Janvanverweg schreef:waarom heeft God de kinderemn uit gelovige ouders een voorsprong gegeven??? waarom zet God kinderen uit ongelovige ouders op achterstand???? wat is dit voor onzinnige vraag?
Waarom is dat een onzinnige vraag? Het is een vraag naar de positie van kinderen in de christelijke gemeente en de bedoeling van God met hen. En laat de Bijbel eens spreken in plaats van je te verbazen over een toch voor de hand liggende vraag. Je komt met "een voorsprong", maar dat is geen verklaring maar een constatering.
Janvanverweg schreef:in 1 kor staat dat de kinderen in hun ouders geheiligd zijn, niet in de gemeente! je laat hier jouw theologie spreken, niet de bijbel.
1 Kor. 7:14 zegt niet dat de kinderen in hun ouders geheiligd zijn, maar dat ze heilig zijn. De conclusie dat ze geheiligd zijn in hun ouders is een product van je theologie, niet van de Bijbel. Degene die geheiligd is in de gelovige, is de ongelovige echtgenoot.
Janvanverweg schreef:kinderen zijn in hun ouders geheiligd en de ouders hebben de Heilige Geest. maar daardoor hebben de kids niets automatisch de Heilige Geest... wat isn dat voor redenatie? omdat mijn ouders een rijbewijs hadden mocht ik als klein kind daarom ook de auto besturen?
Misschien is dit een eyeopener voor je, maar de Heilige Geest is geen rijbewijs waarmee je een auto kunt besturen. De Heilige Geest is God die heerschappij over ons leven heeft. Hij bestuurt ons, niet wij Hem. Welaan dan, als de ouders de Heilige Geest hebben, dan hebben de kinderen Hem ook ontvangen, want Hij voedt hen dan op door de ouders. Wie zou dan nog het water kunnen weren dat die kinderen, die net als wij de Heilige Geest hebben ontvangen, niet gedoopt zouden worden?
Janvanverweg schreef:heiliging is heiliging... Alweer laat je je theologie spreken ipv de bijbel. in jouw theologie hoort alles bij de kerk. maar als je 1 kor 1:2 goed leest dan kan je zien dat die theologie hier niet opgaat! de gemeente God, de geroepen heiligen (terwijl de kerken die uitverkiezing aanhangen juist zoveel moeite hebben om zich geroepen te weten) , allen die de naam van Christus aanroepen. je leest 3 dingen; eerst de gemeenteGods, dan de geroepen heiligen en tot slot allen die zijn naam aanroepen.
of dit zijn drie losse zaken of ze houden alle drie overlappend. het kan niet zijn dat twee wel overlappen en de derde niet. daaruit volgt dat de gemeente Gods bestond uit mensen die zijn naam aanriepen. gelovigen dus. of de gemeente Gods staat los van de geroepen heiligen. hoe je deze tekst ook uitlegt, je kan er niet van maken dat ongelovigen in de kerk geheiligd zijn omdat ze lid zijn van die kerk!
De conclusie die ik uit je verhaal opmaak, is dat de ene heiliging de andere dus niet is vanwege je opmerking dat kinderen God niet aan kunnen roepen. Probleem alleen in je redenatie, is dat kinderen dat middels hun ouders wel doen. Als een baby ziek is en naar de dokter moet, wie vertelt de dokter dan wat er aan mankeert? Juist, de ouders. Zij zijn de mond van de baby.
Janvanverweg schreef:bedankt voor het aanhalen van deze tekst. een duidelijker voorbeeld van theologisch bevooroordeelt lezen kan er bijna niet zijn. de tekst zegt dat de discipelen discipelen moeten maken en die discipelen vervolgens moeten dopen.
In de tekst staat geen "vervolgens". Dat maak je ervan. Puur op basis van het grieks zou je ook kunnen vertalen met "maak discipelen onder de volken door ze te dopen en ze te leren onderhouden alles wat Ik u gezegd heb". Over theologisch bevooroordeeld gesproken...
Janvanverweg schreef:wie zij er daardoor voor de doop buitengesloten? aldegenen die geen discipel van Christus zijn.
maar van discipel wordt gelovige gemaakt, en vervolgens wordt er gesteld dat we bij babies niet kunnen weten of ze geloven of niet en dat ze daarom dus best gedoopt kunnen worden. geloof valt niet door andere mensen te toetsen; discipelschap is echter wel waar te nemen; dat blijkt uit een hartgesteltheid en levenswijze en belijdenis.
Discipelschap blijkt uit het leerling zijn. Dat kun je aan je peuter misschien niet zien als je ze naar de basisschool brengt, maar leerling zijn ze. Er is niemand zo ontvankelijk voor het Evangelie (dus zo geschikt voor het discipelschap) als een kind. Hoe jonger hoe beter.
Janvanverweg schreef:WOW, de doop die door fijlbare mensen wordt toegedient is de GARANTIE van aanwezigheid van Gods woord en Geest? wat bedoel je daarmee? waar baseer je dat op?
De doop is een zichtbare verkondiging van Gods Woord. Kortom: de reformatorische opvatting van de sacramenten: ze beelden het Evangelie uit. Dat die verkondiging plaatsvindt in de christelijke gemeente, betekent dat zowel Woord en Geest aanwezig zijn.
Janvanverweg schreef:ik zie het voorme, de middelbare school die vooraf aan elke brugklasser het eind diploma geeft in het vertrouwen dat alle brugklasser de eindstreep zullen halen. na het eindexamen kunnen de leerlingen hun diploma al of niet bevestigen... of een bank die bij het aangaan van een grote lening meteen ook het bewijs van aflossing geeft dat na daadwerklijke aflossing door de lener bevestigd kan worden...
Ja, inderdaad!! Zo vrijgevig is God dus. Want Hij heeft alles al voldaan! Het enige dat er voor ons opzit, is dat diploma en dat bewijs van aflossing ontvangen, er mee leven in geloof en dus niet in ongeloof weggooien, want anders hebben we de genade te grabbel gegooid.
Het alternatief dat je lijkt te suggereren is dat van geloof en genade als verdienste: je moet het maar verdienen door een goede discipel of gelovige te zijn. Dan zijn we weer helemaal terug bij Rome: doe goed je best en misschien is God je dan genadig.
Nee dank je, dit is refoweb, niet rorate.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)