De man is het hoofd van de vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Pcrtje » 26 feb 2025 17:46

Tonny schreef:Exodus 20 bevestigd dat de Bijbel door en voor mannen is geschreven, maar zegt niets over ongelijkwaardigheid.
Je ziet het niet omdat je het als moderne christin niet wilt zien. Denk er nog eens even over na: waarom staat de vrouw tussen de bezittingen van een man genoemd?
"Een libelle zweeft over het water..."

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 26 feb 2025 18:41

Tonny schreef:Dat ben ik met je eens. De zonde is door 1 mens, namelijk Adam, in de wereld gekomen (rom 5:12). Toch is genesis duidelijk dat Eva met de slang in gesprek ging en als eerste de appel at.
Het betekent echter niet dat het daarmee ook zonde is om (zo nu en dan) naar je vrouw te luisteren :D

Nee, inderdaad. De man kan net zoveel van de vrouw leren als de vrouw van de man :wink:
Dat de man het hoofd is van de vrouw heeft niets te maken met dat de vrouw niet tot leidinggeven of onderwijzen in staat is of iets dergelijks.
.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 26 feb 2025 22:34

Denk er nog eens even over na: waarom staat de vrouw tussen de bezittingen van een man genoemd?

Waarom zou 1 Kor 7:4 zich richten op zowel mannen als vrouwen. Als we met woorden als bezit willen strooien, maakt dit toch duidelijk dat je elkaars gelijkwaardige bezit bent?

Tevens is een wet, gegeven in het OT, aan de joden, niet direct toe te passen op de bekeerde heidenen in het NT. En niet omdat ik het 'niet wil zien' (daarmee sla je eigenlijk al elke discussie dood).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 feb 2025 10:33

Tonny schreef:Num 30 zegt m.i. iets over het beschermen van vrouwen. Ze hadden minder vrijheden in die cultuur, dus ook minder vrijheid om hun beloften na te komen. Er werd rekening gehouden met hun positie, maar er wordt niet inhoudelijk iets gezegd óver hun positie.
Tonny schreef:Nee, dat was niet wat ik bedoelde. Een vrouw had in die tijd minder recht van spreken. Wanneer zij een belofte deed, en iemand verhinderde haar om welke reden dan ook de belofte uit te voeren, dan zou ze niet door God gestraft worden. Dit omdat Hij weet dat ze haar belofte wel uit wílde voeren, maar ze verhinderd werd. De bescherming in deze is een Goddelijke bescherming, geen menselijke.

Geen idee hoe je vanuit de context tot die opvatting komt.
Het begint zo: Mozes zei tegen de stamhoofden van de Israëlieten: ‘De HEER heeft het volgende bepaald ... (zie de details)" en het eindigt zo: 17 Dit zijn de wetten die de HEER Mozes heeft opgelegd met betrekking tot een man en zijn vrouw en met betrekking tot een vader en een dochter die nog als meisje bij hem woont.

God maakt zelf wetten van ongelijkheid, dus natuurlijk hoeven meisjes/vrouwen dan niet bang te zijn dat ze gestraft worden.
Ja het was een vrouwonvriendelijke cultuur waar vrouwen weinig rechten hadden en hun woorden weinig of geen gewicht in de schaal legden.
Maar die vrouwonvriendelijke wetten (en er zijn er nog veel meer, wel ergere ook) sluiten daar goed bij aan.

En hoe zit het met de weduwen en verstotenen als zij om wat voor reden of door wie dan ook verhinderd werden hun beloften uit te voeren?
Die hebben geen bescherming nodig? Die worden wel gestraft?
In de wetten van de Thora werd nog wel wat bescherming voor de weduwen geregeld, maar hier is het: " Wat de geloften van weduwen en verstoten vrouwen betreft: alles waartoe zij zich verplicht hebben, moeten ze nakomen."

Nee, ik hou het bij betutteling, vrouwen mogen niet zelfstandig handelen zonder goedkeuring van hun vader/man.

Tonny schreef:Waarom zou 1 Kor 7:4 zich richten op zowel mannen als vrouwen. Als we met woorden als bezit willen strooien, maakt dit toch duidelijk dat je elkaars gelijkwaardige bezit bent?

Dit bewijst alleen maar dat 1 Kor 7: 4 iets anders zegt dan exodus 20 17 want daar staat de vrouw als bezit van de man in het rijtjes van zijn huis, slaven en slavinnen, runderen en ezels. Dat helemaal in overeenstemming met de toenmalige cultuur.

Maar, wat ik al zei: Jezus heeft een cultuuromslag in gang gezet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 27 feb 2025 15:19

naamloos schreef:Jij wilt helemaaal niet discussiëren want je gaat totaal niet op argumenten in en verkondigd alleen je eigen zienswijze.
Zelfs het objectieve wat ik noem, wat je gewoon in een woordenboek kan opzoeken, negeer je en dendert er gewoon een rijtje Bijbelteksten overheen.
Wel eens van respect gehoord? Ik ben het met Marnix ook wel eens oneens, maar hij 'luistert' wel gewoon wat een ander zegt en zegt dan wat hij daarvan vindt en geeft vervolgens zijn mening. Dat noem ik respectvol discussiëren.
Daarbij, je hoef het heus niet met elkaar eens te zijn om van elkaar te leren.

Naar mijn weten ben ik niet respectloos geweest. Ik wil alleen geen woordenstrijd. Dat we het niet met elkaar eens zijn dat zij zo, ik draag niemand iets na.
.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 27 feb 2025 15:32

Marnix schreef:Ik weet er alles van want ik zit zelf in de CGK (en mijn vrouw zit in de KR). Ook daar zie je twee visies over dit onderwerp. Dat zorgt overigens zowel in de gemeente als in mijn huwelijk totaal niet voor tweedracht maar juist voor meer eenheid. In de CGK zi eje ook dat er verschillend hierover wordt gedacht en het lijkt me niet wijs om hier kerkverbanden op te laten scheuren aangezien beide kanten Gods Woord serieus nemen en toch tot een andere conclusie komen.

Verder betrok ik nergens iets speciaal op jou behalve mijn reactie op jouw oordeel, omdat je dat direct op o.a. mij en Naamloos betrok op basis van onze visie over de verhouding man / vrouw. En als ik dan kijk naar de kerk, de kerkenraad, de verhouding tussen man / vrouw zie ik heel veel goeds in de recente veranderingen, ik zie meer gelijkwaardigheid, hoe man en vrouw elkaar aanvullen, beiden beelddrager van God zijn en elkaar daarin aanvullen. Ik zie dat mannen en vrouwen beter invulling kunnen geven aan hun roeping, beter de gaven en talenten kunnen inzetten die God ze gegeven heeft. Ik zie dit dus als een zegen en de verhalen die ik hoor uit de kerkenraden waar vrouwen actief zijn geworden bevestigen dat alleen maar.

Help me even. Over welk oordeel heb je het nu precies, Marnix?
.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 27 feb 2025 19:15

En hoe zit het met de weduwen en verstotenen als zij om wat voor reden of door wie dan ook verhinderd werden hun beloften uit te voeren?

Zij hadden naar mijn weten geen man boven zich die de macht hadden om hen te beletten hun belofte na te komen. Ze waren dus volledig zelf verantwoordelijk voor hun beloften. Een 'gewone vrouw' viel onder de verantwoording van haar vader of echtgenoot.

Ik zie de wet (over het nakomen van beloften) als een beschermende wet die God gegeven heeft omdat Hij weet dat vrouwen in een vrouwonvriendelijke cultuur leefden, waarin het recht van de sterkste gold (Gen 3). God weet hoe mannen zijn die zich al te veel macht toe-eigenen.

Maar wat ik eerder zei: ik heb me nooit goed verdiept in die wetgeving, omdat ik niet inzie waarom een oudtestamentische wet van de Joden, 1 op 1 vertaalt zou moeten worden naar de heidenen die anno 2025 tot geloof zijn gekomen. En daarbij inderdaad rekening houdend met de cultuuromslag die Jezus in gang zette (zoals de tekst uit Korinthe die niet voor jou was bedoelt maar als reactie op Pcrtje die de oude wetgeving betrekt op onze cultuur). Ik zie Jezus juist een oproep doen om terug te gaan naar de situatie in het Paradijs (dien elkaar door de liefde, zoals Adam en Eva elkaar tot hulp waren en samen de heerschappij over de schepping kregen), en niet te blijven hangen in leven onder de vloek (de man heerst over de vrouw staat in gen3 namelijk in een rijtje met vervloekingen, en leven onder die vervloekingen is niet naar Gods schepping). Jezus is namelijk niet voor niets juist die vervloekte dood gestorven. Maar dat zou weer een heel nieuw topic zijn (oude/ nieuwe verbond, leven onder of vrij van de wet, wat betekende Zijn dood nog meer behalve de vergeving van onze zonden etc).

Ik vind het wel een interessante discussie overigens, is de man het hoofd van de vrouw en hoe ziet dat er in de praktijk uit. Ook al kom ik met een weerwoord, ik overdenk de andere stellingen wel. En wie weet denk ik er over een jaar heel anders over. Zal m'n man ook blij mee zijn :lol: (grapje hoor).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2025 20:56

DeDwaler schreef:Help me even. Over welk oordeel heb je het nu precies, Marnix?

Ja kan gewoon teruglezen wat je hebt geschreven. Ik ben duidelijk genoeg geweest, heb het daarna nog eens uitgelegd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 28 feb 2025 08:12

#190 Worden reformatorische vrouwen onderdrukt?

Dick en Daniël Geloven het Wel

Te gast is spreker en columnist Christine Stam. Ze mogen in veel kerken niet stemmen, laat staan als ambtsdrager gekozen worden. In de SGP mogen ze eigenlijk niet op de lijst, en buiten de deur werken is officieel ook lastig. Hoeveel ruimte krijgen vrouwen in de reformatorische zuil? ‘De stem van vrouwen wordt inderdaad niet gehoord’, zegt Christine. Terwijl dominees kaders uitzetten over wat vrouwen wel en niet mogen, is de praktijk allang dat refo-meisjes gaat studeren en vrouwen werken en hun talenten ontplooien. Al dan niet gecombineerd met het moederschap.

Christine is lid van de Gereformeerde Gemeenten. Vrouwen mogen in dit kerkgenootschap niet naar ledenvergaderingen en maken geen deel uit van pastorale teams. Dat moet veranderen, vindt ze. Of vrouwen ook ambtsdrager kunnen worden, daarin is ze nog wat zoekende. Maar meestemmen, zoals de mannen, en op bezoek gaan bij alleenstaande vrouwen, dat moet toch kunnen?

https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... nderdrukt-

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 28 feb 2025 08:41

Marnix schreef:Ja kan gewoon teruglezen wat je hebt geschreven. Ik ben duidelijk genoeg geweest, heb het daarna nog eens uitgelegd.

Ja, ik kan lezen, maar duidelijk is het allerminst... ik heb je maar even een p.b. gestuurd :wink:
.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 feb 2025 11:48

Tonny schreef:Zij hadden naar mijn weten geen man boven zich die de macht hadden om hen te beletten hun belofte na te komen. Ze waren dus volledig zelf verantwoordelijk voor hun beloften. Een 'gewone vrouw' viel onder de verantwoording van haar vader of echtgenoot.

Nee, maar ze leefden wel in dezelfde vrouwonvriendelijke cultuur met niet zulke leuke wetten en gebruiken.
Volgens mij was er geen enkele garantie dat weduwen en verstotenen daardoor niet belet konden worden hun beloften in te lossen.
Tonny schreef:Ik zie de wet (over het nakomen van beloften) als een beschermende wet die God gegeven heeft omdat Hij weet dat vrouwen in een vrouwonvriendelijke cultuur leefden, waarin het recht van de sterkste gold (Gen 3). God weet hoe mannen zijn die zich al te veel macht toe-eigenen.

Tja, maar God gaf wel allerlei vrouwonvriendelijk wetten, en dan geeft hij deze wet uit Num. 30 om hen, muv weduwen en verstotenen,
tegen zijn eigen wetten te beschermen?

Tonny schreef:Maar wat ik eerder zei: ik heb me nooit goed verdiept in die wetgeving, omdat ik niet inzie waarom een oudtestamentische wet van de Joden, 1 op 1 vertaalt zou moeten worden naar de heidenen die anno 2025 tot geloof zijn gekomen. En daarbij inderdaad rekening houdend met de cultuuromslag die Jezus in gang zette (zoals de tekst uit Korinthe die niet voor jou was bedoelt maar als reactie op Pcrtje die de oude wetgeving betrekt op onze cultuur). Ik zie Jezus juist een oproep doen om terug te gaan naar de situatie in het Paradijs (dien elkaar door de liefde, zoals Adam en Eva elkaar tot hulp waren en samen de heerschappij over de schepping kregen), en niet te blijven hangen in leven onder de vloek (de man heerst over de vrouw staat in gen3 namelijk in een rijtje met vervloekingen, en leven onder die vervloekingen is niet naar Gods schepping). Jezus is namelijk niet voor niets juist die vervloekte dood gestorven. Maar dat zou weer een heel nieuw topic zijn (oude/ nieuwe verbond, leven onder of vrij van de wet, wat betekende Zijn dood nog meer behalve de vergeving van onze zonden etc).

Dat hele oude verbond had/heeft ook niets met de niet-Joden te maken, dat verbond was tussen God en Israel. (tenzij iemand proseliet was)
Verder leert de Bijbel op meerdere plaatsen dat het oude verbond ook voor hen, de Joden, verleden tijd is.
Belangrijker dan hoe het was en wie het gold vind ik hoe ik iemand moet zien die zulke bizarre/wrede/barbaarse/vrouwonvriendelijke/racistische/discriminerende wetten gemaakt en opgelegd heeft.
En dat vind ik nu in 2025 nog steeds van belang. (ik heb er wel gedachten over, maar dat is off topic).
(Ik weet dat je het niet tegen mij had, maar op een forum mag iedereen op iedereen reageren). :wink:

Het paradijsverhaal vat ik metaforisch op, maar goed, inhoudelijk kan ik me wel vinden in je beschrijving daarover.

Tonny schreef:Ik vind het wel een interessante discussie overigens, is de man het hoofd van de vrouw en hoe ziet dat er in de praktijk uit. Ook al kom ik met een weerwoord, ik overdenk de andere stellingen wel. En wie weet denk ik er over een jaar heel anders over. Zal m'n man ook blij mee zijn (grapje hoor).

Hoofd, in het Griekse kephale betekent letterlijk gewoon hoofd/kop, een lichaamsdeel.
Lijkt me duidelijk dat hoofd/kephale dus een metaforische betekenis moet hebben.
Voor ons is het gebruikelijk om aan autoriteit en leiderschap te denken, maar van belang is natuurlijk of dat in de tijd van Paulus ook zo was.
En dat was nou juist niet het geval, toen was het gebruikelijk om bij de metaforische betekenis van 'hoofd' te denken aan bron/oorsprong.
(Het woord kefhale werd ook gebruikt voor de bron of het begin van een rivier. Grieken en Romeinen hebben bij dat begin vaak een hoofd van een man of een stier afgebeeld)
"Maar ik wil dat u weet dat Christus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus."
Volgens de Bijbel was Christus op een speciale manier betrokken bij de schepping en is hij de bron/oorsprong van Adam.
Adam is de bron/oorsprong van Eva want zij is uit hem voortgekomen.
En God is de bron/oorsprong van Jezus, geboren uit Maria maar ontvangen door de H.G.
https://equamusic.blogspot.com/2006/02/ ... ginta.html

Hoofd zijn, de baas zijn, gezag hebben daar gebruikt Paulus niet het woord kephale/hoofd, maar het woord exousi voor.
Ik zal de betekenis even voor je overtypen exousi:
a, macht of gezag hebben, uitoefenen.
de heer zijn van iemand, gezag over hem uitoefenen
b, heer zijn van het lichaam, volledig gezag hebben over het lichaam
het lichaam onderworpen houden aan zijn wil
c, onder de macht van iemand gebracht worden.

In 1 Kor. 7 zegt Paulus over man en vrouw dat de macht/exousi wederzijds is: Een vrouw heeft niet zelf de exousi/zeggenschap (S.V. macht) over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de exousi/zeggenschap (macht) over zijn lichaam, maar zijn vrouw.
En nu ik toch bezig ben, Paulus zegt ook dat een vrouw exous'sia (macht/gezag/recht van keuze/vrijheid om te doen zoals men wenst) over haar eigen hoofd heeft m.b.t. haardracht en hoofdbedekking.

En hoe dat er in de praktijk uitziet, dat kan ieder stel lekker zelf beslissen.
Je maakt wat afspraken over de grote lijnen en als iets niet werkt stel je wat bij is mijn idee.
En verder zie je wel hoe het loopt, je kunt niet alles vooruit plannen en ieder wisse-wasje bespreken.
Daarom vind ik het ook logisch om bij het woord 'onderdanigheid' te gaan voor de vertaling, ik citeer weer: een vrijwillige houding van zich schikken, samenwerken, verantwoordelijkheid aanvaarden en een last dragen.
Goed dat er in Efze 5 met betrekking tot de huwelijksrelatie staat: wees elkaar onderdanig!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Algemeen”