Janvanverweg schreef:als de DL de maatstaf (geloof) uit de bijbel weghaalt, dan is er sprake van willekeur.
De DL halen het geloof niet uit de Bijbel. Hoe kom je daarbij?
Ook de DL leren het "door geloof alleen".
DL schreef:1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Dat laat aan onduidelijkheid niets te wensen over. Wie gelooft in Jezus Christus, ontvangt het eeuwige leven.
Overigens vind ik het wel vreemd dat je zegt dat de vraag naar de verkiezing verkeerd is, maar je het wel voluit eens lijkt te zijn met de antwoorden die de remonstranten geven op die vraag.
Janvanverweg schreef:zo wordt geloven opeens iets wat je niet vanuit jezelf kunt doen.
Inderdaad, want dat staat in de Bijbel en daar heb ik voldoende teksten bij gegeven. Om je te prikkelen chargeer ik je antwoorden er zelf bij (

):
Matth. 11:27 "niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren."
Janvanverweg: die innerlijke openbaring heb je niet nodig, je kunt zonder Gods ingrijpen geloven
Matth. 16:17 "Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is."
Janvanverweg: nee, Petrus heeft de Vader daar niet voor nodig gehad, hij is buiten God om op die gedachte gekomen.
Joh. 6:65 Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
Janvanverweg: nee, dat hoeft de Vader je niet te geven, dat kun je zo ook wel
Fil. 1:29 het geloof is een gave van God
Janvanverweg: nee, het geloof breng je zelf op.
Luk. 8:10 10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.
Janvanverweg: nee, dat verstaan is de discipelen niet gegeven, dat brengen ze zelf op.
Hand. 13:48 en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.
Janvanverweg: dat de voorbestemming voorafging aan het geloof, geloof ik niet
Gal. 5:22 geloof is vrucht van de Geest
Janvanverweg: nee, geloof is vrucht van eigen akker.
2 Petr. 1:1 Simeon Petrus, (...), aan hen die een even kostbaar geloof ontvangen hebben als wij
Janvanverweg: ontvangen geloof??
schaapje schreef:@elbert
Hoe moet ik dat zien met 1 Tim.2:4 God wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.
Joh.3:6 Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enig geboren Zoon heeft gegeven opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat.
Als het zo is wat de Dl zegt dan zou God iedereen geloof kunnen schenken, door de wil van de mens om tebuigen.
God laat iedereen zonder onderscheid verkondigen, dat ze zich bekeren moeten en moeten geloven. Dat zeggen deze twee teksten.
Wanneer ze geloven en zich bekeren, dan is dat omdat God met dit Woord hun hart heeft getroffen en dus dit geloof heeft gewerkt.
Wanneer ze niet geloven en zich bekeren, blijven ze Hem ongehoorzaam.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)