Chaya schreef:Naamloos is een vrouw Johan.![]()
Het topic is geopend, maar ik zie geen vragen of discussiepunten.
Ik zie ze ook niet. Het komt meer zoals zo vaak over als eigenwillig gelijk proberen te halen!
Of vergis ik me, naamloos?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Naamloos is een vrouw Johan.![]()
Het topic is geopend, maar ik zie geen vragen of discussiepunten.
Veendam schreef:Ja volgens mij vergis jij je zeker, namelijk in heel wat anders.
Naamloos wil niet in deze topic haar gelijk halen omdat ze gewoon gelijk heeft.
Jij wilt haar alleen niet toegeven dat ze gelijk heeft, omdat jij dogmatiek en synode uitspraken en uitspraken van kerkvaders van vroeger stelt boven wat God zegt in de rest van de Schrift.
Hierdoor mis je veel en ben je ook niet in staat om iemand naar Christus te leiden omdat JIJ onzekerheid hebt wie er nu wel of niet behouden zouden moeten worden en behouden moeten zijn.
Stel iemand komt naar je toe en zegt mijn leven is een puinhoop en ik hoor dat Jezus van mij zou houden wat doe je daar mee ?
Stuur je die weg ? Moet die eerst maar eens flink weten hoe ellendig die persoon dan wel is in Gods ogen ?
Moet die persoon eerst maar eens zijn leven beteren ? Of stuur je die persoon door naar de dominee ?
Als ik zo deze topic lees dan meen ik te kunnen proeven dat je die persoon zeker niet zelf naar Jezus zult leiden omdat jij niet weet hoe die weg daar naar toe voor die persoon dan zou moeten of mogen lopen.
Ik haak hier even in omdat de gedachte hierachter is dat christenen die hier vroeger diepgaand over nagedacht hebben, worden weggezet als domme niet-christenen. Zij hadden het fout, maar wij zijn zo diep ingeleid in de Bijbel dat wij en wij alleen weten wat de Bijbel hierover zegt.Veendam schreef: omdat jij dogmatiek en synode uitspraken en uitspraken van kerkvaders van vroeger stelt boven wat God zegt in de rest van de Schrift.
Johan100 schreef:Doe niet zo vijandig. Kom gewoon met inhoudelijk commentaar.
Het is de omgekeerde wereld, de mensen die fundamenten opbouwen naast Christus, zoals jij en naamloos hebben gelijk, en de mensen die Christus als enige fundament aanprijzen hebben geen gelijk en houden mensen van Christus vandaan. Ze krijgen van alles in hun schoenen geschoven. De omgekeerde wereld op een Reformatorisch forum. Maar uit jullie schrijven blijkt dat je een vijand van vrije genade bent en van verkiezing. Als God jou nou eens overslaat en je niet het (door mij eerder genoemde) tiende schaap bent dat uitgekozen wordt (waar je niet op ingaat), dan bries je van vijandschap zeker? Je zit vol met rechten zo te lezen. Daardoor proef je de zaken verkeerd.
Je brengt zo graag je eigen goede werken mee? Of in het gunstigste geval moet je nog veel leren op de leerschool van vrije genade.
Het gebed: 'Het zou recht zijn als U mij voorbijgaat Heere, maar wees me genadig' , heb je dat weleens geleerd?
Zie het niet persoonlijk, het gaat me om de leer die je uitdraagt.
Daar heb ik tegen te strijden en niet tegen jou persoonlijk.
Op het volgende reageer je ook niet.
Zijn Offer is groot genoeg voor de zonde van de hele wereld, maar Hij is wel gestorven voor de zondaren die zalig zullen worden.
1 Thess.5: 9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid door onzen Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen, tezamen met Hem leven zouden.
Je leest dus duidelijk dat Christus voor 'ons' gestorven is, in 1 Thess.5. Die ons is geschreven aan gelovigen.
Opdat....wij tezamen met Hem leven zouden. Uit Zijn Offer volgt dus dat zondaren met Hem leven zouden.
En dat kun je niet van iedere zondaar zeggen.
elbert schreef:Ik haak hier even in omdat de gedachte hierachter is dat christenen die hier vroeger diepgaand over nagedacht hebben, worden weggezet als domme niet-christenen. Zij hadden het fout, maar wij zijn zo diep ingeleid in de Bijbel dat wij en wij alleen weten wat de Bijbel hierover zegt.
Dit is natuurlijk hoogst aanmatigend: "alleen wij lezen de Schrift goed en alleen wij hebben geen verkeerde dogmatiek". Ja hoor, natuurlijk, maak dat de kat wijs.
Waar het in dit topic over gaat is de vraag enerzijds die tussen de reikwijdte van Christus werk (Zijn lijden en sterven, Zijn opstanding) en de toepassing van Zijn werk. In de theologie komen dan termen als sufficient en effectief voorbij.
Nu is het bij Zijn reikwijdte zo dat het sterven van de Heere Jezus genoegzaam is om elke zonde van elk persoon die ooit geleefd heeft, te verzoenen. Daartoe strekken ook bijbelteksten als dat Hij een verzoening is voor de zonden van de gehele wereld (1 Joh. 2:2).
Tegelijkertijd is het ook zo dat de toepassing van Zijn werk beperkter is: het is niet zo dat Christus effectief voor iedereen geleden heeft. Als dat zo was, zou ook daadwerkelijk iedereen behouden worden. Dat is niet zo, want alleen de wedergeborenen/gelovigen ontvangen genade.
Of zoals een theoloog (ja, die citeer ik hier gewoon omdat het een zinvolle opmerking is) zegt:
Ik zie eerder het omgekeerde gebeuren: uitspraken van synodes en kerkvaders zijn bij voorbaat verdacht en "wij weten het beter". Dat is meer de trend de laatste jaren. Als daar nu een dieper inzicht in de Schrift tegenover stond, zou dat helemaal niet erg zijn (leve de Berea houding), maar dat valt nogal eens tegen. Zo'n hoge Berea kwaliteit kom ik eerlijk gezegd niet vaak tegen.Veendam schreef:Niemand zet ik weg als domme niet-christen maar ik stelde alleen dat iemand klakkeloos dingen aan gaat nemen omdat het kerkvaders zijn of synodes die uitspraken hebben gedaan. Wij dienen ook zaken te toetsen die ze daar zeiden. De Bereërs onderzochten zelfs alles wat Paulus zei dus we mogen dat best bestuderen of het echt klopt, ja dat is zelfs onze taak.
Er zijn best wel uitspraken van kerkvaders die niet door de beugel konden maar daar hoor je bijna niemand over want stel je voor dat mensen ook gaan twijfelen aan andere uitspraen die ze hadden gedaan.
Definieer "effectief" hier eens? Want "effectief" betekent in mijn woordenboek dat er niets is wat er dan nog voor zorgt dat wat Christus tot stand heeft gebracht, ons niet toe zou komen. Volgens jou is "het Hem niet erkennen" echter wel een struikelblok. Dat klopt, maar dat betekent dan ook dat "effectief" voor jou hier dan een heel andere betekenis heeft, dan die ik hier gebruik.Veendam schreef:Het is wel zo dat Jezus effectief geleden heeft voor iedereen, en juist daarom staan mensen die Hem niet willen erkennen des te meer schuldig tegenover God.
Je bedoelt aangeboden. Bij schenken wordt iets ook daadwerkelijk je bezit.Veendam schreef:Genade wordt aan een ieder geschonken door God,
Ook hier moet je heel precies in je bewoordingen zijn. Er is niemand die kan zeggen dat God ons "bij voorbaat uitsluit" en niemand zegt dat er onderscheid des persoons bij God is, maar daarmee heb je de kern van de zaak nog niet te pakken. God is rechtvaardig en dat betekent dat iedereen zonder onderscheid schuldig wordt gesteld. Daarmee maakt God dus geen onderscheid.Veendam schreef:Wat echter een probleem is, dat is dat God RECHTVAARDIG is. Het zou afbreuk doen aan Zijn rechtvaardigheid wanneer God iemand bij voorbaat zou uitsluiten, omdat God zelf geen onderscheid des persoons heeft.
Ik zou het zo zeggen: Jezus is voor de zonden van de hele wereld gestorven, maar het is alleen effectief voor hen die Hem aannemen.elbert schreef:De betekenis die ik (en vrijwel alle theologen) aan effectief toeken is de volgende: Christus is voor de zonden van allen gestorven die geloven zullen.
Voor wie Hem niet aannemen, is Hij ook niet gestorven, ook al is Zijn lijden en sterven voldoende om hen te kunnen redden.
Dat klopt. Want wie Hem blijvend niet aannemen, zondigen. Voor die zonde is er geen vergeving.naamloos schreef:Ik zou het zo zeggen: Jezus is voor de zonden van de hele wereld gestorven, maar het is alleen effectief voor hen die Hem aannemen.
Eens, maar ik ben het niet eens met @Elbert: "Voor wie Hem niet aannemen, is Hij ook niet gestorven," Dat volgt daar helemaal niet uit.elbert schreef:Dat klopt. Want wie Hem blijvend niet aannemen, zondigen. Voor die zonde is er geen vergeving.
Vertel eens wat dat sterven van Christus in dat geval voor hen betekent en wat "voor hen" dan precies betekent?naamloos schreef:Eens, maar ik ben het niet eens met @Elbert: "Voor wie Hem niet aannemen, is Hij ook niet gestorven," Dat volgt daar helemaal niet uit.
Voorbeeld: Vervang 'de wereld' eens door een huisgezin, en stel je voor dat jij voor ieder lid van dat gezin een maaltijd hebt gekookt.elbert schreef:Vertel eens wat dat sterven van Christus in dat geval voor hen betekent en wat "voor hen" dan precies betekent?
Ik realiseerde me net een beetje te laat dat ik een kanttekening had moeten maken voor wat betreft de zonde van blijvend niet aannemen/volhardend ongeloof.elbert schreef:Vertel eens wat dat sterven van Christus in dat geval voor hen betekent en wat "voor hen" dan precies betekent?
Dus:
- mensen nemen Christus niet aan en volharden daarin
- jij zegt: maar Hij is ook voor hen gestorven
- Mijn vraag: Als Christus niet gestorven is voor de zonde van het blijvend en volhardend ongeloof, kun je dan blijven zeggen dat Hij voor die mensen gestorven is die in die zonde blijven volharden? Want dan is er een zonde die onverzoend is en waar Christus niet voor gestorven is en die die mensen aangerekend blijft worden.
Want als er 1 zonde onverzoend blijft, blijven alle zonden onverzoend.
Als dit waar zou zijn was er voor ongelovigen eigenlijk altijd alleen maar een nep-evangelie.elbert schreef:Voor wie Hem niet aannemen, is Hij ook niet gestorven.
elbert schreef:Vertel eens wat dat sterven van Christus in dat geval voor hen betekent en wat "voor hen" dan precies betekent?
Dus:
- mensen nemen Christus niet aan en volharden daarin
- jij zegt: maar Hij is ook voor hen gestorven
- Mijn vraag: Als Christus niet gestorven is voor de zonde van het blijvend en volhardend ongeloof, kun je dan blijven zeggen dat Hij voor die mensen gestorven is die in die zonde blijven volharden? Want dan is er een zonde die onverzoend is en waar Christus niet voor gestorven is en die die mensen aangerekend blijft worden.
Want als er 1 zonde onverzoend blijft, blijven alle zonden onverzoend.
Vraag hierbij is: als iemand niet op is komen dagen, heb ik er dan voor gezorgd dat die persoon een volle buik heeft gekregen of niet? Je kunt (terecht) zeggen: aan mij heeft het niet gelegen, want ik heb gekookt. Maar die buik is nog steeds leeg, dus heb ik die persoon geen volle buik gegeven.naamloos schreef:Voorbeeld: Vervang 'de wereld' eens door een huisgezin, en stel je voor dat jij voor ieder lid van dat gezin een maaltijd hebt gekookt.
Nu zijn er een x aantal leden van dat huisgezin die niet komen opdagen.
Dat houdt toch niet in dat je voor hen niet gekookt zou hebben?
Ze nemen zelf, om wat voor reden dan ook, geen deel aan die maaltijd.
De zonde van blijvend ongeloof (dus iemand die altijd ongelovig blijft) is niet verzoend. Dit is de zonde tegen de Heilige Geest: ondanks alle bewijzen van het tegendeel het Evangelie halstarrig en blijvend afwijzen.naamloos schreef:De zonde van ongeloof is niet onverzoend, maar de verzoening is niet aangenomen.
Klopt, ik had het aangepast om het wat korter te zeggen. Maar dit punt klopt inderdaad.Johan100 schreef:Heb je je reactie aangepast, Elbert? Ik vond dat je een heel sterk punt had....
Je zei zoiets als: ' Als Christus voor alle mensen gestorven is, maar mensen volharden in hun ongeloof, is Hij dan ook voor die zonde gestorven? Worden die mensen uiteindelijk ook zalig dan? Of is Christus niet voor die zonde gestorven?'
Nu ga je mijn vergelijking overvragen door hem verder te trekken dan waarvoor die bedoelt was.elbert schreef:Vraag hierbij is: als iemand niet op is komen dagen, heb ik er dan voor gezorgd dat die persoon een volle buik heeft gekregen of niet? Je kunt (terecht) zeggen: aan mij heeft het niet gelegen, want ik heb gekookt. Maar die buik is nog steeds leeg, dus heb ik die persoon geen volle buik gegeven.
Voor mij is het een realiteit die het voor iedereen mogelijk maakt. Voor jou is de realiteit alleen voor de geloven.elbert schreef:We gebruiken allebei verschillende definities van wat "Christus is gestorven voor ons" betekent. Voor jou is het een mogelijkheid voor iedereen, voor mij een realiteit alleen voor de gelovigen. Beide kloppen, maar je moet er wel bij zeggen wat je bedoelt.
Ongeloof is een zonde die, net zoals alle andere zonden, vergeven wordt.elbert schreef:De zonde van blijvend ongeloof (dus iemand die altijd ongelovig blijft) is niet verzoend. Dit is de zonde tegen de Heilige Geest: ondanks alle bewijzen van het tegendeel het Evangelie halstarrig en blijvend afwijzen.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten