Lees wat ds. Peet zei in de vragenrubriek:
De afwijzing van de kinderdoop betekent dan toch maar dat onze allerkleinste kinderen niet tot de gemeente kunnen behoren omdat ze nog niet kunnen geloven. Toen ik zelf ooit een evangelische voorganger vroeg hoeveel leden zijn gemeente had, noemde hij een aantal maar zij er toen in één adem achteraan: maar kinderen tellen we niet mee... Ik dacht toen: dat is nu precies mijn bezwaar! Kinderen tellen niet mee. God doet dat wel. En dat ga je ontdekken als je zorgvuldig luistert naar het totale getuigenis van de Schriften, als je let op de doorgaande lijn. Dan horen de kinderen er helemaal bij. In evangelische kring wil men hiervan uiteindelijk niet weten al lijkt de gewoonte van het opdragen dat enigszins te verdoezelen. Maar de doop die wordt nagelaten, moet te denken geven.
naamloos schreef:Wij dragen onze kinderen op, dat is heel geen 'verdoezelen'. Onze kinderen horen er gewoon bij.
(Voor Elbert -die elke keer meent erop te moeten wijzen dat opdragen geen bijbelse opdracht is- dat klopt hoor. Dat beweren we ook niet, het is een goede gewoonte. We draaien daar geen theologie voor in elkaar die we daarna weer uit de bijbel te voorschijn toveren)
Ik weet dat jullie zelf ook verschil maken tussen doopleden of belijdende leden.
Zoals bij jullie belijdende leden pas echt volwaardig gemeentelid zijn, is dat bij ons het geval wanneer iemand gedoopt is.
Marnix schreef:Als de kinderen er gewoon bij horen, waarom moet ikm hier dan zoveel moeite doen om uit te leggen waarom die kinderen ook bij de behoudenen horen, ook al kan die staat veranderen?
Uhmm, bij de gemeente met een kleine g horen is iets anders dan horen bij de Gemeente met een grote G = behouden.
Elbert heeft elders gezegd dat de doop je in de gemeente met een kleine g brengt, daarin verschillen jullie dus blijkbaar.
Marnix schreef: Ik heb altijd het idee dat die doopdiscussie vrij zinloos is, dat we praktisch het zelfde geloven, maar alleen verschillend denken over bij welk punt welk symbool moet worden toegepast.
Wat de hoofdzaak betreft geloven we hetzelfde. Maar die verbond-theologie, daar lopen onze wegen uiteen. Dat werkt verder door dan alleen de doop. Er zijn ook kinderdopers (zoals M.M. v Campen) die niet op grond van verbond dopen (net zoals in de eerste eeuwen touwens, toen de baby's werden gedoopt zonder de huidige verbond-theologie; want dat verbondenverhaal is eeuwen later ontwikkelt om de baby-doop een 'bijbels' podium te geven) en zij geloven doorgaans dan ook in Jezus' toekomstig 1000-jarig vrederijk hier op aarde (zoals dat de eerste eeuwen ook geloofd en geleerd werd). Als die verbond-theologie afgeschaft zou worden zou ik de doopdiscussie stukken minder relevant vinden.
Maar zolang daar geen afstand van wordt gedaan is het niet zinloos te discussiëren over de doop, verbonden en Israël.
En, er zijn heel wat argumenten en teksten waar kinderdopers geen antwoord op hebben, dat wordt dan genegeerd.
Wij daarentegen zijn nooit verlegen met de teksten die jullie aanhalen, we kunnen die heel goed plaatsen.
Ik bedoel het niet uit de hoogte hoor, maar mij lijkt het logisch om een theorie die rammelt met andere Bijbelteksten los te laten.
In een geïsoleerd kader loopt zo'n theorie best lekker, maar het gaat schuren en wringen zodra er teksten en leringen uit de Bijbel bijkomen die daar niet in passen. En dat gebeurt omdat de Bijbel groter is dan het kader van de verbond-theologie.
Marnix schreef:Maar als je vertelt dat kinderen bij Christus horen en schoongewassen zijn gaan sommige mensen steigeren. Schoongewassen ben je pas als je zelf gelooft. Kinderen kunnen dat niet. Hoezo horen ze er dan helemaal bij? Ze moeten eerst opnieuw geboren worden, anders kunnen ze niet bij God komen
Wel, Jezus leert zelf dat we opnieuw geboren moeten worden; wat uit het vlees geboren is, is vlees.
Je kunt toch niet serieus menen dat ze als baby wedergeboren zijn, maar later toch een kind van de duvel kunnen zijn omdat ze Hem niet willen, en eventueel daarna toch wéér wedergeboren kunnen worden bij bekering en geloof.
Zeker geloof ik dat kleine kinderen bij Jezus horen, Hij is het Lam Gods dat de zonde (e.v. = zondige natuur) der wereld heeft weggenomen.
Op grond van Jezus bloed zijn ze veilig, maar van wedergeboorte en geloof is hier nog geen sprake.
En dáárom dopen wij nog niet, want de doop hoort bij geloof en wedergeboorte.
Maar daarom geldt Gods genadige ontferming hen nog wel: kinderen zijn een erfdeel van de Heer.
Als ze tot hun verstand gekomen zijn zullen ze zelf de keus moeten maken, en wat een voorrecht is het dan als ze gelovige ouders hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)