toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 03 apr 2019 17:50

naamloos schreef:Het gaat over de verkiezing van de twaalf om Zijn discipelen te zijn, incl. Judas.

Kanttekeningen bij Johannus 15 zeggen dat het wel degelijk om de verkiezing van Zijn kant gaat; 'Namelijk eerst om uw Heere en Zaligmaker te zijn'. 'Namelijk uit de wereld om mijne vrienden te zijn en u zalig te maken'.

naamloos schreef:Nope. Ik kan me geen tijd in mijn leven herinneren dat ik niet graag bij Jezus wilde horen.
En in die dingen ben ik altijd heel serieus geweest, en nog steeds.

Kan ik u helaas (?) niet nazeggen. Ik ben wel van het rechte pad gegaan, ondanks mijn goede opvoeding. Toen ik erachter kwam dat in de wereld het geluk niet te vinden was, kwam ik er ook pas achter hoe diep we gevallen zijn. Hoe groot de kloof geworden is en dat we die zelf nooit kunnen overbruggen. Dan ga je zien dat het geen automatisme is, niet om ons serieuze leven (zie de rijke jongeling), niet om ons proberen om te geloven, niet om ons gebed, tranen, niet om iets in ons. Als Hij me nooit stil gezet had, als Hij het niet was die me al die dingen liet inzien, als Hij me los gelaten had, als Hij niet met Zijn Geest in me was gaan werken, was ik doorgehold. Regelrecht de hel in.
Dan leer je wat genade is. En dan heb je ook een eeuwigheid nodig om Hem daarvoor te eren.

naamloos schreef:Wat hadden de mensen die Petrus' Pinksterpreek hoorden een geluk dat ze dat hele theologische systeem niet kenden.
Zo konden ze frank en vrij kiezen, geloven, zich bekeren zonder zich druk te maken wie er nou begonnen was en of het wel gekregen was enzo.

Zij kozen en geloofden ook niet zelf. Ze hoorden de prediking. Ook dat was geen toeval, zij moesten daar zijn. Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Marnix schreef:Weet je wat God je bij de doop belooft? Hij sluit een verbond met je (niet pas als je zelf ook gaat geloven maar voordat je kan geloven al) en belooft je dan prachtige dingen:
(...)
En wil je dan beweren dat God het hen niet mogelijk zou mogen om te geloven? Of dat Hij niet in het hart van mensen zou werken zodat ze gehoor kunnen geven aan het evangelie?

Ik heb nooit beweerd dat het aan God ligt, dat Hij niet in harten werkt.

Ja, ik ben gedoopt, en ik weet van die belofte. Ik zie dat als een groot voorrecht. Maar de doop an sich is de bekering niet. Ook niet iedereen die die belofte ontvangt bij de doop, is automatisch behouden. Je wordt inderdaad 'door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen.' Dat is onze kant van het verbond.

Wel is het een inderdaad belofte waar je op mag terugzien als alles verkeerd lijkt gegaan te zijn en als je niet weet hoe je terug moet komen, want die belofte heb je toch ontvangen toen God al wist wat jij aan zonden in het leven zou doen (dat is het wonder!) 'en als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Dat wij het evangelie hebben en weten, is onze verantwoordelijkheid. Daarom kunnen we nooit zeggen dat we het niet geweten hebben.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 18:08

De beloften van de doop houden in dat Hij het ook mogelijk maakt en in je werkt dat je de beloften ook kan houden. Je kan er dus gehoor aan geven en nooit zeggen dat je het niet wist... of kon.

Wat ik vooral niet snap is de tegenstelling die je creeert. God wil het wel, Hij maakt het ook mogelijk en toch willen mensen niet? Waarom dan niet? Er is maar 1 optie: ze kunnen wel maar luisteren niet. En dat is hun eigen keuze want God maakt het wel mogelijk en wil ze wel redden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 03 apr 2019 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 18:10

Chaya schreef:En als nu zelfs onder die gekozen discipelen twijfel (Thomas) en verloochening ( Petrus ) leeft, acht jij jezelf dan beter dan hen?
Lees in dat verband ook nog eens de geschiedenis van de Emmaüsgangers, en zij herkenden hun Meester niet".

Door te stellen dat je zelf standvastig genoeg bent, trap je God eigenlijk op het hart, want waarin heb je Hem dan wel nodig?

Klopt. Maar ons punt is niet dat we zelf goed genoeg zijn maar dat God trouw is en het mogelijk maakt in je en daarom kan je gehoor geven. Niet vanuit jezelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2019 18:27

Dorpeling schreef:Kanttekeningen bij Johannus 15 zeggen dat het wel degelijk om de verkiezing van Zijn kant gaat; 'Namelijk eerst om uw Heere en Zaligmaker te zijn'. 'Namelijk uit de wereld om mijne vrienden te zijn en u zalig te maken'.
Tja, ik laat de kanttekeningen maar voor wat ze zijn. Die zitten er wel meer naast.
Dorpeling schreef:Kan ik u helaas (?) niet nazeggen. Ik ben wel van het rechte pad gegaan, ondanks mijn goede opvoeding.
Ik heb niet gezegd dat ik nooit van het rechte pad af ben afgestruikelt. Goed lezen a.u.b.
Dorpeling schreef:Toen ik erachter kwam dat in de wereld het geluk niet te vinden was, kwam ik er ook pas achter hoe diep we gevallen zijn. Hoe groot de kloof geworden is en dat we die zelf nooit kunnen overbruggen. Dan ga je zien dat het geen automatisme is, niet om ons serieuze leven (zie de rijke jongeling), niet om ons proberen om te geloven, niet om ons gebed, tranen, niet om iets in ons. Als Hij me nooit stil gezet had, als Hij het niet was die me al die dingen liet inzien, als Hij me los gelaten had, als Hij niet met Zijn Geest in me was gaan werken, was ik doorgehold. Regelrecht de hel in.
Dan leer je wat genade is. En dan heb je ook een eeuwigheid nodig om Hem daarvoor te eren.
Ik zeg ook niet dat ik de hemel verdien door serieus te zijn. (ook niet door te geloven of door goede werken trouwens) Ik zeg slechts dat ik altijd serieus in die dingen (te weten de Goddelijke dingen) ben geweest en nog ben.
En ik weet wat genade is, niet alleen in theorie. Gods genade is niet opgesloten door een vastgesteld systeem aan ervaringen.
Dorpeling schreef:Zij kozen en geloofden ook niet zelf. Ze hoorden de prediking. Ook dat was geen toeval, zij moesten daar zijn. Rom 10:
Jawel, zij kozen wel zelf en ze geloofden ook zelf: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ Petrus​ antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u ​dopen​ onder aanroeping van ​Jezus​ ​Christus​ om ​vergeving​ te krijgen voor uw ​zonden...Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden ​gedoopt;
Eerder zei Petrus: Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de ​profeet​ ​Joël: “Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten....
Dus zij die het evangelie met vreugde aannamen hebben zich laten trekken door de H.G.
En zij die dat niet hebben gedaan hebben de H.G. in onwil en ongeloof wederstaan. (Stefanus sprak ook over het wederstaan ven de H.G.)

En Petrus had het niet over Romeinen 10 want die brief was er toen nog helemaal niet.
Dat was bovendien niet nodig want Petrus had net uitgebreid het evangelie verkondigt, dus ze wisten er van.
En ondanks de werking van de H.G. was er tweeërlei uitkomst. 3000 bekeerlingen en de rest liet het afweten.
Dorpeling schreef:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 19:23

Dorpeling schreef:Hoe?

Door het Geloof!
Lees Hebreeën 11 maar eens bijvoorbeeld

Al die Geloofshelden!
En dan staat er ook zomaar ineens in die bijbel ook;
:6
Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.

Lees ook Romeinen 8 zo rijk zo troostrijk voor als de twijfel overheerst!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 03 apr 2019 19:29

De rechtzinnige woorden van Dorpeling missen de toetsing aan de werkelijkheid.

Naar mijn gevoel is de Bijbel en met name het Nieuwe Testament niet onduidelijk over de kracht en de vrucht van de prediking van het Evangelie. We zien dat goed in het boek Handelingen. De verkondiging leidt tot een stormachtige groei. Het Evangelie is een kracht van God tot behoud van wie gelooft. De boodschap van Jezus Christus is een positieve boodschap die mensen uit hun zondige leven, uit hun ellende, hun angst en twijfel trekt, uit de duisternis tot het wonderbaar licht. Ook in de Evangeliën wordt het Koninkrijk van God talloze malen met groei in verband gebracht.

Uiteraard worden ze bepaald door de diepe lijdensweg van Christus. Uiteraard vinden we alle donkere tonen van de menselijke reactie op de Zoon van God. En uiteraard is het meest aangrijpende moment dat van de kruisiging, waarin Jezus verlaten was van God en mensen. Maar daar houdt het Evangelie niet op. Sterker nog, het lijden, de straf, de dood van Jezus had geen enkele betekenis gehad als Hij niet was opgestaan. Dat is het werkelijke, unieke en het diepst te doorgronden geheimenis van het christelijk geloof. Dat Jezus Christus leeft en dat de dood gedood is. Pasen is het christelijke kernfeest.

Door de Opstanding wordt de mogelijkheid van het nieuwe geestelijke leven getekend. Op basis hiervan kan men tot aan de uitersten der aarde gaan om mensen op te roepen tot geloof en bekering. Verdeelde vlammen als van vuur en een geweldig gedreven wind, het beeld van de dynamiek van de Heilige Geest, wordt de verkondigers geschonken om die zending te kunnen voltooien. Het beeld dat uit het NT oprijst is dat van een verrezen Heer die met de schatten van verzoening, vergeving, verlossing en bevrijding vele mensen tot Zich roept, de wereld wil winnen.

Ik denk dat de werkelijkheid altijd in overeenstemming zal zijn met deze ware geestvervulde opstandingsverkondiging. Dan zal de kerk groeien en zullen mensen zich van hun oude leven afkeren en een nieuw begin maken op grond van de genade die hen in de verkondiging wordt bewezen.
In rechtzinnige kring wordt altijd heel veel getheologiseerd over wedergeboorte, geloof en bekering, maar nooit wordt gereflecteerd op de betekenis van de verkondiging en de roeping.

En het zijn juist deze dingen die zich in de zichtbare werkelijkheid afspelen. Paulus reist zich een slag in de rondte. Overal verkondigt hij het heil in Christus. Overal worden gemeenten gevormd. De boodschap wordt ontvangen en geloofd. Dat is geen toevallige vrucht (alsof het ook wel gebeurd zou zijn zonder die vaste geloofsovertuiging waarmee Paulus en de andere apostelen de wereld in trokken). Nee, het is een onderdeel van het ware werk des Heeren. Ook het rondreizen, het kansel beklimmen, het prediken, het mensen oproepen en tot geloof brengen is een onlosmakelijk onderdeel van de heilsorde. De wijze van overreden, overtuigen, vasthoudend zijn en mensen als vissen willen vangen, is wezenlijk en belangrijk. Dat mag niet achterwege blijven. En dat geldt ook voor de uitkomsten van deze gelovige verkonding. Als er aanwas is, bekering, geloof, als er mensen gedoopt worden en een nieuw leven ontvangen, dan zegt dat wat over de God waarin men geloofde toen men aan deze zending begon. Die uiterlijke dingen zijn de dingen van God! Het moet zichtbaar en tastbaar worden!

Ik wil maar zeggen: de zichtbare dingen, zoals de verkondiging én de vrucht op de verkondiging zeggen iets over de geestelijke staat van de gemeenschap en haar voorgangers. Als er niet meer met geloof verkondigd wordt, als er niet meer gepreekt wordt vanuit het geloof dat het Evangelie een kracht van God is tot behoud van ieder die gelooft, dan is er wat mis. En ook wanneer jarenlange prediking niet leidt tot geloof of bekering, wanneer het eerder leidt tot een angstvallige mijding van ook maar te denken dat men echt gelooft, dan is er ook wat mis. Om maar niet te spreken van de uitholling van de sacramenten door het gebruik en de werkelijke betekenis daarvan te mijden of te verminderen.

Ik wijt de ogenschijnlijke geestelijke armoede in zeer rechtzinnige kring (ik bedoel de nauwelijks verhulde trots dat zo weinig mensen zich waarachtig kind van God noemen en zichzelf zo zorgvuldig behoeden voor (indekken tegen?) eventueel zelfbedrog) aan een theologische eenzijdigheid. Men heeft teveel oog voor de verborgen dingen en te weinig oog voor de geopenbaarde dingen. terwijl we toch alleen de geopenbaarde dingen kunnen zien! En die zijn:

1.Het geloof van de predikers. Dat kunnen we zien en horen. En dat beïnvloedt onze reactie. Stel nu eens dat Paulus in al die gemeenten in Griekenland die hij heeft gesticht dezelfde toon zou hebben aangeslagen als Dorpeling of als de GG dominees die hij imiteert? Zou die remmende, waarschuwende, weinig zekerheid biedende twijfel-prediking vrucht hebben gedragen? Ik denk het niet.

2. De aanwas van de gemeente. De groei van het Koninkrijk is aanstekelijk. Niet alleen, omdat de kinderen met de ouders meegaan, maar vooral omdat de gelovigen die het woord met blijdschap hebben aangenomen zelf ook weer overtuigende predikers worden.

3. Tot slot, wat zijn nog meer zichtbare dingen, die een onderdeel zijn van Gods werk en die we maar niet te snel moeten wegwuiven of met twijfel tegemoet moeten treden? Dat zijn de indrukken en de gevoelens in ons hart. wanneer we verlangen krijgen naar God. Wanneer we door een lied of een woord getroost worden, wanneer we licht zien in ons donkere leven. Wanneer we een tekstwoord omarmen en als een dierbaar verlossend woord aan ons hart drukken. Die kleine dingen zijn van God! God spreekt in de stilte. Veracht de dag der kleine dingen niet! En laat deze dingen niet afpakken door anderen die er over somberen, die mopperen dat er nog veel meer nodig is.

Naar mijn idee zijn er zeer veel mensen die wel degelijk een waar en oprecht geloofsleven hebben en als verzoende mensen voor God staan, begiftigt met alle gaven die Hij geeft.

Echter door de misverstanden in de theologie komen ze nooit naar de oppervlakte. Het gaat om het innerlijk, zegt men. Het werk van God speelt zich af zonder ons, in ons. En vaak blijft het bij die constatering. Maar zo wordt bijna alles weggestopt. Zo worden de zichtbare tekenen en wonderen van Gods werk, van verkondiging, sacramenten, geloofsgetuigenissen tot aan de vruchten van geloof en bekering als uiterlijkheden ter zijde geschoven. Dat blijkt uit de gerustheid en de passieve houding wanneer men meent naar zo weinig echt werk van God te zien. Het ademt de sfeer van berusting. Zo is het nu eenmaal. Er is maar weinig doorbrekend werk. Het gaat maar om een rest. Wellicht wordt het ooit nog ergens gevonden. Enzovoorts. Bijna schouderophalend. Nogmaals, het lijkt in niets op de houding van Paulus en Petrus. Als we de Bijbel als richtsnoer willen nemen, waarom spiegelen we ons dan ook niet aan de houding, het geloof, de verwachting en de vruchten die we in de Bijbel vinden? Zo'n groot verschil moet toch tot bezinning leiden? In welke omstandigheden heeft onze theologie ons gebracht?

Maar gelukkig, hoe kwalijk ook, voor God is het geen belemmering.

Theologie is in de kern een menselijk ontwerp. We zeggen iets over God, maar uiteraard altijd beperkt en menselijk. Prachtige dingen kunnen worden gevonden in het theologisch spreken, maar er kunnen ook grove fouten worden gemaakt. Die ook nog eens grote gevolgen kunnen hebben. Ik vind dat de GG met haar ontwerp, dat ook maar één van de vele is, een stevige fout heeft gemaakt. Zoals hierboven betoogd.
Die leidt tot schroom over het eigen geloof, schroom over de verkondiging (het altijd maar voortdurende debat over het aanbod van genade) en tot schroom over de vraag of en hoe Gods werk zichtbaar is voor ons.

Kortweg: De rechtzinnige woorden van de GG missen de toetsing aan de werkelijkheid.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 03 apr 2019 20:52, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 19:59

Zij kozen en geloofden ook niet zelf. Ze hoorden de prediking. Ook dat was geen toeval, zij moesten daar zijn. Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods

En als je in de kerk zit en het evangelie hoort? Of je komt iemand tegen en je vertelt hem / haar over God? Dan is dat ook geen toeval en is het dus mogelijk om te geloven omdat God door de prediking werkt. Dan kan je na 1 zondag in de kerk al niet meer zeggen: maar ik kan het niet geloven want dan moet God wat gaan doen.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 20:33

naamloos schreef:
Wat hadden de mensen die Petrus' Pinksterpreek hoorden een geluk dat ze dat hele theologische systeem niet kenden.
Zo konden ze frank en vrij kiezen, geloven, zich bekeren zonder zich druk te maken wie er nou begonnen was en of het wel gekregen was enzo.Dat ben ik dan niet met Calvijn eens. Als God er voor kiest zijn almacht niet te gebruiken maakt Hem dat niet minder machtig.

Voluit bijbels.
Hoogst interessant inderdaad.

De Heere Jezus zegt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 20:54

Hoe dan ook, arglistig als ons hart is zijn we hier wel ietwat afgedwaald.....

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 21:20

Marnix schreef:Hoe dan ook, arglistig als ons hart is zijn we hier wel ietwat afgedwaald.....

Nou Marnix....we kwamen net weer op de weg terug :wink: met het verlangen naar zoals @Naamloos eerder al aangaf als volgt : Naamloos schreef: Wat hadden de mensen die Petrus' Pinksterpreek hoorden een geluk dat ze dat hele theologische systeem niet kenden.

Over de toekomstige eredienst gesproken, ongehinderd en vol van de Geest.....

De Heere Jezus zegt;

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 03 apr 2019 22:00

gravo schreef:De rechtzinnige woorden van Dorpeling missen de toetsing aan de werkelijkheid.

Kortweg: De rechtzinnige woorden van de GG missen de toetsing aan de werkelijkheid.

gravo

Ten eerste ben ik niet GG, en ook geen hij.
Ten 2e missen mijn woorden niet de toetsing aan de werkelijkheid, of mijn persoonlijke ervaringen moeten niet meetellen. Maar wie bepaalt dat?
Ten 3e is het niet mijn bedoeling om rechtzinnig over te komen, alles wat ik geschreven heb is uit mijn hart gegrepen. Met gevolg dat er
Ten 4e weer eens veroordelend wordt opgetreden over imiterende, vermeende geestelijke armoede, waardoor ik het
Ten 5e hier maar weer bij laat. Jammer.

U kunt in ieder geval niet zeggen dat er niet gewaarschuwd is, maar nu besteed ik mijn tijd liever weer nuttig.
Een goede voortzetting gewenst!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 04 apr 2019 06:07

Dorpeling schreef:Ten eerste ben ik niet GG, en ook geen hij.
Ten 2e missen mijn woorden niet de toetsing aan de werkelijkheid, of mijn persoonlijke ervaringen moeten niet meetellen. Maar wie bepaalt dat?
Ten 3e is het niet mijn bedoeling om rechtzinnig over te komen, alles wat ik geschreven heb is uit mijn hart gegrepen. Met gevolg dat er
Ten 4e weer eens veroordelend wordt opgetreden over imiterende, vermeende geestelijke armoede, waardoor ik het

U kunt in ieder geval niet zeggen dat er niet gewaarschuwd is, maar nu besteed ik mijn tijd liever weer nuttig.

Wat je doet is nuttig, lieve Dorpeling. Ik herken veel van wat je hier schrijft en ik ben er dankbaar voor. Laat tegenwind een bemoediging en troost voor je zijn.
.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 apr 2019 06:40

DeDwaler schreef:Wat je doet is nuttig, lieve Dorpeling. Ik herken veel van wat je hier schrijft en ik ben er dankbaar voor. Laat tegenwind een bemoediging en troost voor je zijn.

Hoe bedoel je dit precies De dealer?
Als ik het goed bezie allemaal lijkt Dorpeling in twijfel en onzekerheid te zijn.
Dat is denk ik iets anders dan tegenwind?
Maar ik kan er naast zitten.

tegenwind kan je geen ware troost geven.
Als je tegenwind je bemoedigd plaats je jezelf ongemerkt op een voetstuk van een bepaalde belangrijkheid, maar dan in slachtoffer rol.

Enkel door het Geloof in Christus kan de Enige Echte Trooster in je hart komen wonen want aan de Weder opnieuw geboren mens schenkt God Zijn Heilige Geest die komt inwonen in je hart.
Dichterbij je kan niet.

En als je je dan laat leiden door Hem, de Geest is als de wind en waait, met kracht en Zijn richting is onvoorspelbaar en als Hij de regie overneemt.....
Je helemaal overgeeft aan Hem.
Je leven wordt zo anders en vele zaken worden totaal omgeblazen omdat het Leven met Christus zoveel verder gaat als waar wij zo vaak in blijven hangen en steken....
Gelooft dan en Leef met Hem in je hart en Hij is altijd bij je en met je waardoor je niets te vrezen hebt en die uitvergrote tegenwind slechts een zuchtje gaat blijken met de Hoop die in ons is op weg naar de Hoopvolle Toekomst waar je naar uit mag zien dan in Geloof Hoop en Liefde....
(zie mijn onderschrift)

De Heere Jezus zegt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2019 07:59

Dorpeling schreef:Ten eerste ben ik niet GG, en ook geen hij.

Bedankt voor je inbreng, ondanks de verschillen in visie is het wel goed om hier gedachten over uit te wisselen. Volgens mij noemt de Bijbel beiden, dat we ons moeten bekeren en dat God ons moet bekeren / dat mogelijk maakt. De vraag is natuurlijk waar de bijbelse nadruk op ligt.

Gravo, jammer van je veroordeling, dat slaat zo’n gesprek alleen maar dood.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 04 apr 2019 08:53

MoesTuin schreef:Hoe bedoel je dit precies De dealer?
Als ik het goed bezie allemaal lijkt Dorpeling in twijfel en onzekerheid te zijn.

Ik zie geloof in de woorden van de Heere Jezus en geen twijfel en onzekerheid.

MoesTuin schreef:Dat is denk ik iets anders dan tegenwind?
Maar ik kan er naast zitten.

tegenwind kan je geen ware troost geven.
Als je tegenwind je bemoedigd plaats je jezelf ongemerkt op een voetstuk van een bepaalde belangrijkheid, maar dan in slachtoffer rol.

"Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden, omdat u dezelfde strijd hebt als die u bij mij gezien hebt en nu van mij hoort." (Filippenzen 1:29-30)

Tegenwind, hoon, smaad, lijden, verdrukking en vervolging omwille van het Woord, dat is het loon dat een dienstknecht van de Heere van de wereld ontvangt (zie: alle dienstknechten van God in de Bijbel). Hoe moeilijk en eenzaam dat misschien ook is, het is een troost en bemoediging te weten wat het eeuwige loon is. Dat heeft niets te maken met jezelf op een voetstuk plaatsen, belangrijkheid of slachtofferrol, maar met, zoals de Heere Jezus zegt: dat een dienaar niet meer is dan zijn heer (Johannes 15:18-27).

Aanmatigend? Ja, misschien wel, maar wat als het de waarheid is? Het is nu eenmaal de waarheid dat God Zich persoonlijk ontfermt over Zijn uitverkorenen. Hoe zou een kind van God anders getuigen dan naar waarheid? Een kind van God legt het hele hebben en houden bij God, want daar ligt het in werkelijkheid ook, inclusief de vrijmacht van God om Zich te ontfermen over wie Hij wil. God is soeverein en de mens heeft God niet in de broekzak. God wil de eer en de glorie en die deelt Hij met niemand.

MoesTuin schreef:Enkel door het Geloof in Christus kan de Enige Echte Trooster in je hart komen wonen want aan de Weder opnieuw geboren mens schenkt God Zijn Heilige Geest die komt inwonen in je hart.
Dichterbij je kan niet.

En als je je dan laat leiden door Hem, de Geest is als de wind en waait, met kracht en Zijn richting is onvoorspelbaar en als Hij de regie overneemt.....
Je helemaal overgeeft aan Hem.
Je leven wordt zo anders en vele zaken worden totaal omgeblazen omdat het Leven met Christus zoveel verder gaat als waar wij zo vaak in blijven hangen en steken....
Gelooft dan en Leef met Hem in je hart en Hij is altijd bij je en met je waardoor je niets te vrezen hebt en die uitvergrote tegenwind slechts een zuchtje gaat blijken met de Hoop die in ons is op weg naar de Hoopvolle Toekomst waar je naar uit mag zien dan in Geloof Hoop en Liefde....
(zie mijn onderschrift)

Het tot geloof komen in Jezus is geen werk van mensen, maar een genadegave van God die Hij persoonlijk werkt door de Geest en de prediking van het Woord. De genade van God is geen cadeautje dat je zowel kunt aannemen als laten staan, maar God zorgt er Zelf voor dat een mens het wil en aanneemt, anders gebeurt het niet. Onweerstaanbare genade (Irresistible Grace), zoals calvinisten zeggen. De mens is immers een zondaar en een zondaar komt niet uit eigen beweging tot de Heere Jezus. Totale verdorvenheid (Total Depravity), zoals calvinisten zeggen.

De wil van een zondig mens is in zoverre vrij dat het alleen wordt beperkt door de eigen ongerechtigheid. Aangezien de mens niet rechtvaardig, maar een leugenaar is, is hij ook niet in staat tot een rechtvaardige (volmaakte) daad, zoals geloven in God bijvoorbeeld. Om die reden heeft God Zijn Zoon gezonden en is het Zijn rechtvaardigheid, Zijn woord en de Geest Die een mens tot geloof brengt en levend maakt (Johannes 6:60-66).
.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”