Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 03 sep 2016 06:34

Johan100 schreef:
Johannes Calvijn:
“ Er bestaat geen twijfel over dat onderdompelen de praktijk was van de eerste gemeente” .
"Zelfs het woord “dopen” duidt het onderdompelen aan; en het is zeker dat onderdompeling in praktijk
was bij de primitieve gemeente" (Joh. Calvijn, Instituten, Boek IV, Hoofdst. XV, Art. 19).
“Aangezien Christus de discipelen opdracht geeft om onderricht te geven vóór de doop en wil dat
niemand dan gelovigen tot de doop worden toegelaten, lijkt het erop dat wij de doop niet juist
bedienen; er moet eerst sprake van geloof zijn” (Harmony of the Gospels, vol. 3 blz. 386, een
commentaar op Matth. 28).
De doop volgt als het ware op geloof en daarom vindt die ook later plaats. Maar ten tweede, wanneer
de doop bediend wordt aan iemand zonder geloof, waar het per slot van rekening het zegel van is, is
het zowel goddeloos als een enorme polariteit” (Commentaar over Handelingen, vol. 1, blz. 362)

Ik ben het er mee eens.

Institutie boek 4, hfst. 16 ; De kinderen door de doop in de kerk ingelijfd
Nu blijft nog over, dat we in het kort aanwijzen, welke vrucht uit deze onderhouding
voortkomt, zowel voor de gelovigen, die hun kinderen aan de kerk ten Doop
voorstellen, als ook voor de kinderen zelf, die met het heilige water gedoopt worden,
opdat niemand die onderhouding als onnuttig en ijdel versmade. Trouwens indien het
iemand in de geest komt om de kinderdoop onder dit voorwendsel te bespotten, dan
drijft hij ook de spot met het gebod der besnijdenis, dat door de Heere gegeven is. Want
wat zullen ze te berde brengen om de kinderdoop te bestrijden, dat ook niet tegen de
besnijdenis zou kunnen gericht worden? Zo straft de Heere de aanmatiging van hen, die
terstond veroordelen, hetgeen zij met het gevoelen huns vleses niet begrijpen. Maar de
Heere voorziet ons van andere wapenen, om hun dwaasheid daarmee af te stoten.
Immers deze zijn heilige instelling, door welke, gelijk wij gevoelen, ons geloof met een
uitnemende vertroosting geholpen wordt, verdient niet overtollig genoemd te worden.
Want het teken Gods, dat het kind medegedeeld wordt, bevestigt als door een ingedrukt
zegel de belofte, die de vrome ouders is gegeven, en verklaart, dat het zeker is, dat de
Heere niet alleen hun, maar ook hun zaad tot een God zal zijn, en dat Hij niet alleen
hen met zijn goedheid en genade wil bejegenen, maar ook hun nakomelingen tot in het
duizendste geslacht.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 06:50

Edit; wijziging. Ik dacht dat ik dit bovenstaande citaat ook erbij geplaatst had, maar blijkbaar niet. Alsnog!
Om beide citaten naast elkaar te lezen!

Johan100 schreef:
Calvijn schreef:

Johannes Calvijn:
“ Er bestaat geen twijfel over dat onderdompelen de praktijk was van de eerste gemeente” .
"Zelfs het woord “dopen” duidt het onderdompelen aan; en het is zeker dat onderdompeling in praktijk
was bij de primitieve gemeente" (Joh. Calvijn, Instituten, Boek IV, Hoofdst. XV, Art. 19).
“Aangezien Christus de discipelen opdracht geeft om onderricht te geven vóór de doop en wil dat
niemand dan gelovigen tot de doop worden toegelaten, lijkt het erop dat wij de doop niet juist
bedienen; er moet eerst sprake van geloof zijn” (Harmony of the Gospels, vol. 3 blz. 386, een
De doop volgt als het ware op geloof en daarom vindt die ook later plaats. Maar ten tweede, wanneer
de doop bediend wordt aan iemand zonder geloof, waar het per slot van rekening het zegel van is, is
het zowel goddeloos als een enorme polariteit” (Commentaar over Handelingen, vol. 1, blz. 362)

Ik ben het er mee eens.

rotterdam schreef:Institutie boek 4, hfst. 16 ; De kinderen door de doop in de kerk ingelijfd
Nu blijft nog over, dat we in het kort aanwijzen, welke vrucht uit deze onderhouding
voorstellen, als ook voor de kinderen zelf, die met het heilige water gedoopt worden,
opdat niemand die onderhouding als onnuttig en ijdel versmade. Trouwens indien het
iemand in de geest komt om de kinderdoop onder dit voorwendsel te bespotten, dan
drijft hij ook de spot met het gebod der besnijdenis, dat door de Heere gegeven is. Want
wat zullen ze te berde brengen om de kinderdoop te bestrijden, dat ook niet tegen de
besnijdenis zou kunnen gericht worden? Zo straft de Heere de aanmatiging van hen, die
terstond veroordelen, hetgeen zij met het gevoelen huns vleses niet begrijpen. Maar de
Immers deze zijn heilige instelling, door welke, gelijk wij gevoelen, ons geloof met een
uitnemende vertroosting geholpen wordt, verdient niet overtollig genoemd te worden.
Want het teken Gods, dat het kind medegedeeld wordt, bevestigt als door een ingedrukt
zegel de belofte, die de vrome ouders is gegeven, en verklaart, dat het zeker is, dat de
Heere niet alleen hun, maar ook hun zaad tot een God zal zijn, en dat Hij niet alleen
hen met zijn goedheid en genade wil bejegenen, maar ook hun nakomelingen tot in het
duizendste geslacht.

Het is toch wel vreemd als je hoofdstuk 15 & hoofdstuk 16 naast elkaar leest, denk ik zo.
Dat is een flinke tegenspraak, lijkt me!

Wat wel gezegd wordt in hfst 16 is 'dat het over kinderen van vrome ouders gaat' die gedoopt 'zouden moeten' worden.

Maar in de kerk wordt elk kind gedoopt! Het lijkt me handig om eerst eens bij dat onderscheid stil te staan.

Edit; zie boven!
Laatst gewijzigd door Johan100 op 03 sep 2016 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 sep 2016 07:00

mona schreef:Wat een rare opmerking. Alleen de eerste zin "wees er gelukkig mee" laat al zien dat je met frustratie post.
De verschillen en visie op geloofsdoop en de kinderdoop zij al eeuwen oud, dus geen hype van voorbijgaande aard lijkt mij.

Wat een interpretatie. En je zit er naast met je interpretatie. Moet je nagaan hoe moeilijk het is om anno 2016 de bijbel te interpreteren als je 20 eeuwen christelijke geschiedenis weggooit om zelf het wiel uit te vinden. Deze discussie is weer opgelaaid en tot een oorlog binnen het protestantisme gemaakt onder neo-evangelicale invloeden uit de VS. Dat dat voet aan de grond krijgt in Europa is echt iets van de laatste decennia.
Goed gefundeerd deze uitspraak =D>

Het fundament voor deze uitspraak kunnen we hier in dit topic dagelijks teruglezen.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 03 sep 2016 08:50

het is niet echt een voor of tegen, maar we moeten er ook rekening mee houden dat de teksten die geciteerd worden wellicht niet helemaal zuiver zijn.
Er is met name in de Evangelies en Handelingen nogal wat ingeslopen dat gebruik was in de oude kerk, maar nooit door Jezus zelf uitgesproken is. Het sloot wel aan bij de kern, maar is er eigenlijk geen deel van.
Hierdoor komt ook het, soms tegengestelde, wat in de Brieven geschreven is. Deze zijn eerder op schrift gesteld dan de eerste boeken van het NT.

Ze keken toen, net als wij, al met de door hun tijd gekleurde interpraties naar de verhalen.
Jezus was al zo'n 50 tot 90 jaar van de aarde verdwenen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 sep 2016 09:28

Nergens in de Bijbel, en de eeuwen daarna ook niet, wordt geleerd dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.
Juist over de besnijdenis was een hoop twist, en daar is op meerderre plaatsen in de Bijbel uitgebreid op ingegaan.
Het is dan toch wel heel bijzonder dat Paulus niet eventjes gezegt heeft dat de besnijdenis door de doop is vervangen.
Maar niks hoor, op het apostelconvent, waarvan de besnijdenis de aanleiding was, werd besloten dat heidenen zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.
Dat zou 'de' plaats zijn geweest om de 'vervanging' besnijdenis-doop te behandelen. De Galatenbrief trouwens ook.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 11:39

En daar gaan we weer ...........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 12:00

Heb je nog wat nuttigs in te brengen?
Edit; Nou, ik heb na meer dan een half jaar wel in de gaten dat er soms zaken steeds herhaald worden (dan noem ik bijv. het evolutietopic waarvan ik me afvraag wat het hier nog steeds doet, zoals het daar gaat) en geleerd dat als het me niet aanspreekt hou ik me meestal wel afzijdig.

Hier zijn er ook ongetwijfeld dingen die weleens herhaald worden, maar ik lees ook genoeg nieuwe bijdrages met een andere frisse, maar Bijbelse kijk.
Want er reageren ook weer nieuwe mensen.
Maar enkele (2) van die er het langst zitten, besmeuren steeds het forum.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 03 sep 2016 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 03 sep 2016 12:25

naamloos schreef:Nergens in de Bijbel, en de eeuwen daarna ook niet, wordt geleerd dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.
Juist over de besnijdenis was een hoop twist, en daar is op meerderre plaatsen in de Bijbel uitgebreid op ingegaan.
Het is dan toch wel heel bijzonder dat Paulus niet eventjes gezegt heeft dat de besnijdenis door de doop is vervangen.
Maar niks hoor, op het apostelconvent, waarvan de besnijdenis de aanleiding was, werd besloten dat heidenen zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.
Dat zou 'de' plaats zijn geweest om de 'vervanging' besnijdenis-doop te behandelen. De Galatenbrief trouwens ook.

De doop kan niet in plaats van de besnijdenis gekomen zijn, want beide rituelen bestonden al in de joodse cultuur en beelden verschillende zaken uit.Bovendien vielen dan alle meisjes "buiten de boot"
Kol 2 legt dit toch duidelijk genoeg uit?
Namelijk dat de de doop een besnijdenis weergeeft, die NIET MET HANDEN geschiedt?
Hoe kan het zijn dat onze christenbroeders en -zusters in Israel, die Jezus hebben aangenomen, geen kinderdoop hebben, noch formulieren ?
De kinderen doen hun belijdenis rond hun 14de , vergelijkbaar met de joodse bar mitswah, en worden dan gedoopt.
Speedy, kun je alsjeblieft niet de discussie opzettelijk verknallen door er niet stichtende oneliners vanaf de zijlijn in te gooien.
Zo horen christenen toch niet met elkaar om te gaan?

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 03 sep 2016 12:36

Speedy schreef:En daar gaan we weer ...........

in de loop der eeuwen zijn er vast al duizenden gesprekken, geschriften en discussies geweest over dit onderwerp en duizenden andere... op de moderne forums heb je dus een grote kans op herhaling van zetten, laat toch lekker gebeuren, doe mee, lees het mee, of niet als je niet wil...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 sep 2016 12:38

Johan100 schreef:Wat wel gezegd wordt in hfst 16 is 'dat het over kinderen van vrome ouders gaat' die gedoopt 'zouden moeten' worden.

Maar in de kerk wordt elk kind gedoopt! Het lijkt me handig om eerst eens bij dat onderscheid stil te staan.

Edit; zie boven!

vroom bijv.naamw. Uitspraak: [vrom] erg godsdienstig religie Voorbeeld: `als vroom moslim drinkt hij niet.`Synoniem: godsdienstig

Daarbij, wil jij gaan oordelen wie, al dan niet, vroom is.
Het oude doopformulier zegt, heel terecht "Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der geloven te bedienen".
Onderscheid maken, "hebt gij dan niet in uzelven een onderscheid gemaakt, en zijt rechters geworden van kwade overleggingen?"
‘Nu weet ik zeker dat God geen* aanzien des persoons kent, maar dat iedereen, ongeacht het volk waartoe hij behoort, Hem welgevallig is als hij godvrezend is en gerechtigheid doet - deze is de Heer over allen".

M.b.t. je prachtige bij elkaar gesprokkelde onvolledige citaten.
Zwingli maar ook de andere reformatoren m.n. Maarten Luther en Johannes Calvijn waren op theologische gronden tegen de volwassendoop en hebben die te vuur (en helaas zelfs) te zwaard bevochten.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 12:49

Honesty schreef:Speedy, kun je alsjeblieft niet de discussie opzettelijk verknallen door er niet stichtende oneliners vanaf de zijlijn in te gooien.
Zo horen christenen toch niet met elkaar om te gaan?

Juist deze opmerking slaat de plank mis. Wie de moeite neemt om op Refoweb te zoeken op het woord kinderdoop zal zien dat er al TIG-topics geweest zijn. Keer op keer is de discussie gevoerd en weerlegd. Echter, of je het er mee eens of oneens bent is wat anders.

Maar als er weer onliners worden geplaatst als "Nergens in de Bijbel, en de eeuwen daarna ook niet, wordt geleerd dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is." geeft juist aan dat er eenzijdig een discussie gevoerd wordt. Hoe vaak is al niet aangetoond dat dit gewoonweg niet waar is. Nogmaals of je het er mee eens of oneens bent is wat anders, maar om zulke zaken zo te roepen in een topic dat al zo vaak is behandeld ....... dan denk ik waar zijn we mee bezig?

Daarom blijf ik gewoon zeggen "EN DAAR GAAN WE WEER ......".
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 sep 2016 12:51

hans0166 schreef:
in de loop der eeuwen zijn er vast al duizenden gesprekken, geschriften en discussies geweest over dit onderwerp en duizenden andere... op de moderne forums heb je dus een grote kans op herhaling van zetten, laat toch lekker gebeuren, doe mee, lees het mee, of niet als je niet wil...

Iedereen is vrij om te reageren, dat doe ik dus ook.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 03 sep 2016 12:59

rotterdam schreef:
Zwingli maar ook de andere reformatoren m.n. Maarten Luther en Johannes Calvijn waren op theologische gronden tegen de volwassendoop en hebben die te vuur (en helaas zelfs) te zwaard bevochten.

Laten we bij het begin beginnen.
Zwingli was een overtuigde geloofsdoper, maar ging overstag voor zijn salaris van de stadsraad van Zurich.
Wat nu?

Honesty

Berichtdoor Honesty » 03 sep 2016 13:10

Speedy schreef:
Maar als er weer onliners worden geplaatst als "Nergens in de Bijbel, en de eeuwen daarna ook niet, wordt geleerd dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is." geeft juist aan dat er eenzijdig een discussie gevoerd wordt. Hoe vaak is al niet aangetoond dat dit gewoonweg niet waar is.

Daarom blijf ik gewoon zeggen "EN DAAR GAAN WE WEER ......".

"De eeuwen erna" zijn niet van toepassing, want zelfs lang daarvoor, tijdens de prediking van Paulus, heeft hij het al over wrede wolven die voort zouden komen uit degenen tegen wie hij sprak, en de gemeente zouden af proberen te leiden van de Waarheid.
Wat de Schrift zelf betreft zou, zoals Naamloos het al zei, op het Apostelconvent in Jeruzalem dit onderwerp zeker niet zijn blijven liggen.
Het Verbond met Abraham had het eeuwigdurende teken van de besnijdenis.
Kan een verbond veranderen van symbool of betekenis? (hier zou het Zaad uit voortkomen, waarin alle volken der wereld gezegnd zouden worden, niet in Abraham, maar in Jezus Christus)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 13:12

rotterdam schreef:

vroom bijv.naamw. Uitspraak: [vrom] erg godsdienstig religie Voorbeeld: `als vroom moslim drinkt hij niet.`Synoniem: godsdienstig

Daarbij, wil jij gaan oordelen wie, al dan niet, vroom is.
Het oude doopformulier zegt, heel terecht "Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der geloven te bedienen".
Onderscheid maken, "hebt gij dan niet in uzelven een onderscheid gemaakt, en zijt rechters geworden van kwade overleggingen?"
‘Nu weet ik zeker dat God geen* aanzien des persoons kent, maar dat iedereen, ongeacht het volk waartoe hij behoort, Hem welgevallig is als hij godvrezend is en gerechtigheid doet - deze is de Heer over allen".

Nee, ik hoef daar gelukkig niet over te oordelen. Daar hou ik het liever bij mezelf.
Maar het gaat hier over een Bijbelse kwestie, wat wel of niet geoorloofd is.
Trouwens, ik heb het doopformulier niet opgesteld, maar het woordje 'vroom' betekend hier uiteraard wedergeboren.
Daar hoef je niet voor op internet te zoeken, want daar lees je dat vroom godsdienstig is, goede werken dus in tegenstelling tot wat het werkelijk inhoudt, wedergeboorte dus.

Maar predikanten hebben wel die verantwoordelijkheid voor het zielheil van de hoorders.
Ik meen Filippus in het begin van zijn apostolische bediening doopte Simon de tovenaar, waarbij later bleek dat hij niet gelovig was en afgevallen is. Hij (Filippus) miste kennelijk nog het onderscheidingsvermogen.
Daar heeft hij later wel van geleerd, want dan komt hij de kamerling tegen door de voorzienigheid en die kamerling krijgt onderwijs en zegt/vraagt:''Wat let mij om gedoopt te worden?''
Dan antwoordt Filippus vervolgens geheel in de lijn van de opdracht van de Heere Jezus: "'Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd om gedoopt te worden!''

Doe niet zo vreemd (om me te proberen te overrulen, en je eigen ego hoog te houden) met m'n zogenaamd bij elkaar gesprokkelde citaten, want ik ben er allang van op de hoogte.
En dan kun je wel weer zeggen, om misschien het laatste woord te hebben, dat Luther, Zwingli en Calvijn tegen de volwassenendoop waren, niet-onderbouwd nog eens maar je begrijpt er helemaal niks van of wilt het niet begrijpen.
Sterker nog, ik heb de indruk dat jij ondertussen weer eventjes wat bij elkaar gesprokkeld hebt. Honesty helpt je mee het te begrijpen zie ik!

Maar het volgende ga je niet op in: Dat het er elkaar tegen spreekt.
En ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag gehad, waarom elk kind gedoopt wordt.
Maar je wringt je in allerlei bochten, om gelijk te krijgen.
Als je het niet weet, lees dan gewoon mee, of niet of zet een andere toon, want je bederft telkens het topic.
Jammer dit.

Onderstaand citaat bedoel ik.
Johan100 schreef:
Edit; wijziging. Ik dacht dat ik dit bovenstaande citaat ook erbij geplaatst had, maar blijkbaar niet. Alsnog!
Om beide citaten naast elkaar te lezen!

Calvijn schreef:

Johannes Calvijn:

Ik ben het er mee eens.

rotterdam schreef:Institutie boek 4, hfst. 16 ; De kinderen door de doop in de kerk ingelijfd
duizendste geslacht.

Het is toch wel vreemd als je hoofdstuk 15 & hoofdstuk 16 naast elkaar leest, denk ik zo.
Dat is een flinke tegenspraak, lijkt me!

Wat wel gezegd wordt in hfst 16 is 'dat het over kinderen van vrome ouders gaat' die gedoopt 'zouden moeten' worden.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”