Chaya schreef:Nee. Neem in dit verband een voorbeeld aan de oudvaders. Ook zij verschilden.
Maar zij verdroegen elkaar.
Ja dat is waar maar wasten elkaar regelmatig de oren
![Heel Vrolijk :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Nee. Neem in dit verband een voorbeeld aan de oudvaders. Ook zij verschilden.
Maar zij verdroegen elkaar.
Yoshi schreef:
En hier een artikel over een boek die ook nog hoog op mijn lijstje staat om eens te lezen;
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... nend.dhtml
mona schreef:Omdat je het mooi vind misschien, of omdat je het een goede traditie vind? Een zinvol ritueel? Omdat het van je verwacht wordt?
Allemaal redenen waarom mensen naar de kerk gaan, en toch hun hart niet aan de Heere willen geven.
Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.
elbert schreef: Een tegenbeeld is niet "het omgekeerde van" of een "contrast". Het legt juist uit wat er (in dit geval) met de doop bedoeld wordt, anders was die vergelijking ook nooit gemaakt.
Was de kamerling soms een kind? Nee, de kamerling was een volwassene en voor een volwassene geldt dat van hem of haar verantwoording (een belijdenis) gevraagd wordt. Van een kind wordt zoiets nergens in de Bijbel gevraagd.
Paulus zou pas iets veranderen als hij opeens van een baby zou verlangen dat hij/zij kon spreken en daarbij het geloof zou kunnen belijden. In de Bijbel geldt altijd dat de ouders verantwoordelijk zijn zolang een kind nog niet tot zijn/haar verstand is gekomen. Dat is de natuurlijke orde van dingen die door God is ingesteld. Ook nu nog zijn wij verantwoordelijk voor het natuurlijke en geestelijke welzijn van onze kinderen, totdat ze zelf die verantwoordelijkheid over kunnen nemen.
Johan100 schreef:De doop symboliseert het ondergaan van het oude leven en het opkomen in een nieuw leven. Daar moet dus eerst geloof/wedergeboorte voor nodig zijn, want anders symboliseert het niets, maar plaatst men de doop voor het geloof en ik weet niet wat de Bijbelse betekenis daar dan van is.
Je zegt dat de symbolisering afhankelijk is van de dopeling. Daarmee is die symbolisering subjectief: de dopeling moet iets meebrengen het water in en dan zegt het pas iets. Maar ik geloof niet dat de betekenis van de doop afhankelijk is van de mens: ik geloof dat de doop iets is waarmee God iets zegt en daarmee symboliseert de doop sowieso iets, zelfs al kan de dopeling nog niets zeggen of belijden. De dopeling is ook passief bij de doop: je wordt gedoopt als teken van wat God doet (het Evangelie!) en dus niet: "je legt een mooie getuigenis af en de doop symboliseert je getuigenis", zoals dat in veel evangelische kringen gebeurt.
Als je zoekt op ἀντίτυπον in het Grieks, dan wordt dat vertaald (bijv. in het Engels) als:Johan100 schreef:Jazeker wel, zoek de definitie maar eens op!
En toch trek jij juist op basis van deze tekst uit Hand. 8 conclusies over baby's. Merkwaardig. Dat zou je juist niet moeten doen.Johan100 schreef:Klopt, er staat helemaal niets over baby's die gedoopt worden.
Waar staat dat?Johan100 schreef:Paulus doopte helemaal geen baby's.
Het is inderdaad eenvoudig, maar toch maak je het moeilijk.Johan100 schreef:Ik zeg volgens jou dat dat de symbolisering afhankelijk is van de dopeling. Ik moest even denken wat je daar mee bedoelde, maar je maakt het te ingewikkeld, terwijl het eigenlijk zo eenvoudig is.
Het gaat niet om de symbolisering, maar het gaat om de wedergeboorte (dat je bij Christus hoort) en dat de doop een 'zegel' is van de doop met en door de Heilige Geest.
Ik geloof inderdaad dat iedereen die tot de gemeente behoort, ook gedoopt hoort te zijn. Overigens niet om de reden die je noemt:Johan100 schreef:Maar jij zegt dat ieder die naar de kerk gaat bij een verbond hoort en alle baby's gedoopt moeten worden.
Nee, daar komt het niet vandaan. Kun je precies aangeven wanneer de christelijke kerk begonnen is met de doop van baby's? Graag een jaartal en de reden ervoor. En ook graag het verzet van de volgens jou bijbelgetrouwen in die tijd die zich er heftig tegen verzetten. In al mijn discussies met evangelischen over dit onderwerp heb ik daar geen enkel bevredigend antwoord op gekregen. Er was namelijk geen discussie over de kinderdoop. Die werd gewoon altijd al gepraktizeerd.Johan100 schreef:Dat komt o.a. bij Origenes en Augustinus? (het mystieke) vandaan, die snel de baby's wilde laten dopen om de 'erfzonde' af te wassen.
Dat geloof ik graag, alleen niet op dit punt. Als ik bij een opdraagdienst kom (en dat doe ik wel eens), word ik er alleen maar verdrietig van, omdat de rijkdom van de doop erin ontkend wordt en men uit verlegenheid maar iets aanmoddert met de kinderen van de gemeente.Johan100 schreef:Misschien hebben evangelische kerken ook wel goede punten.
elbert schreef:Waar staat dat?
Er staat dat Paulus huisgezinnen doopte. Bijvoorbeeld dat van Stefanus (1 Kor. 1:16). Ik zou graag van je willen weten of je kunt bewijzen dat deze Stefanus uit Korinthe geen kleine kinderen had.
Het is flauw als er iets beweerd wordt (nl. dat Paulus geen baby's gedoopt heeft) en er geen enkel Schriftbewijs bij gegeven wordt. Dan kun je deze vraag van mij verwachten, die ook zeker niet flauw is, want die vraag is weldegelijk relevant.Arco schreef:Een beetje flauwe redenatie.
Het gaat me niet eens zozeer om de vraag wat de samenstelling van het huisgezin is, als wel om de vraag waarom hier uberhaupt het woord oikos (huis) gebruikt wordt. Waarom deze term die inclusiviteit veronderstelt?Arco schreef:De samenstelling van het huis(gezin) wordt niet vermeldt. Bewijzen dat er wel of geen kinderen bij waren, dat is hieruit niet te halen.
elbert schreef:Het is flauw als er iets beweerd wordt (nl. dat Paulus geen baby's gedoopt heeft) en er geen enkel Schriftbewijs bij gegeven wordt. Dan kun je deze vraag van mij verwachten, die ook zeker niet flauw is, want die vraag is weldegelijk relevant.
Het gaat me niet eens zozeer om de vraag wat de samenstelling van het huisgezin is, als wel om de vraag waarom hier uberhaupt het woord oikos (huis) gebruikt wordt. Waarom deze term die inclusiviteit veronderstelt?
Daar zijn 2 mogelijke antwoorden op:
A. Is dat omdat in dit specifieke geval het om allemaal volwassenen zou gaan die ook allemaal individueel geloven, zoals de tegenstanders van de kinderdoop beweren?
In dat geval moet je heel wat bij deze tekst veronderstellen:
- 1. Je veronderstelt (zonder enige onderbouwing) dat het om allemaal volwassenen gaat
- 2. Je veronderstelt dat het gebruik van oikos hier alleen te verantwoorden is omdat het alleen in dit specifieke geval (ook hier weer: zonder onderbouwing) om alleen volwassenen gaat
- 3. Je veronderstelt dus dat Paulus hier ruimere bewoordingen kiest (oikos, huisgezin, collectief) dan eigenlijk verantwoord is (individueel als norm).
Ik denk dat je bij deze veronderstellingen kunt zeggen dat je eigen dogmatische vooroordeel dan de bijbeluitleg bepaalt.
Dan kies ik toch voor de simpelste oplossing, nl:
B. Of is dat omdat het de gewoonste zaak van de wereld is dat een heel huisgezin gedoopt wordt als het hoofd van het gezin gelooft, zoals dat in de klassieke oudheid gebruikelijk was?
De vraag stellen is hem beantwoorden volgens mij, omdat uit de vroegste christelijke bronnen al duidelijk is dat het tweede gebruikelijk was.
Ik kom toch tot een andere conclusie. De Bijbel is heel precies in de verwoording en grossiert juist niet in het losjes omgaan met woorden. Dus als de Bijbel een term gebruikt die inclusiviteit veronderstelt, dan getuigt het van vooronderstelling bij de lezer als hij daar een bepaalde exclusiviteit uit wil halen.Arco schreef:Ik veronderstel niet zo veel, alleen dat de samenstelling van het huisgezin niet benoemd wordt. Dus het kan net zo goed dat er kinderen bij horen, of dat er alleen volwassenen erbij horen. Wie weet waren de kinderen van Stefanus al volwassen? Het staat er niet zo hard.
Daarom stel ik dat deze tekst niet pleit voor of tegen de kinderdoop. Een tekst met onvoldoende grondslag voor deze discussie.
Bijbels gezien is het geen verplichting om te vasten voor de doop, dus ook niet voor zuigelingen. Ik zie de instructie uit de Didache dan ook als een goede gewoonte, die niet verplicht kan worden gesteld als daar praktische bezwaren (zoals bij zuigelingen) voor zijn. Uit andere vroegchristelijke bronnen weten we dat zuigelingen gedoopt werden.Arco schreef:In de Didache staan er uitdrukkelijke instructies voor dopen, waaronder de instructie dat de dopeling twee of drie dagen gaat vasten. Dat kan je toch niet voorstellen bij zuigelingen?
elbert schreef:Ik kom toch tot een andere conclusie. De Bijbel is heel precies in de verwoording en grossiert juist niet in het losjes omgaan met woorden. Dus als de Bijbel een term gebruikt die inclusiviteit veronderstelt, dan getuigt het van vooronderstelling bij de lezer als hij daar een bepaalde exclusiviteit uit wil halen.
Als in het oude testament over het huis van Israel of het huis van Jakob gesproken wordt, moet je dan nagaan of daar wel of niet kinderen bij horen? De vraag stellen is hem beantwoorden, toch? In principe horen ze daar natuurlijk gewoon bij. De huisteksten in het nieuwe testament moeten we dan ook niet anders behandelen dan de huisteksten uit het oude testament.
elbert schreef: Bijbels gezien is het geen verplichting om te vasten voor de doop, dus ook niet voor zuigelingen. Ik zie de instructie uit de Didache dan ook als een goede gewoonte, die niet verplicht kan worden gesteld als daar praktische bezwaren (zoals bij zuigelingen) voor zijn. Uit andere vroegchristelijke bronnen weten we dat zuigelingen gedoopt werden.
Ik kom toch tot een andere conclusie. Regelmatig lees je in de bijbel ''allen'' terwijl bij verder lezen blijkt dat je ''allen'' niet zo letterlijk moet nemen.elbert schreef:Ik kom toch tot een andere conclusie. De Bijbel is heel precies in de verwoording en grossiert juist niet in het losjes omgaan met woorden. Dus als de Bijbel een term gebruikt die inclusiviteit veronderstelt, dan getuigt het van vooronderstelling bij de lezer als hij daar een bepaalde exclusiviteit uit wil halen.
Als in het oude testament over het huis van Israel of het huis van Jakob gesproken wordt, moet je dan nagaan of daar wel of niet kinderen bij horen? De vraag stellen is hem beantwoorden, toch? In principe horen ze daar natuurlijk gewoon bij. De huisteksten in het nieuwe testament moeten we dan ook niet anders behandelen dan de huisteksten uit het oude testament.
Juist, bij verder lezen. Maar dat is dus inclusief de context. Bij het huisgezin van Stefanus kun je niet zeggen dat je verder kunt lezen. Dan moet je op de betekenis van het woord zelf afgaan en niet op basis van je vooronderstellingen.naamloos schreef:Ik kom toch tot een andere conclusie. Regelmatig lees je in de bijbel ''allen'' terwijl bij verder lezen blijkt dat je ''allen'' niet zo letterlijk moet nemen.
naamloos schreef:Ik kom toch tot een andere conclusie. Regelmatig lees je in de bijbel ''allen'' terwijl bij verder lezen blijkt dat je ''allen'' niet zo letterlijk moet nemen.
elbert schreef:Juist, bij verder lezen. Maar dat is dus inclusief de context. Bij het huisgezin van Stefanus kun je niet zeggen dat je verder kunt lezen. Dan moet je op de betekenis van het woord zelf afgaan en niet op basis van je vooronderstellingen.
Inderdaad, je moet de hele Bijbel meenemen. In de Bijbel wordt met huis altijd alle leden van dat huis bedoeld, wie er ook deel van uitmaakt, tenzij de uitzondering erbij vermeld wordt. Als die uitzondering er niet bij vermeld wordt (zoals bij Stefanus), kun je er gevoeglijk van uitgaan dat iedereen in dat huis erbij gerekend wordt.
Hetzelfde geldt voor het woord "volk". Daar gaan we ook niet uitpluizen of daar nou wel of niet kinderen bij horen. Natuurlijk horen de kinderen bij een volk. Hetzelfde geldt voor het woord "gemeente".
Alleen bij "huis" gaan sommigen de kinderen uitsluiten omdat dat niet in hun dogma past.
Als we het toch over de grote context van de Bijbel hebben, dan geldt voor het eerste driekwart van de Bijbel (het OT) dat de kinderen met de volwassenen worden inbegrepen bij het volk van God. In het laatste stukje (het NT) staat nergens vermeld dat dat opeens niet meer zo zou zijn en dat ze de tekenen die daarbij horen, opeens niet zouden mogen ontvangen (de doop). Dat zijn bedenksels uit de 16e eeuw.
Nee, dan pak je de andere huisteksten erbij, zoals die van de stokbewaarder. En je vergeet de rest van de bijbelse boodschap niet!elbert schreef:Juist, bij verder lezen. Maar dat is dus inclusief de context. Bij het huisgezin van Stefanus kun je niet zeggen dat je verder kunt lezen. Dan moet je op de betekenis van het woord zelf afgaan en niet op basis van je vooronderstellingen.
Omdat het niet bij héél veel andere bijbelteksten past. De bijbel leert uitdrukkelijk (op talloze plaatsen) dat we door geloof ingeënt/ingelijfd worden, niet door geboorte: wat uit het vlees geboren is, is vlees.elbert schreef:Inderdaad, je moet de hele Bijbel meenemen. In de Bijbel wordt met huis altijd alle leden van dat huis bedoeld, wie er ook deel van uitmaakt, tenzij de uitzondering erbij vermeld wordt. Als die uitzondering er niet bij vermeld wordt (zoals bij Stefanus), kun je er gevoeglijk van uitgaan dat iedereen in dat huis erbij gerekend wordt.
Hetzelfde geldt voor het woord "volk". Daar gaan we ook niet uitpluizen of daar nou wel of niet kinderen bij horen. Natuurlijk horen de kinderen bij een volk. Hetzelfde geldt voor het woord "gemeente".
Alleen bij "huis" gaan sommigen de kinderen uitsluiten omdat dat niet in hun dogma past.
Ja logisch, de bijbel is een Joods boek, en Joodse ouders krijgen Joodse kinderen. (de proselieten niet meegerekend)elbert schreef:Als we het toch over de grote context van de Bijbel hebben, dan geldt voor het eerste driekwart van de Bijbel (het OT) dat de kinderen met de volwassenen worden inbegrepen bij het volk van God. In het laatste stukje (het NT) staat nergens vermeld dat dat opeens niet meer zo zou zijn en dat ze de tekenen die daarbij horen, opeens niet zouden mogen ontvangen (de doop). Dat zijn bedenksels uit de 16e eeuw.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten