Onlangs waren er twee predikanten uitgenodigd om hun leer uit te leggen. De ene was voor de kinderdoop en de ander voor de doop op grond van geloof, ( volwassendoop is een verkeerde benaming)
De doop op grond van geloof werd danook gedaan in de Naam van de Here Jezus Christus en niet in de Vader, Zoon en Heilige Geest, dat wil danook zeggen dat het alles te maken heeft met het nieuwe verbond waaronder wij nu leven.
Uiteraard ging de predikant die voor de kinderdoop was helemaal de mist in en kwam er niet meer uit vanwege de vragenstellers.
Kortom men weet heel goed dat de redenering dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen geen hout snijdt, om maar bij het snijden te blijven. Natuurlijk is de besnijdenis een beeld van nieuw leven want de omhulling wordt weggenomen en de eikel wordt zichtbaar. Nu moet je eens in de Bijbel gaan zoeken wat de eikel en diens boom allemaal betekent. Prachtige symboliek van de natuur.
Dat die besnijdenis op de 8e dag plaatsvond is natuurlijk een totale heenwijzing naar de 8e bedeling.
De doop van de Here Jezus door Johannes wijst uiteraard naar Zijn dood en opstanding waarbij de Heilige Geest pas een rol gaat spelen doordat het daarna mogelijk was om gevuld te worden met die Heilige Geest, dus inwoning vond plaats. Hoewel de Heilige Geest ook onder het verbond een bepaalde verschijningsvorm was, was er nooit sprake van inwoning van de Heilige Geest, dat kon alleen bij wedergeboorte en wij weten dat de OT gelovigen niet wedergeboren waren, dat gebeurt in de toekomst alsnog.
Zij worden ook verwacht voor de Grote Witte TRoon en wachten op de Jongste Dag evenals alle ongelovigen van alle tijden.
De Gemeente van Jezus Christus, wij dus, zijn een uitzondering op die regel, wij verwachten geen stad die fundamenten heeft, wij worden niet geoordeeld voor de Grote Witte Troon want wij zijn al geoordeeld en verschijnen voor de Rechterstoel van Christus.
Het cruciale zit in de vervangingstheologie en de leer van de uitverkiezing. Men eigent zich wetten en riten toe die behoorden tot het Oude Verbond en dan vnl. het Joodse volk.
Natuurlijk zullen wij delen in de beloften gegeven aan Israël en ontvangen wij een dubbel deel, dat betekent dat wij bij het regeren straks ook deel uitmaken van de nieuwe aarde, maar tot dan maken wij deel uit van de hemelse zegeningen uit Efeze 1. En zijn wij hemelburgers en verwachten wij een hemels Jeruzalem. Een stad niet met handen gebouwd. Zo ook verwachten wij geen tempel met handen gebouwd want dat gebouw zijn wij. Het is zo verhelderend als je de dingen zo wilt zien, dat wij natuurlijk Abrahams kinderen zijn. Wij zijn immers of beter gezegd, wij delen in het Zaad Hetwelke is Christus.. U bent toch een Christen? U bent toch wedergeboren, wel dan behoort u tot die NIeuwe Schepping en maakt u deel uit van dat onzichtbare verborgen koninkrijk in de hemel.
Dan de hoop op grond van die doop op grond van geloof , hoop is altijd toekomstverwachting in de Bijbel. Welnu als je deelt in Zijn dood en opstanding, dan deel je ook in Zijn Leven en dat leven is verborgen met Christus bij God.
De omhulling is weggenomen, een beeld van de wet. Wij mogen vrijuit naderen tot de troon der genade.
Het oude is immers voorbij, het is ALLES nieuw geworden. Nu al ...en dat zal geopenbaard worden bij de komst van Christus, wanneer alle oog Hem zal zien.
