Religie instappen vanuit een niet-religieus nest

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

zonneliefde
Verkenner
Verkenner

Religie instappen vanuit een niet-religieus nest

Berichtdoor zonneliefde » 16 jul 2025 19:23

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of jullie me misschien wat op weg konden wijzen. Op dit moment wil ik me graag verder verdiepen in de gereformeerde geloofswijze, maar een kerkbezoek vind ik voor nu nog wat spannend. In mijn omgeving staat de GK als zeer strikt bekend en ik ben bang de plank mis te slaan door mijn weinige bijbelkennis. Het laatste wat ik wil is dat iedereen me aanstaart en denkt: wie is die vrouw?!

Maak ik me terecht zorgen? Of is de kerk een warm bad voor degene die het geloof willen omarmen?

Ik zeg er eerlijk bij dat ik dus nog zoekende ben, maar oprecht geïnteresseerd in het geloof en de bijbehorende levensgewoonten.

Helaas is er niemand om me heen die me hierbij kan helpen, want ik kom uit een (niet streng gelovig) katholiek gezin.

Thanks!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Religie instappen vanuit een niet-religieus nest

Berichtdoor benefietdiner » 16 jul 2025 20:27

zonneliefde schreef:Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of jullie me misschien wat op weg konden wijzen. Op dit moment wil ik me graag verder verdiepen in de gereformeerde geloofswijze, maar een kerkbezoek vind ik voor nu nog wat spannend. In mijn omgeving staat de GK als zeer strikt bekend en ik ben bang de plank mis te slaan door mijn weinige bijbelkennis. Het laatste wat ik wil is dat iedereen me aanstaart en denkt: wie is die vrouw?!

Maak ik me terecht zorgen? Of is de kerk een warm bad voor degene die het geloof willen omarmen?

Ik zeg er eerlijk bij dat ik dus nog zoekende ben, maar oprecht geïnteresseerd in het geloof en de bijbehorende levensgewoonten.

Helaas is er niemand om me heen die me hierbij kan helpen, want ik kom uit een (niet streng gelovig) katholiek gezin.

Thanks!

Als ik jou was ging ik eerst even online kijken en luisteren. Bij héél véél kerken kun je online mee kijken en luisteren ook vast wel bij jou in de buurt , zie hier:
https://www.kerkomroep.nl/#startpagina.php
https://kerkdienstgemist.nl/

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 16 jul 2025 21:35

Goede tip hierboven genoemd

In de zomer periode zijn er ook veel kerken die bijv. een markt organiseren, zeker in de toeristische delen van het land. Ga daar eens kijken, vaak zijn dan de kerkgebouwen ook geopend. Staan er mensen van de evangelisatie commissie die je met open armen zullen ontvangen. Of straks, in september, als het monumentendag is

In de weekkrantjes staan vaak de activiteiten die bij de kerkelijke gemeentes worden georganiseerd

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 16 jul 2025 22:36

Wat bedoel je met Gereformeerde kerk en wat bedoel je met strikt?

Ik denk niet dat je gelijk op je bijbelkennis wordt beoordeeld als je naar een kerkdienst gaat.
Het kan wel zijn dat men bepaalde liederen zingt en dan is het natuurlijk fijn om mee te zingen.
Mijn kerk laat de liederen via teksten op de beamer zien, bij andere kerken heb je een liedboek of psalmenbundel nodig.
Het kan zijn dat er exemplaren bij de ingang liggen en daar zul je dan om kunnen vragen.

Op de website van een kerk staat soms hoe de kerkdienst gaat en veel kerken zijn online te bekijken zoals al benoemd.
Ik ben wel benieuwd wat soort kerk je op het oog hebt. De gereformeerde kerk als naam wordt eigenlijk niet meer gebruikt.

zonneliefde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zonneliefde » 17 jul 2025 07:07

benefietdiner schreef:Als ik jou was ging ik eerst even online kijken en luisteren. Bij héél véél kerken kun je online mee kijken en luisteren ook vast wel bij jou in de buurt , zie hier:
https://www.kerkomroep.nl/#startpagina.php
https://kerkdienstgemist.nl/

Dankjewel! Misschien een domme vraag, maar is er nog veel verschil tussen het terugkijken van een hele dienst of het terugluisteren van een preek? Op Podimo staan bijvoorbeeld veel preken van de kerk in Nunspeet en Barneveld.

zonneliefde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zonneliefde » 17 jul 2025 07:08

Jess schreef:Goede tip hierboven genoemd

In de zomer periode zijn er ook veel kerken die bijv. een markt organiseren, zeker in de toeristische delen van het land. Ga daar eens kijken, vaak zijn dan de kerkgebouwen ook geopend. Staan er mensen van de evangelisatie commissie die je met open armen zullen ontvangen. Of straks, in september, als het monumentendag is

In de weekkrantjes staan vaak de activiteiten die bij de kerkelijke gemeentes worden georganiseerd

Oh dat klinkt fijn! Dat wist ik helemaal niet. Ik woon niet in een toeristisch gedeelte, maar ik vind het geen probleem om een stukje te reizen voor zo’n markt. Monumentendag lijkt me ook een mooi moment om even langs te gaan, maar het liefste stap ik in augustus al eens binnen!

zonneliefde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zonneliefde » 17 jul 2025 07:10

Breuk schreef:Wat bedoel je met Gereformeerde kerk en wat bedoel je met strikt?

Ik denk niet dat je gelijk op je bijbelkennis wordt beoordeeld als je naar een kerkdienst gaat.
Het kan wel zijn dat men bepaalde liederen zingt en dan is het natuurlijk fijn om mee te zingen.
Mijn kerk laat de liederen via teksten op de beamer zien, bij andere kerken heb je een liedboek of psalmenbundel nodig.
Het kan zijn dat er exemplaren bij de ingang liggen en daar zul je dan om kunnen vragen.

Op de website van een kerk staat soms hoe de kerkdienst gaat en veel kerken zijn online te bekijken zoals al benoemd.
Ik ben wel benieuwd wat soort kerk je op het oog hebt. De gereformeerde kerk als naam wordt eigenlijk niet meer gebruikt.

De kerk is onderdeel van Nederlandse gereformeerde kerken, vandaar dat ik hem zo noem (excuus als ik daarin een fout maak, ik ben nog lerende). Vanwege de anonimiteit vind ik het spannend om te zeggen welke kerk precies.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jul 2025 07:20

zonneliefde schreef:Dankjewel! Misschien een domme vraag, maar is er nog veel verschil tussen het terugkijken van een hele dienst of het terugluisteren van een preek? Op Podimo staan bijvoorbeeld veel preken van de kerk in Nunspeet en Barneveld.

In veel gevallen is dat niet/wel mogelijk. Bij sommige wat zwaardere reformatorische kerken is het gebed bewust weggelaten uit de online uitzending, en kun je alleen de preek beluisteren – soms met beeld van de dominee, maar soms ook alleen audio, vanwege privacyoverwegingen.

Daarnaast komt het voor dat je alleen live kunt meekijken of -luisteren tijdens de dienst, maar dat terugluisteren of terugkijken niet wordt aangeboden, uit respect voor de kerkdienst en de prediking in de eredienst.

Bij de Gereformeerde Gemeente in Gouda bijvoorbeeld kun je alleen tijdens de dienst meeluisteren en meekijken en daar zie je ook de kerkelijke gemeente mensen, niet de gehele tijd maar wel in het begin en einde. https://gergemgouda.nl/ terugluisteren is hier dus niet mogelijk of je moet een inlogcode hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2025 09:03

zonneliefde schreef:Hallo allemaal,

Thanks!

Hey, welkom. Ik snap alle reacties van anderen hier niet zo goed. Stel, je bedenkt dat je graag wil tennissen. Je gaat naar een tennisvereniging en je zegt: Hoi, ik ben nieuw en ik wil misschien wel graag tennissen, ik wil het in ieder geval proberen. Waarschijnlijk denken ze dan: Hey, een nieuw iemand, wat fijn. Je krijgt informatie, wanneer er trainingen en toernooien zijn, hoe het zit met een baan huren enzovoorts. Het zou wel heel vreemd zijn als men zou zeggen: Sorry, je weet niets van tennis, ga eerst maar eens online wedstrijden kijken, je in de reglementen verdiepen en misschien mag je er dan wel een keer bij. Als ik een tennisclub zou zoeken en dat zou gebeuren zou ik 1 ding weten: Bij die club wil ik niet horen.

En volgens mij geldt dat voor kerken helemaal, nog meer zelfs. Als het goed is is men blij met nieuwe mensen, maken ze je wegwijs, kunnen ze je ook tips geven of een plek waar je meer kan leren over God, de Bijbel en het leven als gemeente, je helpen in je zoektocht. Het zou heel vreemd zijn als jij naar een kerk gaat en zegt: "Ik ben nieuw en geinteresseerd, kunnen jullie me helpen" de reactie is: Wat moet die vrouw hier, die weet er nog veel te weinig van enz".

Overigens zeg je dat het een Nederlands Gereformeerde Kerk is, die zijn niet zo "zwaar" dus volgens mij kan je daar gewoon naartoe zonder dat er allerlei gedragscodes zijn qua kleding en zo zijn en doorgaans zijn ze best toegankelijk. Ik zou gewoon op zondag naar de dienst gaan want iedereen is welkom, gasten al helemaal. En vaak heb je wel mensen bij de deur of zo die bezoekers welkom heten, ik zou dan gewoon tegen ze zeggen: Hallo, ik ben nieuw en benieuwd en dan maken ze vast wel even wegwijs!

Ik ben benieuwd naar hoe je het vindt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

zonneliefde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zonneliefde » 17 jul 2025 09:12

Marnix schreef:Hey, welkom. Ik snap alle reacties van anderen hier niet zo goed. Stel, je bedenkt dat je graag wil tennissen. Je gaat naar een tennisvereniging en je zegt: Hoi, ik ben nieuw en ik wil misschien wel graag tennissen, ik wil het in ieder geval proberen. Waarschijnlijk denken ze dan: Hey, een nieuw iemand, wat fijn. Je krijgt informatie, wanneer er trainingen en toernooien zijn, hoe het zit met een baan huren enzovoorts. Het zou wel heel vreemd zijn als men zou zeggen: Sorry, je weet niets van tennis, ga eerst maar eens online wedstrijden kijken, je in de reglementen verdiepen en misschien mag je er dan wel een keer bij. Als ik een tennisclub zou zoeken en dat zou gebeuren zou ik 1 ding weten: Bij die club wil ik niet horen.

En volgens mij geldt dat voor kerken helemaal, nog meer zelfs. Als het goed is is men blij met nieuwe mensen, maken ze je wegwijs, kunnen ze je ook tips geven of een plek waar je meer kan leren over God, de Bijbel en het leven als gemeente, je helpen in je zoektocht. Het zou heel vreemd zijn als jij naar een kerk gaat en zegt: "Ik ben nieuw en geinteresseerd, kunnen jullie me helpen" de reactie is: Wat moet die vrouw hier, die weet er nog veel te weinig van enz".

Overigens zeg je dat het een Nederlands Gereformeerde Kerk is, die zijn niet zo "zwaar" dus volgens mij kan je daar gewoon naartoe zonder dat er allerlei gedragscodes zijn qua kleding en zo zijn en doorgaans zijn ze best toegankelijk. Ik zou gewoon op zondag naar de dienst gaan want iedereen is welkom, gasten al helemaal. En vaak heb je wel mensen bij de deur of zo die bezoekers welkom heten, ik zou dan gewoon tegen ze zeggen: Hallo, ik ben nieuw en benieuwd en dan maken ze vast wel even wegwijs!

Ik ben benieuwd naar hoe je het vindt!

Dankjewel voor je lieve reactie! Ik sta er zelf ook zo in, maar kan me voorstellen dat het met religie soms wat anders ligt. Ik denk dat ik dat kerkbezoek dan maar gewoon een kans ga geven!

Je zegt trouwens dat de Nederlandse gereformeerde kerken niet zo zwaar zijn, nu is het verschil tussen zwaar en licht voor mij nog wat ingewikkeld. Is er misschien een goede bron op basis waarvan ik het verschil in kerken kan achterhalen? Voor mijn zoektocht lijkt het me namelijk wel fijn om bij verschillende kerken een dienst bij te wonen en ook eens te kijken wat het verschil in sfeer is binnen een gemeente.

Dankjewel nogmaals! Je woorden doen me heel goed :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2025 09:33

zonneliefde schreef:Dankjewel voor je lieve reactie! Ik sta er zelf ook zo in, maar kan me voorstellen dat het met religie soms wat anders ligt. Ik denk dat ik dat kerkbezoek dan maar gewoon een kans ga geven!

Je zegt trouwens dat de Nederlandse gereformeerde kerken niet zo zwaar zijn, nu is het verschil tussen zwaar en licht voor mij nog wat ingewikkeld. Is er misschien een goede bron op basis waarvan ik het verschil in kerken kan achterhalen? Voor mijn zoektocht lijkt het me namelijk wel fijn om bij verschillende kerken een dienst bij te wonen en ook eens te kijken wat het verschil in sfeer is binnen een gemeente.

Dankjewel nogmaals! Je woorden doen me heel goed :)

Graag gedaan, ik ben heel benieuwd naar ervaring, misschien leuk om daar ook wat over te delen als je er bent geweest?

Wat de stromingen betreft, dat is best complex, er zijn er nogal wat en binnen een kerkverband heb je ook weer onderlinge verschillen. Ik zal proberen het heel kort en zo neutraal mogelijk weer te geven.

Globaal heb je orthodox gereformeerd. Die gebruiken doorgaans nog een oude vertaling, zingen alleen psalmen met een orgel, ze hebben wat meer kledingcodes ook (vrouwen dragen geen broeken en een hoofddeksel naar de kerk, wat soberder kleuren). Aan de andere kant van het spectrum heb je de progressief gereformeerde kerken, daar zijn geen kledingcodes, een moderne vertaling in de taal van nu, psalmen en liederen met orgel, piano, soms een combo of band. Nadruk wat meer op de verlossing. Inhoudelijk komt de boodschap wel overeen (we zijn van nature zondig en hebben Jezus nodig als onze Redder) maar in de ene stroming ligt de nadruk wat meer op de zondige kant en in de andere stroming wat meer op de verlossing. Je ziet dat ook wel terug in regels, wat je op zondag wel en niet doet, in orthodoxe kringen kijkt men geen tv, ga doorgaans niet naar de bioscoop, dat soort dingen.

Als je de verschillen in diensten wat meer wil merken zou ik inderdaad eens wat verschillende diensten luisteren of gewoon bezoeken, als je naar een orthodoxe kerk gaat en je houdt er qua kleding rekening mee kan je daar prima naartoe hoor niemand die je weg gaat sturen. Ik denk dat je op die manier wel een iets beter totaalplaatje krijgt dan online luisteren, ook qua sfeer, cultuur enz. Maar dat is verder aan jou.

Je zou eens een dienst van een Gereformeerde Gemeente en een dienst van een PKN bijvoorbeeld kunnen beluisteren of bezoeken naast de NGK. Dan heb je wel een redelijk beeld van de verschillen binnen de gereformeerde kerken denk ik. Ik heb je ook een berichtje gestuurd, als je het fijn vindt kan ik wel even kijken wat er allemaal in je woonplaats is qua kerken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 17 jul 2025 10:43

De Nederlands Gereformeerde kerken die ik ken projecteren hun liederen via een beamer.
Gewoon een plekje zoeken in de kerk en het over je heen laten komen.

Het zijn hele fijne kerken en zeker niet zo strikt (dwz zeer behoudend).
Ik ben zelf lid van de PKN en daar zijn de verschillen groot.
Van vrijzinnig, midden-confessioneel, vrolijk-confessioneel (mijn kerk) tot orthodox.

Met confessioneel bedoel ik traditioneel de geloofsbelijdenissen onderschrijvend.
Bij orthodox denk ik aan mannelijke ambtsdragers, behoudend (b.v. m.b.t. homoseksualiteit), nadruk op psalmen in de eredienst,
soms hoedjes bij de vrouwen.

Zo deel ik weer lekker iedereen in een eigen hokje en vakje… (waar Elly en Rikkert een leuk liedje van hebben gemaakt).

Ik hoop dat (was het?) Marnix je verder kan helpen via onderling contact.
Ik ben zelf ook ooit weer naar de kerk gegaan en snap dat de drempels heel hoog lijken.
Gewoon een keer doen en het zal best goed gaan en anders kan je hier uithuilen en opnieuw beginnen…

zonneliefde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zonneliefde » 17 jul 2025 11:49

Breuk schreef:De Nederlands Gereformeerde kerken die ik ken projecteren hun liederen via een beamer.
Gewoon een plekje zoeken in de kerk en het over je heen laten komen.

Het zijn hele fijne kerken en zeker niet zo strikt (dwz zeer behoudend).
Ik ben zelf lid van de PKN en daar zijn de verschillen groot.
Van vrijzinnig, midden-confessioneel, vrolijk-confessioneel (mijn kerk) tot orthodox.

Met confessioneel bedoel ik traditioneel de geloofsbelijdenissen onderschrijvend.
Bij orthodox denk ik aan mannelijke ambtsdragers, behoudend (b.v. m.b.t. homoseksualiteit), nadruk op psalmen in de eredienst,

Zo deel ik weer lekker iedereen in een eigen hokje en vakje… (waar Elly en Rikkert een leuk liedje van hebben gemaakt).

Ik hoop dat (was het?) Marnix je verder kan helpen via onderling contact.
Ik ben zelf ook ooit weer naar de kerk gegaan en snap dat de drempels heel hoog lijken.
Gewoon een keer doen en het zal best goed gaan en anders kan je hier uithuilen en opnieuw beginnen…

Inmiddels helpt Marnix me inderdaad goed op web via PB! Vrolijk-confessioneel lijkt me een fijne stroming om ook eens in te duiken. Moet ik dan denken aan Evangelisch? Aan zo’n dienst heb ik al ooit eens deelgenomen.

Ik moest wel lachen om je uithuilen, laten we hopen dat dat niet nodig is (maar ik laat sowieso even weten hoe mijn kerkbezoek was)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2025 12:44

zonneliefde schreef:Inmiddels helpt Marnix me inderdaad goed op web via PB! Vrolijk-confessioneel lijkt me een fijne stroming om ook eens in te duiken. Moet ik dan denken aan Evangelisch? Aan zo’n dienst heb ik al ooit eens deelgenomen.

Ik moest wel lachen om je uithuilen, laten we hopen dat dat niet nodig is (maar ik laat sowieso even weten hoe mijn kerkbezoek was)

Evangelisch is nogal verschillend, je hebt fijne betrokken kleine gemeenten en megakerken, qua vormen zijn ze ook wel verschillend. Als er iets in de buurt is kan je eens kijken. Doe wel even goed onderzoek of vraag het even na, je hebt kerken die weer sektarische trekjes vertonen, daar zou ik voor uitkijken. Ik denk dat een NGK of plaatselijke PKN wel een goed startpunt is.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 17 jul 2025 22:05

Bij orthodox denk ik dan weer aan oosters, dus met een hoop katholieke invloeden in een protestante kerk. En dan dus eerder hoofddoekjes dan hoedjes en zeker geen psalmen op hele noten.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Algemeen”