Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
zonneliefde schreef:Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of jullie me misschien wat op weg konden wijzen. Op dit moment wil ik me graag verder verdiepen in de gereformeerde geloofswijze, maar een kerkbezoek vind ik voor nu nog wat spannend. In mijn omgeving staat de GK als zeer strikt bekend en ik ben bang de plank mis te slaan door mijn weinige bijbelkennis. Het laatste wat ik wil is dat iedereen me aanstaart en denkt: wie is die vrouw?!
Maak ik me terecht zorgen? Of is de kerk een warm bad voor degene die het geloof willen omarmen?
Ik zeg er eerlijk bij dat ik dus nog zoekende ben, maar oprecht geïnteresseerd in het geloof en de bijbehorende levensgewoonten.
Helaas is er niemand om me heen die me hierbij kan helpen, want ik kom uit een (niet streng gelovig) katholiek gezin.
Thanks!
benefietdiner schreef:Als ik jou was ging ik eerst even online kijken en luisteren. Bij héél véél kerken kun je online mee kijken en luisteren ook vast wel bij jou in de buurt , zie hier:
https://www.kerkomroep.nl/#startpagina.php
https://kerkdienstgemist.nl/
Jess schreef:Goede tip hierboven genoemd
In de zomer periode zijn er ook veel kerken die bijv. een markt organiseren, zeker in de toeristische delen van het land. Ga daar eens kijken, vaak zijn dan de kerkgebouwen ook geopend. Staan er mensen van de evangelisatie commissie die je met open armen zullen ontvangen. Of straks, in september, als het monumentendag is
In de weekkrantjes staan vaak de activiteiten die bij de kerkelijke gemeentes worden georganiseerd
Breuk schreef:Wat bedoel je met Gereformeerde kerk en wat bedoel je met strikt?
Ik denk niet dat je gelijk op je bijbelkennis wordt beoordeeld als je naar een kerkdienst gaat.
Het kan wel zijn dat men bepaalde liederen zingt en dan is het natuurlijk fijn om mee te zingen.
Mijn kerk laat de liederen via teksten op de beamer zien, bij andere kerken heb je een liedboek of psalmenbundel nodig.
Het kan zijn dat er exemplaren bij de ingang liggen en daar zul je dan om kunnen vragen.
Op de website van een kerk staat soms hoe de kerkdienst gaat en veel kerken zijn online te bekijken zoals al benoemd.
Ik ben wel benieuwd wat soort kerk je op het oog hebt. De gereformeerde kerk als naam wordt eigenlijk niet meer gebruikt.
zonneliefde schreef:Dankjewel! Misschien een domme vraag, maar is er nog veel verschil tussen het terugkijken van een hele dienst of het terugluisteren van een preek? Op Podimo staan bijvoorbeeld veel preken van de kerk in Nunspeet en Barneveld.
zonneliefde schreef:Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of jullie me misschien wat op weg konden wijzen. Op dit moment wil ik me graag verder verdiepen in de gereformeerde geloofswijze, maar een kerkbezoek vind ik voor nu nog wat spannend. In mijn omgeving staat de GK als zeer strikt bekend en ik ben bang de plank mis te slaan door mijn weinige bijbelkennis. Het laatste wat ik wil is dat iedereen me aanstaart en denkt: wie is die vrouw?!
Maak ik me terecht zorgen? Of is de kerk een warm bad voor degene die het geloof willen omarmen?
Ik zeg er eerlijk bij dat ik dus nog zoekende ben, maar oprecht geïnteresseerd in het geloof en de bijbehorende levensgewoonten.
Helaas is er niemand om me heen die me hierbij kan helpen, want ik kom uit een (niet streng gelovig) katholiek gezin.
Thanks!
Marnix schreef:Hey, welkom. Ik snap alle reacties van anderen hier niet zo goed. Stel, je bedenkt dat je graag wil tennissen. Je gaat naar een tennisvereniging en je zegt: Hoi, ik ben nieuw en ik wil misschien wel graag tennissen, ik wil het in ieder geval proberen. Waarschijnlijk denken ze dan: Hey, een nieuw iemand, wat fijn. Je krijgt informatie, wanneer er trainingen en toernooien zijn, hoe het zit met een baan huren enzovoorts. Het zou wel heel vreemd zijn als men zou zeggen: Sorry, je weet niets van tennis, ga eerst maar eens online wedstrijden kijken, je in de reglementen verdiepen en misschien mag je er dan wel een keer bij. Als ik een tennisclub zou zoeken en dat zou gebeuren zou ik 1 ding weten: Bij die club wil ik niet horen.
En volgens mij geldt dat voor kerken helemaal, nog meer zelfs. Als het goed is is men blij met nieuwe mensen, maken ze je wegwijs, kunnen ze je ook tips geven of een plek waar je meer kan leren over God, de Bijbel en het leven als gemeente, je helpen in je zoektocht. Het zou heel vreemd zijn als jij naar een kerk gaat en zegt: "Ik ben nieuw en geinteresseerd, kunnen jullie me helpen" de reactie is: Wat moet die vrouw hier, die weet er nog veel te weinig van enz".
Overigens zeg je dat het een Nederlands Gereformeerde Kerk is, die zijn niet zo "zwaar" dus volgens mij kan je daar gewoon naartoe zonder dat er allerlei gedragscodes zijn qua kleding en zo zijn en doorgaans zijn ze best toegankelijk. Ik zou gewoon op zondag naar de dienst gaan want iedereen is welkom, gasten al helemaal. En vaak heb je wel mensen bij de deur of zo die bezoekers welkom heten, ik zou dan gewoon tegen ze zeggen: Hallo, ik ben nieuw en benieuwd en dan maken ze vast wel even wegwijs!
Ik ben benieuwd naar hoe je het vindt!
zonneliefde schreef:Dankjewel voor je lieve reactie! Ik sta er zelf ook zo in, maar kan me voorstellen dat het met religie soms wat anders ligt. Ik denk dat ik dat kerkbezoek dan maar gewoon een kans ga geven!
Je zegt trouwens dat de Nederlandse gereformeerde kerken niet zo zwaar zijn, nu is het verschil tussen zwaar en licht voor mij nog wat ingewikkeld. Is er misschien een goede bron op basis waarvan ik het verschil in kerken kan achterhalen? Voor mijn zoektocht lijkt het me namelijk wel fijn om bij verschillende kerken een dienst bij te wonen en ook eens te kijken wat het verschil in sfeer is binnen een gemeente.
Dankjewel nogmaals! Je woorden doen me heel goed
Breuk schreef:De Nederlands Gereformeerde kerken die ik ken projecteren hun liederen via een beamer.
Gewoon een plekje zoeken in de kerk en het over je heen laten komen.
Het zijn hele fijne kerken en zeker niet zo strikt (dwz zeer behoudend).
Ik ben zelf lid van de PKN en daar zijn de verschillen groot.
Van vrijzinnig, midden-confessioneel, vrolijk-confessioneel (mijn kerk) tot orthodox.
Met confessioneel bedoel ik traditioneel de geloofsbelijdenissen onderschrijvend.
Bij orthodox denk ik aan mannelijke ambtsdragers, behoudend (b.v. m.b.t. homoseksualiteit), nadruk op psalmen in de eredienst,
soms hoedjes bij de vrouwen.
Zo deel ik weer lekker iedereen in een eigen hokje en vakje… (waar Elly en Rikkert een leuk liedje van hebben gemaakt).
Ik hoop dat (was het?) Marnix je verder kan helpen via onderling contact.
Ik ben zelf ook ooit weer naar de kerk gegaan en snap dat de drempels heel hoog lijken.
Gewoon een keer doen en het zal best goed gaan en anders kan je hier uithuilen en opnieuw beginnen…
zonneliefde schreef:Inmiddels helpt Marnix me inderdaad goed op web via PB! Vrolijk-confessioneel lijkt me een fijne stroming om ook eens in te duiken. Moet ik dan denken aan Evangelisch? Aan zo’n dienst heb ik al ooit eens deelgenomen.
Ik moest wel lachen om je uithuilen, laten we hopen dat dat niet nodig is (maar ik laat sowieso even weten hoe mijn kerkbezoek was)
Bij orthodox denk ik aan mannelijke ambtsdragers, behoudend (b.v. m.b.t. homoseksualiteit), nadruk op psalmen in de eredienst,
soms hoedjes bij de vrouwen.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten