Tonny schreef:Zij hadden naar mijn weten geen man boven zich die de macht hadden om hen te beletten hun belofte na te komen. Ze waren dus volledig zelf verantwoordelijk voor hun beloften. Een 'gewone vrouw' viel onder de verantwoording van haar vader of echtgenoot.
Nee, maar ze leefden wel in dezelfde vrouwonvriendelijke cultuur met niet zulke leuke wetten en gebruiken.
Volgens mij was er geen enkele garantie dat weduwen en verstotenen daardoor niet belet konden worden hun beloften in te lossen.
Tonny schreef:Ik zie de wet (over het nakomen van beloften) als een beschermende wet die God gegeven heeft omdat Hij weet dat vrouwen in een vrouwonvriendelijke cultuur leefden, waarin het recht van de sterkste gold (Gen 3). God weet hoe mannen zijn die zich al te veel macht toe-eigenen.
Tja, maar God gaf wel allerlei vrouwonvriendelijk wetten, en dan geeft hij deze wet uit Num. 30 om hen, muv weduwen en verstotenen,
tegen zijn eigen wetten te beschermen?
Tonny schreef:Maar wat ik eerder zei: ik heb me nooit goed verdiept in die wetgeving, omdat ik niet inzie waarom een oudtestamentische wet van de Joden, 1 op 1 vertaalt zou moeten worden naar de heidenen die anno 2025 tot geloof zijn gekomen. En daarbij inderdaad rekening houdend met de cultuuromslag die Jezus in gang zette (zoals de tekst uit Korinthe die niet voor jou was bedoelt maar als reactie op Pcrtje die de oude wetgeving betrekt op onze cultuur). Ik zie Jezus juist een oproep doen om terug te gaan naar de situatie in het Paradijs (dien elkaar door de liefde, zoals Adam en Eva elkaar tot hulp waren en samen de heerschappij over de schepping kregen), en niet te blijven hangen in leven onder de vloek (de man heerst over de vrouw staat in gen3 namelijk in een rijtje met vervloekingen, en leven onder die vervloekingen is niet naar Gods schepping). Jezus is namelijk niet voor niets juist die vervloekte dood gestorven. Maar dat zou weer een heel nieuw topic zijn (oude/ nieuwe verbond, leven onder of vrij van de wet, wat betekende Zijn dood nog meer behalve de vergeving van onze zonden etc).
Dat hele oude verbond had/heeft ook niets met de niet-Joden te maken, dat verbond was tussen God en Israel. (tenzij iemand proseliet was)
Verder leert de Bijbel op meerdere plaatsen dat het oude verbond ook voor hen, de Joden, verleden tijd is.
Belangrijker dan hoe het
was en
wie het gold vind ik hoe ik iemand moet zien die zulke bizarre/wrede/barbaarse/vrouwonvriendelijke/racistische/discriminerende wetten gemaakt en opgelegd heeft.
En dat vind ik nu in 2025 nog steeds van belang. (ik heb er wel gedachten over, maar dat is off topic).
(Ik weet dat je het niet tegen mij had, maar op een forum mag iedereen op iedereen reageren).
Het paradijsverhaal vat ik metaforisch op, maar goed, inhoudelijk kan ik me wel vinden in je beschrijving daarover.
Tonny schreef:Ik vind het wel een interessante discussie overigens, is de man het hoofd van de vrouw en hoe ziet dat er in de praktijk uit. Ook al kom ik met een weerwoord, ik overdenk de andere stellingen wel. En wie weet denk ik er over een jaar heel anders over. Zal m'n man ook blij mee zijn (grapje hoor).
Hoofd, in het Griekse kephale betekent letterlijk gewoon hoofd/kop, een lichaamsdeel.
Lijkt me duidelijk dat hoofd/kephale dus een metaforische betekenis moet hebben.
Voor ons is het gebruikelijk om aan autoriteit en leiderschap te denken, maar van belang is natuurlijk of dat in de tijd van Paulus ook zo was.
En dat was nou juist niet het geval, toen was het gebruikelijk om bij de metaforische betekenis van 'hoofd' te denken aan bron/oorsprong.
(Het woord kefhale werd ook gebruikt voor de bron of het begin van een rivier. Grieken en Romeinen hebben bij dat begin vaak een hoofd van een man of een stier afgebeeld)
"Maar ik wil dat u weet dat Christus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus."
Volgens de Bijbel was Christus op een speciale manier betrokken bij de schepping en is hij de bron/oorsprong van Adam.
Adam is de bron/oorsprong van Eva want zij is uit hem voortgekomen.
En God is de bron/oorsprong van Jezus, geboren uit Maria maar ontvangen door de H.G.
https://equamusic.blogspot.com/2006/02/ ... ginta.htmlHoofd zijn, de baas zijn, gezag hebben daar gebruikt Paulus niet het woord kephale/hoofd, maar het woord exousi voor.
Ik zal de betekenis even voor je overtypen exousi:
a, macht of gezag hebben, uitoefenen.
de heer zijn van iemand, gezag over hem uitoefenen
b, heer zijn van het lichaam, volledig gezag hebben over het lichaam
het lichaam onderworpen houden aan zijn wil
c, onder de macht van iemand gebracht worden.
In 1 Kor. 7 zegt Paulus over man en vrouw dat de macht/exousi wederzijds is: Een vrouw heeft niet zelf de exousi/zeggenschap (S.V. macht) over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de exousi/zeggenschap (macht) over zijn lichaam, maar zijn vrouw.
En nu ik toch bezig ben, Paulus zegt ook dat een vrouw exous'sia (macht/gezag/recht van keuze/vrijheid om te doen zoals men wenst) over haar eigen hoofd heeft m.b.t. haardracht en hoofdbedekking.
En hoe dat er in de praktijk uitziet, dat kan ieder stel lekker zelf beslissen.
Je maakt wat afspraken over de grote lijnen en als iets niet werkt stel je wat bij is mijn idee.
En verder zie je wel hoe het loopt, je kunt niet alles vooruit plannen en ieder wisse-wasje bespreken.
Daarom vind ik het ook logisch om bij het woord 'onderdanigheid' te gaan voor de vertaling, ik citeer weer: een vrijwillige houding van zich schikken, samenwerken, verantwoordelijkheid aanvaarden en een last dragen.
Goed dat er in Efze 5 met betrekking tot de huwelijksrelatie staat: wees
elkaar onderdanig!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)