Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23644
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Manier van preken

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2014 15:16

Inderdaad. Zoals de ouden zongen, piepen de jongen.... het is een cultuur-dingetje, als mensen het constant horen gaan ze het ook overnemen. Maar het is niet nodig. Praat maar gewoon.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Manier van preken

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2014 16:18

Een kijkje achter de schermen bij vroeger dominees, een eyeopener voor sommige mensen om te zien dat dominees vooral mens zijn:

http://gereformeerden.wordpress.com/pre ... kstoel-af/

Bambi

Re: Manier van preken

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2014 17:24

Dit zei Spurgeon over de preektoon in zijn boek "Pastorale adviezen"

Heren nogmaals, gebruik uw eigen natuurlijke stem.
Wees geen apen, maar mensen; geen papegaaien, maar originele mannen in alles.
Men zegt, dat een baard het beste staat zoals hij zelf groeit, omdat hij in kleur en vorm bij het gelaat past.
Zo zal ook uw eigen manier van spreken het meest in overeenstemming zijn, met uw denkwijze en uw eigen persoonlijkheid.
Nabootsing hoort thuis in een schouwburg.
Een beschaafd en geheiligd man in het heiligdom.
Als ik dacht dat ge deze regel zoudt vergeten, zou ik hem tot vervelens toe herhalen: wees natuurlijk, wees steeds weer natuurlijk.
Een gemaakte stem, het nabootsen van de uitnemende theoloog Dr. Zilvertong of van een geliefde leraar, zal u onvermijdelijk ten gronde richten.
Ik dring er bij u op aan: vermijd slaafse nabootsing en betoon u een oorspronkelijke man!

Wanneer ge aandacht schenkt aan uw stem, zorg er dan voor, dat ge niet vervalt in de gemaakte preektoon, die tegenwoordig zo algemeen in zwang is!
Nauwelijks 1 van de 12 spreekt op de preekstoel als een man.
Nu komt deze gemaaktheid niet alleen voor bij de Protestanten, want Abt Mullois merkt op: overal elders spreken mannen, zij spreken in de rechtszaal, en in de raadzaal.
Maar op de kansel spreken ze niet. Want daar horen we slechts een gekunstelde taal en een onzuivere spreektoon.
Deze manier van spreken wordt alleen maar in de kerk geduld, omdat ze er, ongelukkig genoeg, zo algemeen voorkomt.
Ergens anders zou ze niet verdragen worden.
Wat zou men denken van iemand die op een dergelijke manier in een salon zou spreken?
Ongetwijfeld zouden velen om hem lachen.
Enige tijd geleden was er in Pantheon een gids, in zijn soort een beste man, die bij het opsommen van de schoonheden van het gebouw, op de zelfde manier sprak als velen van onze predikers.
Hij wekte daardoor steeds lachlust op van de bezoekers, die evenveel plezier hadden in zijn manier van spreken, als in de belangrijke voorwerpen, die hij hun aanwees.
Iemand die geen natuurlijke en zuivere uitspraak heeft, moest niet tot de preekstoel toegelaten worden.
Alles wat niet echt is, behoort toch zeker van daar volkomen uitgebannen te worden.


Laten deze zo rechte woorden nog eens tot nadenken zijn, voor de aangewezen predikanten en ouderlingen, of hen die menen deze stem aan te moeten slaan.
Bedenk dat het om een God in de hemel gaat en niet om onze aardse showtjes.
Laat ons dan met eerbied spreken in Zijn huis en tot Hem in het gebed!
Opdat wij Hem niet bespotten zouden.
God wil spreken door middel van zijn dienstknechten. Daar hoeven zij niets aan toe te voegen! Ook geen verdraaide stem.

Toen Jeremia geroepen werd door God zei hij,(Jer. 1 vers 6 -10) 6 Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! zie, ik kan niet spreken, want ik ben jong.
7 Maar de HEERE zeide tot mij: Zeg niet: Ik ben jong; want overal, waarhenen Ik u zenden zal, zult gij gaan, en alles, wat Ik u gebieden zal, zult gij spreken.
8 Vrees niet voor hun aangezicht, want Ik ben met u, om u te redden, spreekt de HEERE.
9 En de HEERE stak Zijn hand uit, en roerde mijn mond aan; en de HEERE zeide tot mij: Zie, Ik geef Mijn woorden in uw mond.

Laat het zo ook voor onze predikanten zijn. En er geen eigen stemverdraaiingen aan toevoegen.
Besef dat wij een middel zijn in Gods hand.


Hetzelfde als ik al eens zei:

viewtopic.php?f=6&t=21641&p=1950051&hilit=spotten#p1950051

viewtopic.php?f=31&t=27522&p=1949785&hilit=spotten#p1949766

viewtopic.php?f=31&t=27522&p=1949785&hilit=spotten#p1949785

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Manier van preken

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jun 2015 10:02

BladeStraight schreef:Naar aanleiding van een video die ik op youtube zag (url onderaan deze post) dit topic. In sommige kerken, vooral GGiN volgens mij, is er een voor mij nogal bevreemdende manier van preken aanwezig. Een preekstem, zo noemen sommigen het. Ikzelf ben lid van de GerGem en ik ben deze preekstem nog nooit tegengekomen (volgens mij heeft ds. Schot gewoon een lijzige stem, anders is dat de enige) en vind het zeer merkwaardig.

Mijn vraag aan leden van kerken waar men op deze manier preekt, of die dit wel eens 'live' gehoord hebben: is het echt zo als in deze video en wat is de achterliggende gedachte of geschiedenis hier van?

link naar video: https://www.youtube.com/watch?v=n_mXgtTl-8U

Afgelopen week kwam ik ook bij precies deze preek terecht. Maar dit klinkt wel héél erg extreem, moet ik zeggen. Dat de ouderling de bijbelvoorlezing op een droevige toon doet, dat kom je wel meer tegen in GG-achtige kerken, dus dat zal bij de rol horen. (Ook al lijkt die benadering me nogal eenzijdig, want niet alles in de Bijbel is toch droefenis?) Maar zo vreemd als deze predikant steeds uithaalt, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Dan vraag ik me af: waarvoor is dat? Moeten de gemeenteleden in een bepaalde religieuze roes gebracht worden? Maar dan ben je wel erg onecht bezig. Geloven is toch juist iets wat je bij je volle verstand doet?
En dat ik de preek nou inhoudelijk veel te bieden vond hebben? Nee, ook niet echt. Het grote thema lijkt wel te zijn 'heb je dat speciale gevoel al eens gehad?' Het komt op mij nogal over als: een bepaald bekend bijbelgedeelte gebruiken voor je eigen gedachten.
Maar het kan de pret van de gemeente er niet om drukken, want die zingen er lustig op los. Ik hoor daar zo'n vrouwenstem er tussen, van iemand die het daar blijkbaar erg naar haar zin heeft.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 05 jun 2015 18:42

Boekenlezer schreef:Moeten de gemeenteleden in een bepaalde religieuze roes gebracht worden?


Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie (chant).

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 05 jun 2015 21:53

Ik heb dit soort theater een aantal keer
moeten meemaken (in OGG en GGinNed).
Ik vond het toen ronduit
lachwekkend als een volwassen kerel vanuit
het niets ineens in een soort geit verandert.
(Zo klonk het mij in elk geval in de oren.)

Nu vind het ik het eerder triest, die gemaakte vroomheid, voor wie?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 06:49

pindas83 schreef:Ik heb dit soort theater een aantal keer
moeten meemaken (in OGG en GGinNed).
Ik vond het toen ronduit
lachwekkend als een volwassen kerel vanuit
het niets ineens in een soort geit verandert.
(Zo klonk het mij in elk geval in de oren.)
Nu vind het ik het eerder triest, die gemaakte vroomheid, voor wie?


Geen twijfel, ik vind dit ook niet mooi maar dat hoeft ook niet, ik ga niet naar dit soort kerken.
Door de eeuwen heen hebben, in alle religies, mensen geworsteld met de vraag "hoe benader je God".
Dat vind je terug in de bouw van kerken, tempels enz., hoe spreek je Hem aan, hoe schrijft je Zijn naam? maar ook in de zang-en spreektoon.
Ze zochten naar iets anders dan het normale tussen mensen.
Zo bezien is deze dominee niet anders dan het gregoriaans in de RKK en de oud Slavische zangtoon in de Orthodoxe kerken, de imam die oproept tot gebed en de monniken die hun mantra's zeggen.
Dus ? Ik geloof niet dat het gemaakte vroomheid is. Het is een afwijkende vorm van een goede intentie om de Schepper te benaderen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 08:53

pindas83 schreef:Ik heb dit soort theater een aantal keer
moeten meemaken (in OGG en GGinNed).
Ik vond het toen ronduit
lachwekkend als een volwassen kerel vanuit
het niets ineens in een soort geit verandert.
(Zo klonk het mij in elk geval in de oren.)

Nu vind het ik het eerder triest, die gemaakte vroomheid, voor wie?

Wel eens in een synagoge geweest?
Als wij vroeger thuis ontzettend herrie maakten, zei moeder: het lijkt hier wel een jodenkerk..
Niemand die het in zijn hoofd haalt om dit belachelijk te maken, dan wel kritisch te benaderen, want we moeten respect hebben hiervoor.
Waarom dan "rechts" wel belachelijk maken?
Als je er nooit komt, hoef je je er ook niet aan te storen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 06 jun 2015 09:43

Nu vind het ik het eerder triest, die gemaakte vroomheid, voor wie?[/quote]
Wel eens in een synagoge geweest?
Als wij vroeger thuis ontzettend herrie maakten, zei moeder: het lijkt hier wel een jodenkerk..
Niemand die het in zijn hoofd haalt om dit belachelijk te maken, dan wel kritisch te benaderen, want we moeten respect hebben hiervoor.
Waarom dan "rechts" wel belachelijk maken?
Als je er nooit komt, hoef je je er ook niet aan te storen.[/quote]


Uit eigen beweging zou ik er ook niet naar toe gaan, maar als je grootvader en moeder begraven moeten worden, en van deze denominaties zijn, dan ga je hè?!

Synagoge ben ik nooit geweest, ook geen behoefte aan. Maar omdat ze daar ook blijkbaar een "show" opvoeren is het voor een gereformeerde kerk dan ook prima?
Waarom zou je dat niet kritisch mogen benaderen?

Begrijp me goed, ik wil niemand kwetsen o.i.d.
maar ik vraag me af op de discipelen ook ineens op een raar toontje overgingen als ze met de Here Jezus praatten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 10:26

pindas83 schreef:
Begrijp me goed, ik wil niemand kwetsen o.i.d.
maar ik vraag me af op de discipelen ook ineens op een raar toontje overgingen als ze met de Here Jezus praatten.

Het gaat niet om kwetsen, maar het is niet zo eerlijk om dit op een anoniem forum te bespreken.
De man in kwestie kan nl. geen weerwoord bieden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Manier van preken

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 11:43

pindas83 schreef:
Uit eigen beweging zou ik er ook niet naar toe gaan, maar als je grootvader en moeder begraven moeten worden, en van deze denominaties zijn, dan ga je hè?!

O is dat het probleem, 2 keer in je leven een uurtje - Nu dan we hebben allemaal medelijden met je. ](*,)

Synagoge ben ik nooit geweest, ook geen behoefte aan. Maar omdat ze daar ook blijkbaar een "show" opvoeren is het voor een gereformeerde kerk dan ook prima?
Waarom zou je dat niet kritisch mogen benaderen?

Moet je toch eens gaan - wellicht steek je nog wat op - Christus ging namelijk ook - en niet zomaar een keertje "altijd was ik bij u lerende in de synagoge".

Begrijp me goed, ik wil niemand kwetsen o.i.d.
maar ik vraag me af op de discipelen ook ineens op een raar toontje overgingen als ze met de Here Jezus praatten.

Wil je weten hoe de discipelen de Bijbel lazen ? kijk dan ; https://www.youtube.com/watch?v=Qa_ulkA2k1c


Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van prekenl

Berichtdoor pindas83 » 06 jun 2015 15:54

O is dat het probleem, 2 keer in je leven een uurtje - Nu dan we hebben allemaal medelijden met je. ](*,)

Nee hoor, ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Er werd alleen gesteld dat je er niet heen hoeft, als je niet wilt, dan blijf je lekker thuis!
Nu, dat ligt wat moeilijk als je afscheid van die beste mensen wilt nemen.
Medelijden hoef je echt niet te hebben hoor, ik vond het in bepaalde zin wel leerzaam, weet je ook gelijk weer hoe het er daar aan toegaat.
Het was trouwens 4x ruim een uur, beide opa' s en oma' s waren "streng in de leer".

Moet je toch eens gaan - wellicht steek je nog wat op - Christus ging namelijk ook - en niet zomaar een keertje "altijd was ik bij u lerende in de synagoge".

Ik denk eerlijk gezegd dat ik er weinig opsteek, mijn Hebreeuws is niet meer wat het geweest is.

Wil je weten hoe de discipelen de Bijbel lazen ? kijk dan ; https://www.youtube.com/watch?v=Qa_ulkA2k1c

[/quote][/quote]

De Bijbel? Was die er al dan?
Bedoel jij de Tora soms?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Manier van preken

Berichtdoor pindas83 » 06 jun 2015 16:02

.[/quote]
Het gaat niet om kwetsen, maar het is niet zo eerlijk om dit op een anoniem forum te bespreken.
De man in kwestie kan nl. geen weerwoord bieden.[/quote]


Mijn reactie was ook niet op deze man gericht hoor. Ik heb het fragment zelfs niet eens gehoord.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Manier van preken

Berichtdoor Calvinist » 06 jun 2015 16:19

pindas83 schreef:.

Het gaat niet om kwetsen, maar het is niet zo eerlijk om dit op een anoniem forum te bespreken.
De man in kwestie kan nl. geen weerwoord bieden.[/quote]


Mijn reactie was ook niet op deze man gericht hoor. Ik heb het fragment zelfs niet eens gehoord.[/quote]

Opmerkelijk dat je dan wel in stevige bewoordingen dergelijke predikanten bejegend.
Die zich overigens niet kunnen verdedigen!
En daarnaast vind ik dat je behoorlijk overdrijft, alsof alle predikanten uit deze kringen het zouden doen. Dat is dus echt niet waar!
Sommige kunnen er overigens niks aan doen, vanwege een praat-probleem. Waar overigens aangewerkt wordt of is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Manier van preken

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 16:23

pindas83 schreef:Mijn reactie was ook niet op deze man gericht hoor. Ik heb het fragment zelfs niet eens gehoord.

Er zijn ook mensen die thuis bidden op een andere toon. Soms is dit overgegaan van vader op zoon.
Als niemand daar ooit iets over zegt of durft te zeggen, blijft dit zo doorgaan.
Als het mijn vader of man zou zijn, zou ik zeggen, praat maar net zo zoals je met iemand anders spreekt.
Soms is het een bepaalde verlegenheid, niet iedereen durft hardop te bidden in het bijzijn van anderen, ook al zijn dat gezinsleden.
Het gaat over het beeld dat iemand van God heeft.
God is heilig, dus is het op zich wel goed als iemand met gepaste eerbied spreekt, al hoeft dat niet op een jank- of zeurtoon.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten