Mag een vrouw een broek dragen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Mag een vrouw een broek dragen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 22:46

Spreeuw schreef:Dat is inderdaad de vraag.
De HSV heeft in Deut. 22:5 bij de eerste keer dat "kleren" genoemd wordt een voetnoot. In de voetnoot staat: "Letterlijk: voorwerpen". De Naardense Bijbel heeft hier "wapen". Dat zou dan nog eens verder uitgezocht moeten worden. Maar de refowereld interpreteert het als kleding, want deze tekst geldt als onderbouwing dat een vrouw geen broek mag dragen.

Wie van de refowereld kan bepalen wat zij onder broek verstaan?
Ik bedoel, Maria had toch ook geen spijkerbroek van G-Star of joggingbroek van Adidas aan?
8-[

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 07:26

Spreeuw schreef:Dat zou dan nog eens verder uitgezocht moeten worden. Maar de refowereld interpreteert het als kleding, want deze tekst geldt als onderbouwing dat een vrouw geen broek mag dragen.

Weet je zeker dat het niet op letterlijke kleding sloeg?
De joden zullen hun taal toch wel begrijpen?
In de joodse buurt hier, is het enige verschil in kleding de keppeltjes, en dat de mannen de kinderwagen duwen.
verder zou je denken dat het allemaal refo's zijn.
(Van 30 jaar terug dan want de roklengte is hier niet ingekort door mode-invloeden)
Oh ja, en kledij van tweeerlei stof wordt ook letterlijk genomen....
(Nog steeds geen uitleg over....)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 09:27

@mealybug: check het zelf: http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H3627&t=KJV

PS: keppeltjes zijn geen Bijbels voorschrift en kleding wordt per cultuur bepaald.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 10:57

Volgens mij wordt er met die tekst helemaal geen kleding bedoeld, maar is dat door de jaren heen zo gegroeid. Ik vind het geen ramp om op zondag een rok aan te moeten naar de kerk, maar het is ook totaal onnodig om er een halszaak van te maken, zoals sommige mensen helaas wel doen. (daarbij denk ik aan die arme meisjes die van hun school geeneens een legging aan mogen onder hun rok in de winter! Hoewel je natuurlijk wel zelf voor die school hebt gekozen..)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 13:04

Ayla schreef:Volgens mij wordt er met die tekst helemaal geen kleding bedoeld, maar is dat door de jaren heen zo gegroeid. Ik vind het geen ramp om op zondag een rok aan te moeten naar de kerk, maar het is ook totaal onnodig om er een halszaak van te maken, zoals sommige mensen helaas wel doen. (daarbij denk ik aan die arme meisjes die van hun school geeneens een legging aan mogen onder hun rok in de winter! Hoewel je natuurlijk wel zelf voor die school hebt gekozen..)

He?
Als je een legging met laarzen aantrekt, ziet geen kip dat het een legging is.
Mijn dochter is nooit naar huis gestuurd omdat ze een legging aan had.
Stond juist leuk bij die meiden. Ook in de zomer, met schoentjes.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 14:30

Ruth2 schreef:Het is natuurlijk niet anders dan een geweldig misbruikt machtsmiddel, je kiest zelf voor die school ja, maar wat moet je dan als je niet het precies tegenovergestelde wil qua normen, waarden en regels???

Ja snap ik, daarom begrijp ik ook niet dat er zo een halszaak van gemaakt wordt,
anderzijds snap ik de school ook die zegt dit zijn de regels, en daar heb je je aan te houden.
Maar ja, als er in de wijde omtrek geen andere school is met dezelfde overtuiging, heb je wel erg veel pech...

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 14:31

schelpje3 schreef:Als je een legging met laarzen aantrekt, ziet geen kip dat het een legging is.
Mijn dochter is nooit naar huis gestuurd omdat ze een legging aan had.
Stond juist leuk bij die meiden. Ook in de zomer, met schoentjes.

Weet ik, maar er zijn scholen die een legging verbieden omdat het een broek zou zijn,
over die scholen had ik het.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:00

Ayla schreef:
Weet ik, maar er zijn scholen die een legging verbieden omdat het een broek zou zijn,
over die scholen had ik het.

Ik had het ook over een refoschool Ayla. :D

"StillAwake]: In verreweg de meeste gezinnen is het zo dat de ouders de lagere school kiezen maar de kinderen naar welke middelbare ze gaan.
Je gaat daar immers kijken, als kind.
Een paar procent zal worden gedwongen, maar dat houd je altijd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:34

Uhh, maar we gaan teveel naar de school, maar hier moet het over een broek gaan.
Voor mijn dochter was het geen enkel probleem om verplicht een rokje te dragen.
Ze doet het nu op een seculiere HBO gewoon ook.
Er is niets mis met een rokje voor vrouwen.
Over het algemeen zien de meeste vrouwen er veel beter uit in een goedvallende rok.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 15:43

schelpje3 schreef:Uhh, maar we gaan teveel naar de school, maar hier moet het over een broek gaan.
Over het algemeen zien de meeste vrouwen er veel beter uit in een goedvallende rok.

Dat een rok bij sommige vrouwen beter staat dan een broek kan ik niet ontkennen.
Dat is echter géén principieel punt tégen een broek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:47

Ik ben zelf niet principieel teuge.
Als ik ga hardlopen bijvoorbeeld, zou dat een beetje raar zijn om dat in mijn kokerrokje te doen. :mrgreen: En bij mooi weer draag ik zelfs een korte broek (niet te hoor) tijdens het rennen.
Maar er is overal een tijd en plaats voor.
Dus wat mij betreft ook voor de lange broek.
Noot: ik ken mensen waar de meisjes in het gezin geen pyjama mogen dragen. :?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 15:52

schelpje3 schreef:Noot: ik ken mensen waar de meisjes in het gezin geen pyjama mogen dragen
Ik ook. Toen ik dat voor het eerst hoorde, viel ik om van verbazing. En ik vind het nog steeds verbazingwekkend. Weet jij waarom dat zover doorgevoerd wordt, Schelpje?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:55

mona schreef:Ik ook. Toen ik dat voor het eerst hoorde, viel ik om van verbazing. En ik vind het nog steeds verbazingwekkend. Weet jij waarom dat zover doorgevoerd wordt, Schelpje?

Tja, ik zal het voorzichtig zeggen, deze mensen voeren bepaalde regels erg ver door.
Het zijn mensen die op zondag geen verjaardag vieren, bruid mag niet in het wit, geen bruidsboeket en corsages mee de kerk in.
Ze kunnen het zelf niet zo echt verklaren. Toch zal ik niemand erom veroordelen!
Er wordt hier zo vaak te pas en te onpas die uitdrukking gebezigd: een ieder is in zijn gemoed ten volle verzekerd. Nou, deze mensen passen daarin!
Deze tekst is nl niet bedoeld om de regels te verruimen. Dan wordt hij misbruikt.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 17:21

schelpje3 schreef:Ik had het ook over een refoschool Ayla. :D

"StillAwake]: In verreweg de meeste gezinnen is het zo dat de ouders de lagere school kiezen maar de kinderen naar welke middelbare ze gaan.
Je gaat daar immers kijken, als kind.
Een paar procent zal worden gedwongen, maar dat houd je altijd.

Ja snap ik, maar daarin is ook onderscheid, sommige refoscholen staan het wel toe en sommige niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 17:59

schelpje3 schreef:Uhh, maar we gaan teveel naar de school, maar hier moet het over een broek gaan.

Dat zal de gemiddelde man zeker beamen, en laat Paulus nou net zeggen dat we ons NIET moeten kleden om begeerte op te wekken.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”