Janvanverweg schreef:kan je aangeven waar deze theologie op berust? voor jou is het overduidelijk omdat je vanuit een theologisch kader denkt. maar is het zonder die theologie ook duidelijk? Jezus zegt dat mensen familie moet opgeven om hem te volgen. dat is een ander kader

Ik baseer mijn theologie op hoe de Bijbel over gezinnen spreekt waarbij de ouders gelovigen zijn. Ga dan de Bijbel maar na. Je hoeft je gelovige ouders niet te verlaten om Jezus te volgen, wel desnoods je ongelovige ouders.
Janvanverweg schreef:kan je ajb antwoorden wat de bedoeling van God is om een baby in een zwaar atheistisch gezin te laten geboren? want als God een bedoeling met een kind heeft, dan toch ook met de anderen!
voor mij heeft God geen speciale bedoeling met het geboren laten worden in bepaalde gezinnen.
Voor kinderen die in atheistische gezinnen geboren worden, kan ik geen speciale bedoeling weergeven, maar voor kinderen in gelovige gezinnen weldegelijk. God neemt hen met hun ouders op in zijn gemeente. Punt.
Janvanverweg schreef:de partner is in de gelovige geheiligend.. .. anders zouden de kinder onrijn zijn, nu zijn ze heilig. er is dus een causaal verband!
Ja, tussen ontheiliging van de ongelovige partner en de kinderen, maar aangezien die ontheiliging er niet is vanwege de gelovige partner, zijn de kinderen nog steeds heilig.
Janvanverweg schreef:even een vraag eraan koppelen, wat betekend geheiligd voor jou? voor mij is het apart zetten voor God, en dat kan op verschillende manieren (b.v. wijden van objecten (tempeldienst), vasten, etc)
Heiliging is apart zetten voor God om Hem te dienen. De kinderen van de gelovigen zijn dus apart gezet om Hem te dienen. Daarmee zijn ze discipel van Hem. Ze zijn geen vazen die ergens apart in een schuurtje gezet worden.
Janvanverweg schreef:Elbert, als de Heilige Geest ons leven bestuurt, en kinderen hebben de heilige Geest, hoe komt het dan dat zovelen van die kinderen de kerk verlaten? bestuurd de Heilige Geest hen de kerk uit? je maakt twee denkfouten. eerst dat de Heilige geest ons 'overneemt' en vervolgens dat kinderen van gelovige ouders de Geest hebben. ook al is iemand vol van Geest, hij blijft zelf beslissen wat hij doet.
Niet alleen zovelen van die kinderen verlaten de kerk, ook zovelen van die volwassenen, die zich met geloofsdoop en al voor de 2e keer hebben laten dopen. Dat gebeurt, dus geeft het aan dat de doop niet zaligmakend is. De kerk verlaten is een kwestie van je verzetten tegen de Heilige Geest.
Janvanverweg schreef:ja, en dasarom mag je de volgorde die Jezus aangeeft omdraaien? eerst dopen en daarna tot discipel maken???? waarom dan alleen van kinderen van gelovige ouders?
In de bijbeltekst die ik gegeven heb is geen sprake van volgorde. Het staat er gewoon niet in het grieks.
Janvanverweg schreef:zijn andere kleine kinderen minder ontvankelijk? (de geloofsdoop wordt vaak volwassendoop genoemd, maar het gaat niet om de leeftijd, het gaat om geloof!!! en geloof uit zich in discipelschap )
Andere kinderen zijn net zo ontvankelijk, maar worden niet geboren in het midden van de gemeente en hen staat dus niet de Heilige Geest ter beschikking.
Janvanverweg schreef:en weer redeneer je vanuit jouw theologie en doe een uitspraak die tegen de bijbel ingaat. de doop is geen zichtbare verkondiging van Gods woord,
Daarmee ga je rechtstreeks tegen de Bijbel in.
Bewijs dat de doop weldegelijk een zichtbare verkondiging van Gods woord is:
- het wijst naar de afwassing van zonden
- het wijst naar de dood en begrafenis van Christus
- het wijst naar het nieuwe leven in Hem
(allemaal terug te vinden in de Bijbel)
De sacramenten zijn zichtbare tekenen die God ons heeft gegeven tot versterking van het geloof. Dat is bij de doop zo, en het is ook bij het avondmaal zo. Of neem je ze beide zo letterlijk dat je bijv. mensenbloed drinkt bij het avondmaal? Nee natuurlijk niet: beide sacramenten beelden het Evangelie uit en zijn daarom Woordverkondiging in zichtbare vorm.
Janvanverweg schreef:het is een getuigenis van aanwezig geloof bij de dopeling; het is een bevesting van de dopeling dat het evangelie gelooft wordt.
Nou nee, dat is eerder het getuigenis van de dopeling
bij de doop. De doop zelf is iets wat de dopeling
ondergaat. Daarom is gedoopt worden iets passiefs.
Janvanverweg schreef:je gaat voorbij aan de praktijk van de dag, het niet aanwezige geloof van de als babie gedoopte wordt massaal weggegooid. nergens in de bijbel zal je vinden dat het bewijs van geloof ontvangen wordt voor de aanwezigheid van geloof.
De doop is geen bewijs van mijn geloof, maar bewijs van Gods gunst. Dat kun je inderdaad weggooien in ongeloof, maar ook aanvaarden in geloof. Daar is het voor bedoeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)