DeDwaler schreef:De cultuur (mores van de wereld) verandert niets aan hoe de mens in elkaar zit, noch verandert de cultuur Gods geboden aan de mens. De mores van de wereld dicteert het Woord niet. Als dat wel het geval is dan kan ik me voorstellen dat alles wat het Woord zegt wordt bestreden.
DeDwaler schreef:Ik snap niet dat je je niet kunt voorstellen dat je als man kunt heersen over je vrouw, in haar belang handelt, voor haar zorgt, haar in ere houdt en dat je vrouw zich om dezelfde redenen onderwerpt aan jou en je rol als man en hoofd van het gezin. Alles uit liefde voor God en voor elkaar. Als een eenheid, zoals God Een is.
Natuurlijk wordt je gevormd door de cultuur waarin je leeft.
En als de cultuur langzamerhand verandert veranderen de wetten ook (of andersom, het loopt wat door elkaar heen lijkt mij).
Dan kun je zeggen dat Gods wetten niet veranderen, maar ik zie een behoorlijk verschil tussen het oude en nieuwe testament, tussen het jodendom en cristendom o.a. qua wetten,voorschriften en beschrijvingen.
Jezus kwam op voor de onderdrukten incl. voor de vrouwen. Hij voorkwam de steniging van de overspelige vrouw die onder de wet van Mozes bevolen was. en hij bracht een cultuuromslag op gang.
Maar waarom zou dat een reden zijn om die cultuur en wetten in beton te gieten? Er was nog zat wat voor verbetering vatbaar is, bijv. de slavernij.
Je kunt wel zeggen dat God het allemaal zo mooi bedacht heeft maar ik betwijfel of vrouwen die met hun verkrachter moesten trouwen, die een stel andere vrouwen naast zich moesten dulden, die -als haar man dacht dat ze vreemdging- een verdacht drankje moesten drinken waarvan de uitwerking moest bewijzen of ze daar wel of niet schuldig aan was, die als oorlogsbuit werden weggegeven enz. daar ook zo over dachten.
Het waren mannen die 'Gods woord' doorgaven ''alzo spreekt de Heer ...'' het waren mannen die die zeiden dat ze van de H.G. doorgekregen hadden welke boeken wel en welke boeken niet canoniek waren, het waren mannen die de vertaling op zich namen, het waren mannen die het resultaat -de Bijbel- vervolgens gingen interpreteren.
Lees het resultaat maar in de kerkgeschiedenis. Verdeeldheid en versplintering, uit naam van de liefdevolle God zijn er miljoenen vermoord, kruistochten, (kinder)verkrachtingen, onderdrukking ...
En vrouwen moeten hun mond houden en zich in stilheid en onderdanigheid door mannen laten onderwijzen.
Vindt je het heel gek dat er vrouwen bestaan die daar niet zo'n vertrouwen in hebben? Die inzien dat macht en gezag corrumpeert?
Dat vrouwen over hun duur bevochten vrijheid waken, en zich steeds meer gaan inzetten voor andere vrouwen?
Dat ze niet zitten te wachten op mannen als jij die uit zorg en liefde vrouwen gaan vermanen dat ze zich aan hun man MOETEN onderwerpen, zijn 'gezag' moeten accepteren en zich door hem moeten laten leiden? (uiteraard ervan uitgaand dat alleen hun interpretatie juist is)
Weet je hoe denigrerend en minderwaardig dat kan overkomen? We zijn geen kleine kinderen die zelf niet kunnen nadenken!
Maar ik kan je een klein beetje gerust stellen want wat ik gezegd heb over de brontaal e.d. heb ik van mannelijke Bijbelwetenschappers geleerd.
Ik heb natuurlijk ook bij andere wetenschappers mijn licht opgestoken, en met die kennis ben ik opnieuw de Bijbel gaan lezen.
Al met al zijn er bij de conservatieve 'schriftgeleerden' redelijk wat zaken die aantoonbaar niet kloppen. (Bij jou ook, maar daar kijk je van weg).
En bij de CGK durven ze met 'pijn in het hart' te beweren dat ze zich moeten bekeren, hun zonden belijden en de vrouwen uit hun ambt te zetten. Het schijnt 'misdadig' te zijn om wat van een vrouw te leren, hoe zielig kun je zijn!
En jij snapt niet dat iemand zich niet kan voorstellen dat je als man kunt heersen over je vrouw, in haar belang handelt, voor haar zorgt, haar in ere houdt en dat je vrouw zich om dezelfde redenen onderwerpt aan jou en je rol als man en hoofd van het gezin. Alles uit liefde voor God en voor elkaar. Als een eenheid, zoals God Een is.
Nee, daar geloof ik geen pepernoot van, kijk naar de (kerk)geschiedenis, kijk hoe het er in vrouwonvriendelijke (Islam) landen aan toegaat, kijkt hoe macht corrumpeert.
Zoveel vertrouwen heb ik niet om me voor de rest van m'n leven te onderwerpen aan welke man dan ook.
En als ik daar wel vertrouwen in had deed ik het nog niet want het gaat over je identiteit, niet over een rol/functie die je al dan niet met plezier/instemming moet spelen.
Ik geloof best dat er ondanks alles goede huwelijken zijn en lieve mannen, maar je weet van te voren niet hoe iemand in de loop der jaren kan veranderen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)