Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Yoshi » 19 mar 2016 19:44

ereunao schreef:Iedere gelovige wordt geacht zijn bijbel te kennen en te onderzoeken, daar hoef je geen theoloog voor te zijn (Joh.5:39) Jij praat net als de Roomsen die geloven wat en omdat de kerk het gelooft! ereunao

Is je geloof werkelijk zo onderontwikkeld en miezerig klein dat je moet parasiteren op een ander geloof en daarbij ook nog meerdere drogredenen aan moet snijden.
Vind je het zelf ook niet vrij diep triest dat je steeds meent de roomschen er bij te moet halen als een "Reductio ad Hitlerum" en dan ook nog eens een "Argumentum ad ignorantiam".

Ik denk dat je beter kan, dat je geloof ook beter verdient en op eigen benen moet staan.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 19 mar 2016 20:26

voor de heidenen gelden alleen de beloften van het evangelie en niet het verbond met Abraham

dus het OT kan de vuilnisbak in.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 19 mar 2016 21:55

Hans:
voor de heidenen gelden alleen de beloften van het evangelie en niet het verbond met Abraham
dus het OT kan de vuilnisbak in

, Nee, die conclusie is onjuist ( 2Tim.3:16, Rom.15:4 ) Het is wel voor ons geschreven, maar gaat niet direct over de christenen uit de heidenen. En bovendien is nog lang niet alles vervuld met de 1e komst van de Messias, daarom blijft het tot zolang actueel zoals wij in onze dagen duidelijk kunnen zien ereunao

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 mar 2016 07:21

ereunao schreef:
Iedere gelovige wordt geacht zijn bijbel te kennen en te onderzoeken, daar hoef je geen theoloog voor te zijn (Joh.5:39) Jij praat net als de Roomsen die geloven wat en omdat de kerk het gelooft!

Ik praat als de Rooms Katholieken ?
Nee hoor, lees Math. 23 maar waar Christus die zoveel kritiek had op de handelswijze van Schriftgeleerden en de Farizeën toch zegt ; "al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het".

Als je zegt "Want het is duidelijk dat art.VII Gods Woord boven alle menselijke geschriften of besluiten stelt" blijft het vreemd dat in het N.T. regelmatig bronnen buiten de Bijbel worden geciteerd. Een voorbeeld ; Hand. 17:28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.

Petrus schrijft "dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging ; Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken".

De kerk is " is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid.

Ik blijf gewoon volhouden ;
ereunao ; Kerkgeschiedenis = Het treurigste verhaal ooit te boek gesteld
Ben je serieus ?

ereunao

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2016 12:50

rotterdam schreef:Ik blijf gewoon volhouden ;
ereunao ; Kerkgeschiedenis = Het treurigste verhaal ooit te boek gesteld

Ben je serieus ?
Wat dacht je van de kruistochten, de inquisitie, antisemitisme, Noord Ierland .... Kun je daar eventueel iets mee?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mar 2016 12:58

Zonder de eerste kruistocht was jij nu gewoon fijn islamitisch. Na eeuwen van teruggedrongen worden besloten de toenmalige christenen, nadat pelgrims naar Jeruzalem een gruwelijk lot ondergingen wat de spreekwoordelijke druppel was, dat het genoeg was. De uitwerking was niet fraai maar het doel is wel bereikt.

Noord-Ierland, alleen als je het heel simplistisch bekijkt is het een geloofsconflict. Maar in feite is het een conflict tussen republikeinen en unionisten. Aan beide kanten had je zowel katholieken als protestanten.

Ook de inquisitie is veelal behoorlijk overdreven. Over het algemeen was ze veel milder dan de wereldlijke rechtbank en had men nog daadwerkelijk een kans om zichzelf te verdedigen tegen de aanklacht. Ons moderne rechtssysteem met hoor en wederhoor is daar zelfs uit ontstaan. Grappig om te weten is dat de inquisitie ook ontstaan is om de totale anarchie te bestrijden. Om te voorkomen dat mensen door boze menigten opgejaagd werden en gelyncht.

Maar zeker, niet alles is goed uit de christelijke geschiedenis. Het blijft immers mensenwerk en mensen maken fouten. Maar Rotterdam heeft het natuurlijk over de christelijke leer die zich door de geschiedenis heeft ontwikkeld. Ik neem aan dat je dat donders goed weet en vervolgens met wat termen rondstrooit om het gesprek te frustreren.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 mar 2016 13:36

Met het treurige verhaal van de kerkgeschiedenis moet ik ereunao en naamloos helaas gelijk geven. Ik zou zeggen: Lees eerst het boekje "Bloed aan onze handen" van Michaël Brown eens en probeer daarna eens met een kijk op de kerkgeschiedenis te komen. O ja, Google ook eerst nog even op judensau.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2016 13:47

Yoshi schreef:Zonder de eerste kruistocht was jij nu gewoon fijn islamitisch. Na eeuwen van teruggedrongen worden besloten de toenmalige christenen, nadat pelgrims naar Jeruzalem een gruwelijk lot ondergingen wat de spreekwoordelijke druppel was, dat het genoeg was. De uitwerking was niet fraai maar het doel is wel bereikt.

Noord-Ierland, alleen als je het heel simplistisch bekijkt is het een geloofsconflict. Maar in feite is het een conflict tussen republikeinen en unionisten. Aan beide kanten had je zowel katholieken als protestanten.

Ook de inquisitie is veelal behoorlijk overdreven. Over het algemeen was ze veel milder dan de wereldlijke rechtbank en had men nog daadwerkelijk een kans om zichzelf te verdedigen tegen de aanklacht. Ons moderne rechtssysteem met hoor en wederhoor is daar zelfs uit ontstaan. Grappig om te weten is dat de inquisitie ook ontstaan is om de totale anarchie te bestrijden. Om te voorkomen dat mensen door boze menigten opgejaagd werden en gelyncht.

Maar zeker, niet alles is goed uit de christelijke geschiedenis. Het blijft immers mensenwerk en mensen maken fouten. Maar Rotterdam heeft het natuurlijk over de christelijke leer die zich door de geschiedenis heeft ontwikkeld. Ik neem aan dat je dat donders goed weet en vervolgens met wat termen rondstrooit om het gesprek te frustreren.
Grutjes, waar maak ik me eigenlijk druk om. tViel eigenlijk allemaal best wel mee, toch?
Op de brandstapel eindigen vanwege een leerverschil met de kerk ... nou ja, dat mag geen naam hebben.
De vervangingsleer heeft grote invloed gehad op de holocaust, maar een kleinigheidje houden we toch, niet?

Je zal er wel weer een politieke draai aan geven zodat het lijkt alsof de kerk maar een bijrolletje heeft gespeeld, maar ik ben gekke henkie niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mar 2016 13:54

Volgens mij ben je dat wel. Geen flauw idee van de (christelijke) geschiedenis hoe dat in context te zien en maar wat schreeuwen. Vooral ook geen nieuwe kennis op willen doen, maar gewoon de oogkleppen ophouden.

Nina

Berichtdoor Nina » 20 mar 2016 14:15

Naamloos schreef:
Grutjes, waar maak ik me eigenlijk druk om. 't Viel eigenlijk allemaal best wel mee, toch?
Op de brandstapel eindigen vanwege een leerverschil met de kerk ... nou ja, dat mag geen naam hebben.
De vervangingsleer heeft grote invloed gehad op de holocaust, maar een kleinigheidje houden we toch, niet?

Je zal er wel weer een politieke draai aan geven zodat het lijkt alsof de kerk maar een bijrolletje heeft gespeeld, maar ik ben gekke henkie niet.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Zonde MOET zonde genoemd worden, ook als ze door de Christelijke Kerk wordt bedreven. Dan is het juist het als zonde te benoemen en belijden, en ze niet weg te poetsen.

Ik vind bovengenoemde voorbeelden in-en-in triest, en vraag me wel eens af hoe lang het duurt voor God ons de rekening presenteert voor wat we Zijn volk hebben aan gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2016 14:20

Yoshi schreef:Volgens mij ben je dat wel. Geen flauw idee van de (christelijke) geschiedenis hoe dat in context te zien en maar wat schreeuwen. Vooral ook geen nieuwe kennis op willen doen, maar gewoon de oogkleppen ophouden.
Schreeuwen doe jij wel. Met die roze kerkbril op zal het er allemaal best aardigjes uit zien. Die behoed je er tegelijk voor om nieuwe kennis op te doen.
Zo, via Rotterdam hebben we een gezellig uitstapje gemaakt. Nu nog een keer langs de brandstapels als straf voor overdopen, en we zijn zo maar weer on topic.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mar 2016 14:25

Jij bent degene die hier als een kip zonder kip dingen uitkraamt waar je geen kaas van gegeten hebt. Maar wees vooral heel gelukkig met je gekozen gebrek aan kennis.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 mar 2016 14:34

Yoshi schreef:Jij bent degene die hier als een kip zonder kip dingen uitkraamt waar je geen kaas van gegeten hebt. Maar wees vooral heel gelukkig met je gekozen gebrek aan kennis.
En, inmiddels Michaël Brown al gelezen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2016 14:35

Yoshi schreef:Jij bent degene die hier als een kip zonder kip dingen uitkraamt waar je geen kaas van gegeten hebt. Maar wees vooral heel gelukkig met je gekozen gebrek aan kennis.
Jouw gescherm met je 'alwetendheid' maakt geen enkele indruk op me. Ik weet wel beter ...! (helaas)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 mar 2016 14:49

naamloos schreef:Jouw gescherm met je 'alwetendheid' maakt geen enkele indruk op me. Ik weet wel beter ...! (helaas)

Uit alles blijkt dat je nou juist niet beter weet. Je gedraagt je als een dom kind wat verkiest om dom en kinderlijk te blijven.
Ook een keuze. Verder scherm ik niet met alwetendheid, dat heb ik namelijk bij lange na niet. Dus die drogreden kan je fijn bij je houden.

Daarnaast ga je gewoon niet in op hetgeen Rotterdam aandraagt maar gooi je expres en rookgordijn op.

Het is vrij veelzeggend dat de lijst aan drogredenen die we hier door vijanden van de ene doop (zowel voor kinderen als volwassenen) gebezigd zien worden vrijwel oneindig is.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”