Niet alleen zij worden in de poel geworpen hoor. ALLEN die niet in het boek des levens staan, Openbaring 20:15. Dan blijven uitsluitend de geheiligden in Christus over, als je dat bedoelt.
samen met nog vele miljoenen christenen erken ik uiteraard het zo uitgebreid verkondigde 1000jarig tijdperk zoals in Openbaring zo duidelijk verwoord is, waarin alle boze machten denk ik uitgeschakeld zullen zijn en de Heere Jezus in de stad Jeruzalem, Gods uitverkoren stad Sion, op de troon van David naar de OT profetieën zal regeren, zoals gezegd samen met zeer vele heiligen. Wij noemen dat met reden aldus het 1000jarig Vrederijk. Dat woord staat zoals opgemerkt door dhr. vslooten niet in de Bijbel maar vat o.i. feilloos samen wat de laatste hoofdstukken 19 en 20 ons zo duidelijk schetsen.
Dat tijdperk eindigt als de satan naar Openb.20:3b voor een kleine tijd ontbonden zal worden om de volken tegen de Messias op te zetten, maar zal dan ook in de poel van vuur geworpen worden bij het 'beest' en de valse profeet, welke daar reeds duizend jaar (immers vanaf Openb.19:20) verkeren.(zie hst.20:7-10)
Zoals ik dan begrijp uit: "en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid", is dat hier niet een vuur dat slechts opruimt zoals op de vuilstortplaats bij Jeruzalem, waarnaar Gehenna genoemd is, zoals ik eerder op het forum door sommigen verondersteld zag worden.
Daarna, (kort of lang, dat weet ik niet omdat de Bijbel dat m.i. niet zegt) als de Heere Jezus dus reeds 1000 jaar Zijn vrederijk geregeerd heeft, lezen we van het grote eindoordeel wat binnen de gereformeerde theologie dus aansluitend aan de wederkomst van de Heere Jezus wordt gedacht, ondanks dat veelvuldig genoemde 1000 jaar later.
Waarom doet men dat binnen mijn kerk? Daarvan is de logische verklaring dat het duizend jarig vrederijk vanuit de Joodse stad Jeruzalem zal worden aangestuurd, hetgeen uiteraard vreselijk stoot met de antisemitische vervangingsleer, waarbij men er vanuit ging dat Gods volk bij de Eeuwige voor de rest van de tijd afgedaan heeft en wij daar als christenen voor in de plaats gekomen zijn inclusief bijbehorende zegeningen, doch uiteraard exclusief de vervloekingen zoals in de Bijbel genoemd.
Omdat mijn kerk zich ' te goed en verheven voelde om die zondelast bij de Heere te belijden,' (ik persoonlijk gelukkig niet hoor meneer!, mijn vrome moeder zaliger heeft mij ootmoed, ootmoed en nog eens ootmoed [bestaat dat woord elders nog?] naar mijn grote eeuwige Schepper bijgebracht!), als mijnheer vslooten mij wil vergunnen dat woord van hem te mogen lenen, daarom zal men deze blunder trachten door verjaring in de vergetelheid te laten wegzinken. Slap !!
Door het woord 'vervanging' nu successievelijk ook te verruilen met 'vervulling', tracht men het bedoelde verloop te verhullen in de theologie. Weer Slap !!
Inzake dat overblijven van slechts geheiligden in Christus, blijf ik maar weer oproepen dat de gelovigen dan al >1000 jaar in heerlijkheid zijn en o.a. de Korinthebrief ons leert dat zij niet meer in het oordeel zullen komen (wel beoordeeld worden i.v.m. al of niet beloning).
De Bijbel is niet onduidelijk over het feit dat mensen voor Gods grote witte troon geoordeeld zullen worden NAAR HUN WERKEN, zoals in de boeken opgetekend staat. Daar heeft het dus niets meer met geloof te maken, omdat zij daar buiten vielen door onwetendheid of door aversie.
En weer moet ik in dezen erkennen dat mijn kerk daarin t.o.v. Gods Woord voortgaande fout leert...