Ik heb ook gekeken naar de Hebreeuwse tekst. De versen die daar omheen staan geven wel degelijk een restauratie aan. Wij, de kinderen van Israël zijn door de afgodendienst door onze zeer wijze koning Salomo in twee rijken afgesplitst. Jeremia profeteert in zijn woorden dat er geen onderscheid meer zal zijn tussen hen van het tweestammen en het tienstammenrijk. Wij verketterden elkaar op een niet mis te stane manier. Deze houding bracht verdeeldheid in het Huis van Israël. Er komt een dag dat die verdeeldheid er niet meer zal zijn.
Het gaat in de Bijbel altijd over hele kleine details die heel belangrijk zijn. Jozef geeft een dringenden instructie aan zijn broers als zij op weg gaan om zijn oude vader Jacob naar Egypte moet brengen: "maak geen ruzie onder elkaar onderweg".
Door het toelaten van zondige praktijken is er (wederom) ruzie ontstaan onder de nakomelingen van Israël. Dat is geen Vorstelijk gedrag, waarnaar wij zijn vernoemd. De Eeuwige wil dat er een eenheid komt en dat het Huis van Israël weer samen zal smelten als een geheel. De Tien Woorden, die het persoonlijke handschrift waren van de Eeuwige werd niet permanent zichtbaar getoond aan het volk.
Als ik lees over Mosje dat zijn gezicht straalde deze met een sluier af moest schermen voor de kinderen van Israël. Die glans verdwijnt als Mosje er niet meer is en sterft.
De glans van het stralende gelaat van Mosje is er niet meer, de glans van de heerlijkhied van Salomo is er niet meer, de woorden van Jozef: maak geen ruzie is er niet meer. Dan komen de woorden in Jeremia wel heel bijzonder bij elkaar. Het zal weer een geheel worden. Juist die eenheid, dat herstel van een familieband, waarin ook anderen van harte mogen delen zal plaats vinden. De vreugde van herkenning werd ten dele zichtbaar toen vele tienduizenden Joden zich verheugden in het verlossingswerk van Yeshua. Daar vindt een stukje reformatie/restauratie plaats. Het definitieve herstel moet nog komen. Het Evangelie heeft een baanbrekende kracht en ondervind zeer veel weerstand. Iedereen onder u beseft heel goed de vreugde van het geloof. U gaat dan stralen en anderen zullen dat opmerken. Geloof begint in de binnenkamer van het hart. Wie zich aangeraakt voelt door het verzoenende werk van Yeshua onze Messias kan daarvan getuigen. Dan staat Hij op de eerste plaats in ons leven op weg naar het Koninkrijk van de Eeuwige.
De geestelijke strijd zal dan ook plaats vinden. Een onderdeel daarvan is het verschil van inzicht met elkaar. Dat mag, want wij leren in onze eigen synagoge om het hartelijk met elkaar oneens te zijn. Niet om het oneens zijn, daar gaat het niet om. De intentie is gewoon om het op een hoger niveau van inzicht en kennis te brengen. En dan ineens zijn wij na een grondige studie het volkomen met elkaar eens. Zo staat het er en dit is de intentie van de schrijver geweest. Dan ben je heel blij met een stukje werstand en leer je naast breder te kijken vooral ook in de diepte te kijken.
Romeinen11:33 (SV)
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
-------
Ik ben maar een eenvoudige schatgraver....