rotterdam schreef:
Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat je oprecht geïnteresseerd bent.
Dus zal ik een poging wagen, let wel dit is dus een onderbouwing van dit leerstuk volgens de R.K.K. en niet mijn persoonlijke mening.
Volgens de leer van de R.K.K. verleende Christus aan het bestuur der Kerk de sleutelmacht, waardoor zij alles kan binden en ontbinden voor de hemel. Ook de Biecht is dus niet, louter een verklaring, maar werkelijke vergeving van zonden is: alle beletselen voor de hemel kunnen gelaten of weggenomen worden. Ook de straf dus, want deze moet anders eerst uitgeboet zijn, voordat men de hemel kan binnengaan. Wanneer de zonde vergeven wordt, wordt nog niet steeds alle straf kwijtgescholden . Zie bijv. 2 Sam. 12:13-14. David krijgt daar vergiffenis van God, maar als straf moet zijn zoon sterven. Een aflaat nu is een kwijtschelding van tijdelijke straffen, die na de vergeving der zonden zijn overgebleven, aldus genoemd, omdat de straf geheel of gedeeltelijk eraf gelaten wordt.. Natuurlijk geschiedt het nooit zonder berouw, want anders was de zonde niet vergeven.
Maar let wel - de R.K.K. zegt hierover "de Kerk past door de aflaten de oneindige verdiensten van Christus en de overvloedige verdiensten van de heiligen toe. Christus heeft door zijn lijden voldaan voor de zonden der mensen, de voldoening der heiligen heeft slechts waarde door de verdiensten van Christus. Zij hebben vaak meer boete gedaan dan voor hun eigen zonden nodig was. Deze behoeft niet verloren te gaan, maar kan anderen ten goede komen als lid van het Mysterievolle Lichaam van Christus, waarin onder leiding van het Hoofd, Christus, het ene lid van voordeel is voor het andere: "opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen. En hetzij dat één lid lijdt, zo lijden alle de leden mede; hetzij dat één lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich alle de leden mede" (1 Cor. 12:25-26)."
Weet je pinda83, jij schijnt ervan uit te gaan, dat kerken hun dogma's gewoon willekeurig verzinnen en dat is uiteraard niet zo. Daar komt heel veel studie en denkwerk bij kijken. Vergeet in dit geval ook niet de R.K.K. nooit beredeneerd op de "sola scriptura" manier, ook de traditie, het apostolisch getuigenis en de overlevering maken deel uit van de leer. Ook is de leer heel erg oud en dan komen er vanzelf tradities bij.
Bij de orthodoxen is b.v. de liturgie "onveranderbaar" maar het leuke is dat ik dat b.v. bij de G.G. ook terugzie.
Mijn probleem met al deze kritiek op de R.K.K. dus ten dele ook op de orthodoxe kerken, de O.K.K. en de Anglicanen is dat wij kennelijk vergeten dat er voor de reformatie al 15 eeuwen christelijke kerk was. Ook nu nog maken deze kerken driekwart van de christenheid uit.
Evangeliseren onder andersdenkende christenen is, m.i. een zinloze bezigheid. Katholieken, orthodoxen en protestanten zuchten in gelijke mate onder vervolging. De aarde beeft aan alle kanten. Er is "echt" werk aan de winkel.
Daarbij .....wat "onderbouwing" ? Neem 2 willekeurige protestante kerken, b.v. de doopsgezinden en de G.G. en ga eens praten over de doop, uitverkiezing enz. Het lijkt niet op elkaar. Toch zijn ze beide niet simpel en hebben er goed over nagedacht.
Ik weet dat ik soms ongenuanceerd kan overkomen maar ik ben inderdaad oprecht geinterreseerd en daarom, bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting.
Ik besef dat deze leer jouw voorkeur ook niet geniet, maar in een notendop werkt het dus zo, dat ondanks dat ik vergeving van zonden heb ontvangen en dus onder genade sta, ik alsnog moet boeten voor mijn (dagelijkse) zonden? Ik besef heel goed dat we te maken hebben met de gevolgen van de zonden op aarde en de gebrokenheid van deze wereld. Maar hier gaat de kerk op de troon van God zitten om te zeggen dat je straf verdient en dat (naast het offer van Christus) deze moet worden voldaan, en er vervolgens tig (discutabele) manieren voor vindt om dit te kunnen doen.
Dan zet je m.i. Christus op een zijspoor, Zijn offer was niet genoeg, ik moet zelf ook betalen!