Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2016 20:15

mohamed schreef:Waarom hoor ik je nooit over de joden die christenen eerst vervolgden? Dat is ook geschiedenis hoor.

rotterdam schreef:Binnen het Judaïsme is het onteren van Christelijke religieuze symbolen een oude religieuze plicht. Spugen op het kruis, en voornamelijk op het Kruisbeeld, en spugen wanneer een Jood een kerk passeert, is vanaf ongeveer de 2e eeuw voor vrome Joden een verplichting geweest.

Deze barbaarse houding van minachting en haat voor Christelijke religieuze symbolen is in Israël toegenomen. In de jaren 1950 werd er in Israël een serie postzegels uitgegeven die vertegenwoordigd waren met foto’s van Israëlische steden. Op de afbeelding van Nazareth, was er een kerk en op zijn top een kruis – bijna onzichtbaar, wellicht de grote van een millimeter. Desondanks, maakten de religieuze partijen, gesteund door velen bij het Zionistisch “links,” er een schandaal van en de postzegels werden snel teruggetrokken en vervangen door een bijna identieke serie waarvan het microscopische kruis werd weggelaten.

Daarna was er de lang uitgetrokken strijd over de Christelijke invloed in de elementaire rekenkunde. Vrome Joden maken bezwaar tegen het internationale plus teken aangezien het een kruis is, en in hun opvatting kan het kleine kinderen beïnvloeden zich te bekeren tot het Christendom. Een andere “verklaring” zou kunnen zijn; dat het dan moeilijk is om hen “te leren” op het kruis te spugen, als zij er tijdens hun rekenkundige oefeningen aan gewend raken. Tot aan het begin van 1970 werden er twee verschillende reeksen van rekenkundige boeken gebruikt in Israël. Eén voor de seculiere scholen, die een omgekeerd “T” teken gebruikten. In de vroege jaren 70 “bekeerden” de religieuze fanaten de Arbeiders Partij voor het grote gevaar van het kruis in de rekenkunde, en vanaf die tijd, werd op alle Hebreeuwse basisscholen (en nu ook op vele middelbare scholen) het internationale plus teken verboden.

Om misverstanden te voorkomen, dit heb ik niet verzonnen. Je kunt het lezen in het boek “Jewish History, Jewish Religion” over de Joodse haat en verachting jegens niet-Joden. De auteur is Professor Israel Shahak is een Israëlisch burger, voormalig concentratiekamp gevangene tijdens WOII, en de oprichter van Israëls Mensenrechtenbond.

Dat joden aanstoot nemen aan het rekenkundige plusteken komt natuurlijk ook door de eeuwenlange vervolging. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2016 20:22

ereunao schreef:En het feit dat de kerk tot op de huidige dag de verv.leer, (die eeuwenlang de voedingsbodem geweest is van het antisemitisme dat een zee van lijden over het Joodse volk gebracht heeft), in de praktijk handhaaft, zoals ook op deze topic duidelijk blijkt, en de vijanden van Israël een podium geeft voor van Jodenhaat druipende leugenpropaganda en met subsidies steunt in hun terreur tegen Israël zegt ook genoeg! ereunao

Yoshi schreef:Diep triest dat oa de enige in dit topic die aanspraak kan maken op het joods zijn (Mohamed) hier weggezet wordt als een antisemiet, vijand van Israël, en beticht wordt van jodenhaat, leugenpropaganda en van het steunen van terreur tegen Israël.

En Ereunao, welke kerk?

Het zijn in negen van de tien gevallen protestantse christenen die roepen dat ik een antisemiet ben, terwijl zij zelf hopen dat hun Messias spoedig komt en hun meeneemt en op aarde 1/3 van het joodse volk zal uitroeien. Omdat deze ware christenen worden opgenomen en de grote verdrukking zelf niet meemaken, zal het hun een zorg zijn wat er met die miljoenen joden gebeurt. Zo zijn de vrienden van Israël, ze stellen zich op als bondgenoten van de jood, terwijl ze alleen denken aan hun eigen hachje. Ja, met zulke vrienden hoef je geen vijanden toch? :roll:

ereunao

Berichtdoor ereunao » 21 mar 2016 21:30

Hans, wat die taalkwestie betreft heb je waarschijnlijk gelijk; eerlijk is eerlijk! Maar Paulus was geen buitenstaander, zoals Jezus zich aan hem geopenbaard heeft heeft noch voor noch na hem iemand Hem gekend. Al is het niet naar vlees, maar dat doet er ook niet toe zie 2 Kor5:16

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 mar 2016 22:24

ereunao schreef:Rotterdam, jij kunt wel hier een lange lijst van Joodse smaad en verachting opsommen! ereunao

't Was meer bedoeld als tegengas tegen de verheerlijking die jij tentoonspreidt. En om begrip te vragen voor onze Arabische christelijke zusters en broeders waar jij kennelijk weinig mee hebt.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 21 mar 2016 22:55

Paulus was geen buitenstaander, zoals Jezus zich aan hem geopenbaard heeft

Paulus was wel een buitenstaander, hij heeft niet de predikende Jezus gevolgd, noch hem gekend.
Ook qua onderwijs was hij anders, een Romein van geboorte, zeer degelijk onderricht in de synagoge, over geen van de 11 is dit bekend.

De Christus heeft zich aan hem geopenbaard, niet de rondwandelende vertellende Jezus, en daarin is ook hij dus(net als de de Emmausgangers) buitenstaander.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 mar 2016 23:18

rotterdam schreef:Als het niet zo triest was, zou je er om kunnen lachen ;
De naam Palestina gaat terug tot de oudheid. Hij is afkomstig van het Griekse Παλαιστίνη en vandaar vertaald in het Latijn (Palaestina).
De naam Palestina verwijst naar de Filistijnen, die hier ver voor het begin van de jaartelling woonden.

Het is off topic, maar ik voel me toch geroepen om hier "om Sions wil hier niet te zwijgen" en hier wat historische onjuistheden op een wat scherpe wijze, dat dan weer wel, recht zetten:

Het is de Romeinse keizer Hadrianus geweest die in 135 nChr, na het neerslaan van de opstand van Bar Kochba, om de Joden te treiteren Eretz Yisraël de naam Philistea heeft gegeven, naar de naam van Israëls vroegere aartsvijand de Filistijnen |(die in 135 nChr allang niet meer bestonden).
Jeruzalem wilde hij Aelia Capitolina noemen, maar dat is hem nooit gelukt.

Een citaat n.a.v. het boek 'Roep om verzoening':
"Als antwoord op de vraag of Ateek Jezus Christus als Palestijn zag verwees Ateek naar de naam van het land, dat ook tijdens het leven van Jezus Palestina werd genoemd. Daarom noemde hij Jezus een Palestijnse Jood."

In het NT heet Israël ook nog gewoon Israël. In Matt. 8:10 en Luk.7:9 heeft nota bene Jezus zelf het nog over (het land) Israël en in Luk. 2:34 heeft de engel Gabriël het over (het land) Israel.

Als rotterdam, samen Naim Ateek, het beter meent te weten dan Jezus zelf en Gabriël?
Eigenlijk had Jezus in Matt. 8: 10 en in Luk 7:9 moeten zeggen: "Voorwaar Ik zeg u, Ik heb zelfs in Palestina zo groot een geloof niet gevonden."
En natuurlijk had de engel Gabriël in Luk. 2:34 moeten zeggen: "Deze wordt gezet tot een val en opstanding veler in Palestina."

Trouwens:
Het latere mandaatgebied Palestina heet nu voor het grootste gedeelte (75%) Jordanië.
De Palestijnen van nu hebben 0,000 met de OT-tische Filistijnen te maken.
Het Palestijnse volk (sinds wanneer heeft het b.v. een eigen grondwet, een eigen munt en een eigen staatshoofd) is een uitvinding van wijlen meneer de Palestijn Y. Arafat. die zelf trouwens niet eens in dat bewuste mandaatgebied geboren is.

Het is op z'n minst opmerkelijk te noemen dat in de Balfourdeclaratie met geen woord gerept wordt over het (volgens rotterdam en Naim Ateek al eeuwenoude) Palestijnse volk. Wel over "the Jewish people" en daarnaast over "existing non-Jewish communities" in Palestine". Het zou toch simpel geweest zijn voor meneer Balfour om ten gerieve van rotterdam en Naim Ateek ook even "the Palestine People" te noemen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 mar 2016 07:50

dalethvav schreef:

Als rotterdam, samen Naim Ateek, het beter meent te weten dan Jezus zelf en Gabriël?

Wat heb ik nu helemaal gezegd ?

De naam Palestina gaat terug tot de oudheid. Hij is afkomstig van het Griekse Παλαιστίνη en vandaar vertaald in het Latijn (Palaestina).
De naam Palestina verwijst naar de Filistijnen, die hier ver voor het begin van de jaartelling woonden.

Nogmaals de Oud-Grieken duidden met de naam Palestina de kuststreek aan waar de Filistijnen woonden die overigens van Cyprus kwamen.

Uiteraard waren er nog andere benamingen voor het geografische gebied ten oosten van de Middellandse Zee tussen Libanon en de Sinaïwoestijn ; onder andere Kanaän en op de Bijbel gebaseerde aanduidingen als het 'Beloofde Land' en 'Het Heilige Land'. In het jodendom wordt de uitdrukking Land (van) Israël gebruikt voor hetzelfde aardrijkskundige gebied.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 mar 2016 09:54

Hans:
Paulus was wel een buitenstaander, hij heeft niet de predikende Jezus gevolgd, noch hem gekend.
Ook qua onderwijs was hij anders, een Romein van geboorte, zeer degelijk onderricht in de synagoge, over geen van de 11 is dit bekend.

Dat Paulus een heeft een heel andere weg gehad als de andere apostelen.Maar een buitenstaander noem ik iemand die slechts zijdelings bij de zaak die de andere apostelen dienden betrokken was. En dat was Paulus niet, hij heeft zelfs meer gearbeid dan zij allen 1Kor.15:10. En voor mij is hier 2Kor.5:16 doorslaggevend ereunao

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 22 mar 2016 10:22

En dat was Paulus niet

we hadden het volgens mij over de gekleurde vertaling in uitgaves van de Schrift gebruikt door de leerlingen... hoe groot je Paulus ook moge achten, hij hoort daar níet bij. Volgens de meeste opvattingen is er overigens minder van Paulus in de bijbel te vinden dan de traditie leert. Doch ook dit is ene heel andere discussie. Ook weer een andere discussie is zijn invloed op de Christelijke boodschap, zijn we Christen of Paulijns? ... dit is zo duidelijk nog niet.

Paulus kwam daarbij ter sprake als zijspoor mbt gebruik van de Septuagint en niet zelf geschreven brieven.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 mar 2016 10:26

Rotterdam vergeet hier voor het gemak wel in welke context Ateek deze dingen zegt. En dat is de Palestijnse bevrijdings ( van de Joden) theologie! ereunao

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 mar 2016 10:34

Hans, hier oordeel je naar het vlees; voor mij is 'een mens in Christus' zoals Paulus zichzelf noemt (2Kor 12:2) nooit een buitenstaander ereunao

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 mar 2016 10:46

ereunao schreef:Rotterdam vergeet hier voor het gemak wel in welke context Ateek deze dingen zegt. En dat is de Palestijnse bevrijdings ( van de Joden) theologie! ereunao

Nee hoor dat is Rotterdam niet vergeten, en jij ? Ben jij de context van jouw bronnen ook niet vergeten ?
Ik sluit me graag aan bij de verklaring van de P.K.N. "‘dat er onverbrekelijke band met het Joodse volk bestaat; maar daarmee nog niet al het beleid van de staat Israël wordt gelegitimeerd".

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 22 mar 2016 11:07

hier oordeel je naar het vlees; voor mij is 'een mens in Christus' zoals Paulus zichzelf noemt (2Kor 12:2) nooit een buitenstaander

en hiermee vermoord je iedere redelijk mogelijke vorm van discussie. (punt)
Daarnaast geef je het woord buitenstaander een totaal andere invulling dan in de context van deze posts is gebruikt.
Paulus was GEEN directe apostel, en daarmee een buitenstaander.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 mar 2016 11:56

Ik sluit me graag aan bij de verklaring van de P.K.N. "‘dat er onverbrekelijke band met het Joodse volk bestaat; maar daarmee nog niet al het beleid van de staat Israël wordt gelegitimeerd".

Ja, maar wat die verklaring waard is blijkt wel uit de door de P.K.N. gefinancierde projecten in de z.g.n.’bezette gebieden’ voor onderwijs en educatie. Daar worden van Jodenhaat druipende lesboeken voor gekocht waarmee de jeugd vergiftigd wordt en Hamas gebruikt de voor de wederopbouw bestemde subsidies voor herbewapenig! En dat Arjan Plaisier zich zand in de ogen laat strooien maakt hem nog niet tot een leugenaar. Ateek hangt net als Arafat destijds op internationaal niveau de vredesduif uit maar heeft maar een ideaal. ‘Eretz Israël Judenfrei’.
Maar dit is off-topic en daarom ga ik hier niet verder op in.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 mar 2016 11:56

gewist
Laatst gewijzigd door ereunao op 22 mar 2016 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”