Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2019 23:04

Chaya schreef:Ik speel niet met de gedachte, maar ik kom langzamerhand in gewetensnood.
Er spelen verschillende zaken, in onze eigen gemeente, maar ook in de regio.
Ik kan nu nog niet in details treden, maar neem van mij aan dat het een ernstige zaak is.
Ik zou kunnen overwegen om naar een andere CGK te gaan, maar ik vrees dat ik het dan alleen maar voor me uitschuif.
Het doet echt pijn dat ik dit moet zeggen en ik hoop en bid dat er nog een ommekeer zal plaatsvinden.

Ja dat is zo.
Neem van mij aan dat ik al een flink stuk ben opgeschoven. Omdat het maar bijzaken zijn, omdat je geen dwarsligger genoemd wil worden, omdat je de boel niet in de steek wil laten.
Maar als je schade lijdt aan je ziel, zal dat toch moeten.

Klopt. Maar misschien toch even de ontwikkelingen in de gaten houden. Als de CGK uiteen valt krijg je allicht weer een kerkverband waar je wel goed in zou passen. (je houdt dan wel dat je eigen gemeente misschien ook wel te ver is opgeschoven en je dan naar een andere gemeente in de buurt moet kijken. Of dat er een binnen eigen verband is is de keuze die je zelf moet maken maar ik kan me voorstellen dat ontwikkelingen in het kerkverband wel invloed kunnen hebben op je keuze. Veel wijsheid en zegen toegewenst, het zijn geen makkelijke beslissingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2019 09:30

@Marnix
@Chaya

Ik moet toch wel heel erg denken aan de spreuk: "Als God een deur sluit, opent Hij een venster".
Soms snappen wij niet waarom er een bepaalde deur dichtgaat (die misschien wel op een kier leek te staan).
Hoe moeilijk ook, als je er midden in zit......
Vertrouw erop dat Gods plan het beste is en dat Hij hoe dan ook ergens anders weer een venster opent.
Hij overziet het geheel en al (verder dan jezelf nu kunt overzien)

Soms heeft God een ander plan en sluit Hij de deur.

Dan komt er veel op je af op het gebied van loslaten, aanvaarden en vooral: vertrouwen!

Vroeger ook zo'n vergelijkbaar proces volop in gezeten en meegemaakt....
Pas jaren later achtaf kunnen inzien dat God het heeft gebruikt om alles veel ruimer te bezien (dan dat ene smalle blikveld wat ik had)

Het gaat om Zijn gemeente, één in alle verscheidenheid...
We dienen niet de kerk, of die ene kerk gemeenschap, maar tezamen al die kerken en gemeenten in de naam van Christus....

Als de Christelijke Gereformeerde Kerk verdwijnt, dan nog is daar Christus en Zijn ene gemeente en daar behoren al die gelovigen bij die in Zijn naam geloven en Hem eren, danken en lofprijzen tot die Dag dat we in Hem ontslapen (wakker worden bij Hem) door het Geloof ( en ja, ook dan laten we de kerk op aarde achter en zijn we samen één in Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2019 10:50

Klopt. Liefde voor het kerkverband is mooi maar God is niet aan kerkverbanden gebonden. Zijn werk gaat door. Ik denk overigens niet dat de CGK ophoudt te bestaan. Er zal ooit wel een groep uit gaan, aan de ene of de andere kant.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2019 12:56

Marnix schreef:Klopt. Maar misschien toch even de ontwikkelingen in de gaten houden. Als de CGK uiteen valt krijg je allicht weer een kerkverband waar je wel goed in zou passen. (je houdt dan wel dat je eigen gemeente misschien ook wel te ver is opgeschoven en je dan naar een andere gemeente in de buurt moet kijken. Of dat er een binnen eigen verband is is de keuze die je zelf moet maken maar ik kan me voorstellen dat ontwikkelingen in het kerkverband wel invloed kunnen hebben op je keuze. Veel wijsheid en zegen toegewenst, het zijn geen makkelijke beslissingen.

Ik kom er stilaan achter dat het zelfs lichamelijk pijn doet. :?
Als ik weleens langs ons kerkgebouw rijd denk ik nu, hoe lang ga ik daar nog naar binnen?
En daarna? Ik zal altijd een afstand met een auto af moeten leggen dan. Want op loop- of fietsafstand is helaas geen kerk die een beter alternatief biedt.
Maar ik neem geen overhaaste beslissing. Ik breng onze gemeente elke dag in gebed bij de Heere. Ik heb tot nu toe nog die taak, dat is mijn overtuiging. Maar als het geestverwoestend gaat werken, dan moet ik helaas toch afscheid gaan nemen.
Ik kom er nu al achter dat het broeder- en zustergevoel ook maar beperkt is in zo'n geval.
Ik belde een vrouw op die vorig jaar de stap heeft genomen, ik ben de enige uit onze gemeente die haar nog belt, zei ze. Uit het oog uit het hart, geldt kennelijk dan ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2019 13:54

Chaya schreef:Ik kom er stilaan achter dat het zelfs lichamelijk pijn doet. :?
Als ik weleens langs ons kerkgebouw rijd denk ik nu, hoe lang ga ik daar nog naar binnen?
En daarna? Ik zal altijd een afstand met een auto af moeten leggen dan. Want op loop- of fietsafstand is helaas geen kerk die een beter alternatief biedt.
Maar ik neem geen overhaaste beslissing. Ik breng onze gemeente elke dag in gebed bij de Heere. Ik heb tot nu toe nog die taak, dat is mijn overtuiging. Maar als het geestverwoestend gaat werken, dan moet ik helaas toch afscheid gaan nemen.
Ik kom er nu al achter dat het broeder- en zustergevoel ook maar beperkt is in zo'n geval.
Ik belde een vrouw op die vorig jaar de stap heeft genomen, ik ben de enige uit onze gemeente die haar nog belt, zei ze. Uit het oog uit het hart, geldt kennelijk dan ook.

Lijkt me lastig. Ik heb dat niet met de plaatselijke kerk, alleen met het kerkverband waarbij ik me afvraag hoe lang ik daar nog lid van ben. Maar dat is voor mijn gevoel wat anders, sowieso omdat ik me niet echt gebonden voel aan een kerkverband. Ik heb dat sowieso minder en ben maar een klein deel van mijn leven CGK-lid.

Extra lastig voor je omdat er geen alternatieven in de buurt zijn ook. Maar inderdaad, als je er geestelijk onder gaat lijden is het denk ik wel de beste stap om over te stappen. De kerk moet ook een plek zijn waar je gevoed en gesterkt wordt, waar je nieuwe energie krijgt. Dat geldt overigens voor als je vindt dat er teveel verandert maar soms ook als dat te weinig gebeurt is mijn ervaring.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2019 14:02

Marnix schreef:Lijkt me lastig. Ik heb dat niet met de plaatselijke kerk, alleen met het kerkverband waarbij ik me afvraag hoe lang ik daar nog lid van ben. Maar dat is voor mijn gevoel wat anders, sowieso omdat ik me niet echt gebonden voel aan een kerkverband. Ik heb dat sowieso minder en ben maar een klein deel van mijn leven CGK-lid.

Ik bedoel het niet onaardig, maar jij denkt over veel zaken veel ruimer dan ik. Wat voor mij echt een principekwestie is, is voor jou een bijzaak. Zulke mensen zitten bij ons ook in de gemeente.
Maar ik ben ook nog CGK gedoopt, heb belijdenis gedaan.
Marnix schreef:Dat geldt overigens voor als je vindt dat er teveel verandert maar soms ook als dat te weinig gebeurt is mijn ervaring.

Daar moet ik je gelijk in geven, want dan is het een dode gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 24 dec 2019 14:10

-
Laatst gewijzigd door Nina op 25 dec 2019 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 24 dec 2019 22:02

Chaya schreef:Ik speel niet met de gedachte, maar ik kom langzamerhand in gewetensnood.
Er spelen verschillende zaken, in onze eigen gemeente, maar ook in de regio.
Ik kan nu nog niet in details treden, maar neem van mij aan dat het een ernstige zaak is.
Ik zou kunnen overwegen om naar een andere CGK te gaan, maar ik vrees dat ik het dan alleen maar voor me uitschuif.
Het doet echt pijn dat ik dit moet zeggen en ik hoop en bid dat er nog een ommekeer zal plaatsvinden.

Ja dat is zo.
Neem van mij aan dat ik al een flink stuk ben opgeschoven. Omdat het maar bijzaken zijn, omdat je geen dwarsligger genoemd wil worden, omdat je de boel niet in de steek wil laten.
Maar als je schade lijdt aan je ziel, zal dat toch moeten.

Ja dat is wel problematisch. Ik neem aan dat je de weg naar ouderling en/of predikant wel hebt genomen of bij huisbezoek je zorg hebt geuit?
En hoe wordt daar mee omgegaan?
Ik weet natuurlijk niet de ins en outs van alle cgk’s (alleen van mijn eigen eigenlijk 8-[ )
maar kan me best inleven dat er dingen spelen die er voor zorgen dat je er zo in staat nu.
Zie bij ons ook wel langzamerhand een beweging ontstaan maar ik zie dat niet per se als een verkeerde.

Het heeft m.i. veel te maken met een generatie die openlijk vragen stelt bij bestaande dogma’s en regels van de kerk. Waarom zus, waarom zo? Kan je uitleggen waarom we doen zoals we doen?
Als het antwoord dan is: ja zo doen we het namelijk al honderd jaar, dus nu ook, dan komt daar onbegrip en onvrede uit voort.
Dat werd vroeger geslikt, nu kom je daar niet meer mee weg.

In ieder geval veel wijsheid gewenst met je besluit wat dat ook moge weze.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 dec 2019 13:21

Nina schreef:Triest Chaya, ik kan me voorstellen dat het je allemaal erg bezig houdt. Wat pijnlijk allemaal.

Ja het is zeker pijnlijk. Niet alleen voor mij.
Nina schreef:Ikzelf heb grote moeite met dit hele vraagstuk......

Uhh, ik denk dat je dit in het verkeerde topic heb gezet. :wink:
Nina schreef:eel wijsheid toegewenst Chaya!

Dank je wel!
pindas83 schreef:Ja dat is wel problematisch. Ik neem aan dat je de weg naar ouderling en/of predikant wel hebt genomen of bij huisbezoek je zorg hebt geuit?
En hoe wordt daar mee omgegaan?

Uiteraard. Dit komt niet out of the blue hoor, maar het lijkt wel of de negatieve ontwikkelingen sneller op elkaar volgen en tot een soort climax gaan leiden binnenkort.
We krijgen elk jaar huisbezoek en ze zijn niet altijd blij met mij. :wink:
Omdat ik vind dat de prediking te evangelisch is geworden en de Wet - en daarmee ook de noodzaak tot bekering en smeken om Genade - is ondergesneeuwd.
Daarmee wordt het zondebesef minder.
pindas83 schreef:Het heeft m.i. veel te maken met een generatie die openlijk vragen stelt bij bestaande dogma’s en regels van de kerk. Waarom zus, waarom zo? Kan je uitleggen waarom we doen zoals we doen?

Nee absoluut niet! Ik heb zelf volwassen kinderen (niet alle meer in onze kerk) en wij spreken hier vaak over.
pindas83 schreef:Als het antwoord dan is: ja zo doen we het namelijk al honderd jaar, dus nu ook, dan komt daar onbegrip en onvrede uit voort.

Dat heb ik nog nooit gezegd, omdat dit ook nooit zo tegen ons werd gezegd, vroeger. Mijn ouders maakten zich er niet altijd af met zo'n diooddoener. Mijn vader maakte zich vaak juist kwetsbaar, wij kinderen zagen hoe hij worstelde met bepaalde principes. (bijvoorbeeld, dat wij op zondag niet mochten rijden, schaatsen en zwemmen!. Als je ouders kil NEE zeggen en daarom, raak je als kind gefrustreerd.

Maar mijn vader wilde de Heere niet bedroeven en dan durfden wij dat ook niet natuurlijk. Dat is geen bangmakerij, maar diepe eerbied.
Ik weet dat het in bepaalde boeken in het belachelijke wordt getrokken en trouwens, hier op het forum ook vaak gebeurd.
Verschrikkelijk als je met zoveel frustraties zit, op je volwassen leeftijd. Probeer dat eens in dat perspectief te zien en de liefde en zorg van je ouders te begrijpen, daar word je ouder voor, EN milder als het goed is.

Maar goed, terug naar het onderwerp. Mijn opa was ook CGK en hij overleed vlak voordat de 2e wereldoorlog uitbrak en hij beschreef in een brief hoe donker hij die tijd toen vond. Ook kerkelijk! Hij is ook een aantal jaren ouderling geweest. Ik heb gedeeltes van onze kerkelijke administratie gelezen en dus ook sommige k.r. verslagen. Dan zie je toch echt dat het zo veranderd is.
De diepe ernst die er toen was, mis ik nu wel.

Het is ook een heel andere tijd geworden, dat weet ik. En opgeven zit niet in mijn aard, dus ik zal tot het laatste blijven bidden en strijden.
In dezen heb ik vaak fijn gesproken met ereunao, die hier ook mee worstelde.

Ik mis hem. Hij laat echt een lege plaats na op dit forum. Ik was het inhoudelijk ook niet altijd met hem eens, maar dat hoeft ook niet. Als je elkaar herkent in de hartenzaken, vallen die verschillen vanzelf weg.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 26 dec 2019 22:15

Chaya schreef:

Uiteraard. Dit komt niet out of the blue hoor, maar het lijkt wel of de negatieve ontwikkelingen sneller op elkaar volgen en tot een soort climax gaan leiden binnenkort.
We krijgen elk jaar huisbezoek en ze zijn niet altijd blij met mij. :wink:
Omdat ik vind dat de prediking te evangelisch is geworden en de Wet - en daarmee ook de noodzaak tot bekering en smeken om Genade - is ondergesneeuwd.
Daarmee wordt het zondebesef minder.

Nee absoluut niet! Ik heb zelf volwassen kinderen (niet alle meer in onze kerk) en wij spreken hier vaak over.

Dat heb ik nog nooit gezegd, omdat dit ook nooit zo tegen ons werd gezegd, vroeger. Mijn ouders maakten zich er niet altijd af met zo'n diooddoener. Mijn vader maakte zich vaak juist kwetsbaar, wij kinderen zagen hoe hij worstelde met bepaalde principes. (bijvoorbeeld, dat wij op zondag niet mochten rijden, schaatsen en zwemmen!. Als je ouders kil NEE zeggen en daarom, raak je als kind gefrustreerd.

Maar mijn vader wilde de Heere niet bedroeven en dan durfden wij dat ook niet natuurlijk. Dat is geen bangmakerij, maar diepe eerbied.
Ik weet dat het in bepaalde boeken in het belachelijke wordt getrokken en trouwens, hier op het forum ook vaak gebeurd.
Verschrikkelijk als je met zoveel frustraties zit, op je volwassen leeftijd. Probeer dat eens in dat perspectief te zien en de liefde en zorg van je ouders te begrijpen, daar word je ouder voor, EN milder als het goed is.

Die frustratie ken ik zelf ook niet. Wat ik bedoel is dat de mensen nu, in z’n algemeenheid, niet veel meer met dogma’s hebben, of kerkverbanden an sich. En dan merk je frustratie over en weer van degene die heel erg hangen naar juist die vastigheden en degene die vraagtekens stellen en minder of niet hangen aan een kerkelijk ‘label’. Dat is althans wat ik merk hier.
Ik heb mijn opvoeding nooit als beklemmend of iets dergelijks gezien. Maar ons werden ook geen extreme dingen opgelegd. Ik kon op zondag gewoon buiten spelen. Schaatsen kan ik me niet meer zo heugen maar kan me niet voorstellen dat dat een probleem was.
Alleen mocht er lang geen tv worden gekeken maar ik geloof niet dat we daar problemen mee hadden. Op een goed moment kon het wel, maar bleef het wel beperkt.
Ach ik ben ook een heel makkelijk kind geweest en nog steeds :D :wink:

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 dec 2019 10:24

Dit topic komt uit 2014. Kunnen we nu, 5 jaar later, terugblikken of het gelukt is?
De rechterflank van de CGK wou behouden blijven. Is het de rechterflank van de CGK gelukt om behouden te blijven na 5 jaar?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 dec 2019 10:38

Yoshi schreef:Dit topic komt uit 2014. Kunnen we nu, 5 jaar later, terugblikken of het gelukt is?
De rechterflank van de CGK wou behouden blijven. Is het de rechterflank van de CGK gelukt om behouden te blijven na 5 jaar?

Jazeker.
Bewaar het Pand en de daarmee sympathiserende gemeentes, zijn nog net zo rechts en houden hun koers ook zo. Daar ervaar ik hoe de oorspronkelijke CGK ooit was.
Niet wettisch, maar het evangelie wordt in ruime mate aangeboden.
Eerste kerstdag heb ik tot Zegen in zo'n gemeente mogen kerken.
Het was als teerkost op de weg, na een aantal zondagen geestelijke honger te moeten lijden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 dec 2019 11:41

Chaya schreef:Jazeker.
Bewaar het Pand en de daarmee sympathiserende gemeentes, zijn nog net zo rechts en houden hun koers ook zo. Daar ervaar ik hoe de oorspronkelijke CGK ooit was.
Niet wettisch, maar het evangelie wordt in ruime mate aangeboden.
Eerste kerstdag heb ik tot Zegen in zo'n gemeente mogen kerken.
Het was als teerkost op de weg, na een aantal zondagen geestelijke honger te moeten lijden.

Dankjewel. Goed om te horen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 dec 2019 13:28

Chaya schreef:(...)na een aantal zondagen geestelijke honger te moeten lijden.

Ik word altijd een beetje moe van dit slachtoffergedrag. Dit soort dramatisch en pathetisch geklaag is geheel en al je eigen schuld:
Je weet toch zo goed van te voren wat je wel of niet wilt horen? Nou dan, waarom ga je daar dan opzettelijk "honger" zitten lijden! Ik kan ook bij de groentenboer gaan zitten mokken dat hij geen bakker is en dus geen brood heeft en dat ik dus "honger" moet lijden.
Ja, janken maar. Maar wat een kinderachtigheid is dat! Alle kerken, gemeenten, voorgangers hebben een functie.
Christus laat Zijn aanwezigheid niet afhangen van jouw voorgevoel of jouw vooringenomenheid. Het Lichaam van Christus heeft vele leden.
Waar twee of drie in Zijn Naam aanwezig zijn, daar is Hij.

Het Koninkrijk van God strekt zich uit van Oost naar West en van Noord naar Zuid. Dan kom je meer smaken en kleuren tegen dan alleen je eigen voorkeur. Jezus heeft nog vele schapen die van "deze stal" niet zijn. Als je dan eens in zo'n andere stal terecht komt, stel jezelf dan open, wees nieuwsgierig in plaats van afkeurend en herken de mensen om je heen als schapen van één herder en één kudde! Dan mag je daarna best weer liever kerken in je vertrouwde omgeving, maar laat dat niet ten koste gaan van de waarde en de oprechtheid van andere christenen! En als je je echt alleen maar op zit te vreten (ook niet bepaald de christelijke deugd van geduld en verdraagzaamheid) ga daar dan niet meer naar toe!

Bovendien, meestal ligt het aan de hoorder dat de verkondiging van Gods Woord niet wordt aangenomen. Achteroverleunen en kritisch met de armen over elkaar gaan zitten, wachtend op de fouten en ketterijen van een ander? Niet zo fraai. En dan gebeurt er ook niets. Kil naar binnen, kil naar buiten. En dan een ander de schuld geven. Tja.

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Dat lijkt mij de juiste definitie van behoudend zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2019 13:42

gravo schreef:Ik word altijd een beetje moe van dit slachtoffergedrag. Dit soort dramatisch en pathetisch geklaag is geheel en al je eigen schuld:
Je weet toch zo goed van te voren wat je wel of niet wilt horen? Nou dan, waarom ga je daar dan opzettelijk "honger" zitten lijden! Ik kan ook bij de groentenboer gaan zitten mokken dat hij geen bakker is en dus geen brood heeft en dat ik dus "honger" moet lijden.
Ja, janken maar. Maar wat een kinderachtigheid is dat! Alle kerken, gemeenten, voorgangers hebben een functie.
Christus laat Zijn aanwezigheid niet afhangen van jouw voorgevoel of jouw vooringenomenheid. Het Lichaam van Christus heeft vele leden.
Waar twee of drie in Zijn Naam aanwezig zijn, daar is Hij.

Het Koninkrijk van God strekt zich uit van Oost naar West en van Noord naar Zuid. Dan kom je meer smaken en kleuren tegen dan alleen je eigen voorkeur. Jezus heeft nog vele schapen die van "deze stal" niet zijn. Als je dan eens in zo'n andere stal terecht komt, stel jezelf dan open, wees nieuwsgierig in plaats van afkeurend en herken de mensen om je heen als schapen van één herder en één kudde! Dan mag je daarna best weer liever kerken in je vertrouwde omgeving, maar laat dat niet ten koste gaan van de waarde en de oprechtheid van andere christenen! En als je je echt alleen maar op zit te vreten (ook niet bepaald de christelijke deugd van geduld en verdraagzaamheid) ga daar dan niet meer naar toe!

Bovendien, meestal ligt het aan de hoorder dat de verkondiging van Gods Woord niet wordt aangenomen. Achteroverleunen en kritisch met de armen over elkaar gaan zitten, wachtend op de fouten en ketterijen van een ander? Niet zo fraai. En dan gebeurt er ook niets. Kil naar binnen, kil naar buiten. En dan een ander de schuld geven. Tja.

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Dat lijkt mij de juiste definitie van behoudend zijn.

gravo

Een beetje kort door de bocht he. Als je de kerk vergelijkt met een groenteboer of bakker waar je wat te eten haalt (dat waar je zin in hebt) is je reactie begrijpelijk. Maar dan heb je er bar weinig van begrepen. Wat he vergeet is dat het vaak een verscheurende situatie is omdat er van twee kanten wordt getrokken. De ene kant zegt: je moet weg hier. De andere kant zegt: Blijf hier. Het is vaak de liefde voor de gemeente die mensen toch lang in een kerk houden waar ze om de inhoud niet zouden blijven. Dan kan je van alles daarvan vinden maar die liefde hebben mensen zelden voor een groenteboer of een bakker.... en daar sla je met je voorbeeld de plank helemaal mis. Ongeacht of de honger nou terecht is of niet. Wat ook wel weer te maken heeft met het vermogen om te kunnen “meebewegen” maar dat ze blijven is wel uit diepe liefde. Want de kerk is geen markt met een groenteboer en een bakker.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”