Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 17 feb 2016 08:56

@ Marnix:
De Galatenbrief is niet aan Joden gericht, dat maakt het verschil

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 10:25

Dat is volgens mij niet zo belangrijk. Paulus maakt namelijk duidelijk dat de thora toezicht hield tot Christus kwam en nu Hij gekomen is, we niet meer onder toezicht staan. Dat geldt dus ook voor de Joden aangezien de Thora juist op hen toezicht hield. Er is dus een nieuw verbond in Christus Jezus en bij dat verbond gelden nieuwe wetten. Joden blijven niet in het oude verbond en de heiden in een nieuw verbond, het nieuwe verbond is voor iedereen.

Dat Jezus de Thora hield kan, want Hij kwam niet om de wet af te schaffen maar om die te vervullen. Hij hield de wet zoals wij het niet deden en vervulde hem daarmee. Hij gaf zichzelf als offer en schafte daarmee de offerdienst af. In Christus is de wet vervuld. Vandaar dat allerlei wetten uit de Thora afgedaan hebben en niet meer actueel zijn. Niet voor Joden en niet voor christenen. Het zou toch vreemd zijn als Joden zich nog wel aan de offerdienst moesten houden terwijl Jezus Christus zich eenmaal als offer gaf voor de hele wereld. Terwijl de offerdienst, de tempeldienst, reinheidswetten (moet je lezen wat Paulus daarover zegt, alles op de vleesmarkt mag je eten) hebben afgedaan.

Zoals ik al zei, Paulus was de Joden en Jood om ze voor Christus te winnen. Hij zou dus niet op de sabbat dingen gaan doen die volgens de Thora niet mogen. Niet omdat hij vond dat de Thora nog voor hem gold, maar om geen aanstoot te geven. En daartoe roept Paulus zijn medebroeders en zusters ook telkens op. Alles mag, maar geef elkaar geen aanstoot. Overigens bestonden veel gemeenten uit een grote groep bekeerde heidenen maar vaak was er ook een kleine groep bekeerde Joden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 feb 2016 16:35

Johan 100, ik heb die link geopend het art. en al de commentaren gelezen maar:
Christenen, hetzij Jood of heiden, worden niet in Israël, maar in de Messias van Israël ingelijfd. wan zij zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt. en dat kon niet voordat de H.Geest was uitgestort. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. Zoals de 1e Adam sliep toen God een vrouw uit zijn zijde bouwde zo heeft Hij ook uit de 2e Adam toen hij in het graf lag zijn bruidsgemeente gebouwd Ef 5:32. En of je nu de verv-theorie leert of de inenting in Israël, in beide gevallen wordt aan Israël zijn eigen identiteit naast de kerk ontzegd. Daarom is ook het tot een volk samenvoegen van kerk en Israël geen bijbelse optie . Want Israël is naar zijn menselijke natuur de moeder van de messias Jes.9:5’Openb.12:5. En hij is de erfgenaam van de troon van David. Luk. 1:32. Maar de Gemeente v.Chr.is zijn hemelse bruid en bestemd om met Hem in zijn troon te zitten Openb.2:26;3:21. en in het messiaanse rijk met Hem over Israël en de volken te regeren. Kerk en Israël hebben dus een totaal verschillende relatie met dezefde messias. Maar deze gedachte mis ik in alle commentaren.ereunao
eurenao het ging mij om het artikel, de commentaren heb ik niet gelezen, die zijn toch vaak tegenstrijdig. verder heb ik me er nog niet in verdiept.
mijns inziens zijn alle gelovigen uiteindelijk een en dezelfde maar ik heb me er nog niet zo ver in verdiept het heeft op dit moment even geen prioriteit. t.z.t. johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Berichtdoor Nina » 17 feb 2016 18:58

@ Marnix:
Ik denk absoluut dat Paulus de Thora onderwees. Sterker nog, het NT bestond nog niet, Paulus hàd alleen het OT.
In de Galatenbrief laat Paulus weten dat er geen behoud valt te verwachten van de besnijdenis, of het houden van de Thora. daarmee zegt hij niet dat de wet (Thora) niet goed is.

Jezus Zelf leert ons dat Hij de Wet (Thora) kwam vervullen, en NIET om deze af te schaffen. Zoals jij het stelt zou die toch zijn afgeschaft: Jezus heeft die vervult, en klaar nu! Maar dit is wat ik in de Bijbel lees, en dan heb ik het alleen al over teksten uit het NT. (Lees vooral de teksten uit de Hebreeën brief aandachtig)

Mattheüs 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Mattheüs 5:18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.

Mattheüs 5:19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Mattheüs 7:21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is!

Mattheüs 7:23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid!

Mattheüs 19:17 Indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden!

Mattheüs 12:50 Want al wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.

Mattheüs 23:28 Zo ook gij, van buiten schijnt gij de mensen wel rechtvaardig, doch van binnen zijt gij vol huichelarij en wetsverachting!

Mattheüs 24:12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen!

Marcus 7:8 Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen.

Marcus 7:9 En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden!

Lucas 16:17 Gemakkelijker zouden hemel en aarde vergaan, dan dat er van de wet een tittel zou vallen!

Johannes 12:50 En Ik weet, dat Zijn gebod eeuwig leven is!

Johannes 14:15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren!

Johannes 14:21 Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft!

Johannes 15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven!

Handelingen 21:20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet!

Romeinen 2:13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden!

Romeinen 3:31 Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet!

Romeinen 7:7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet.

Romeinen 7:12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed!

Romeinen 7:22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods!

Romeinen 7:25 Gode zij dank door Yeshua haMashiach [Jezus Christus], onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Romeinen 8:7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods!

1 Corinthiërs 7:19 Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wel het houden van Gods geboden!

1 Corinthiërs 14:34 moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.

Galaten 3:21 Is de wet dan in strijd met de beloften Gods? Volstrekt niet!

2 Thessalonica 2:3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs

2 Thessalonica 2:7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking!

1 Timotheüs 1:8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast.

Titus 3:9 strijd over de wet moet gij ontwijken, want dat is nutteloos en doelloos.

Hebreeën 8:10 Ik zal Mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Hebreeën 10:16 want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Eeuwige: Ik zal Mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven!

Jakobus 1:25 Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen!

Jakobus 4:11 indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet!

2 Petrus 2:21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen te hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overgeleverd is!

1 Johannes 2:3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij Zijn geboden bewaren!

1 Johannes 2:4 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;

1 Johannes 2:17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van G’d doet, blijft tot in eeuwigheid.

1 Johannes 3:4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid!

1 Johannes 3:22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij Zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht.

1 Johannes 3:24 En wie Zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft!
1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden doen!

1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren. En Zijn geboden zijn niet zwaar!

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 17 feb 2016 22:34

Kijk, dit noem ik nu bijbels onderbouwd!
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2016 06:57

Nina, bedankt voor je ruime onderbouwing trouwens.Ik ben het voor een groot deel met je eens. Maar ergens klopt er iets niet. Waarom houden we ons voor een deel wel aan die Thora en voor een deel niet als er geen tittel of jota van die Thora afgedaan zal hebben? Waarom zegt Jezus niet: Die overspelige vrouw moet gestenigd worden? De Thora leert dat zelf. Waarom zegt Paulus: Je mag eten wat je wil, je hoeft je niet aan allerlei opgelegde feestdagen te houden... terwijl de Thora die wel leert. Waarom is er geen offerdienst meer? Omdat Christus zich voor een keer als offer heeft gegeven. Daarmee is de offerdienst die je in de Thora leest niet meer nodig. Wat bedoelt Jezus dan met "ik ben niet gekomen om de wet af te schaffen maar om die te vervullen? Blijkbaar betekent dat niet dat alles in de Thora het zelfde blijft. Als Jezus de offerdienst vervult schaft hij haar daarmee ook af. Dus in plaats van dat Jezus de wet afschaft vervult hij de wet, Hij houdt de wet volledig en daardoor hoeven wij niet meer te offeren. Dat heeft afgedaan.

Daar ging het in Galaten en op andere plekken over, over gebruiken die de Thora leerde maar die Paulus absoluut niet leert. Wat niet wil zeggen dat we niets meer kunnen met de wet en de profeten. De wet en de profeten leren God lief te hebben met alles in je en je naaste als jezelf. Natuurlijk is dat actueel voor ons en worden we opgeroepen om ons aan Gods geboden te houden. Maar dat is wel wat anders dan de gehele Thora, daarin zit de offerdienst, tempeldienst, sabbat, feestdagen enzvoorts allemaal inbegrepen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Nina

Berichtdoor Nina » 18 feb 2016 09:26

Marnix schreef:Nina, maar waarom houden we ons dan nog maar beperkt aan zaken uit de Thora als er niks van veranderd is? We hebben de zondag ipv de sabbat waarop we tegenwoordig gerust vuur maken en andere dingen volgens de wet niet mogen. We hebben de offerdienst afgeschaft, de reinheids wetten en allerlei andere zaken. Of heeft Christus dat gedaan? De Thora stelt allerlei feestdagen in waarvan Paulus zegt dat we ons daar niets voor hoeven laten opleggen. Hoe kunnen wij als christenen in deze tijd stellen dat er geen tittel of jota van de wet heeft afgedaan (Jezus zei het zelf) maar ons ondertussen aan een enorm groot deel van de Thora niet houden?

Bedankt voor je ruime onderbouwing trouwens. Er zitten nog wat vraagtekens maar voor een deel ben ik het wel met je eens. Er klopt alleen ergens nog iets niet. Vandaar mijn vragen.

Waarom houden we ons er niet aan? Omdat er in de kerken wordt geleerd dat Jezus de wet heeft vervuld en wij dat niet meer hoeven te doen. Maar dat heeft Hij niet gezegd! Hij heeft nergens gezegd dat Hij het heeft vervuld zodat wij ons er niet meer aan hoeven te houden. En ergens voelen we wel aan dat dat ook niet zo is: in veel kerken wordt op zondagmorgen de Tien Woorden (of zo je wilt 'Geboden') gelezen, en men ziet ook wel in dat liegen, stelen en noem maar op niet mag. Trouwens, Paulus zegt niet dat we ons geen feestdagen moeten laten opleggen. Ik lees die tekst heel anders, maar dat even terzijde.
De verandering van de sabbat naar de zondag is een menselijke instelling, en de offerdiensten kùnnen niet meer omdat er geen Tempel meer is.

Veel zaken ben ik ook niet uit. Het lijkt logisch dat er geen offerdienst meer is wat betreft de zondoffers, maar als ik het boek Ezechiël lees, komt er wel weer een Tempel èn zal daar ook weer worden geofferd. Niet alleen maar dankoffers. Ik begrijp dat ook niet, moet ik zeggen.
Ik ben er ook niet uit of niet-Joodse vrouwen bijvoorbeeld ook het reinigingsritueel zouden moet doen na de menstruatie, om maar even een zijstraat in te slaan. En zo zijn er zoveel voorbeelden te noemen.

Ik hoor zelden een predikant preken over de geboden die God heeft gegeven, wat het nut er van was en is, en wat wij hiermee zouden moeten.

Kijk, een gebod als geen vuur maken op de sabbat, daar kan ik wel mee uit de voeten. Een vuur maken was vroeger veel meer werk dan nu: je moest op zoek naar hout enz, je had er wel even werk aan. Orthodoxe Joden nu zetten niet eens de lichtschakelaar om op sabbat, omdat er dan vuur wordt gemaakt. Ik denk niet dat dat de bedoeling is: het is geen 'werk' om de schakelaar om te zetten, dus mag dat. De sabbat is er voor de mens, en niet andersom.

Als ik naar Handelingen kijk, waar de heidenen voor het eerst tot geloof kwamen in de God van Israel, lees ik dat er wordt besloten dat heidenen zich niet meer behoeven te laten besnijden, zoals tot die tijd wel het geval was. Als niet-Jood liet je je besnijden als je Proseliet werd, en je bracht een offer in de Tempel en liet je dopen door middel van onderdompeling. Alleen dat laatste hoeft nu nog. (Verder werd er verwacht dat je je meteen aan alle andere leefregels uit de Thora hield.)
En wat dat betreft wordt er in Handelingen 15 gezegd: elke sabbat wordt Mozes voorgelezen (Mozes = de Thora, de wet dus) in de synagoges. Men hoort dan vanzelf wel wat Gods leefregels verder zijn en kan geleidelijk aan groeien in leer en leven. Niet alles in één keer. (Joden en niet-Joden gingen na hun bekering gewoon naar de synagoges. Lees Jacobus 2:2, er staat daar 'samenkomst', maar daar staat in de grondtekst gewoon 'synagoge', wat samenkomst betekent)

Zo lees ik Hand. 15:21. (Overigens loopt dat vers helemaal niet, net alsof er een stuk uit die zin mist..) Ik zou niet weten hoe je dat vers anders zou moeten lezen.
Bovendien: hoe moeten heidenen en Joden dan nog weten wat wel en wat niet meer zou gelden van de door God gegeven leefregels?

De Wet zelf is goed, maar de vloek die rustte op het niet houden van die wetten is weggenomen, want die heeft Jezus gedragen.

In Hand 21 kan je zien dat Joden die tot geloof kwamen in Jezus, allen de Thora beleven houden:
''En toen zij dat gehoord hadden, prezen zij de Here en zeiden tegen hem: U ziet broeder, hoeveel tienduizenden Joden er zijn die geloven; en zij zijn allen ijverraars voor de wet.'

Of een stukje verder, Hand. 22: 12, waar het gaat over Ananias:
'Een zekere Ananias, een godvrezend man, die leefde volgens de wet en met een goed getuigenis van alle Joden die daar woonden..'

Nu nog even over dat Paulus niet zo leren dat men feestdagen moest houden. Ik neem aan dat je verwijst naar Romeinen 14:1-6
Die gedachte is haast onmogelijk: God geeft data waarop bepaalde hoogtijdagen zouden moeten worden gehouden, en een apostel zou de autoriteit hebben dat zo maar af te schaffen? Op welke grond? Ik heb hier de volgende verklaring eens over gelezen:

In vers 2 wordt gesproken over eten: de een eet plantaardig voedsel (is dus vegetarisch), de ander niet.
Blijkbaar waren er dus in Rome mensen die vegetarisch aten (vers 2) of die geen wijn dronken (vers 21) Beide zijn geen Bijbelse geboden. Paulus roept op tot verdraagzaamheid. In deze context (je moet teksten toch in hun context lezen?) lijken de dagen (zie vers 5 en 6) vastendagen. Ook dit was geen Bijbelse opdracht, maar moet ider de ander de ruimte in laten.

Vergeet niet dat de brief een reactie is op wat er speelde bij de Romeinen, en wat dat was moet je soms naar raden. Ik denk dat dit het is wat daar speelde, waarom anders gaat Paulus van het onderwerp eten naar feestdagen? Dan zou het van de hak op de tak zijn, maar het moet verband houden met elkaar want waarom haalt hij vegetarisme anders aan?

Nina

Berichtdoor Nina » 18 feb 2016 09:48

Ik zie dat ik nog iets ben vergeten.
Marnix, je schrijft 'waarom hoefde die overspelige vrouw niet te worden gestenigd?', maar zo'n zelfde voorbeeld vinden we ook in het OT. David had overspel gepleegd en had zijn zonde weggepoetst.
Als het in het openbaar wordt gebracht door ingrijpen van de Vader, komt hij tot inkeer. Hij, noch Batseba, zijn ter dood gebracht.
Het kind is wel overleden - maar David gaat er van uit dat het kind wel naar de Vader is gegaan.

David was koning, had een voorbeeldfunctie. Hij werd dus wel gestraft, maar kreeg niet de straf die hij verdiende: de doodstraf.

We (en dat bedoel ik niet beschuldigend in de richting van wie dan ook) hebben gauw de neiging om God in het NT als genadevol te zien, maar die genade was er zeker ook in het OT.
En waarom er werd afgeweken van de voorgeschreven wet dat een overspelige niet werd gestenigd, dat weet ik niet...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2016 10:36

Ik weet dat wel. Omdat Christus zich als offer gaf in onze plaats. En daarmee veranderde er veel. Je probeert een paar voorbeelden die ik heb genoemd uit te leggen maar allereerst klopt je redenering niet overal en ik kan meer voorbeelden noemen.

Feestdagen: Ik verwees ook naar Kol 2:16. Maar ook naar Romeinen 14. Vanuit de Torah totaal ondenkbaar wat Paulus daar schrijft. De Torah leerde immers gezette tijden voor feestdagen. Paulus zegt dat je je daar niets van voor hoeft te laten schrijven.

Eten: Paulus heeft het niet alleen over groente, hij zegt ook dat je alles aan vlees mag eten wat je wil. (1 Kor 8 en 10 bijvoorbeeld). Denk ook aan Petrus die in een visioen de opdracht krijgt onrein vlees te eten. En dus gelden die spijswetten niet meer. Het Koninkrijk is geen zaak van eten en drinken. De offerdienst heeft niet alleen te maken met het feit dat er geen tempel meer is. Waarom is er geen tempel meer? Waarom scheurde het gordijn doormidden toen Jezus stierf? De tempel is niet meer nodig. Daarom lezen we ook niets over offers brengen toen de tempel er nog wel was in het Nieuwe Testament.

Handelingen 15: Er wordt gezegd: We moeten de heidenen niet een juk opleggen wat onze voorouders ook niet kunnen dragen. En in de brief naar de geemente wordt geschreven: Onhoudt je van ontucht, eet geen vlees waar nog bloed in zit en geen afgodenoffers. Als je dat doet doe je wat goed is. Niet: En in de synagoge hoor je verder wel wat je wel en niet mag. Overigens kwamen de christenen vaak helemaal niet in de synagoge bij elkaar maar bij elkaar thuis. De Joodse bekeerlingen gingen ongetwijfeld ook nog wel mee naar de synagogen maar het was niet zo dat iedereen werd aangemoedigd om maar gewoon naar de synagogen te gaan... en vaak waren christenen met hun leer daar ook helemaal niet welkom.

En zo kunnen we nog veel meer dingen bedenken. Kleding van twee soorten stof? Alles wat je aanraakt als je ongesteld bent is onrein? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het zijn allemaal zaken die, net als de offerdienst, wezen op de komst van Christus en daarom niet meer nodig zijn. Ik vind het ook wel een lastig punt, hoe Jezus precies bedoelt dat geen tittel of jota van de wet zal vergaan terwijl we toch lezen dat zijn volgelingen allerlei dingen van de wet niet meer hielden, en de christelijke kerk dat ook heeft overgenomen. Maar als Jezus de wet vervult is dat iets anders dan dat iets wat er was gewoon wordt weggegooid. Neem de offerdienst. Jezus was het ultieme en enige offer wat nodig is. Daarmee is de offerdienst vervuld. Het is dus niet nodig om nog offers te brengen. Dat is heel wat anders dan dat er zonder offer zou worden gezegd: We stoppen er nu gewoon mee. Dan schaf je iets af zonder dat het vervuld is. Maar in Jezus Christus is het vervuld. De offerdienst is niet weg, heeft niet afgedaan.... maar is vervuld. Dat is heel wat anders en ik denk dat Jezus dat bedoelt. En daarom zijn die dingen die op Hem wezen, offerwetten, reinheidswetten, spijswetten vervuld. En hoeven we niet meer te offeren, mogen we eten wat er bij de slager te krijgen is en hoef je niet iedere keer dat je ongesteld bent geweest je bed, bank, stoelen enz te heiligen en schoon te poetsen.

Nina

Berichtdoor Nina » 18 feb 2016 11:01

@ Marnix:
Blijkbaar heerste er in Kolosse onduidelijkheden over hoe je feestdagen moest vieren, misschien dat er mensen waren die vonden dat het meer ascetisch moest worden gevierd... het is gissen naar wat zich daar afspeelde.
Die wetten waren dus wel belangrijk, anders speelde het geen rol in het dagelijks leven.
Over Romeinen heb ik het al gehad, maar lees eens verder in vers 6. daar wordt in een adem de feestdagen en het vasten genoemd. Hier lees ik in dat mensen vonden dat ze moesten vasten op feestdagen, en Paulus zegt dat het geen gebod van God is. Laat elkaar daarin vrij!

In 1 Kor. 8 gaat het over het eten van offervlees. Daar geeft hij richtlijnen voor.

In Hand. 15 wordt wel gezegd dat de heidenen in de synagoge meer leren over de wetten van Mozes, lees Hand. 15:21

En zo kunnen we nog veel meer dingen bedenken. Kleding van twee soorten stof? Alles wat je aanraakt als je ongesteld bent is onrein? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het zijn allemaal zaken die, net als de offerdienst, wezen op de komst van Christus en daarom niet meer nodig zijn.

Op welke manier wijzen deze wetten heen naar Jezus? Ik kan het echt niet bedenken!
(En ik zal heel eerlijk zijn: ik draag ook kleding van gemengde stof, want het is niet makkelijk iets te vinden dat zuiver katoen is of zo..)
Maar waarom zou dit zijn afgeschaft? Wat heeft Jezus daarin vervuld? En waarom zou het daarom niet meer gelden? Dat is toch geen logische conclusie?
Ik bedoel dit echt niet flauw hoor, en nogmaals: ik heb niet overal een antwoord op, maar je hebt de rij met teksten gezien waar staat dat de wet nog altijd geldt.
Als wij dan ergens anders iets anders denken te lezen, is dan de logische conclusie niet dat ze onze interpretatie fout moet zijn?

Wat betreft de offerdienst schreef ik al dat ik dat niet helemaal begrijp. Nu kunnen we geen offers meer brengen, maar ik begrijp dan niet wat de betekenis zal zijn van de offerdienst zoals beschreven in het boek Ezechiel. Ik heb daar ook geen antwoord op. Dus ik laat het maar rusten, de Heer zal het tzt wel duidelijk maken.

Ik stel voor dat we terugkeren naar het onderwerp, voordat we door de mods op onze vingers worden getikt..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2016 11:36

Prima.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 18 feb 2016 11:47

nina:
Veel zaken ben ik ook niet uit. Het lijkt logisch dat er geen offerdienst meer is wat betreft de zondoffers, maar als ik het boek Ezechiël lees, komt er wel weer een Tempel èn zal daar ook weer worden geofferd. Niet alleen maar dankoffers. Ik begrijp dat ook niet, moet ik zeggen.

Nina, dat je geen raad met die tempel en die offers in Ezech. weet komt omdat heel de Schrift door de kerkelijke bril gelezen wordt. En dit past alleen bij Israël en de volken in het messiaanse rijk en absoluut niet bij de kerk! Wij moeten niet vergeten dat de bekering van Israël een bekering tot zijn Messias als theocratisch Koning Hos 3 en niet als hoofd van Zijn Gemeente zal zijn. En dat is een totaal andere heilsbedeling die als vanzelf ook een andere vorm van aanbidding en eredienst vereist. De offerdiensten van het O.T. hebben in die vorm en met dat doel idd. afgedaan. Deze offers zijn alleen terugziende op de dood van het Lam zoals wij dat bij de viering van het H.A. doen.
Er zijn dan ook belangrijke verschillen: omdat Jezus buiten de poort geleden heeft komt deze tempel buiten de stad te staan. Als wij Ezech.45 goed lezen dan blijkt duidelijk dat de tempel in het Noordelijk deel en de stad Jeruzalem in het Zuidelijk deel van het heilig hefoffer komt te staan. Dit hefoffer is een afgezonderd stuk land dat de Heere geheiligd is, 25000 el, omgerekend ca. 14 km, in het vierkant, gelegen tussen het erfdeel van Juda in het Noorden en Benjamin in het Zuiden. Van Noord naar Zuid 10.000 el voor de tempel en de priesters (ca. 5,6 km) 10.000 voor de levieten en 5000 ca. 2,8 km voor de stad. Van hart tot hart is de afstand tussen de stad en het heiligdom dus ca. 10 km. Ook lezen wij van geen Hogepriester en van geen voorhangsel, want dat is gescheurd Math.27:51. 51: ‘En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden’. En zo zou er nog veel meer te noemen zijn. Al deze verschillen bewijzen duidelijk dat het feit dat Christus gekomen is en het offer gebracht heeft in deze offerdiensten duidelijk verdisconteerd is.De Hebreeënbrief leert ons dat het hogepriesterschap van Aäron overgegaan is naar dat van Melchizedek, maar nergens dat die afbeeldingen van Zijn offer hun functie en betekenis verloren hebben. Johannes ziet zelfs in de hemel een Lam, staande als geslacht! ( Openb.5:6) Ze komen juist in het licht van het offer van het Lam Gods nu pas in het helderste licht te staan.Ook wijs ik er hierop dat de Heere Zich in Jer 33 met ede aan het huis van David en het levitische priesterschap vebonden heeft. ereunao

WSF

Berichtdoor WSF » 18 feb 2016 14:01

In de Bijbel heb ik gezocht naar begrippen als kinderdoop en volwassendoop maar niet kunnen vinden. Misschien een beetje een flauw uitgangspunt. Maar binnen bepaalde gedachten vind ik altijd allerlei interpretaties, als zou de doop i.p.v. de besnijdenis gekomen zijn of de Bijbel kent met name in de brieven van Paulus "slechts" de doop in Christus, uitgaande van het feit dat het woord"doop" niet altijd in verband met water moet worden gebracht, maar het betekent volgens Van Dale "vereenzelviging".

Enfin allerlei discussie die dit oproept ten spijt, vroeg ik mij af. Stel ik kom tot geloof en weet op grond van de Bijbel dat ik een wedergeboren kind van God ben op grond van het verzoenend werk van Jezus Christus en ik ben straks Boven. Zal er dan gevraagd worden of ik als baby, peuter, puber, oudere mens in water gedoopt ben? Of wordt er helemaal niets gevraagd? Even gewoon een gedachtespinsel over het daarnamaals.
Laatst gewijzigd door WSF op 18 feb 2016 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 feb 2016 14:18

WSF schreef:Stel ik kom tot geloof en weet op grond van de Bijbel dat ik een wedergeboren kind van God ben op grond van het verzoenend werk van Jezus Christus en ik ben straks Boven. Zal er dan gevraagd worden of ik als baby, peuter, puber, oud mens. in water gedoopt ben? Of wordt er helemaal niets gevraagd? Even gewoon een gedachtespinsel over het daarnamaals.

Ja stel, hoe stel je je dat voor?
We kunnen alleen God's Woord laten spreken:
Marcus 16: Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Wat er precies gevraagd gaat worden, weten wij niet.
De Heere kent je, of Hij kent je niet.
En wordt het verlangen om gedoopt te worden in je hart gelegd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 18 feb 2016 14:42

Ik denk niet dat er gevraagd zal worden of je bent gedoopt, en zo ja, of dat een kinderdoop of geloofsdoop was. De moordenaar aan het kruis was niet gedoopt, maar wel behouden.

Ik weet wel dat de Heer zal vragen of je gevangenen hebt bezocht, dorstigen te drinken hebt gegeven, de vreemdeling gastvrij hebt ontvangen, de naakten gekleed hebt, en de hongerigen hebt gevoed.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”