De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2011 11:40

Hij schenkt niet alleen de genade, maar ook het voertuig waardoor we de genade ontvangen, het geloof, want ook dat is genade.

@elbert

Hoe moet ik dat zien met 1 Tim.2:4 God wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.

Joh.3:6 Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enig geboren Zoon heeft gegeven opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat.

Als het zo is wat de Dl zegt dan zou God iedereen geloof kunnen schenken, door de wil van de mens om tebuigen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 19 dec 2011 11:53

Riska: Het was niet mijn bedoeling om je de maat te nemen, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat er zo makkelijk over geloof wordt gepraat tegenwoordig. Het zal toch alleen maar kunnen door het geloof van God geschonken. Het begin is zo belangrijk, of we door de deur binnen zijn gekomen of van elders ingeklommen zijn, want dat zijn dieven en moordenaars (vrij vert. Joh 10:1).
Daarom is het zo belangrijk: Efraïm! wat heb Ik meer met de afgoden te doen? Ik heb hem verhoord, en zal op hem zien; Ik zal hem zijn als een groenende denneboom; uw vrucht is uit Mij gevonden (Hos 14:9).
Ik wens je om deze reden de voortdurende bede toe, want dat zal toch heel het leven van een gelovige moeten blijven gelden: En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg (Psalm 139: 24).

Dit staat ook zuiver verklaard in de Romeinenbrief: Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom 11:36).

Janvanverweg: Willekeur is een woord wat niet in de Bijbel voorkomt, het woord soeverein evenmin. Toch kunnen we uit verschillende tekstgedeeltes concluderen dat God rechtvaardig is. Maar Hij is ook de Liefde Zelf. En Hij bestuurt de hele wereld. Toch zijn er hele volksstammen die nooit van Jezus Christus hebben gehoord. Terwijl God toch alle dingen bestuurt, is Hij dan onrechtvaardig? Nee absoluut niet, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matt 11:26). Het is moeilijk te vatten voor ons en toch zijn Gods wegen hoger dan onze wegen. We kunnen het niet bevatten hoe dit geen willekeur is: Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het éne vat ter ere, en het andere ter onere? (Rom 9:21) Als ik dit lees dan denk ik bij mijzelf: Willekeur. Daarom is het goed om te bedenken dat God rechtvaardig het ganse menselijke geslacht verloren kon laten gaan, maar het heeft Hem behaagt om Zich door de diepte van de val heen een volk te verkiezen tot Zijn lof bereidt. Onbegrijpelijk wonder, dat deed de dichter P. Boddaert uitroepen:
Waarom hebt Gij mij verkoren?
Waarom was 't op mij gemunt?
Daar er duizend gaan verloren,
Die gij geen ontferming gunt.
Schoon Gij ruim zo grote zonden
Hebt in mij, als hun gevonden?

'k Weet geen reden uit te speuren,
Dan Uw vrije wil alleen,
die geen deugden uit wou keuren,
(Trouwens, Heer, gij vond er geen)
Opdat niemand ooit op aarde
Roemen zou in eigen waarde.

Liefde zonder wedergade!
De gehoonde Richter spreekt,
Zelf de eerste van genade.
Wond're wijsheid, die zich wreekt
Op de allerstrengste wijze
Gods rechtvaardigheid ten prijze.

Dan wordt het een eeuwig wonder dat er nog een middel is om zalig te worden voor de grootste zondaar!

Ter overdenking een stukje uit Genesis:
1 En Adam bekende Heva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger, en baarde Kaïn, en zeide: Ik heb een man van den HEERE verkregen!
2 En zij voer voort te baren zijn broeder Habel; en Habel werd een schaapherder, en Kaïn werd een landbouwer.
3 En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht des lands den HEERE offer bracht.
4 En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. En de HEERE zag Habel en zijn offer aan;
5 Maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan. Toen ontstak Kaïn zeer, en zijn aangezicht verviel.
6 En de HEERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij ontstoken, en waarom is uw aangezicht vervallen?
7 Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. Zijn begeerte is toch tot u, en gij zult over hem heersen.

Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is (Hebr 11:4).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2011 12:05

Janvanverweg schreef:als de DL de maatstaf (geloof) uit de bijbel weghaalt, dan is er sprake van willekeur.
De DL halen het geloof niet uit de Bijbel. Hoe kom je daarbij?
Ook de DL leren het "door geloof alleen".

DL schreef:1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Dat laat aan onduidelijkheid niets te wensen over. Wie gelooft in Jezus Christus, ontvangt het eeuwige leven.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je zegt dat de vraag naar de verkiezing verkeerd is, maar je het wel voluit eens lijkt te zijn met de antwoorden die de remonstranten geven op die vraag.

Janvanverweg schreef:zo wordt geloven opeens iets wat je niet vanuit jezelf kunt doen.
Inderdaad, want dat staat in de Bijbel en daar heb ik voldoende teksten bij gegeven. Om je te prikkelen chargeer ik je antwoorden er zelf bij ( :) ):

Matth. 11:27 "niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren."
Janvanverweg: die innerlijke openbaring heb je niet nodig, je kunt zonder Gods ingrijpen geloven
Matth. 16:17 "Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is."
Janvanverweg: nee, Petrus heeft de Vader daar niet voor nodig gehad, hij is buiten God om op die gedachte gekomen.
Joh. 6:65 Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
Janvanverweg: nee, dat hoeft de Vader je niet te geven, dat kun je zo ook wel
Fil. 1:29 het geloof is een gave van God
Janvanverweg: nee, het geloof breng je zelf op.
Luk. 8:10 10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.
Janvanverweg: nee, dat verstaan is de discipelen niet gegeven, dat brengen ze zelf op.
Hand. 13:48 en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.
Janvanverweg: dat de voorbestemming voorafging aan het geloof, geloof ik niet
Gal. 5:22 geloof is vrucht van de Geest
Janvanverweg: nee, geloof is vrucht van eigen akker.
2 Petr. 1:1 Simeon Petrus, (...), aan hen die een even kostbaar geloof ontvangen hebben als wij
Janvanverweg: ontvangen geloof??

schaapje schreef:@elbert

Hoe moet ik dat zien met 1 Tim.2:4 God wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.

Joh.3:6 Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enig geboren Zoon heeft gegeven opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat.

Als het zo is wat de Dl zegt dan zou God iedereen geloof kunnen schenken, door de wil van de mens om tebuigen.
God laat iedereen zonder onderscheid verkondigen, dat ze zich bekeren moeten en moeten geloven. Dat zeggen deze twee teksten.
Wanneer ze geloven en zich bekeren, dan is dat omdat God met dit Woord hun hart heeft getroffen en dus dit geloof heeft gewerkt.
Wanneer ze niet geloven en zich bekeren, blijven ze Hem ongehoorzaam.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2011 12:20

God laat iedereen zonder onderscheid verkondigen, dat ze zich bekeren moeten en moeten geloven. Dat zeggen deze twee teksten.
Wanneer ze geloven en zich bekeren, dan is dat omdat God met dit Woord hun hart heeft getroffen en dus dit geloof heeft gewerkt.

Mee eens dat het Woord in het hart getroffen wordt, dus waneer ze geloven en zich bekeren, dat is dat uit gehoorzaamheid.
Wanneer ze niet geloven en zich bekeren, blijven ze Hem ongehoorzaam.

Tja precies het tegenovergestelde van hierboven....dus ongehoorzaamheid. Deze hebben de duisternis liever gehad.

Net als @Toen schrijft over Abel die gehoorzaam was aan God en begreep dat er een offer nodig was.
Dat deedt hij toch ook uit vrije wil en liefde voor God, en tegenstelling van Kaïn.

Abel was ook in zonde geboren en instaat met zijn wil en verstand God te gehoorzamen.

Geloven is weten dat er een offer nodig is om gered te worden, hoe kwetbaarder en nederig kan een mens zich opstellen naar God toe. Waarom wordt geloven gezien als iets van eigen verdiensten.
Geloven en bekeren is vragen om genade.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2011 12:28

schaapje schreef:Mee eens dat het Woord in het hart getroffen wordt, dus waneer ze geloven en zich bekeren, dat is dat uit gehoorzaamheid.
Geloof en bekering is gehoorzaamheid. Het is uit God.

Daarom zegt Jezus tegen de ongelovigen:
Joh. 8:47 Wie uit God is, hoort de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent.
Let op de volgorde: wie uit God is, die hoort.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2011 12:30

Mee eens :D

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 19 dec 2011 12:59

schaapje schreef:Als het zo is wat de Dl zegt dan zou God iedereen geloof kunnen schenken, door de wil van de mens om tebuigen.
Dat kan God ook! Bedenk eens dat hij de Almachtige is. Als er staat: Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen (1 Tim 2:4). Dan betekent dat niet dat God afhankelijk is van ons als zijnde onmachtig en afhankelijk van ons geloof.
schaapje schreef:Dat deedt hij toch ook uit vrije wil en liefde voor God, en tegenstelling van Kaïn.Abel was ook in zonde geboren en instaat met zijn wil en verstand God te gehoorzamen.
elbert schreef:Daarom zegt Jezus tegen de ongelovigen:Joh. 8:47 Wie uit God is, hoort de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent.Let op de volgorde: wie uit God is, die hoort.
schaapje schreef:Mee eens

Schaapje: Als je het met Elbert eens bent dan concludeer ik dat Abel liefde voor God had, omdat God hem wedergeboren had tot een levende hoop. Dus niet uit zijn verdorven wil, maar uit zijn nieuwe wil die hij ontvangen had van God.

Pas las ik het begin van Genesis na in Matthew Henry, hoe heeft deze man toch een helder inzicht gehad in het begin van de schepping en trekt hier ook geestelijke lessen uit en paralellen met de wedergeboorte van de mens. Zal het kort samenvatten:
"De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond"
Verklaring: De gevallen mens in zijn geestelijke doodstaat, verloren liggende in zijn onherboren staat.
"en de Geest Gods zweefde op de wateren"
Verklaring: Overtuigende werkingen van Gods Geest, van zonde, gerechtigheid en oordeel.
"En God zeide: Daar zij licht"
Verklaring: Een woord van Gods almacht gesproken in de ziel, Het Licht aanwijzende.
"en daar werd licht"
Verklaring: Het woord van God doet kracht in de ziel en dat gaat met zo'n kracht dat het ook gebeurt.

Daarom: God schenkt de mens een weg van heil en verlossing, maar deze weg wordt ook toegepast door God.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2011 14:27

@Toen
Ik kan alleen maar wijzen op wat er al gezegd is; God werkt het willen....maar niet buiten onze wil om, dat is toch genoeg lijkt mij.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 dec 2011 16:24

schaapje schreef:@Toen
Ik kan alleen maar wijzen op wat er al gezegd is; God werkt het willen....maar niet buiten onze wil om, dat is toch genoeg lijkt mij.

Zo denk ik er ook over. De mens is geen marionet, waarbij God aan de touwtjes trekt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 dec 2011 17:09

Janvanverweg schreef:dat van de baarmoeder snap ik niet. doel je op iets specifieks wat ik (of anderen :) ) moet inzien? graag dan voor mij iets minder cryptisch. nu lijkt het er voor mij op dat het gehele geestelijke geboorteproces synchroon moet lopen aan het natuurlijke geboorte proces en dat we alles vandaaruit kunnen duiden. ik denk dat je hier niet op doelt. en ga daar ook niet op in. ik wacht af of je het later wat duidelijker maakt.

De Heere Jezus spreekt tegen Nicodemus over "wederom geboren worden".
Met dit woord "wederom geboren worden" wijst Hij ook naar de natuurlijke geboorte (de geboorte uit onze natuurlijke ouders).
Een natuurlijke geboorte kent een baarmoeder waaruit een kind geboren wordt.
Dan is het ook te begrijpen, dat de geestelijke geboorte een baarmoeder kent.
Ook Nicodemus "ziet" dat. Daarom begint Nicodemus ook over "de buik van zijn moeder"(baarmoeder). Eigenlijk ziet Nicodemus dus maar 1 andere mogelijkheid om "wederom geboren te worden". Opnieuw de buik van de moeder ingaan(Joh.3:4).
Maar(begin vers 4):...Hoe is het mogelijk dat een mens wederom geboren wordt, oud zijnde?.....
Hij is toch al geboren? Hoe kan hij nu nog en keer geboren worden?

Nicodemus zit dus met een vraag..........Hoe kan dat wat U zegt?

En dan noemt de Heere "de baarmoeder"(vers 5)

In Joh3:3 zegt de Heere dat wie niet wedergeboren is, het Kon. van God niet zien kan. Zonder wedergeboorte is een mens dus een blinde(!) m.b.t. het Koninkrijk van God! Die mens ziet het Koninkrijk niet!.............Vraag voor een ieder van ons wordt dan of we het Koninkrijk kunnen zien!(N.B. het is dus te zien! en wie het niet ziet is nog blind!)
Wedergeboorte(uit God, van Boven) maakt de mens dus van een blinde tot een ziende .....en........wedergeboorte uit "water en Geest" schenken de mens de kracht om het Koninkrijk van God in te gaan.

Paulus zegt er ook iets over in 1Kor.2:14 en 15.

Mijn tijd is op, moet gaan eten bij een van de kinderen.....

h.g. Learsi

P.S........Wat is dat nu "wedergeboorte uit water en Geest"?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 jan 2012 07:23

learsi schreef:P.S........Wat is dat nu "wedergeboorte uit water en Geest"?

in mijn NIV wordt het woordje 'of' gebruikt en niet het woordje 'from'. misschien is dat van betekenis hier. 'from' verwijst naar een fysieke plaats (b.v. de baarmoeder), 'of' is geen verwijzing naar een fysieke plaats maar -naar mijn begrijpen van deengelse taal- verwijst naar de oorsprong of het bouwmateriaal (made of iron).

ik ben wat voorzichtig om van vs 5 een geestelijke baarmoeder te maken. ik ken geen andere bijbelgedeelten die daar helder over schrijven en een 'geestelijke draagmoeder' schept tal van zinloze en verwarrende vragen. (hoelang is de draagtijd, wie is de moeder etc)

ik zie in Jezus antwoord verwijzingen naar de waterdoop en de geestesdoop. beiden horen bij het begin van het nieuwe leven.
zoals ik al vaker geschreven heb zie ik vier onderdelen die bij wedergeboorte horen: bekering, geloof, waterdoop en geestesdoop
(ik heb dit uit het boek "de normale christelijke geboorte" van David Pawson. een aanrader!)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 jan 2012 22:10

Janvanverweg schreef:in mijn NIV wordt het woordje 'of' gebruikt en niet het woordje 'from'. misschien is dat van betekenis hier. 'from' verwijst naar een fysieke plaats (b.v. de baarmoeder), 'of' is geen verwijzing naar een fysieke plaats maar -naar mijn begrijpen van deengelse taal- verwijst naar de oorsprong of het bouwmateriaal (made of iron).
In het Grieks staat er ...."ek".....Dit woordje staat ook in Joh.1:13(maar uit-ek- God geboren zijn) en ook in de tekst die Elbert aanhaalde(Joh.8:47:...die uit-ek-God geboren is).Dit Griekse woordje "ek" betekent:..het geeft de plaats of de richting aan waar iets vandaan komt.......het geeft de oorsprong, de oorzaak, de bewerker, de herkomst van iets aan. Het woordje "ek"staat bijv. ook in Gal.4:4...God heeft Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit-ek-een vrouw. In Joh.3:6 staat tweemaal het woordje"ek"......Hetgeen uit-ek- het vlees geboren is is vlees, hetgeen uit-ek-de Geest geboren is is geest. In het Grieks is "vlees" het woordje "sarx", het betekent in het Grieks o.a.:.......de mens zoals hij van natuur is (geworden door de zondeval!)Paulus zegt over die mens:....er is niemand die goed doet.......en......het vlees begeert tegen de Geest! Dus ,als het evangelie tot de mens komt, dan komt het tot een mens die tegen de Geest, ja tegen de Geest van het evangelie begeert! De Heere komt dus met Zijn evangelie tot mensen die dat evangelie niet kunnen begeren vanwege hun natuur. Daarom ook moet dat wat het vlees overwint uit God geboren worden! Is er geen geboorte uit God, dan regeert het vlees en gelooft het vlees(op zijn manier in Christus) maar dan is er geen juiste kijk op Christus, dat kan ook niet want het geloof is niet van Boven geboren. Dit leert bijv. ook de gelijkenis van het zaad! In Math.13:8 lezen we:....En een ander deel viel in de goede aarde. Voor het woordje "goed" staat er in het Grieks een woord dat betekent:....bruikbaar(beantwoorden aan het doel). Uit het voorgaande mag blijken, dat het nodig(!) is dat de Heere Zelf door Woord en Geest deze aarde, natuur, toebereid, anders zal er geen vrucht gevonden worden. In vers 23 van hetzelfde hoofdstuk staat:.....Die nu in goede aarde bezaaid is, deze is het die het Woord hoort en verstaat...........Daarom ook zegt de Heere Jezus in Joh.8vers 47.........Die UIT GOD is HOORT de woorden Gods. UIT GOD GEBOREN betekent dus niets anders dan DOOR GOD TOEBEREID ZIJN. Hij werkt en wie zal het keren? Het Woord zegt over hen die uit God geboren zijn dat ze een nieuwe schepping zijn!! Lees nu nog eens wat er in de DL Hoofdstuk3en4 leerstuk12 staat!

ik ben wat voorzichtig om van vs 5 een geestelijke baarmoeder te maken. ik ken geen andere bijbelgedeelten die daar helder over schrijven en een 'geestelijke draagmoeder' schept tal van zinloze en verwarrende vragen. (hoelang is de draagtijd, wie is de moeder etc)
Jezus heeft het over een nieuwe geboorte, niet over draagmoeders

ik zie in Jezus antwoord verwijzingen naar de waterdoop en de geestesdoop. beiden horen bij het begin van het nieuwe leven.
zoals ik al vaker geschreven heb zie ik vier onderdelen die bij wedergeboorte horen: bekering, geloof, waterdoop en geestesdoop
(ik heb dit uit het boek "de normale christelijke geboorte" van David Pawson. een aanrader!)

Het boek wat je noemt heb ik besteld om te kunnen lezen, maar het zal nog wel even duren voor ik het in huis heb. Met betrekking tot waterdoop en dopen in de Geest, die zie ik in het verlengde liggen van wat God belooft te zullen doen! Op deze wijze wordt wat Hij ...zal... doen, zichtbaar in deze wereld.

PS wat betekent het eigenlijk `in Zijn Naam geloven`?

h.g. Learsi

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 jan 2012 05:54

@ learsi

bedankt voor je reactie. als i in zou gaan over uit natuur en uit geest, dan zijn we helemaal van dit topic af. wel heb zou ik er graag ver doorgaan :)

leuke ps-en heb je trouwens.
"in naam van oranje; open de poort!" de naam staat m.i. voor de autoriteit/ volmacht / mandaat die iemand heeft.
in Jezus naam bidden --> datgene bidden wat Jezus van ons vraagt te doen
in zijn naam geloven --> geloven dat Jezus door zijn Vader gezonden is met het mandaat de mens met God te verzoenen.

joannes de doper zegt hierover: "31 Hij die van boven komt staat boven allen, wie uit de aarde voortkomt is aards en spreekt de taal van de aarde. Hij die uit de hemel komt en boven allen staat, 32 getuigt van wat hij gezien en gehoord heeft, en toch wordt zijn getuigenis door niemand aanvaard. 33 Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is. 34 Hij die door God gezonden is, spreekt de woorden van God, en God schenkt de Geest in overvloed. 35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’

Jezus gaf zijn discipelen (en daar maken wij deel van uit!) het mandaat en de authoriteit om het wonder van in Christus herstelde relatie met God te leren aan alle volken der wereld.

zo vaak staat in ons denken de mens centraal; ook in de theologie. zonde bekering en verlossing/eeuwig leven is mensgericht!!
het is waar dat Jezus onze zonde op zich genomen heeft, dat onze schuld vergeven is. maar het evangelie gaat veel verder.
door verlossing en vergeving is een gebroken relatie hersteld! het voorhangsel is gescheurd! We kennen God weer en God gaat weer met ons om! we zijn familie. God spreekt weer tot ons en luisterd naar ons. Immanuel!
Jezus heeft verzoening gebracht in een gebroken en verscheurd gezin.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 jan 2012 06:26

Learsi, de eerste geboorte van een mens is de natuurlijke geboorte, de wedergeboorte betreft de geboorte van een geestelijke mens. zo werd ook het volk Israel door God tot een stoffelijke voorafschaduwing gebruikt van wat er door Jezus Opstanding verwezenlijkt werd tot een hoger, beter niveau.
Niet voor niets werden alle rituelen en ceremonien, wetten en bepalingen door Jezus vervuld en werd het nieuwe verbond beter genoemd dan het oude, wat de VERDWIJNING nabij was.

Paulus legt er vaak genoeg de nadruk op, Jezus, en Dien gekruisigd, is het belangrijkste gebeuren aller eeuwen.Hij vervulde alles waar al 4000 jaar naar toegeleefd werd.
Hij leefde naar God's leerregels, als Enige ooit, daarom kunnen we alleen behouden worden door naar Hem op te zien, als zijnde Zijn eigendom, want Hij heeft ons gekocht.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 14:13

Uit het topic: Te groot verschil, de laatste posting van Nina

Daarin schreef zij:
Weet je dat het woord 'Israel' op de 2e plaats staat van de meest voorkomende woorden in de Bijbel? dat vind ik in de DL - die een bekopte weergave zouden zijn van de Bijbel - niet terug.

Wat ik terug vind in de kerkleer, is een uitverkiezingsleer waarbij het gaat om het zielsbehoud/verloren gaan. Het woord (uit)verkiezing wordt met meerdere betekenissen in de Bijbel gebruikt.
In de Dl vind ik de verkiezing van het volk Israel, en dit nader uitgelegd wat dit betekent e.d., niet terug.

Men roept altijd: maar de uitverkiezingsleer wordt wel geleerd in de Bijbel. Dat is waar, maar ik tref 'em niet aan met de betekenis die de protestante kerken daar aan geven.

Overigens, je stelt het zo alsof Joden niet tot geloof in Jezus komen, en heidenen wel. Dat vind ik ook niet terug in mijn Bijbel.
Er werden enkele takken weggebroken uit de edele olijf, maar God is altijd doorgegaan met een rest.

Je vraagt waarom ik de uitverkiezingsleer zo belangrijk vind dat ik hem noem. Tja, als ik een ander onderwerp had genomen had je wederom kunnen vragen waarom ik dat noemde. Ik pikte er gewoon een uit. Overigens kleurt de invulling van 'de leer van de uitverkiezing' je kijk op veel zaken. Ik vind het daarom wel een belangrijk onderwerp.
tot zover

Israël is het uitverkoren volk ja, daar zijn we het over eens. Maar dat wil niet zeggen dat zij allen zalig zijn geworden.

De leer van de uitverkiezing is ook terug te vinden in de Bijbel.
Wat denk je van deze zin uit de Psalmen?
Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen
of
Verlaat niet wat Uw Hand begon.

En uit Romeinen:

Want die Hij TEVOREN GEKEND HEEFT, die heeft hij ook tevoren verordineerd den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)

Ik lees het daar toch echt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Algemeen”