Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 sep 2006 23:06

Enkele jaren geleden is het kerkgebouw van de ogg te Hardinxveld-Giesendam helemaal opgeknapt. Er zijn onder andere schitterende nieuwe banken gekomen en stúkken beter dan de oude oncomfortabele banken die met name mensen met rugklachten uit de kerk hielden. De nieuwe banken zijn bekleed met zacht fluweel en kussens erin verwerkt. En vooral erg handig; Je kunt ze opklappen. Iets minder handig; je moet zorgen dat je je voeten op tijd weghaalt alvorens mensen in de bank voor jou, de bank naar beneden klappen, anders zitten ze er gehaaid tussen. vooral de steunpunten waar het in-en uitklapbare gedeelte op rust; ver bij vandaan blijven!

Op een zondagmorgen wandelen wij met het gezin de kerk in en gaan op onze plek zitten. Terwijl ik de bank in loop, zie ik achter mij een onbekende, behoorlijk gezette man, al zwetend zijn voorhoofd afvegen. Na enige tijd (de dienst is al in volle gang) begin ik tegen zuslief te klagen dat die man achter ons vréselijk in mijn nek zit te hijgen. Wel, dat kon ze beamen..dus besloten we heel demonstratief naar voren te leunen om maar van het gehijg af te zijn. Goed, dat hou je niet lang vol, dus achterover zitten maar weer. Op een gegeven moment tikt de man bij zuslief op de schouder, met de mededeling en een rollende R: ''Mijn brrrrrrrrroek zit ertussen!'' De arme kerel heeft de halve dienst verplicht voorover moeten zitten, daar zijn broek tussen de bank geklemt zat.. 8)

De rest van de dienst waagde ik het niet om zuslief aan te kijken, uit angst voor een verstikkende slappe lach :P

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 sep 2006 08:07

Smurffie schreef:Enkele jaren geleden is het kerkgebouw van de ogg te Hardinxveld-Giesendam helemaal opgeknapt. Er zijn onder andere schitterende nieuwe banken gekomen en stúkken beter dan de oude oncomfortabele banken die met name mensen met rugklachten uit de kerk hielden. De nieuwe banken zijn bekleed met zacht fluweel en kussens erin verwerkt. En vooral erg handig; Je kunt ze opklappen. Iets minder handig; je moet zorgen dat je je voeten op tijd weghaalt alvorens mensen in de bank voor jou, de bank naar beneden klappen, anders zitten ze er gehaaid tussen. vooral de steunpunten waar het in-en uitklapbare gedeelte op rust; ver bij vandaan blijven!

Op een zondagmorgen wandelen wij met het gezin de kerk in en gaan op onze plek zitten. Terwijl ik de bank in loop, zie ik achter mij een onbekende, behoorlijk gezette man, al zwetend zijn voorhoofd afvegen. Na enige tijd (de dienst is al in volle gang) begin ik tegen zuslief te klagen dat die man achter ons vréselijk in mijn nek zit te hijgen. Wel, dat kon ze beamen..dus besloten we heel demonstratief naar voren te leunen om maar van het gehijg af te zijn. Goed, dat hou je niet lang vol, dus achterover zitten maar weer. Op een gegeven moment tikt de man bij zuslief op de schouder, met de mededeling en een rollende R: ''Mijn brrrrrrrrroek zit ertussen!'' De arme kerel heeft de halve dienst verplicht voorover moeten zitten, daar zijn broek tussen de bank geklemt zat.. 8)

De rest van de dienst waagde ik het niet om zuslief aan te kijken, uit angst voor een verstikkende slappe lach :P

:mrgreen: Die banken hebben wij ook in de kerk. Ik heb er dus nog wel eens met mn voeten tussen gezeten... Dat zat niet lekker. 8)
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 sep 2006 08:53

De PKN-gemeente van Berkenwoude heeft sinds vorig najaar een dominee twee meter of zelfs iets langer. Tijdens de stampvolle kerstnachtdienst in het sfeervolle kerkje van Berkenwoude klimt hij de kansel (hij past er precies op zonder zijn hoofd te stoten) op en zegt:

"Degenen die hier vaker komen, die weten dat het past."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 14 sep 2006 19:57

Het gebeurde kort voor de invoering van de euro in eenn oud Ned Herv.Kerkje te E.In de kerkbode stond vermeld dat de kerkvoogdij ook zich aanbevolen hield voor buitenlandse valuta .Een echt rondtrekkend gemeentelid had ook zijn best gedaan en had een hele zak vol verzameld met allerlei geld uit allerlei landen.Het voornemen had hij dan ook om in de kollekte zak te gooien.In deze gemeente kollekteerde men nog met hengelstokken!!!!.De betreffende persoon zat in deze dienst helemaal aan het eind van een rij tegen de muur aan,zodat de kollektant al allerlei capriolen moest uithalen om deze man te bereiken.Normaal gaat er dan een munt of briefje in ,maar deze keer een hele zak met buitenlands geld.De kollektant die hier helemaal niet op berekend was,verloor dan ook zijn evenwicht,en viel met zak en al in de bank.Het grootste deelvan de gemeente zong rustig door,maar de predikant die het zag gebeuren had het niet meer.DE collectant heefT er geen lichamelijke klachten aan overgehouden en het betreffende gemeentelid heeft het ook absoluut niet expres gedaan.De opbrengst van de kollekte was deze dienst wel enorm hoog!!!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 sep 2006 20:02

haha, die is leuk

In de tijd van mijn vaders jeugd werd er ook gecollecteerd met zulke zakken.
Mijn vader met zijn vrienden namen dan handen vol steentjes mee naar de kerk en gooiden die er in. Er was 1 diaken die de zak net zo zwaar liet worden tot de stok knapte. :mrgreen:

Mijn vader is nu zelf diaken en ik wil nog steeds hem een keer terugpakken... maar dat vind hij niet zo'n goed plan 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 01 nov 2006 12:34

Vanmorgen een ds. uit Katwijk aan ZEE.

"Op deze biddag voor gewas, arbeid én visserij..."
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 01 nov 2006 12:42

mw schreef:haha, die is leuk

In de tijd van mijn vaders jeugd werd er ook gecollecteerd met zulke zakken.
Mijn vader met zijn vrienden namen dan handen vol steentjes mee naar de kerk en gooiden die er in. Er was 1 diaken die de zak net zo zwaar liet worden tot de stok knapte. :mrgreen:

Mijn vader is nu zelf diaken en ik wil nog steeds hem een keer terugpakken... maar dat vind hij niet zo'n goed plan 8)

In mijn kerk collecteren ze steeds nog met dergelijke zakken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2006 12:56

Waarom doen ze dat dan.. zakken die je door kan geven zijn toch veel makkelijker? Of vertrouwt men niet iedereen in de kerk? Zou dat de reden zijn voor deze wat minder makkelijke oplossing?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 nov 2006 13:24

Marnix schreef:Waarom doen ze dat dan.. zakken die je door kan geven zijn toch veel makkelijker? Of vertrouwt men niet iedereen in de kerk? Zou dat de reden zijn voor deze wat minder makkelijke oplossing?

Nee liefje..je weet toch dat men zich soms angstvallig vastklampt aan tradities 8)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 01 nov 2006 14:24

Bij ons hangen de collectehengels met zakken aan de muur als verwijzing naar die manier van collecteren. Nu wordt er gewoon gecollecteerd met zakken met twee soort van handvaten om door te geven.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 01 nov 2006 14:32

Marnix schreef:Waarom doen ze dat dan.. zakken die je door kan geven zijn toch veel makkelijker? Of vertrouwt men niet iedereen in de kerk? Zou dat de reden zijn voor deze wat minder makkelijke oplossing?

Het zou kunnen dat er veel mensen niet naast elkaar zitten, met veel ruimte er tussen is het dus lastig doorgeven. Iedereen moet dan gaan staan, lopen enz. Als je dan dat kunt voorkomen met van die lange stokken voorkom je natuurlijk wel onrust. Wellicht is dat de reden?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 nov 2006 15:26

TKF schreef:Vanmorgen een ds. uit Katwijk aan ZEE.

Biddag????

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 nov 2006 15:26

Volgens mij is het dankdag 8)
en ja.. de visserij word in die streken vaker extra benadrukt. Aangezien soms hele gemeentes leven van de zee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 nov 2006 15:49

ik schreef: in de tijd van mijn vaders jeugd. Dus zo'n 50 jaar geleden.
Nu hebben we gewone doorgeef zakken :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 01 nov 2006 16:22

Gerdien B. schreef:

Volgens mij is het dankdag 8)
en ja.. de visserij word in die streken vaker extra benadrukt. Aangezien soms hele gemeentes leven van de zee.

alsof visserij geen arbeid is ...........

Terug naar “[Religie] - Algemeen”