gravo schreef:@ Chaya
Onregelmatige kerkgang. Denk je daar echt aan, als je het over tuchtmaatregelen hebt? Lijkt me niet te doen.
Nee, dat zei ik niet. De tucht is er als er ernstige zonden plaatsvinden.
Een slordige kerkgang is in de eerste plaats voor jezelf niet opbouwend voor je geloof en ten tweede evenmin voor de gemeente.
gravo schreef:Kerkgang is toch een beetje 's lands wijs, 's lands eer. De een voelt zich geroepen om 113 x per jaar in de kerk te zitten (52 zondagen x2 + Goede Vrijdag (+1), Pasen (+1), Pinksteren (+1), Hemelvaartsdag (+1), Kerst (+2), dankdag (+1), biddag (+1), Oudejaarsavond (+1), de ander komt af en toe. Of alleen 's morgens, of alleen Kerstavond. Tja.
Als je daar op gaat letten, dan heb je toch weer uiterlijkheden te pakken die je wilt inzetten voor je geestelijke oordeel.
Je hoeft niet elkaars kerkgangen te tellen, begin bij jezelf. Laat je je plaats leeg omdat het die vorige avond heel laat is geworden in de kroeg?
Of omdat er s'middags een voetbalwedstrijd op tv is?
In onze kerken is er gewoonlijk een morgen- en een avonddienst. In dit land kunnen we die in vrijheid bezoeken. Veel christenen in andere landen kijken hier met jaloersheid naar.
gravo schreef:Ik blijf bij mijn advies: neem een positieve houding aan tegenover iedereen die op de een of andere manier is afgekomen op de kerkelijke gemeenschap, zowel pure insiders van geboorte, als de onregelmatige kerkgangers die geen definitief einde aan hun betrokkenheid hebben gemaakt.
Dat zeer zeker!
gravo schreef:Hoe ga je dan tucht uitoefenen?
Ga je dan zeggen:
"Hé broer, wel mooi onze koffie opdrinken, maar verder zie ik je nooit....nou echt levend lid van de gemeente van Jezus Christus kan ik je niet noemen". En dat dan tegen de maagdelijke witte achtergrond van je eigen trouwe kerkgang? Welcome back.
Jij weet heel goed dat de tucht hiervoor niet is bedoeld en dat deze zo niet moet worden toegepast! Ik heb de indruk dat je het nu in het belachelijke wil trekken, ik hoop dat dit niet het geval is.
Artikel 32 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Van de orde en discipline of tucht der kerk.
Intussen geloven wij, hoewel het nuttig en goed is dat die regeerders der Kerk zijn onder zich zekere ordinantie instellen en bevestigen tot onderhouding van het lichaam der Kerk, dat zij nochtans zich wel moeten wachten af te wijken van hetgeen ons Christus, onze enige Meester, geordineerd heeft. En daarom verwerpen wij alle menselijke vonden, en alle wetten die men zou willen invoeren, om God te dienen, en door deze de consciënties te binden en te dwingen, in wat manier het zou mogen zijn. Zo nemen wij dan alleen aan hetgeen dienstig is om eendrachtigheid en enigheid te voeden en te bewaren, en alles te onderhouden in de gehoorzaamheid Gods; waartoe geëist wordt de excommunicatie of de ban, die daar geschiedt naar den Woorde Gods, met hetgeen daaraan hangt.