Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Berichtdoor Tonny » 28 apr 2025 14:55

Dat klopt, het is zogezegd het bewijs van je geloof.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2025 15:06

KR38 schreef:Wat zegt God in Zijn Woord? Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Er staat duidelijk dat het gaat om het geloven in.
De oma heeft dus wel gelijjk maar het moet wel een persoonlijk geloof zijn. Jezus is ook voor mij aan het kruis gestorven.

Wat ik al zei, bijzonder! Waar staat dat?
Er wordt nergens gelinkt aan het dogma dat Jezus aan het kruis is gestorven voor onze zonden, en dat we dat voor ons persoonlijk moeten geloven.
Het gaat in dat stuk over wedergeboorte, leven vanuit de Geest ipv uit het zondige vlees.
Jezus vestigt de aandacht op zichzelf: De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft.
Het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’ Context: de werken/daden.

Het is me opgevallen dat zulks heel vaak gezegd wordt als het over geloven in Jezus gaat terwijl de context er helemaal geen aanleliding toe geeft.
In de tekst die jij noemt Joh 3: 16 zou de vergelijking met de opgeheven slang dan slaan op Jezus aan het kruis, dat noem ik theologische inlegkunde.
Als je dat in je achterhoofd houd bij het Bijbellezen zou je versteld staan hoe vaak er iets 'duidelijk staat' wat er bij nader inzien helemaal niet staat.
En andersom, iets wat er vaak en duidelijk wél staat wordt aangevuld en ondergesneeuwd (in woord/gedachten/aannames/interpretaties) met dominante theologische dogma's gebaseerd op 1 of anderhalve tekst.
Jezus zelf leert dat wie Gods woorden hoort en doet zijn koninkrijk zal ingaan. De onrechtplegers heeft hij nooit gekend en komen er niet in Mat 7.
Ik zou nog heel veel voorbeelden kunnen noemen, niet alleen van Jezus zelf maar vanuit de hele Bijbel.
KR38 schreef:Het geloof dat Jezus voor jouw zonden gestorven is zet aan tot gehoorzaamheid en dankbaarheid.

Nou is er op zich niks mis met gehoorzaamheid en dankbaarheid, maar als dat alles is ...!!
Vrijwillig het goede doen, uit je hart, omdat je erin gelooft, dat lijkt me een veel beter uitgangspunt dan dankbaarheid.
Geloven dat Jezus voor de of jouw zonden gestorven is, is geen garantie voor denken en leven vanuit een hartelijk geloof in de moraal van Jezus.
Bekering: de Bijbel gebruikt de woorden metanoia en epistropha = verandering van denken en doen.
https://iamloved.nl/onderwijs/bijbelse- ... pistropha/
Je hoeft je niet van je gedachten te bekeren en die te veranderen als je al in het goede gelooft. En verandering van doen is alleen aan de orde bij afdwalen. Wie daarnaast nog in een aantal theologishse dogma's gelooft dat is mij best, mij zegt het niet veel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 apr 2025 21:36

Het gaat om het geloof vanuit de Heilige Geest.
De Schrift zegt "het geloof dat niet uit u is" dus ontvangen van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Algemeen”