Elbert, dankjewel voor je reactie. Ik haal er wat dingen uit, en ga niet overal op in omdat we anders op de rotonde terecht komen..
elbert schreef:Nog even dit (en dit zeg ik in een aparte post):
Ik ben ontzettend dankbaar dat de echtheid en de waarde van mijn doop niet van mij afhangt.
Als dat wel zo zou zijn, zou ik niets aan mijn doop hebben.
Ik denk dat iedereen dat met je in kan stemmen. Want de echtheid en de waarde ligt buiten onszelf in Jezus Christus.
elbert schreef:Omdat de doop een zichtbaar teken is en we onderscheid maken op basis van wat zichtbaar is, mag, nee moet een kind van gelovige ouders ook gedoopt worden omdat hij/zij tot de christelijke gemeente behoort, met een kleine g, net als zijn ouders.
Het gaat hier om de doop als inlijving in de gemeente. Dalethvav heeft jou hier een vraag over gesteld, en daar sluit ik me bij aan.
Dit verschil in visie maakt dat we verschillend naar de doop kijken.
elbert schreef:Wat ik weet, is onzichtbaar. Wat ik zeg, is zichtbaar (hoorbaar). Dat hoort bij elkaar, maar je beoordeelt alleen op basis van wat zichtbaar is.
Ik begrijp dit niet zo goed. Dit geldt toch ook voor het Avondmaal. Daar laat je toch ook zien wie jouw Heere en Heiland is?
elbert schreef:Namelijk dat we met Adam in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan de verdoemenis onderworpen zijn (zoals het formulier zegt). Die verantwoordelijkheid hebben we al zonder het te weten. We zijn bij onze geboorte al verantwoordelijk voor ons geloof of ongeloof.
Daar ligt ten diepste de verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van je doop dragen is slechts een afgeleide, want de echte verantwoordelijkheid ligt bij geloof of ongeloof. Die verantwoordelijkheid hebben we dus altijd al, vanaf onze eerste ademtocht.
Ik heb echt al eerder aangehaald in mijn reacties dat we verloren zijn in zonde en schuld, en dat God altijd de eerste is. Zonder Zijn redding zijn we voor eeuwig verloren door eigen schuld.
elbert schreef:Vreemd genoeg hebben geloofsdopers het daar nooit over m.b.t. de doop. Bij hen begint de verantwoordelijkheid pas bij onze geloofskeuze, maar die verantwoordelijkheid is er al een stuk eerder.
Dat heeft echt niets te maken dat zij niet achter de Bijbelse Waarheid van zonde en schuld staan. Maar dat komt omdat bij de geloofsdoop de doop
na redding/op geloof plaatsvind. Ik hoop ook dat het doen van belijdenis in de kerken gedaan wordt op geloof. Want waar wordt er anders belijdenis van gedaan? Er wordt dan ook een keuze gemaakt, en voor die keuze mag men verantwoordelijk gehouden worden, omdat men tot zijn verstand is gekomen. ( ik heb het idee dat ik dit punt niet helemaal duidelijk kan maken, sorry).
Ook bij geloofsdopers wordt geleerd dat we van nature verloren zijn, en dat we uit genade gered moeten worden wil het wel zijn voor de eeuwigheid. Als dat niet gepreekt/geleerd wordt, is er iets grondig mis met de leer.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het argument van verantwoording van een baby voor zijn zondige staat, in deze discussie eigenlijk nog niet heb gehoord van de kinderdopers, en buiten dit forum hoor ik het ook bijna nooit. Het meest gehoorde argument is de verbondsvisie.
elbert schreef:De verantwoordelijkheid van je doop dragen is slechts een afgeleide, want de echte verantwoordelijkheid ligt bij geloof of ongeloof. Die verantwoordelijkheid hebben we dus altijd al, vanaf onze eerste ademtocht.
Dat klopt, zie mijn uitleg hierboven.
Maar als je gered mag zijn door het offer van Christus, dan hoef je geen verantwoording meer te dragen van je zondige staat. Omdat je gewassen bent in Zijn bloed, heeft Hij je gereinigd. Die verantwoording van schuld (de schuldbrief/handschrift) is aan het kruis gespijkerd. Daarom is de doop ook een uitbeelding van het zich bekleden met Christus. (Galaten 3 vers 27)
elbert schreef:Daarbij spreekt het van grote onkunde om van baby's te eisen wat alleen van volwassenen gevraagd wordt, nl. belijdenis van het geloof.
Elbert, daar staat het teken van de doop toch voor? Dat staat ook in het formulier waar je zelf ja tegen zegt! Daar gaat het over afwassing der zonde, in genade aangenomen. Dat IS gebeurd, staat er. God wordt er voor gedankt dat het IS gebeurd.... Ik kan daar niet bij. Ik kan daar werkelijk geen Bijbelse grond voor vinden. Ik ben het met je eens dat God door de geslachten heen werkt, maar niet als dat redding door genade erfgoed zou zijn, iets wat in onwetendheid van het kindje gebeurt. Dan kan je naar Johannes verwijzen, maar ik lees nergens in de Bijbel dat hij daarin symbool staat voor alle kinderen.
elbert schreef:Ik heb in mijn vorige post het Schriftbewijs gegeven dat ons en onze kinderen de belofte toekomt en dat ons daarom ook de doop toekomt. Wat wil je nog meer horen? Je kunt het natuurlijk niet geloven, maar dat is dan voor je eigen verantwoording.
Ik hoef niet meer te horen hoor, het is goed zo. Ik begrijp jouw visie heel goed, maar ik deel hem niet.
elbert schreef:Belijdenis van het geloof vraag je alleen van hen die daartoe fysiek in staat zijn. Wie daartoe niet fysiek in staat is, van hen ga je uit van het oordeel van de liefde.
Maar in plaats daarvan zijn de geloofsdopers eerst van het "eerst zien en dan geloven" als het gaat om de doop. Waarmee ze vaak ongeloviger zijn dan ze zelf zeggen.
Die opmerking laat ik dan weer voor jouw verantwoording.
Bunyan, Spurgeon, Arthur W. Pink enz, zijn allemaal ongeloviger dat ze zelf hebben gezegd. Ook de Russische gemeentes, gesticht door evangelisten van Friedenstimme bijvoorbeeld, dopen hun baby's niet. Zij zijn dus ook van 'eerst zien en dan geloven'. Zo zijn er velen in de wereld die de geloofdoop voorstaan, omdat zij dat Bijbels achtten. Je hoeft dat niet weg te zetten als zijnde ongeloviger.
Er wordt vaak gezegd: Geloofsdopers hebben niets voor kleine kinderen (omdat zij niet vanuit de verbondsvisie denken)
Maar de geloofsdopers hebben een grote God voor kleine kinderen. Die Zijn Vaderhart laat zien in het Woord. De Heere Jezus zegt dat wij moeten geloven als kleine kinderen, in overgave en vertrouwen. Alleen op die manier kunnen wij het koninkrijk der hemelen
ingaan. En Hij zegende de kinderen, terwijl de discipelen hen bij de Heere Jezus weg wilden houden. Ik zie dit niet als argument voor de doop, maar ik zie hier het liefdevolle hart van God wat naar de kleine kinderen uitgaat.