Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor alexander91 » 23 sep 2013 16:53

Bambi schreef:
Hadden Adam en Eva maar gezien, hoezeer de duivel erachter zat, om hun te gebruiken, in zijn haat en gevecht tegen God en alles wat God gegeven heeft.
Dat was deze discussie er nu helemaal niet geweest.
Als je deze argumenten gebruikt bij alles waar jij tegen bent, dan maak je meer kapot dan dat er heel blijft.

Maar jij wilt dus beweren dat jij beter dan Adam en Eva kunt zien waar de duivel achter zit? Een eerste fout die je kunt maken met de duivel is door te onderschatten hoe listig hij te werk gaat.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 sep 2013 16:57

alexander91 schreef: Als je deze argumenten gebruikt bij alles waar jij tegen bent, dan maak je meer kapot dan dat er heel blijft.

Maar jij wilt dus beweren dat jij beter dan Adam en Eva kunt zien waar de duivel achter zit? Een eerste fout die je kunt maken met de duivel is door te onderschatten hoe listig hij te werk gaat.

Ik weet niet of je het meegekregen hebt, maar Adam en Eva kregen zelf al inzicht, nadat ze dankzij de duivel, van de vrucht gegeten hadden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 sep 2013 17:00

Bambi schreef:
Ik weet niet of je het meegekregen hebt, maar Adam en Eva kregen zelf inzicht, nadat ze dankzij de duivel, van de vrucht gegeten hadden
O ja, dat bedoelde ik :P (sarcastisch). Nee, ik bedoel natuurlijk op het moment dat de duivel bezig is. Dus toen Eva verleid werd. Naderhand zagen ze het zelf ook wel ja, dat staat buiten kijf... Het werk van de duivel wordt vaak pas zichtbaar als de brokken zijn gemaakt. Maar opmerken dat de duivel aan de gang is voordat de brokken komen, dat is een stuk lastiger.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 sep 2013 17:11

Alexander91 schreef: Maar opmerken dat de duivel aan de gang is voordat de brokken komen, dat is een stuk lastiger.

't Is maar net wat God je laat zien en of je het wil zien.
Het is zieliger voor broeders en zusters, als ze een werktuig zijn in de hand van de duivel, dan dat ze er voor gewaarschuwd worden.

De evolutietheorie, was ook zo'n stokpaardje van de duivel.
En kijk eens hoeveel gelovigen hij er voor heeft kunnen gebruiken.
Als je dan nog een stukje dieper kijkt:

De schepping was, nadat de duivel uit de Hemel is gegooid.
Het begin van de Bijbel.
Die hij met zijn evolutietheorie, behoorlijk onderuit probeert te halen.
Openbaringen is het einde van de Bijbel en gaat ook over zijn einde.

Vind je het niet opvallend dan, dat die 2 dingen zo lekker aktueel zijn?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 sep 2013 17:14

elbert schreef:Van zowel David (Psalm 71:6), Jeremia (Jer. 1:5) als Johannes de Doper (Luk. 1:15) worden andere dingen gezegd. Overigens is dat (een verondersteld geloof) niet de basis waarop we baby's dopen, maar ik wil er wel mee aangeven dat de Bijbel er toch anders over spreekt. Sowieso wordt een baby niet neutraal geboren: je wordt ofwel op het terrein van de duivel geboren, ofwel op het terrein van God (de gemeente).
In geen van die teksten staat dat ze als baby al geloofden.

Van Jeremia staat niet dat hij vanaf het prilste begin God kende, maar dat God hem kende (zelf voordat hij in de moederschoot gevormd werd) en met de Heilige Geest heeft vervult: 5 Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend; voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam, heb Ik u geheiligd.
Bij Johannes de doper ook geen actie van zijn kant: en hij zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden.
Over David staat: 5 Want U bent mijn hoop, Heere HEERE, mijn vertrouwen vanaf mijn jeugd. 6 Op U heb ik gesteund van de moederschoot af, van de baarmoeder af bent U mijn Helper;
Daar maak ik uit op dat David zich geen tijd kon herinneren dat hij niet op God vertrouwde (wat niet hetzelfde is dan als baby al geloven). En God kende hem al vanaf de moederschoot, net als bij Johannes en Jeremia.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2013 17:22

Nu werden de kinderen van Judah en Tamar, evenals Rachab ook niet echt geheiligd geboren,
Toch waren het de voorouders van Jezus.

@ Elbert, zie jij de doop werkelijk als een vervanging van de joodse besnijdenis?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 sep 2013 18:03

Janvanverweg schreef:het lijkt me dat je bang bent dat de argumenten in dat boek overtuigend kunnen zijn.

Ik voor mezelf niet. Nee, ik heb niet het gevoel dat ik overtuigd zal worden als ik dat boek zou lezen.
Alleen zit ik niet op zo'n boek te wachten als ik me wil verdiepen in een leerstuk, om bijvoorbeeld wijzer te worden over de doop. Dan zoek ik het in wat naar de kerkelijke katholieke traditie de beugel kan doorstaan. (n.b.: met katholiek bedoel ik niet rooms-katholiek.)

Janvanverweg schreef:ooit hebben mensen voor ons bepaald hoe dat zit en als b.v. de onfeilbare Calvijn gesproken heeft, wie is dan een individueel als janjep om daar argumenten tegen in te brengen. laat staan argumenten die overtuigend zijn.

Calvijn is voor mij niet onfeilbaar, maar staat wel binnen de katholiciteit van de kerk. Dàt is hier het voornaamste verschil.
Bij janpep heb ik eerder het idee van een individueel opererende wijsneus, die denkt dat hij het theologische wiel uitgevonden heeft. Dat soort figuren zijn er al zoveel geweest.
Daar had iemand als Vincentius van Lerinum bijvoorbeeld mee te maken, en het hield hem bezig. Hier de probleemstelling: Hoe kan met zekerheid beslist worden welke van twee verschillende leerstellingen de juiste is? Vincentius antwoordt daarop meerledig: allereerst de Schrift, die volstrekt volstaat. Echter, gebleken is dat juist de ketters hun dwaalleer op veeltallige citaten uit de Schrift baseren, door deze citaten op hun manier te interpreteren. (Bron) Vincentius kwam tot zijn stelling, dat dat katholiek is, hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is.

Heb je daar eigenlijk wel oog voor, het collectieve van het katholieke? Of denk jij alleen maar atomair in individuen?

Dat iemand als Calvijn voor mij niet onfeilbaar is, toont zich in het feit dat de reformatoren ook best van mening konden verschillen over zaken. Moet ik het met Calvijn eens zijn als hij het orgel de kerk uit wil hebben? Zoiets zie ik meer als iets wat specifiek is voor de persoon van Calvijn, en waarin je met hem van mening kan verschillen. Maar als hij bijvoorbeeld de kinderdoop gaat verdedigen, gaat het om een katholieke zaak.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 sep 2013 19:00

schelpje3 schreef:Nee lieverd, een kindje uit een goddeloos gezin/goddeloze ouders hoeft geen voorsprong te hebben! Maar het Wonder van bekering zal des te groter zijn. Genade is geen erfgoed, weet je nog

M.a.w. een kindje van gelovige ouders zal niet automatisch behouden worden. Ook dat kindje heeft persoonlijke bekering nodig

Elbert schreef:
De doop is een daad van de kerk/gemeente en dus naar Zijn bevel, die aangeeft: "die persoon merk Ik aan als Mijn eigendom"

De Heere Jezus is juist gekomen om zondaren te zoeken, geen nette mensen die bekering niet meer van node hebben. Want juist zij kruisigen Hem.

Ik weet het schelpje bekering is het wat de Here Jezus wil, en gehoorzaamheid, en Hij is die kan redden, Hij is het die ons geeft de ware Trooster de Heilige Geest en dat is het teken dat wij de Zijne zijn, ........als Zijn eigendom gered door Zijn Heilig Bloed en Zijn vreselijke dood aan het kruis.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 sep 2013 20:25

Boekenlezer schreef:Ik voor mezelf niet. Nee, ik heb niet het gevoel dat ik overtuigd zal worden als ik dat boek zou lezen.
Alleen zit ik niet op zo'n boek te wachten als ik me wil verdiepen in een leerstuk, om bijvoorbeeld wijzer te worden over de doop. Dan zoek ik het in wat naar de kerkelijke katholieke traditie de beugel kan doorstaan. (n.b.: met katholiek bedoel ik niet rooms-katholiek.)
Je hebt wel een probleem wanneer de kerkelijke katholieke traditionele beugel niet deugt. De Bijbel is een betere maatstaf.
Boekenlezer schreef:Bij janpep heb ik eerder het idee van een individueel opererende wijsneus, die denkt dat hij het theologische wiel uitgevonden heeft. Dat soort figuren zijn er al zoveel geweest.
Zouden de rooms-katholieken ook niet zo gedacht hebben over de reformatoren? :-k

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2013 20:31

Schaapje, de verschillende betekenissen die de doop wordt toegekend, en dat zijn er wel een stuk of 5 minstens, hebben zoveel verwarring gezaaid onder christenen, dat mij daardoor wel duidelijk is dat er geen zegen heeft gerust op die 3FvE.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 sep 2013 21:04

Gisteren een doopdienst bijgewoond van een 81 jarige broeder. Erg mooi, een getuigenis van iemand die zo blij is in de Heere. De voorganger vertelde overigens dat er de eerste 2 eeuwen na Christus sterven geen kinderen gedoopt werden, laatst niet meegenomen in de reformatie?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 23 sep 2013 21:42

Teus schreef:Gisteren een doopdienst bijgewoond van een 81 jarige broeder. Erg mooi, een getuigenis van iemand die zo blij is in de Heere. De voorganger vertelde overigens dat er de eerste 2 eeuwen na Christus sterven geen kinderen gedoopt werden, laatst niet meegenomen in de reformatie?

Tjonge, vooral geen geschriften lezen, de bijbel, de bijbel wordt dan geroepen, maar van een voorganger wordt gelijk onzin overgenomen. Hij kan niet bewijzen dat er geen kinderen gedoopt werden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2013 22:21

Speedy schreef:
Tjonge, vooral geen geschriften lezen, de bijbel, de bijbel wordt dan geroepen, maar van een voorganger wordt gelijk onzin overgenomen. Hij kan niet bewijzen dat er geen kinderen gedoopt werden.

En jij kan wel bewijzen dat er wel kinderen gedoopt werden?
Als de moorman gevraagd wordt of hij van ganser harte gelooft, lijkt het me niet apart vermeld te hoeven worden dat een baby op die vraag nog geen antwoord kan geven, en dus nog niet gedoopt wordt, of wel?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 23 sep 2013 22:23

mealybug schreef:
En jij kan wel bewijzen dat er wel kinderen gedoopt werden?
Als de moorman gevraagd wordt of hij van ganser harte gelooft, lijkt het me niet apart vermeld te hoeven worden dat een baby op die vraag nog geen antwoord kan geven, en dus nog niet gedoopt wordt, of wel?

Als zelfs baptistische wetenschappers zeggen dat niet gezegd kan worden dat in de eerste 200 jaar geen kinderen gedoopt werden ....

En verder, Simon de Tovenaar 'geloofde' ook en werd gedoopt, en de Schrift is daar duidelijk over.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2013 22:33

Speedy schreef:
Als zelfs baptistische wetenschappers zeggen dat niet gezegd kan worden dat in de eerste 200 jaar geen kinderen gedoopt werden ....

En verder, Simon de Tovenaar 'geloofde' ook en werd gedoopt, en de Schrift is daar duidelijk over.

Tsja., vestigt op prinsen geen betrouwen.
Vind je het niet hoogstverwonderlijk dat er nergens in de Bijbel staat dat er sinds de nieuwe leer van Jezus de moeders met al hun kinderen en baby's kwamen om hen te laten dopen?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”