Chaya schreef:God bewijst zijn Verbond en eeuwige trouw bij de doop van het kind, waag je daar dan aan te twijfelen?
Die genade en trouw van God zeggen mij veel meer dan de activiteit of geloofsdaad van een mens.
Eens gedoopt, voor altijd gedoopt.
De eerste vraag moet natuurlijk zijn: waar komt het verlangen naar vernieuwing van de doop vandaan? Ds Tamis Wever, lid van de werkgroep Eredienst en voorstander van doopbevestiging door onderdompeling, schrijft dat zij voortkomt uit het verlangen naar een ‘Romeinen 6-ervaring’, het verlangen van mensen om aan den lijve te ervaren dat zij met Christus gestorven en opgestaan zijn’. Dat past geheel in onze hedendaagse ervaringscultuur. Rationele benadering is niet genoeg: ik ben als kind gedoopt, maar het zegt me niets. Mensen willen er iets van ervaren. Terecht herkent de kerk daar een uitdaging in. Terecht ook zoekt men dan uit pastorale overwegingen naar een passend ritueel. Vandaar de wens van de synode doopbevestiging als vorm van doopgedachtenis onder bepaalde voorwaarden mogelijk te maken. Het dienstboek geeft daar trouwens al verschillende voorbeelden van, maar de werkgroep heeft ook twee nieuwe rituelen ontworpen voor een doopbevestiging tijdens een doop- of belijdenisdienst of op een willekeurige zondag, hetzij door middel van besprenkeling of begieting met water, hetzij door onderdompeling. Maar, zoals gezegd, het mag geen her-doop zijn. De doop is eenmalig, eens gedoopt voor altijd gedoopt. Wie dat loslaat verbreekt de band met de wereldkerk en belandt maakt van de kerk een secte.
Bron: liturgischekring.nl/PKN - Geen doopvernieuwing, wel doopgedachtenis.
"God bewijst Zijn Verbond en eeuwige trouw bij de doop van het kind, waag je daar dan aan te twijfelen?"
Nee, twijfel ik niet aan. Ik weet zeker dat Hij dat niet bewijst bij de doop van een kind.
Ik ben ervan overtuigd dat hij dat doet aan wie Hem ernstig zoekt. Jezus stierf voor ons nog vóór wij erom vroegen. Dát is pas een liefde voor de mens. Waarom dan nog allemaal ellende en zondekennis? De weg is toch geopend??
Dat verbond en eeuwige trouw heeft niets te maken met een geboren kind.
Niet omdat bijvoorbeeld mijn ouders hadden gewild dat ik een christelijke opvoeding heb gekregen.
Het staat open voor iedereen, daar hoef je niet per se voor gedoopt te zijn.
Als ik een kind zou hebben geef je dat automatisch een christelijke opvoeding.
Kol. 2
12 U bent door de doop met Christus begraven. Maar door het geloof in de macht van God, die ook Hem heeft opgewekt uit de dood, bent u nu met Hem opgestaan en hebt u nieuw leven ontvangen.
Huh? Hoezo mensen willen het aan den lijve ervaren volgens Tamis Wever? Hoezo past het in onze hedendaagse cultuur?? Het staat toch in de bijbel dat dit zo moet? Of stelt de 'begrafenis" voor dat je een paar druppels water over je heen krijgt??

Toen ik gedoopt werd kwam nooit de gedachte dat ik het moet en zal ervaren omdat het zo in Romeinen 6 staat bij me op en dat ik er een 'kick' van zou moeten krijgen, vreemde opmerking van meneer Wever.