aarde die hun heerlijkheid en eer in dezelfde brengen (vs. 24) en evenmin met de bladeren des booms tot genezing der heidenen.
Ik weet dat hier nog vele vragen overblijven en dat ieder antwoord dat ik hierop zou geven weer zeven anderen op zou roepen. Vragen waar de traditionele uitleggers, die zich bij het thema van het koninkrijk niets anders kunnen voorstellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferende (n.b. voor de opstanding) in de hemel, zelfs nooit aan toegekomen zijn. Laat deze vragen dan het antwoord (een contradictio in terminis) zijn op de zure opmerking van hen die de bijbelgetrouwe uitleggers altijd verwijten dat zij pretenderen alles te weten en hun onkunde hanteren als een bewijs van rechtzinnigheid.
Op veel plaatsen in de Bijbel noemt God Jeruzalem de stad waar Hij woont. De naam Jeruzalem betekent letterlijk ‘stad van SHALOM’, stad van vrede, harmonie, welvaart en voorspoed. Vanuit Jeruzalem regeert de Heer over de hele aarde en daar stelt Hij zijn koningen aan:
‘Hier, in Jeruzalem, regeert het huis van David, hier spreken de koningen recht.’ (Psalm 122:5)
‘De God van Israël, de God die in Jeruzalem woont.’ (Ezra 1:3)
Doorheen het Oude Testament zien we dat het rommelde in Jeruzalem. De aanhoudende ongehoorzaamheid en afgoderij van Gods volk zorgde ervoor dat er niet veel sprake kon zijn van vrede in deze ‘stad van vrede’. De oude stad was dan ook niet veel meer dan een profetische voorafschaduwing, een belofte, een aankondiging van het ware Jeruzalem dat God zou brengen in Jezus Christus.
Dat nieuwe Jeruzalem wordt geweldig mooi beschreven door de profeet Jesaja in hoofdstukken 60, 61 en 62. Ook de apostel Johannes zag dit nieuwe Jeruzalem, beschreven in Openbaring. De beschrijvingen van het nieuwe Jeruzalem in Jesaja en Openbaring komen tot in detail zeer treffend met elkaar overeen.
Zo noemen ze allebei Jeruzalem de BRUID van God of de BRUID van het Lam (=Christus).
‘Jeruzalem… Uw God zal blij met u zijn, zoals een bruidegom met zijn BRUID.’ (Jesaja 62:5)
‘En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een BRUID, die voor haar man versierd is.’ (Openbaring 21:2)
‘Ik zal u de BRUID laten zien, de vrouw van het Lam.’ … Hij liet me Jeruzalem zien, de heilige stad die vanuit God uit de hemel neerdaalde.’ (Openbaring 21: 9, 10)
Ook de profeet Hosea noemde Jeruzalem de Bruid:
‘Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de Here kennen.’ (Hosea 2:18, 19)
Wie is eigenlijk de Bruid? De apostel Paulus onthulde het eeuwenoude geheimenis dat allen die in Jezus Christus zijn, deze bruid zijn:
‘Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise BRUID aan hem geven.’ (2 Korintiers 11:12)
‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam vormen. Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk.’ (Efeziers 5:31)
Hoe meer ik de Bijbel las, hoe meer ik ineens begon te zien dat het leven van christenen tot in detail overeenkomt met de beschrijving van het nieuwe Jeruzalem. Lees onderstaande opmerkelijke gelijkenissen maar eens.
Beide worden een zuivere en stralende Bruid genoemd
Nieuw Jeruzalem: ‘De bruiloft van het lam is gekomen en zijn bruid staat klaar. Zij mag zich kleden in ZUIVER, STRALEND linnen.’ (Openbaring 19:7)
Christenen: ‘Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus zijn kerk heeft liefgehad … om haar STRALEND naast zich te plaatsen zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, maar HEILIG EN ONBERISPELIJK.‘ (Efeze 5:25-27)
Beide worden geestelijk gebouwd met goud en edelstenen
Nieuw Jeruzalem: ‘De muur was gemaakt van jaspis, de stad zelf van zuiver, glashelder goud. De stenen waarop de stadsmuur rustte, waren met allerlei edelstenen versierd.’ (Openbaring 21:19)
Christenen: ‘Niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt: Jezus Christus. Maar op deze grondslag kan men voortbouwen met goud, zilver en kostbare stenen…’ (1 Korintiers 3:13)
Beide zijn een stad op een berg
Nieuw Jeruzalem: ‘Kom! Ik zal u de bruid laten zien, de vrouw van het Lam.’ De Geest kwam over mij, en de engel bracht me op de top van een zeer hoge BERG. Hij liet me Jeruzalem zien, de heilige STAD die vanuit God uit de hemel neerdaalde.’ (Openbaring 21:9, 10)
Christenen: ‘U bent het licht voor de wereld. Een STAD die op een BERG ligt, kan niet verborgen blijven.’ (Mattheus 5:14)
Beide hebben de rivier van levend water
Nieuw Jeruzalem: ‘De engel liet me ook de rivier zien met het WATER dat LEVEN geeft. De rivier was helder als kristal; hij ontsprong uit de troon van God en het Lam, en stroomde midden door het plein van de stad.’ (Openbaring 22:1)
Christenen: ‘De Schrift zegt over wie in mij gelooft: Zijn hart zal een bron zijn waaruit stromen LEVEND WATER vloeien.’ (Johannes 7:38)
Beide hebben een fundament dat door apostelen gelegd is
Nieuw Jeruzalem: ‘De stadsmuur rustte op twaalf fundamenten, twaalf stenen, waarop de namen stonden van de twaalf apostelen van het Lam.’ (Openbaring 21:14)
Christenen: ‘In zijn goedheid liet God mij (apostel Paulus) als een kundig architect het fundament leggen, waarop anderen voortbouwen.’ (1 Korintiers 3:12)
‘…gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen.’ (Efeze 2:20)
Beide zijn het licht van de wereld
Nieuw Jeruzalem: ‘De volken zullen bij haar licht hun weg gaan.’ (Openbaring 21:24)
Christenen: ‘U bent het licht voor de wereld. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven.’ (Mattheus 5:14)
Beiden geven geen ruimte aan onreinheid en leugen
Nieuw Jeruzalem: ‘Niets wat onrein is, zal de stad binnenkomen, en niemand die misdaad en leugen aanhangt.’ (Openbaring 21:27)
Christenen: ‘Ontdoe u daarom van de leugen en spreek de waarheid tegen elkaar.’ (Efeze 4:25) ‘God, die u heeft geroepen, is heilig. Leid dan ook zelf een heilig leven.’ (1 Petrus 1:15)
Beide kennen geen duisternis, maar leven in het licht
Nieuw Jeruzalem: ‘Er zal geen nacht meer zijn, zij hebben het licht van een lamp of van de zon niet nodig, want God, de Heer, zal hun licht zijn.’ (Openbaring 21:5)
Christenen: ‘Wie mij volgt, zal niet meer in het donker lopen, maar hij zal het licht bezitten dat leven geeft.’ (Johannes 8:12)
Er zijn nog veel meer overeenkomsten, maar voor mij is dit al ruimschoots voldoende om me te laten zien dat wij inderdaad deze wondermooie hemelse stad zijn. In het Oude Testament was Gods stad, het heilige Jeruzalem, een aardse plaats, een stad van stof en stenen, gebouwd op de aarde. In die aarde stad stond eveneens een aardse tempel, gebouwd uit stof en stenen.
Jezus Christus kondigde echter een nieuwe tijd aan waarin mensen God niet langer zouden aanbidden op een berg, in een stad of een fysieke tempel, maar in de geest.
In het Nieuwe Testament zien we inderdaad dat nu allen die in Jezus Christus zijn, het ware Jeruzalem vormen. Zij zijn de stad van God geworden, in de Heilige Geest. Vanuit deze geestelijke stad brengt God zijn heerschappij over de hele aarde.
op deze site staat ook nog een info
https://www.ontdekgod.nl/hoop-toekomst/