Yoshi schreef:Zonder de eerste kruistocht was jij nu gewoon fijn islamitisch. Na eeuwen van teruggedrongen worden besloten de toenmalige christenen, nadat pelgrims naar Jeruzalem een gruwelijk lot ondergingen wat de spreekwoordelijke druppel was, dat het genoeg was. De uitwerking was niet fraai maar het doel is wel bereikt.
Noord-Ierland, alleen als je het heel simplistisch bekijkt is het een geloofsconflict. Maar in feite is het een conflict tussen republikeinen en unionisten. Aan beide kanten had je zowel katholieken als protestanten.
Ook de inquisitie is veelal behoorlijk overdreven. Over het algemeen was ze veel milder dan de wereldlijke rechtbank en had men nog daadwerkelijk een kans om zichzelf te verdedigen tegen de aanklacht. Ons moderne rechtssysteem met hoor en wederhoor is daar zelfs uit ontstaan. Grappig om te weten is dat de inquisitie ook ontstaan is om de totale anarchie te bestrijden. Om te voorkomen dat mensen door boze menigten opgejaagd werden en gelyncht.
Maar zeker, niet alles is goed uit de christelijke geschiedenis. Het blijft immers mensenwerk en mensen maken fouten. Maar Rotterdam heeft het natuurlijk over de christelijke leer die zich door de geschiedenis heeft ontwikkeld. Ik neem aan dat je dat donders goed weet en vervolgens met wat termen rondstrooit om het gesprek te frustreren.
Grutjes, waar maak ik me eigenlijk druk om. tViel eigenlijk allemaal best wel mee, toch?
Op de brandstapel eindigen vanwege een leerverschil met de kerk ... nou ja, dat mag geen naam hebben.
De vervangingsleer heeft grote invloed gehad op de holocaust, maar een kleinigheidje houden we toch, niet?
Je zal er wel weer een politieke draai aan geven zodat het lijkt alsof de kerk maar een bijrolletje heeft gespeeld, maar ik ben gekke henkie niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)