Niet eens met je kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Niet eens met je kerk

Berichtdoor meribel » 23 mar 2024 08:28

Dus stel he, het kerkverband waar je lid van bent herkent een heet hangijzer. Zet hier een grote groep theologen op en schrijft een heel mooi dik rapport met een conclusie

Als lid van dit kerkverband lees ik dit rapport en deze conclusie en vind het en mooie conclusie. Ben blij dat er tot deze conclusie gekomen is.

Dan wordt dit rapport in je ‘eigen’ kerk door de KR besproken. En hun conclusie is dat ze het niet eens zijn met de conclusie en toch anders zien.

Dat vind ik dus heel teleurstellend. En wat moet ik dan doen? Lidmaatschap opzeggen? Brief schrijven? Iemand aansprekek? Niets doen? Ik houd totaal niet van confrontatie en er zijn heel veel dingen in een kerk waar ik het mijne van vind. Maar dit vind toch zo stom. En als ik niet zeg, impliceert het dat ik het eens ben met ‘mijn’ kr?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor naamloos » 23 mar 2024 10:22

Tja, als je geen confrontatie wilt valt een brief schrijven en iemand aanspreken af lijkt me.
Als de kwestie belangrijk genoeg voor je is zou ik gaan voor het opzeggen van het lidmaatschap.
Daarmee zeg je natuurlijk ook iets, en ze zullen ook vast wel om de reden vragen dus enige confrontatie kun je niet vermijden, tenzij je gaat voor niets doen.
Ik zou niet geassocieerd willen worden met iets waar ik totaal niet achter sta, of waar ik juist op tegen ben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor meribel » 23 mar 2024 10:55

opzeggen heeft flinke consequenties, met name voor mijn kinderen, die hebben allemaal een leuke jeugdgroep en er is geen kerk dichtbij die dat ook heeft.
als ik wel graag mijn mening wil geven, wat is dan de netste christelijkste manier? Gesprek beginnen met mijn eigen ouderling oid? maar ja, gaat zoiets uberhaupt verschil maken vraag ik me dan af

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor naamloos » 23 mar 2024 11:43

meribel schreef:opzeggen heeft flinke consequenties, met name voor mijn kinderen, die hebben allemaal een leuke jeugdgroep en er is geen kerk dichtbij die dat ook heeft.
als ik wel graag mijn mening wil geven, wat is dan de netste christelijkste manier? Gesprek beginnen met mijn eigen ouderling oid? maar ja, gaat zoiets uberhaupt verschil maken vraag ik me dan af

Dat is wel een ding ja.
Ik denk dat ik het per brief zou doen, dan kun je er rustig nadenken hoe je een en ander wilt verwoorden.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, en achteraf was ik daar blij mee want ik kon erop terugvallen wat ik wel en niet gezegd had.
Onbedoeld (neem ik aan) klopte niet alles wat doorverteld werd van wat ik had gezegd.
Als je gewoon netjes en duidelijk je mening geeft zou ik niet weten wat daar onchristelijk aan is.
En verder kun je toch doorverwijzen naar het rapport waar je het wel mee eens bent!

Vind je het niet bezwaarlijk dat je kinderen van 'hogerhand' iets geleerd wordt waar je het niet mee eens bent?
Je kunt het thuis natuurlijk bijspijkeren, maar het lijkt me toch wel wat verwarrend voor kinderen. Ik weet niet hoe oud ze zijn.
In de kerk krijgen ze onderwijs van de theoloog, en thuis vertellen pa en ma dat volgens hen meneer de theoloog er naast zit.
Nou ja, ze komen er toch wel achter dat het in theologenland een wir-war van verschillende meningen/interpretaties is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor gravo » 23 mar 2024 12:31

Als er meer dan voldoende reden is om in een kerkelijke gemeenschap te blijven, waarom is het dan niet mogelijk om het verschil van inzicht gewoon te laten bestaan? Het is erg protestants om direct te overwegen op te stappen. Maar wanneer je je niet kunt vinden in delen van de officiële kerkleer of je vind geen meerderheid voor jouw visie, dan is het toch ook mogelijk om je eigen zelfstandigheid op dit punt te handhaven, je niet gedwongen te voelen om je standpunt aan te passen en gewoon met die eigen, afwijkende visie in de kerk te blijven?
Het maakt de kerk alleen maar beter, zou ik zeggen. Want als de consequentie is dat er maar één visie, één inzicht, één manier van leren en leven vanuit het geloof over mag blijven in een kerk, dan krijg je een groep klonen van elkaar, die het vervolgens alleen maar erger maken. Dan komt het moment dat de kleur van je veters al tot een schisma leidt.

Wie wil, krijgt van mij mijn mening en inzicht te horen, ook als die behoorlijk afwijkt van de "officiële" kijk daarop, maar ik laat me om die reden niet wegsturen, niet bijschaven of corrigeren. Ik kan het goed uitleggen aan anderen en aan mijzelf. En als het er op aan komt, wil ik best enigszins plechtig de kernzaken van het christelijke geloof onderschrijven, maar dan zal ik ook gelijk uitleggen dat die kernzaken niet exclusief alleen maar op dit moment, in deze tijd of in deze kerk of gemeente tot uiting komen.

Kortom, behoud je eigen inzicht, wees daarin zelfstandig, scherp je denken als anderen je daarover ondervragen, maar werk niet mee aan een sfeer waarin gehoorzaamheid, onderdanigheid of eenzijdigheid de toon aangeeft.

Ik geef eerlijk toe dat het mij uiteindelijk niet gelukt is in de Gereformeerde Gemeente waarin ik ben opgevoed, maar daar speelde meer mee dan alleen dat ik er anders over dacht. Maar in de huidige PKN kerk heb ik ook een eigen christelijke overtuiging, maar voel ik me vrij om dat gewoon te behouden zonder de band met christelijke broeders en zusters te verliezen.

De kerk is wereldwijd, er zullen vast veel meer christenen zijn die het niet precies zien zoals ik, maar ik accepteer dat als een gegeven en eigenlijk ook als een bijna vaststaand feit dat ik het op veel punten gewoon mis heb. Je kunt nooit meer weten dan de kerk in z'n geheel.

Dat is een beter uitgangspunt om verschillen te laten bestaan, dan te denken dat je altijd gelijk hebt, omdat je een ander standpunt hebt.
Het voorkomt ook dat je nog zou denken dat je eigen ideeën zo heel belangrijk zijn. Maar toch houd ik die ideeën vast. Om dezelfde reden en met hetzelfde recht als anderen (wellicht de meerderheid) de eigen ideeën ook vasthoudt.

Maar direct met slaande trom en dichtgeslagen deuren vertrekken? Nee, die valkuil van het betweterige protestantisme ken ik maar al te goed, evenals de onvruchtbare en kwalijke gevolgen van dien.

Richt je op de dingen die goed gaan, die goed zijn en versterk daarmee de onderlinge band.
Grote kans dat de enorme verschillen dan kleiner en minder belangrijk worden.

Per slot van rekening zijn we samen in de kerk om te danken, te vieren, de hoge feesten te beleven en reikhalzend uit te zien naar een nieuw hemel en een nieuwe aarde. Van een kerk waarin die blijdschap van het geloof niet aanwezig is, geen liefde, geen trouw, geen uitzicht, geen verlangen, omzien of hulp, van zo'n kerk kun je echt betwijfelen of je de officiële lijn überhaupt wel zou moeten navolgen, ook al is er een meerderheid voor.
Dan heb je zelfs de dure plicht om anders te denken en anders te doen en je van eventuele meerderheden niet van de wijs te laten brengen.

Wees jezelf en wees in je eigen geweten volledig overtuigd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor meribel » 23 mar 2024 13:41

Dank je voor je uitgebreide reactie gravo. Ik waardeer het en laat het even bezinken

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor tulp » 24 mar 2024 14:45

Wat ik zou doen (en ook wel eens gedaan heb) is een brief schrijven naar de kerkenraad waarin je uitspreekt hoe jij erin staat.

In een brief kun je gewoon uitleggen dat jij je wel in de conclusie van het rapport kunt vinden en dat je het jammer vindt dat je eigen kerkenraad nu toch anders stelling neemt.
Dan weet de kerkenraad in ieder geval wat er in de gemeente leeft, dat er mensen zijn die er anders over denken. Misschien krijgen ze wel meer tegengeluid, misschien ben je de enige of misschien gaan zich in de loop van de tijd meer mensen uitspreken, maar dan weten ze in ieder geval dat er een deel van de gemeente is waar rekening mee gehouden moet worden.

Je hoeft niet bij ieder meningsverschil weg te gaan maar spreek je wel uit. In een gemeenschap houd je rekening met elkaar maar dan moeten mensen natuurlijk wel weten dat er ergens rekening mee te houden valt.

Voor je kinderen kan het ook verrijkend zijn om te leren hoe je samen leeft met mensen waar je het mee oneens bent, en dat dat best kan.
(ligt er aan hoeveel breekpunten er inmiddels liggen en hoe groot ze zijn natuurlijk)

Denk van te voren ook na over je eigen verwachtingen: hoop je dat de kerkenraad op zijn besluit terug komt? Is het voldoende voor je om ze te laten weten dat er verschillend gedacht wordt over dit onderwerp?
Of ze nu veranderen of niet, het lijkt het sowieso waardevol om je uit te laten spreken.
Ik denk dat het wezenlijk is aan gemeente-zijn dat je elkaar kent en verschillen accepteert. Je bent allemaal met je eigen eigenheid schapen van dezelfde kudde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2024 11:03

Lastige hier is ook dat er blijkbaar een beslissing wordt genomen die anders is dan het besluit van het landelijke kerkverband wat dat kan zorgen voor een loyaliteitsconflict omdat tussen plaatselijke kerk en landelijk kerkverband waarbij je je afvraagt waarom niet de landelijke lijn wordt gevolgd. Extra lastig want je kan niet even naar een andere gemeente binnen hetzelfde verband overstappen, daarnaast wil je dat allicht ook niet want je hebt er ook gewoon je vrienden, kennissen enz en je kinderen dus ook. Nou is dat laatste niet altijd leidend dus moet je je afvragen of het geschil het waard is om dat allemaal op te geven en ik lees dat dat eigenlijk niet echt het geval is. Dus ik denk dat je toch moet proberen op een of andere manier het gesprek aan te gaan, dat zou via een brief kunnen maar het bespreken met je voorganger, wijkouderling oid is dan misschien beter. Ik neem overigens aan dat de kerkraad toch wel een beetje inhoudelijk heeft gereageerd op het rapport en waarom ze de conclusie niet echt delen? Maar je kan ze vast wel bevragen en zeggen: Hoe kan dat nou, een groep mensen met kennis van zaken schrijft namens het kerkverband een goed onderbouwd rapport, waarom leggen jullie dat dan naast je neer?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor StillAwake » 25 mar 2024 11:23

meribel schreef:Dank je voor je uitgebreide reactie gravo. Ik waardeer het en laat het even bezinken

Als je zoekt naar een gemeenschap waarin iedereen hetzelfde standpunt heeft als jijzelf eindig je in je eentje.
Je gaat nooit iemand vinden die het op alle punten met je eens is, laat staan een gemeenschap waarin iedereen het met je eens is.

Daarnaast bestaat ook nog de mogelijkheid dat jij het toevalligerwijs bij het verkeerde eind hebt. Of dat de waarheid in het midden ligt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor meribel » 28 mar 2024 09:31

Ach ik zoek absoluut niet naar een kerk waar iedereen hetzelfde vind. Niemand vind allemaal hetzelfde. Maar wel een kerk waar iedereen welkom is. Dat is wel belangrijk. We (want samen met man) hebben een brief geschreven aan de kerkenraad dat we teleurgesteld zijn dat de kr niet eens is met de conclusie van de commissie Ik hoef de discussie ook niet te voeren want dat lijkt me zinloos. Maar wil wel dat de kr hoe wij er in staan en dat weten ze nu. Nou klaar.
En mijn kinderen weten het ook maar voor hun is het totaal geen issue. Sterker nog ze waren hoogst verbaasd over de conclusie van de kr maar ach lezen al die verlagen en ook niet en denken zal wel. Ze kennen onze mening dat is belangrijkst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2024 13:54

meribel schreef:Ach ik zoek absoluut niet naar een kerk waar iedereen hetzelfde vind. Niemand vind allemaal hetzelfde. Maar wel een kerk waar iedereen welkom is. Dat is wel belangrijk. We (want samen met man) hebben een brief geschreven aan de kerkenraad dat we teleurgesteld zijn dat de kr niet eens is met de conclusie van de commissie Ik hoef de discussie ook niet te voeren want dat lijkt me zinloos. Maar wil wel dat de kr hoe wij er in staan en dat weten ze nu. Nou klaar.
En mijn kinderen weten het ook maar voor hun is het totaal geen issue. Sterker nog ze waren hoogst verbaasd over de conclusie van de kr maar ach lezen al die verlagen en ook niet en denken zal wel. Ze kennen onze mening dat is belangrijkst.


Ik ben toch wel erg benieuwd wat het verschil van mening is. Mocht je dat willen noemen of er over willen doorpraten, dan vind ik dat wel interessant. Mocht je dat juist niet willen, dan snap ik dat wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor meribel » 28 mar 2024 22:42

Omdat ik niet zoek naar een discussie daarover dat niet specifiek genoemd. Ging me mee om hoe pak je nu zoiets aan als het voorkomt dat je ergens niet in kan vinden
Maar goed gaat om dit rapport https://ngk.nl/nieuws/ruimte-en-richtin ... n-de-kerk/

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor naamloos » 29 mar 2024 10:15

Als een k.r. het niet eens is met het of een rapport en tot een andere conclusie komt vind ik op zich geen breekpunt, ieder z'n mening.
Het wordt anders als ze hun mening aan de gemeente op gaan leggen en het schadelijke gevolgen voor anderen kan hebben.
Voor mij is dat de grens. In ons dorp kortgeleden weer gebleken hoe schadelijk dat kan zijn: jaren van psychisch lijden wat uitliep op zelfmoord.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Niet eens met je kerk

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2024 16:56

Lastig hoor. Bij mijn schoonfamilie is de gemeente gescheurd om zo'n soort reden. Ze kerken nu een paar kilometer verderop. Echt verdrietig als het zo hoog oploopt.

Goed dat jullie een brief hebben geschreven. De mensen van de kerkenraad zijn ook maar gewoon gemeenteleden, waarvan de meesten waarschijnlijk geen theologische opleiding hebben. Misschien denken ze wel de mening van de hele gemeente te vertegenwoordigen en dan is het goed om te laten weten dat jullie er anders in staan. Wie weet zijn er nog veel meer leden die het met jullie eens zijn en aarzelen die net zoals jullie dat doen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten