Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
ereunao schreef:Chaya, het gaat er niet om dat ze er niet bij zouden horen, dat doen ze zeker wel, maar dat de doop niet ingesteld is om deze uiterlijke relatie krachtens natuurlijke geboorte uit gelovige ouders te bevestigen, maar om de gemeenschap met Chr. in Zijn dood en opstanding te verzegelen ( Rom.6 )En dat kan alleen door het geloof. ereunao
Chaya schreef:Dat is voor de heidenen die tot geloof gekomen zijn!
Hoe kun je in je kerkelijke gemeente blijven zitten die deze leer niet aanhangen?
Nina schreef:Prima, maar een laatste vraag. Tot mijn verbazing zeg je dat Joden zich helemaal niet hoeven laten besnijden, terwijl ik net een stuk uit Handelingen citeer dat Paulus er vals van wordt beschuldigd dat hij zou leren dat de `joden hun kleine kinderen niet hoeven te laten besnijden.
Leg je dat nou gewoon aan de kant omdat het niet past in je visie?
Nina schreef:Prima, maar een laatste vraag. Tot mijn verbazing zeg je dat Joden zich helemaal niet hoeven laten besnijden, terwijl ik net een stuk uit Handelingen citeer dat Paulus er vals van wordt beschuldigd dat hij zou leren dat de `joden hun kleine kinderen niet hoeven te laten besnijden.
Leg je dat nou gewoon aan de kant omdat het niet past in je visie?
Dus eigenlijk niet meer zo heel erg relevant voor een eeuwenoude "gevestigde" kerk?Chaya schreef:De discussie spitst zich telkens toe tot teksten uit het N.T. Maar dat is gericht aan mensen die net bekeerd zijn, de eerste christenen!
Het is dus als het ware een zendingsgeschrift geworden.
De vaak aangehaalde huisteksten kunnen (nog steeds) niet als onderbouwing gebruikt worden. We weten niet eens of de mensen (gevangenbewaarder; Lydia) getrouwed waren, laat staan dat we weten of ze kinderen hadden, laat staan dat we weten of ze kleine kinderen of baby's hadden (maar dat zien kinderdopers kennelijk over het hoofd om je eigen woorden te gebruiken).Chaya schreef:De volwassen heidenen die toen tot geloof kwamen, moesten zich laten dopen en deden dat dan ook, tezamen met hun hele huis. Dus hun echtgenoot(e), kinderen en slaven.
Kinderen zijn niet geheiligd op basis van de dóóp, maar op basis van (één van de) gelovige ouders. De voorwaarde van de doop wordt hier helemaal niet genoemd.Chaya schreef:Als kinderen - geboren uit gelovige ouders - gedoopt worden, zijn zij dus geheiligd, dat betekent: apart gezet.
Zeer zeker wel. Dat zijn ze op basis van de hierbovengenoemde tekst.Chaya schreef:Hoe kun je nu als christenouders je kind de doop laten onthouden? Dan is het toch net alsof zij er niet bijhoren?
Eigenlijk vind ik dit best wel een zwak argument: De kinderdoop verdedigen op basis van de losse uitspraak van één evangelische voorganger waarvan ik 100% zeker weet dat hij hierin beslist niet de mening van heel veel evangelischen vertolkt.Chaya schreef:Lees wat ds. Peet zei in de vragenrubriek:
De afwijzing van de kinderdoop betekent dan toch maar dat onze allerkleinste kinderen niet tot de gemeente kunnen behoren omdat ze nog niet kunnen geloven. Toen ik zelf ooit een evangelische voorganger vroeg hoeveel leden zijn gemeente had, noemde hij een aantal maar zij er toen in één adem achteraan: maar kinderen tellen we niet mee... Ik dacht toen: dat is nu precies mijn bezwaar! Kinderen tellen niet mee. God doet dat wel. En dat ga je ontdekken als je zorgvuldig luistert naar het totale getuigenis van de Schriften, als je let op de doorgaande lijn. Dan horen de kinderen er helemaal bij. In evangelische kring wil men hiervan uiteindelijk niet weten al lijkt de gewoonte van het opdragen dat enigszins te verdoezelen. Maar de doop die wordt nagelaten, moet te denken geven.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19034/baby-opdragen
Wij dragen onze kinderen op, dat is heel geen 'verdoezelen'. Onze kinderen horen er gewoon bij.Chaya schreef:Lees wat ds. Peet zei in de vragenrubriek:
De afwijzing van de kinderdoop betekent dan toch maar dat onze allerkleinste kinderen niet tot de gemeente kunnen behoren omdat ze nog niet kunnen geloven. Toen ik zelf ooit een evangelische voorganger vroeg hoeveel leden zijn gemeente had, noemde hij een aantal maar zij er toen in één adem achteraan: maar kinderen tellen we niet mee... Ik dacht toen: dat is nu precies mijn bezwaar! Kinderen tellen niet mee. God doet dat wel. En dat ga je ontdekken als je zorgvuldig luistert naar het totale getuigenis van de Schriften, als je let op de doorgaande lijn. Dan horen de kinderen er helemaal bij. In evangelische kring wil men hiervan uiteindelijk niet weten al lijkt de gewoonte van het opdragen dat enigszins te verdoezelen. Maar de doop die wordt nagelaten, moet te denken geven.
naamloos schreef:Wij dragen onze kinderen op, dat is heel geen 'verdoezelen'. Onze kinderen horen er gewoon bij.
(Voor Elbert -die elke keer meent erop te moeten wijzen dat opdragen geen bijbelse opdracht is- dat klopt hoor. Dat beweren we ook niet, het is een goede gewoonte. We draaien daar geen theologie voor in elkaar die we daarna weer uit de bijbel te voorschijn toveren)
Ik weet dat jullie zelf ook verschil maken tussen doopleden of belijdende leden.
Zoals bij jullie belijdende leden pas echt volwaardig gemeentelid zijn, is dat bij ons het geval wanneer iemand gedoopt is.
dalethvav schreef:Als er één geloofsdoper (overdoper zo je wilt) overtuigd was van het feit dat kinderen er voor de volle 100% bij hoorden was het Spurgeon wel. Maar dáár hoor je ds. Peet niet over. Hem ook noemen zou wellicht kunnen leiden tot een wat genuanceerder beeld.
Als de kinderen er gewoon bij horen, waarom moet ikm hier dan zoveel moeite doen om uit te leggen waarom die kinderen ook bij de behoudenen horen, ook al kan die staat veranderen? Ik heb altijd het idee dat die doopdiscussie vrij zinloos is, dat we praktisch het zelfde geloven, maar alleen verschillend denken over bij welk punt welk symbool moet worden toegepast. Maar als je vertelt dat kinderen bij Christus horen en schoongewassen zijn gaan sommige mensen steigeren. Schoongewassen ben je pas als je zelf gelooft. Kinderen kunnen dat niet. Hoezo horen ze er dan helemaal bij? Ze moeten eerst opnieuw geboren worden, anders kunnen ze niet bij God komen
Chaya schreef:Als er één geloofsdoper (overdoper zo je wilt) overtuigd was van het feit dat kinderen er voor de volle 100% bij hoorden was het Spurgeon wel. Maar dáár hoor je ds. Peet niet over. Hem ook noemen zou wellicht kunnen leiden tot een wat genuanceerder beeld.
dalethvav schreef:Nee dalethvav, dat is de 3e categorie, OVERdopers.
In de reformatorische kerken kent en erkent men alleen de kinderdoop en de volwassendoop wanneer een onkerkelijke, dus ongedoopte! tot geloof komt.
Overdopen is van een geheel andere orde en m.i. onbijbels.
Eens gedoopt, voor altijd gedoopt, je kunt je dus ook niet laten ontdopen, zoals ik ook steeds vaker hoor.
Als je God willens en wetens de rug toekeert, zal je gedoopte voorhoofd ooit tegen je getuigen.
Nee dalethvav, dat is de 3e categorie, OVERdopers.
In de reformatorische kerken kent en erkent men alleen de kinderdoop en de volwassendoop wanneer een onkerkelijke, dus ongedoopte! tot geloof komt.
Overdopen is van een geheel andere orde en m.i. onbijbels.
Eens gedoopt, voor altijd gedoopt, je kunt je dus ook niet laten ontdopen, zoals ik ook steeds vaker hoor.
Als je God willens en wetens de rug toekeert, zal je gedoopte voorhoofd ooit tegen je getuigen.
Maar als je vertelt dat kinderen bij Christus horen en schoongewassen zijn gaan sommige mensen steigeren. Schoongewassen ben je pas als je zelf gelooft. Kinderen kunnen dat niet.
dalethvav schreef:De vaak aangehaalde huisteksten kunnen (nog steeds) niet als onderbouwing gebruikt worden. We weten niet eens of de mensen (gevangenbewaarder; Lydia) getrouwed waren, laat staan dat we weten of ze kinderen hadden, laat staan dat we weten of ze kleine kinderen of baby's hadden (maar dat zien kinderdopers kennelijk over het hoofd om je eigen woorden te gebruiken).
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten