Mag een vrouw een broek dragen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mag een vrouw een broek dragen?

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2014 15:38

Nathan schreef:Als iets is toegestaan (in dit voorbeeld de kleding van de vrouw) dan is het geen gebod en zal je er in de Bijbel niets over vinden. Ik herinner me wel ooit iets in het OT gelezen hebben over kleding van de vrouw, dat het niet al te opzichtig moet zijn. Zal ik eens opzoeken.

Wanneer een vrouw op gaat naar Zijn Huis, dan gelden er wel kleding voorschriften.
We lezen dit o.a. in 1 Tim. 2 vers 9:

8 Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid. 9 Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren. 11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze.

Het past dus in een grotere context, daarom alle verzen hier geciteerd.

Kortom, wat staat hier? Vrouwen moeten niet te koop lopen met dure kleren en sieraden maar met hun innerlijke schoonheid. Dat is de Bijbelse regel als het gaat om kleding in de eredienst. Niets over broeken en rokken.

Hoe kom je er dan bij om te stellen dat een vrouw broeken mag dragen maar in de eredienst in jurk of rok moet verschijnen? Dat staat hier helemaal niet. Alleen dat een rouw zich "waardig, sober en ingetogen" kleden. Wat overigens niet alleen geldt voor de erediensten maar ook daarbuiten. Waarop baseer je dan je statement dat broeken mogen maar in de eredienst niet? Dat is me nog niet duidelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nathan

Berichtdoor Nathan » 15 jul 2014 16:29

Wat is je probleem precies Marnix?
Dat blijft mij onduidelijk na het lezen van jouw reactie.
Je geeft niet aan of je het akkoord vindt of juist niet akkoord vindt dat een vrouw in het dagelijks leven een broek draagt.
Ik ken geen enkele Bijbeltekst die het verbiedt.
Ik vrees dat we op deze manier een discussie voeren die niet op de inhoud van de Bijbel is gebaseerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2014 16:39

Ik vind het totaal geen probleem als vrouwen een broek dragen.

Mijn probleem zit hem in het gemis van een onderbouwing van dit:

Nathan schreef:Volgens mij is het vanuit de Bijbel geen bezwaar, wanneer een vrouw een in het wereldse een broek draagt.

Het is anders wanneer zij ter kerke gaat.
Je gaat niet naar de kerk voor je geloofsgenoten, maar je gaat naar de kerk om voor Gods aangezicht te verschijnen.
En dat doet een gelovige vrouw in jurk of rok.

Kortom in de wereld mag je in broek verschijnen maar voor God dien je in jurk of rok te verschijnen. Mijn moeite daarmee is als eerste dat ik hier geen Bijbelse onderbouwing voor zie. Daarom komt het op me over als een menselijke wet die ten onrechte wordt opgelegd en geen enkel Bijbels fundament heeft. Dat soort wetten moeten we elkaar niet opleggen. Dat je dan onderscheid maakt tussen "door de week" en "op zondag" bewijst dat voor mij ook. Alsof we op zondag voor God verschijnen en de rest van de week niet. De Bijbel leert ons dat we met Hem mogen wandelen en dat Hij in ons wil wonen, en dat Hij ons ziet, waar we ook zijn. Daarom kunnen en hoeven we geen onderscheid maken tussen hoe we er op zondag bijlopen en de rest van de week. Een vrouw mag een broek aan of ze mag geen broek aan, maar "door de week wel maar op zondag niet", dat gaat er bij mij niet in. Maar ik laat me graag door de Bijbel overtuigen als ik ongelijk heb.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 17:08

Nathan schreef: je gaat naar de kerk om voor Gods aangezicht te verschijnen.
En dat doet een gelovige vrouw in jurk of rok.
Dus als ik doordeweeks een broek draag en ga bidden (dat is voor Gods aangezicht verschijnen) moet ik me dan eerst omkleden?

Ik vind een rok meer nette kleding dan een broek. Daarom ga ik in een rok naar de kerk. Ik vind dat ik me dan best wat mooier, en met meer zorg mag kleden. Ik weet dat ik altijd mag bidden, in welke kleren ik ook rondloop, en in welke situatie dan ook, en op welke dag dan ook. Maar als ik naar de kerk ga is dat voor mij iets speciaals. Dat doe ik de andere zes dagen niet. En daarom draag ik geen broek in de kerk.

Maar dat is niet het enige. Buiten de kleding om is er ook nog een andere voorbereiding op de dienst. Die voorbereiding begint ook thuis. En is misschien nog wel belangrijker dan de kleding. (waarmee ik niet wil zeggen dat daarmee netjes gekleed naar de kerk gaan daarmee dan kan vervallen.)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Nathan

Berichtdoor Nathan » 15 jul 2014 17:10

Rustig maar Marnix, we behoeven elkaar niet de maat te nemen.

Er is verschil tussen leven met God doordeweeks en het opgaan naar Zijn Huis.
Je zou het kunnen vergelijken met een bezoek aan een bruiloft. Dan trek je kleding aan die past bij het feest.
Of kleding die je aanpast bij een begrafenis.

Het gaat m.i. met hoeveel ontzag je voor Gods aangezicht wil treden.

Dat betekent voor de man dat je netjes in pak naar de kerk gaat en voor de vrouw in jurk of rok met het hoofd bedenkt.

Ook in uiterlijke zin toon je respect voor je Schepper.

Ik mag toch aannemen dat je bij een bezoek aan de koning aandacht aan je uiterlijk en kleding schenkt, dus hoeveel te meer schenk je aandacht aan uiterlijk en kleding voor de hemelse koning.

Het gaat niet om ikke ikke ikke.
Het gaat om God en het tonen van respect en de dankbaarheid voor Christus als hoofd van de kerk die door zijn offer aan het kruis van Golgotha ons het eeuwige leven geschonken heeft.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 15 jul 2014 18:07

Nathan schreef:Rustig maar Marnix, we behoeven elkaar niet de maat te nemen.

Er is verschil tussen leven met God doordeweeks en het opgaan naar Zijn Huis.
Je zou het kunnen vergelijken met een bezoek aan een bruiloft. Dan trek je kleding aan die past bij het feest.
Of kleding die je aanpast bij een begrafenis.

Het gaat m.i. met hoeveel ontzag je voor Gods aangezicht wil treden.

Dat betekent voor de man dat je netjes in pak naar de kerk gaat en voor de vrouw in jurk of rok met het hoofd bedenkt.

Ook in uiterlijke zin toon je respect voor je Schepper.

Ik mag toch aannemen dat je bij een bezoek aan de koning aandacht aan je uiterlijk en kleding schenkt, dus hoeveel te meer schenk je aandacht aan uiterlijk en kleding voor de hemelse koning.

Het gaat niet om ikke ikke ikke.
Het gaat om God en het tonen van respect en de dankbaarheid voor Christus als hoofd van de kerk die door zijn offer aan het kruis van Golgotha ons het eeuwige leven geschonken heeft.

Mag ik hieruit concluderen dat je vindt dat vrouwen die in een broek naar de kerk gaan, zichzelf voorop zetten en niet naar de kerk gaan om God? Dat suggereer je in mijn ogen namelijk wel, en die aanname mag je wel wat beter onderbouwen. Ik vind namelijk dat er één verschil is tussen leven met God doordeweeks en het leven met God in de kerk: in de kerk ben je met andere gelovigen.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2014 18:38

het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ik in een rok of jurk naar de koningin zou gaan,
ik voel me daar zo gigantisch ongemakkelijk in.

zo ook naar de kerk trek ik dat niet aan.

ik begrijp niet wat er netter is aan een rok of jurk dan aan een broek. Het feit dat een broek meer bedekt maakt het niet minder net dan een rok.

sommige vrouwen zijn jurken-mensen, die staat het ook echt goed en die lopen erin alsof ze nooit anders doen, maar ik voel me altijd ongemakkelijk.

Nathan

Berichtdoor Nathan » 15 jul 2014 18:44

@ Miep

Een vrouw hoort niet met een broek aan naar de kerk.
Wel in jurk of rok en met bedekt hoofd.

Door de weeks in broek lijkt me geen bezwaar.

Bij bidden hoef je geen jurk aan te trekken.

Ik dacht dat dit soort dingen tot de kennis van een gemiddelde christen hoort.
Vreemd dat ik dat nog uit moet leggen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2014 18:54

Nathan schreef:@ Miep

Gods huis is UITSLUITEND de kerk, waar de dienst der aanbidding aanvangt met opening in de driemaal heilige Naam.

??
in de kerk moet ik er bloter bijlopen dan doordeweeks??

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 19:00

Nathan schreef:Ik dacht dat dit soort dingen tot de kennis van een gemiddelde christen hoort.
Nathan, dat dit forum christelijk is, wil niet zeggen dat iedereen er hetzelfde over denkt.
Nathan schreef:Vreemd dat ik dat nog uit moet leggen.
Hier discussiëren we met elkaar (proberen we :wink: ), en zijn we geen docent of leerling. Ik zou het fijn vinden als je op een gewone manier het gesprek wilt aangaan. Dat kan veel irritatie voorkomen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 19:01

Alsof God zichzelf niet zou laten zien als een vrouw in een broek aan naar de kerk gaat?
Schijnt dus dat vele miljoenen daardoor de zegen mislopen?

Doordeweeks geen bezwaar? Ik dacht dat wij levende getuigen moesten zijn?
Dan neem ik aan dat je niet alleen op zondag de Heer eer bewijst?

Nathan

Berichtdoor Nathan » 15 jul 2014 19:02

??
in de kerk moet ik er bloter bijlopen dan doordeweeks??

Misschien kan je zelf het antwoord vinden op deze vragen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2014 19:06

verder staat in de Bijbel heel duidelijk hoe ik als vrouw erbij moet lopen. netjes, bedekt, zonder al te veel sieraden of opzichtig en meer van dat soort dingen. Maar wat ik moet dragen om mijn benen, met of zonder ingenaaid pijpje, dat staat er dan weer niet bij.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 15 jul 2014 19:38

Nogmaals de vraag: waarom dat verschil? Waarom hoort het niet om met een broek naar de kerk te gaan als vrouw? Ik mocht vroeger van mijn moeder op zaterdag wél, en op zondag géén broek aan. Ik vond dat als tiener ongelooflijk hypocriet, en ik begrijp nog steeds niet hoe dat nou zit.
Puur praktisch: ik draag vaak wel een rok op zondag. Dat komt omdat ik graag rokjes draag, maar tijdens mijn werk altijd een broek draag. Nu ik nog niet onregelmatig werk, is zondag - net als zaterdag - mijn rokjesdag;).

*metacommunicatie* Je maakt het me heel moeilijk, ik moet me inhouden om niet sarcastisch te worden. Bij voorbaat excuus als het toch niet helemaal gelukt is.
Want ik begrijp het namelijk niet helemaal. Je noemt iets, wat je van mij gerust mag vinden, maar waar ik moeite mee heb, is dat je het als een absolute waarheid presenteert en vervolgens, wanneer om verdere (bijbelse) onderbouwing wordt gevraagd, het presteert om te doen alsof wij allemaal pas sinds een dag christen zijn en nog nooit een bijbel van binnen hebben gezien. Dus doe mij een lol, en probeer je mening ook als mening te formuleren en neem wat gas terug om afwijkende meningen als niet godsdienstig te bestempelen. */metacommunicatie*
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 jul 2014 19:49

Nathan schreef:Ik zou zeggen, blijf lachen.
Je lacht mij niet uit maar je Schepper.
Zozo, je stelt jezelf dus op één lijn met je schepper?

Als jij als man vind dat je in een pak naar de kerk moet, dan moet je dat vooral doen.
Echter hoef jij niets voor andere mannen en vrouwen in te vullen, dat maken we zelf wel uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Algemeen”