ereunao schreef:Maar de Jood is idd.automatisch een kind van het verbond met A-ham Hand.3:25, maar heeft zonder het geloof van A-ham nog geen deel aan de vervulling van de beloften van het evangelie waar het bij de doop over gaat. ereunao
Het onderstreepte is een toevoeging van mij.

Overigens is het Evangelie ook aan Abraham verkondigd als onderdeel van het verbond toen er tot hem gezegd werd: "in u zullen al de volken van de aarde gezegend worden". (Gal. 3:8, Gen. 12:3, Gen. 28:14, Hand. 3:25). N.B. als je Hand. 3:25, waar uitdrukkelijk over het verbond gesproken wordt, en Gal. 3:8, waar dit woord het Evangelie genoemd wordt, met elkaar combineert, dan kan het niet anders of deze verbondsbelofte is tegelijkertijd Evangeliebelofte. Tenzij je natuurlijk uit elkaar wilt trekken wat bij elkaar hoort.
Je hebt dus beloften en de vervulling ervan. De vervulling kan weleens niet plaatsvinden vanwege ongeloof. Zo spreekt bijv. Paulus in 1 Kor. 10 erover: velen ontvingen de vervulling van de belofte om het beloofde land Kanaän binnen te gaan niet vanwege hun ongeloof en ongehoorzaamheid. Ze hadden wel de belofte, maar kregen niet de vervulling ervan en dat was hun eigen schuld (zie ook Hebr. 3).
Overigens zie ik hier 3 verschillende sacramentsvisies voorbij komen:
- de rooms-katholieke: het sacrament heeft waarde door de kerk: als de (juiste) kerk het sacrament maar bedient, dan ontvang je wat het sacrament wil geven toch wel (gratia infusa).
- de modern-evangelische: het sacrament dat pas waarde krijgt door de gelovige: pas als je gelovige bent, is het een sacrament, anders niet. Een subjectieve sacramentsvisie dus.
- de gereformeerde: het sacrament dat waarde heeft door Gods Woord: het sacrament heeft waarde/betekenis door het Woord van God voor ons, onafhankelijk van ons. Sterker nog; een sacrament is zichtbare Woordverkondiging. Het is zichtbare prediking van het Evangelie. Het heeft betekenis en waarde onafhankelijk van ons, maar is er wel voor ons, tot ons nut. Anders gezegd: het sacrament is goud. Dat goud is er voor ons en door het geloof ontvangen we de zegen van het goud, tot versterking van datzelfde geloof. Ook hier is het belofte en vervulling: de belofte krijgen we, de vervulling verkrijgen we door geloof.
Het is nogal lastig communiceren als je elk een andere sacramentsvisie erop na houdt en van daaruit communiceert. Dat zorgt onherroepelijk voor botsingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)