Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 25 jun 2016 20:39

Vandaag las ik op de site van ds. J.P. Paauwe:

Dus dat kind krijgt de Doop in de veronderstelling van het geloof. Dus een ouder die voor zijn kind de Doop begeert, gelooft voor dat kind (*). Nietwaar, zo liggen de zaken. Hij moet dan ook van dat geloof belijdenis afleggen. “Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden” (Formulier van de Heilige Doop). Daar doet nu die ouder belijdenis van zijn geloof. Hij doet dat niet ten bate van, maar in de plááts van zijn kind. En als dat kind nu gedoopt is, op grond van het geloof van de ouders, en omdat dat kind heilig is (1 Kor. 7:14), dan moet dat opgroeiende kind om zo te zeggen doen wat de ouders in de plaats van hem gedaan hebben, dat is, het moet zich bekeren, geloven. Het moet voor zichzelf geloven, geloven met het rechtvaardigmakend en heiligend geloof.

Ik ben toch echt perplex als ik zoiets lees: waar in de Bijbel staat dat iemand gedoopt kan worden op grond van het geloof van een ander???

ereunao

Berichtdoor ereunao » 25 jun 2016 22:24

nina:
Ik ben toch echt perplex als ik zoiets lees: waar in de Bijbel staat dat iemand gedoopt kan worden op grond van het geloof van een ander???

Ik lees dat ook nergens in mijn bijbel. Maar ja, zo gaat dat; de mens is van huis uit een religieus wezen en gelooft alles behalve de waarheid.

*deel verwijderd door moderator vanwege off topic*

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 25 jun 2016 22:58

Nina schreef:Vandaag las ik op de site van ds. J.P. Paauwe:

Dus dat kind krijgt de Doop in de veronderstelling van het geloof. Dus een ouder die voor zijn kind de Doop begeert, gelooft voor dat kind (*). Nietwaar, zo liggen de zaken. Hij moet dan ook van dat geloof belijdenis afleggen. “Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden” (Formulier van de Heilige Doop). Daar doet nu die ouder belijdenis van zijn geloof. Hij doet dat niet ten bate van, maar in de plááts van zijn kind. En als dat kind nu gedoopt is, op grond van het geloof van de ouders, en omdat dat kind heilig is (1 Kor. 7:14), dan moet dat opgroeiende kind om zo te zeggen doen wat de ouders in de plaats van hem gedaan hebben, dat is, het moet zich bekeren, geloven. Het moet voor zichzelf geloven, geloven met het rechtvaardigmakend en heiligend geloof.

Klopt helemaal, iemand kan dan ook alleen maar gedoopt worden op eigen verzoek, omdat die persoon dat zelf wil, d,r lopen in Nederland heel veel "gedoopte" ongelovigen rond , die helemaal niets met het geloof te maken willen hebben , daarom is het ook beter en Bijbelser om doop op geloof toe te passen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 jun 2016 05:53

Nina schreef:

Dopen op grond van het geloof van een ander ? Vergeving van zonden op grond van het geloof van anderen ?

Marcus 2 ;
1 En na sommige dagen is Hij wederom binnen Kapernaum gekomen; en het werd gehoord, dat Hij in huis was.
2 En terstond vergaderden daar velen, alzo dat ook zelfs de plaatsen omtrent de deur hen niet meer konden bevatten; en Hij sprak het woord tot hen.
3 En er kwamen sommigen tot Hem, brengende een geraakte, die van vier gedragen werd.
4 En niet kunnende tot Hem genaken, overmits de schare, ontdekten zij het dak, waar Hij was; en dat opgebroken hebbende, lieten zij het beddeken neder, daar de geraakte op lag.
5 En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 26 jun 2016 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 15:11

de passant schreef:Klopt helemaal, iemand kan dan ook alleen maar gedoopt worden op eigen verzoek, omdat die persoon dat zelf wil, d,r lopen in Nederland heel veel "gedoopte" ongelovigen rond , die helemaal niets met het geloof te maken willen hebben , daarom is het ook beter en Bijbelser om doop op geloof toe te passen.

Je argument raakt kant noch wal. Evengoed zijn er namelijk gedoopte ongelovigen die op volwassen leeftijd zich lieten dopen en vol gelovig waren op dat moment maar later hun geloof verloren.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 26 jun 2016 16:25

Yoshi schreef:Je argument raakt kant noch wal. Evengoed zijn er namelijk gedoopteongelovigen die op volwassen leeftijd zich lieten dopen en vol gelovig waren op dat moment maar later hun geloof verloren.

Klopt. Bovendien, Vergelijk ook Handelingen 10.
44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.
46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:
47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?
48 En hij beval, dat zij zouden gedoopt worden in den Naam des Heeren. Toen baden zij hem, dat hij enige dagen bij hen wilde blijven.

petrus ziet dat de Heilige Geest ontvangen wordt door deze mensen en beveelt (!) de doop. Er wordt niet gesproken over geloof, en al helemaal niet over een persoonlijke keuze. buiten de kerk is er geen geloof en binnen de kerk kom je en blijf je door de doop. De doop gaat daarom hier aan het geloof vooraf. Dat lijkt me de bijbelse lijn.
Vooruit met de geit!

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 26 jun 2016 16:35

Verder zou ik iedereen die niets van het verbond wil weten en alles van de prrsoonlijke keuze laten afhangen willen adviseren om drie maal daags de Heere op hun knieën te bidden dat ze op hun oude dag niet wilsonbekwaam worden. Want stel je voor dat je geest zo verduisterd raakt, dat je niet meer kunt geloven. Dan is er geen vangnet voor je.
Vooruit met de geit!

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jun 2016 16:38

Kan je deze opmerking toelichten, want hier snap ik echt niks van. Wat wil je nou zeggen? En over wat voor 'vangnet' heb je het? Waar heb ik een vangnet voor nodig?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 16:39

GDK schreef:Verder zou ik iedereen die niets van het verbond wil weten en alles van de prrsoonlijke keuze laten afhangen willen adviseren om drie maal daags de Heere op hun knieën te bidden dat ze op hun oude dag niet wilsonbekwaam worden. Want stel je voor dat je geest zo verduisterd raakt, dat je niet meer kunt geloven. Dan is er geen vangnet voor je.

Goed punt. En hoe zit het met mensen die bijvoorbeeld het syndroom van down hebben?
Of valt de geloofsdoop nauw samen met het welvaartsevangelie waarin een ieder die maar genoeg gelooft niet ziek wordt?

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jun 2016 16:43

petrus ziet dat de Heilige Geest ontvangen wordt door deze mensen en beveelt (!) de doop. Er wordt niet gesproken over geloof, en al helemaal niet over een persoonlijke keuze. buiten de kerk is er geen geloof en binnen de kerk kom je en blijf je door de doop. De doop gaat daarom hier aan het geloof vooraf. Dat lijkt me de bijbelse lijn.

Ik hoop niet dat je hier beweert dat God Zijn Geest geeft aan ongelovigen.
En waar lees jij dat de doop vooraf gaat aan geloof, waar lees je dat dat de Bijbelse lijn is?

Er moet eerst bekering zijn, dan kan de doop plaats vinden. De Bijbel leert niet dat je doorkneedt moet zijn van alle ins en outs van de Bijbel, nader onderwijs volgt op de doop en gaat daar niet aan vooraf. Voorbeelden te over in de Bijbel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 jun 2016 17:21

Nina schreef:Er moet eerst bekering zijn, dan kan de doop plaats vinden.

nader onderwijs volgt op de doop en gaat daar niet aan vooraf. Voorbeelden te over in de Bijbel.

In handelingen 16 staat het toch echt anders

En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.

Onderwijs volgt op de doop, wie heeft dat onderwijs gegeven aan de Kamerling ?

't Zou overigens aardig zijn als je zou reageren op mijn eerdere opmerking (Marcus 2)

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jun 2016 17:25

En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Geloof in de Here, en je zult zalig worden. De opmerking over het hele huis, zie ik als een woord van kennis, of profetie. We weten allemaal dat alleen iemand die tot geloof komt, behouden is. Jij kunt niet meefietsen op het geloof van anderen.

De 'huisgezin' teksten in Handelingen zijn er een voorbeeld van. Daar lees je dat de Geest op allen viel, en dat allen tot geloof kwamen. 'En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.'

Onderwijs volgt op de doop, wie heeft dat onderwijs gegeven aan de Kamerling ?

Die zal heus wel onderwijs hebben gehad. Had hij het evangelie dan maar niet gehoord moeten krijgen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 jun 2016 17:40

Nina schreef:De opmerking over het hele huis, zie ik als een woord van kennis, of profetie. We weten allemaal dat alleen iemand die tot geloof komt, behouden is. Jij kunt niet meefietsen op het geloof van anderen.

Ja dat zal wel moeten anders klopt je theorie niet meer.

Niet meefietsen op het geloof van een ander ?
Reageer nu eens op mijn voorbeeld uit Marcus 2.
Lees de geschiedenis van Rachab nog eens. Door haar daad wordt haar hele familie gered.

De 'huisgezin' teksten in Handelingen zijn er een voorbeeld van. Daar lees je dat de Geest op allen viel, en dat allen tot geloof kwamen. 'En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.'

Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Die zal heus wel onderwijs hebben gehad. Had hij het evangelie dan maar niet gehoord moeten krijgen?
[color=#FF0000]
Dat zal dan zelfstudie geweest moeten zijn, daar in het verre Etheopie. :D
[/color]

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jun 2016 17:52

Nina schreef:

rotterdam schreef:Dopen op grond van het geloof van een ander ? Vergeving van zonden op grond van het geloof van anderen ?

Marcus 2 ;
1 En na sommige dagen is Hij wederom binnen Kapernaum gekomen; en het werd gehoord, dat Hij in huis was.
2 En terstond vergaderden daar velen, alzo dat ook zelfs de plaatsen omtrent de deur hen niet meer konden bevatten; en Hij sprak het woord tot hen.
3 En er kwamen sommigen tot Hem, brengende een geraakte, die van vier gedragen werd.
4 En niet kunnende tot Hem genaken, overmits de schare, ontdekten zij het dak, waar Hij was; en dat opgebroken hebbende, lieten zij het beddeken neder, daar de geraakte op lag.
5 En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.

Ik heb deze reactie over het hoofd gezien, dus hier alsnog mijn reactie:
Ik lees het 'hun' geloof, als het geloof dat zij met z'n allen hadden gehad; als groep hadden ze het geloof dat de verlamde bij Jezus moest zijn voor genezing. En omdat de verlamde zelf deelde in dat geloof, deed de Here deze uitspraak.

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jun 2016 17:54

Nina schreef:De opmerking over het hele huis, zie ik als een woord van kennis, of profetie. We weten allemaal dat alleen iemand die tot geloof komt, behouden is. Jij kunt niet meefietsen op het geloof van anderen.

rotterdam schreef:Ja, dat zal wel moeten anders klopt je theorie niet meer.

Rotterdam schreef:Niet meefietsen op het geloof van een ander ?
Reageer nu eens op mijn voorbeeld uit Marcus 2.
Lees de geschiedenis van Rachab nog eens. Door haar daad wordt haar hele familie gered.

In de geschiedenis van Rachab werd zij en haar familie gered van de dood. Maar we hebben het hier niet over de dood, maar over behoud/eeuwig verloren gaan. dat is iets heel anders.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”