Marnix schreef:Een beetje kort door de bocht he. Als je de kerk vergelijkt met een groenteboer of bakker waar je wat te eten haalt (dat waar je zin in hebt) is je reactie begrijpelijk. Maar dan heb je er bar weinig van begrepen. Wat he vergeet is dat het vaak een verscheurende situatie is omdat er van twee kanten wordt getrokken. De ene kant zegt: je moet weg hier. De andere kant zegt: Blijf hier. Het is vaak de liefde voor de gemeente die mensen toch lang in een kerk houden waar ze om de inhoud niet zouden blijven. Dan kan je van alles daarvan vinden maar die liefde hebben mensen zelden voor een groenteboer of een bakker.... en daar sla je met je voorbeeld de plank helemaal mis. Ongeacht of de honger nou terecht is of niet. Wat ook wel weer te maken heeft met het vermogen om te kunnen “meebewegen” maar dat ze blijven is wel uit diepe liefde. Want de kerk is geen markt met een groenteboer en een bakker.
Ach weet je Marnix, die ferme standpunterij is typisch de vrucht van een jarenlang slechts aan eigen plaats, positie en kerk gebonden theologie. Met de suggestie dat dit de enig mogelijke, uniforme en universele leer zou zijn.
Hele volksstammen zijn opgegroeid met de illusie dat er één ware godsdienst is, onveranderlijk, eeuwig van kracht en dat die godsdienst zich nu uitgerekend hier en nu genadiglijk manifesteert. En dit dan met uitsluiting van alle andere godsdienst, ook die van de naaste buur.
Daar wordt je enorm eenkennig van, maar daardoor slaat de angst ook direct toe wanneer zich eens iets anders aandient. Nou en dat doet het! De tijden veranderen, de mensen veranderen, de inzichten veranderen, de theologen veranderen, de gewoonten, gebruiken, regels, christelijk leven en christelijke leer...alles is in constante ontwikkeling. Maar dat zie je niet, wanneer je steeds te horen krijgt dat er niets verandert, dat er niets moet veranderen en dat het gevaarlijk is als er eens iets verandert.
Maar dat is onvermijdelijk. En het meest zuur is misschien nog wel, dat er een rechtstreeks verband is tussen de algemene, zo je wilt seculiere veranderingen in de samenleving en de veranderingen in kerk, geloof en theologie. Ze gaan hand in hand. Ze gaan gelijk op. Ze komen ook voort uit hetzelfde. Bijna alle ontwikkelingen in kerk en maatschappij lopen parallel. Bezie maar eens alle maatschappelijke veranderingen in kerk en wereld van de laatste 200 jaar.
Je leeft dus in een illusie (of je wordt voor de gek gehouden) als je meent dat er zoiets is als een onveranderlijk kerkelijk, gelovig of theologisch denken, spreken en handelen, dat nooit verandert, dat behouden kan blijven zoals het nu is. Dan leef je in de illusie dat wat nu zo is, ook al eeuwenlang zo was. Maar dat is een romantische illusie, alleen maar bedoeld om rust te creëren, om de werkelijkheid van ontwikkelingen zolang mogelijk te negeren en om bestaande posities veilig te stellen. Maar uiteindelijk kom je in een spagaat.
Het gaat zo ver dat je op grond van het illusoire verhaal waar je trouw aan wilt blijven kunt denken dat je iets niet moet willen (bijvoorbeeld een andere positie van de vrouw in de kerk), terwijl je dit tegelijkertijd in je eigen leven wél nastreeft (moeders die zichzelf en hun dochters alle mogelijkheden in het leven toewensen). Die spagaat houd je niet lang vol. Je moet je spiegelen aan steeds extremere personen om het vol te houden. Zo word je een speelbal in de hand van hardliners die vaak met een grote mond en tal van angstige visioenen de mensen aan hun standpunt en positie gebonden houden. Geestelijk geweld is het. Het heeft niets van doen met de christelijke vrijheid.
Ik zeg het wel hard, maar dat doe ik juist om te waarschuwen voor de ontgoocheling. Om niet meegesleept te worden in een wanhopig gevoel dat nu alles verloren is. Dat apocalyptische idee dat we op een hellend vlak zitten, dat het nooit meer wordt zoals het was en had moeten zijn, dat we verloren zijn, dat de kerk instort, dat ons geloof in elkaar zakt, dat we geen enkel houvast meer hebben...
...want dát leidt juist tot de uitholling van het christelijk geloof. Een bange club die zich op de laatste resten van een glorieus verleden terugtrekt en op het einde wacht. De mythe van de kleine, heilige rest...dát is kwalijk!
Alles is weg, alles is voorbij. Gods Woord wordt niet meer gepredikt, Gods Woord wordt niet meer gehoorzaamd, Gods Woord is bij ons weggenomen! Die hopeloze houding, waarin er vele schuldigen worden aangewezen, vele rampspoeden in het vooruitzicht worden gesteld...dát is nu juist de bijl aan de wortel van de boom. De levenskracht als vrucht van de opstanding, de christelijke hoop, de toekomst van Gods Koninkrijk, de verwachting van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, ja zelfs het geloof in God.....het verdampt waar je bij staat.
Ik ben en blijf zeer positief en optimistisch over de behoefte, de draagkracht, de betekenis en de rol van de christelijke godsdienst.
Kerk, theologie en geloof hebben niet een probleem...de wéreld heeft een probleem.
Dáár heerst leegte, geestelijke armoede, onzekerheid, angst. Denk je dat het Westen niet in de gaten heeft wat ze allemaal heeft weggegooid met het afscheid van God en geloof? Denk je dat de wereld geen pijn heeft nu de samenleving verhardt, en aan verslavingen ten onder gaat (geld, bezit, imago, drugs)? denk je dat men zich niet achter de oren krabt, nu geweld, criminaliteit zich nestelen in de maatschappij? Denk je dat men niet wanhopig op zoek is naar zingeving, naar gemeenschapszin om conflicten, crises, oorlogen, dictaturen en rampen op te kunnen vangen?
Om mij volslagen onbegrijpelijke redenen blijven we echter maar klagen over onze mede-christenen die zich gewoon gedragen als mensen van deze tijd en om die reden de vrouw een gelijkwaardige plaats willen laten innemen. Dat is nu opeens de kern van onze godsdienst geworden. Daar zit nu ons verdriet.
En het is denk ik ook niet de liefde voor de eigen vertrouwde kerk die mensen aanzet om zich zorgen te maken. Nee, het is de onzekerheid en de angst. Men ziet dingen gebeuren die ze onbestaanbaar, onmogelijk en ongedacht achtten. Ze hebben volstrekt gemist wat er om hen heen gebeurde. Het is steeds bij hen weggehouden. Gepamperd met de gedachte: nee hoor, niet bij ons. Bij ons zijn geen homo's, bij ons willen vrouwen helemaal niet in het ambt. Bij ons komt dat allemaal niet voor. Hiernaast wel, maar bij ons....welnee!
Het blijkt valse informatie.
Niet uit liefde wordt men verscheurd maar uit onkunde en een plotselinge geschoktheid. En daar hebben die geliefde behoudende dominees voor gezorgd. Met hun geruststellende beloftes. Alles blijft bij het oude, hoor. Wij staan pal! Geen duimbreed...bla, bla, bla.
Nou, niet dus. Ruw wordt men gewekt uit een onhoudbaar dromenland. En de Bijbel heeft hier niet het laatste woord. Want niet de Bijbel beslist met handopsteken over de koers van de kerk, dat doen we zelf. Als alles al door de Bijbel gezegd zou zijn, in een soort eeuwige kerkorde, dan zouden we zelfs geen kerkenraad meer nodig hebben. For the Bible tells me so.
Maar ook die visie houdt geen stand. Wij zijn verantwoordelijk en zullen onze keuzes moeten maken. En dat is nu precies wat zich door de eeuwen heen voltrekt. De kerk trekt door de tijd en dat merk je aan de kerk. Grote veranderingen brengt dat met zich mee. Eeuw in, eeuw uit. Het enige waar het om draait is of er nog geloof op aarde zal zijn. De rest is bijzaak. Bijzaak!
Je kunt ook alleen maar vooruit. Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet. Terugkeren kan niet. Ook al is het in de protestantse traditie voortdurend gesuggereerd in woorden als reformatorisch, gereformeerd, hervormd, hersteld. Ja, we gaan weer naar de oorsprong, weer naar vroeger, weer naar het begin terug! Maar dat hebben we nu een keer of tachtig meegemaakt en ziehier de GKV en CGK bezwaarden gaan het nog een keer proberen. Kansloos.
Want: niks terug in de tijd. Met elk zogenaamd "herstel" begon gewoon weer een eigen episode, met een eigen identiteit, heel erg aan tijd en plaats gebonden.
Precies tegenovergesteld aan God, Die niet aan tijd of plaats gebonden is.
Ziehier de grote moeite die ik heb met al dat geklaag. Het komt voort uit verkeerde voorlichting (een vals gesuggereerd romantisch verleden) en het heeft geen enkel oog voor de werkelijke verhoudingen in onze tijd.
gravo