Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van prekenl

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 17:30

pindas83 schreef:
De Bijbel? Was die er al dan?
Bedoel jij de Tora soms?


Heb je, je dagelijkse dosis "slimmertjes" ingenomen ?
Ga er liever inhoudelijk op in.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Manier van preken

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2015 22:20

rotterdam schreef:Heb je, je dagelijkse dosis "slimmertjes" ingenomen ?

Kun je die bij de apotheek krijgen? Of de drogist? Ik heb er wel belangstelling voor. Kan altijd nog eens handig zijn! :D
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 06 jun 2015 22:45

Opmerkelijk dat je dan wel in stevige bewoordingen dergelijke predikanten bejegend.
Die zich overigens niet kunnen verdedigen!
En daarnaast vind ik dat je behoorlijk overdrijft, alsof alle predikanten uit deze kringen het zouden doen. Dat is dus echt niet waar!
Sommige kunnen er overigens niks aan doen, vanwege een praat-probleem. Waar overigens aangewerkt wordt of is.[/quote]

Waarom is dit opmerkelijk dan? Omdat ik het betreffende fragmentje niet gehoord heb?

Ik had het over mijn eigen ervaringen wat betreft dit onderwerp. Waarin ik helemaal niet stel dat iedere dominee binnen deze verbanden dit zouden doen, dat zal inderdaad niet het geval zijn.

En een praatprobleem? Die is echt nieuw voor me. Als je een ambt bekleedt wat van je vraagt regelmatig te spreken dan kan het handig zijn niet te lijden onder een zgn. praatprobleem. Of is dat iets wat spontaan komt opzetten?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2015 07:03

pindas83 schreef:
En een praatprobleem? Die is echt nieuw voor me. Als je een ambt bekleedt wat van je vraagt regelmatig te spreken dan kan het handig zijn niet te lijden onder een zgn. praatprobleem. Of is dat iets wat spontaan komt opzetten?


Exodus 4 ; 10 Toen zeide Mozes tot den HEERE: Och Heere! ik ben geen man wel ter tale, noch van gisteren, noch van eergisteren, noch van toen af, toen Gij tot Uw knecht gesproken hebt; want ik ben zwaar van mond, en zwaar van tong.11 En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE? 12 En nu ga henen, en Ik zal met uw mond zijn, en zal u leren, wat gij spreken zult.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2407
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Manier van preken

Berichtdoor Teus » 07 jun 2015 09:05

Met een diepe liefde, vreugde en dankbaarheid denken wij aan de Heiland, als wij door Hem in de tegenwoordigheid van God kunnen naderen. Het is de proef van onze eeuwige vreugde, waar wij al Zijn liefde voor ons gedenken hier.

Fil 4:4 Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.
Dit is een opdracht van God.

Een christelijke levenswandel is een getuigenis van een relatie met de Heere Jezus, zo ziet het leven van een christen er uit, Hij is niet meer van zichzelf, maar van iemand anders, van de Heere. Besefen we dat eigenlijk wel? En beseft je wel welk een oneindige reden tot blijdschap daarin gelegen is?

Het is een zware bewoording binnen het kader van zondige mens vol ongeloof. Ze vertrouwen God niet wat Hij gedaan heeft voor Zijn kinderen, Ze geloven niet het geen God beloofd heeft. Ze geloven niet dat Jezus betaald heeft door Zijn leven te geven.

Nee, respect voor een bepaald opgedrongen gedrag is zeker niet op zijn plaats en het ergste vind ik dat er veel mensen erin meegetrokken wordt. We dienen een lichtend licht en een zoutend zout te zijn en kan alleen door de Heilige Geest. Dit is m.i. het typisch bedroeven van de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 07 jun 2015 11:38

Kun je die bij de apotheek krijgen? Of de drogist? Ik heb er wel belangstelling voor. Kan altijd nog eens handig zijn! :D[/quote]

:D Zie hier:
http://dutchfoodexpress.nl/van-gilse-sl ... -gram.html

Maar nu even inhoudelijk:

Ik ben er van op de hoogte dat men vroeger (en nog) tekstgedeelten zongen bij gebrek aan berijmde psalmen. Het zou zomaar kunnen dat de discipelen dat ook deden. Dit vind ik echter niet te vergelijken met genoemde "gemekker" (alvast excuus voor de benaming) van sommige predikanten/ouderlingen. Hier gaat het zeker niet om zingen, de muzikaliteit is ver te zoeken.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 07 jun 2015 11:58

En een praatprobleem? Die is echt nieuw voor me. Als je een ambt bekleedt wat van je vraagt regelmatig te spreken dan kan het handig zijn niet te lijden onder een zgn. praatprobleem. Of is dat iets wat spontaan komt opzetten?[/quote]

Exodus 4 ; 10 Toen zeide Mozes tot den HEERE: Och Heere! ik ben geen man wel ter tale, noch van gisteren, noch van eergisteren, noch van toen af, toen Gij tot Uw knecht gesproken hebt; want ik ben zwaar van mond, en zwaar van tong.11 En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE? 12 En nu ga henen, en Ik zal met uw mond zijn, en zal u leren, wat gij spreken zult.[/quote]

Volgens mij gaat het er hier over Mozes die aangeeft dat hij niet gemakkelijk spreekt, al dan niet voor publiek. Dit heeft m.i. niets te maken met het opzetten van een bepaald toontje.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Manier van preken

Berichtdoor hans0166 » 07 jun 2015 16:04

Ik ben er van op de hoogte dat men vroeger (en nog) tekstgedeelten zongen bij gebrek aan berijmde psalmen.


dit is natuurlijk niet waar, de psalmen zijn al geschreven als lied, berijmen is een westers trekje. Een gebrek zou een onvolkomenheid betekenen.
Het is uitermate goed mogelijk om ook de vertaalde psalmen zonder strofe vorm te zingen, zoals men bij de niet protestantse kerken sinds het ontstaan al gewoon is. De oeroude zangwijze is getransformeerd tot het greogoriaans, en dat is op zijn beurt ook weer aangepast aan het zingen van de vertaalde onberijmde psalmen en bijbelse gezangen. Het zingen van versjes is zó westers, terwijl we een oosterse godsdienst aanhangen.....

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 07 jun 2015 16:16

dit is natuurlijk niet waar, de psalmen zijn al geschreven als lied, berijmen is een westers trekje. Een gebrek zou een onvolkomenheid betekenen.
Het is uitermate goed mogelijk om ook de vertaalde psalmen zonder strofe vorm te zingen, zoals men bij de niet protestantse kerken sinds het ontstaan al gewoon is. De oeroude zangwijze is getransformeerd tot het greogoriaans, en dat is op zijn beurt ook weer aangepast aan het zingen van de vertaalde onberijmde psalmen en bijbelse gezangen. Het zingen van versjes is zó westers, terwijl we een oosterse godsdienst aanhangen.....


Je hebt gelijk, "bij gebrek aan" hoort i.p.v. te zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2015 18:53

hans0166 schreef:
dit is natuurlijk niet waar, de psalmen zijn al geschreven als lied, berijmen is een westers trekje. Een gebrek zou een onvolkomenheid betekenen.
Het is uitermate goed mogelijk om ook de vertaalde psalmen zonder strofe vorm te zingen, zoals men bij de niet protestantse kerken sinds het ontstaan al gewoon is. De oeroude zangwijze is getransformeerd tot het greogoriaans, en dat is op zijn beurt ook weer aangepast aan het zingen van de vertaalde onberijmde psalmen en bijbelse gezangen. Het zingen van versjes is zó westers, terwijl we een oosterse godsdienst aanhangen.....


Helemaal juist hans0166.
Onze "pinda" is slecht op hoogte van de kerkelijke spreektaal in het verleden.
Men vond het nodig "deftig en gedragen" te spreken, hetgeen ook voorkwam uit het feit dat er in de kerken geen geluidsinstallaties waren maar wel een nagalm. De voorganger moest ook de achterste banken aanschreeuwen. Dit schreeuwen resulteerde in een zangerig stemgeluid.
En toen kwamen de luidsprekers, men was echter zo gewend aan deze toon dat men er maar mee doorging.

Luister eens naar ; https://www.youtube.com/watch?v=XcySD-x4e9c
En dit is niet de GGiN maar gewoon NH en nog progressief vrijzinnig ook.

Bij sommige kerken houden ze nu eenmaal wat langer vast "aan vroeger" dan anderen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2015 19:01

pindas83 schreef:En een praatprobleem? Die is echt nieuw voor me. Als je een ambt bekleedt wat van je vraagt regelmatig te spreken dan kan het handig zijn niet te lijden onder een zgn. praatprobleem. Of is dat iets wat spontaan komt opzetten?

Exodus 4 ; 10 Toen zeide Mozes tot den HEERE: Och Heere! ik ben geen man wel ter tale, noch van gisteren, noch van eergisteren, noch van toen af, toen Gij tot Uw knecht gesproken hebt; want ik ben zwaar van mond, en zwaar van tong.11 En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE? 12 En nu ga henen, en Ik zal met uw mond zijn, en zal u leren, wat gij spreken zult.

Volgens mij gaat het er hier over Mozes die aangeeft dat hij niet gemakkelijk spreekt, al dan niet voor publiek. Dit heeft m.i. niets te maken met het opzetten van een bepaald toontje.


Het staat er zo deftig hé, in de statenvertaling "zwaar van tong", het kan ook eenvoudiger; Moses stotterde (een hakkelaar ? niet handig als je een ambt bekleed?)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 09 jun 2015 07:40

Het staat er zo deftig hé, in de statenvertaling "zwaar van tong", het kan ook eenvoudiger; Moses stotterde (een hakkelaar ?

Fijn dat je het even vrij vertaalt naar hedendaags Nederlands, voor de simpele zielen zoals mijzelf. Afgezien dat het puur giswerk is dan.


niet handig als je een ambt bekleed?)[/quote]

Nee klopt, daarom kreeg hij Aaron mee als woordvoerder.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Manier van preken

Berichtdoor naamloos » 09 jun 2015 07:51

Het wil er bij mij niet in dat God iemand roept voor een bepaalde taak zonder dat hij hem of haar de bekwaamheden geeft die daarvoor nodig zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Manier van preken

Berichtdoor MoesTuin » 09 jun 2015 10:45

naamloos schreef:Het wil er bij mij niet in dat God iemand roept voor een bepaalde taak zonder dat hij hem of haar de bekwaamheden geeft die daarvoor nodig zijn.

Zeker, ieder op zijn / haar plekje .
Mensen willen hier nogal snel een oordeel over vellen.
Maar laat het in Zijn Handen.
Iedereen is nodig, op de plek aan zijn / haar gegeven

O, Geloofd zij God met diepst ontzag, Hij overlaadt ons allemaal dag aan dag, met Zijn Gunstbewijzen.
Laten we toch meer in afhankelijkheid van Hem leven

https://www.youtube.com/watch?v=XPIFwWfOOzY

Psalm: 68 - Geloofd zij God diepst ontzag
Psalm: 119 - Och, schonkt Gij mij de hulp
Psalm: 84 - Hoe lieflijk, hoe vol heilgenot
Psalm: 138 - 'k Zal met mijn ganse hart Uw eer Vermelden, Heer
Psalm: 75 - U alleen U loven wij
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Anoniem_89

Re: Manier van preken

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jun 2015 11:51

Het staat er zo deftig hé, in de statenvertaling "zwaar van tong", het kan ook eenvoudiger; Moses stotterde (een hakkelaar ?

Fijn dat je het even vrij vertaalt naar hedendaags Nederlands, voor de simpele zielen zoals mijzelf. Afgezien dat het puur giswerk is
.


niet handig als je een ambt bekleed?)


Nee klopt, daarom kreeg hij Aaron mee als woordvoerder.

En later deed hij het alleen..


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten