elbert schreef:tante-tortel schreef:Misschien eerst maar nadenken voor je iets zegt. Want waarom zouden deze zich niet kunnen aansluiten bij b.v. het kerkverband waar ds v/d Wolf en Hoogendoorn zijn?
Ik ken de kerkgeschiedenis een beetje. Bij de meeste afscheidingen krijg je er een kerkverband bij. Slechts in de minderheid van de gevallen wordt er aansluiting gezocht bij een bestaand kerkverband. Het zou kunnen dat deze scheuring niet tot een extra kerkverband leidt, maar statistisch gezien is die kans kleiner.
Over de reden hiervoor kun je twisten, maar bij alle ijver voor de waarheid zit er ook vaak heel veel menselijks tussen.
Hm, mijn gevoel zegt dat de groep van ds. E. Heres best wel aansluiting zal kunnen vinden, waarschijnlijk bij het voorlopige kerkverband van ds. Hoogendoorn en ds. van der Wolf. En anders bij de GKH, waar ds. de Marie predikant is. Maar gevoelsmatig zie ik eerder het eerstgenoemde gebeuren.
Ds. E. Heres staat achter de gereformeerde belijdenis, en dat houdt ook in, dat hij zal beseffen dat op jezelf blijven staan niet de bedoeling is. Hij zal terdege besef hebben van de roeping om de eenheid te zoeken met anderen die ook gereformeerd willen zijn. Het vormen van het voorlopige kerkverband van de gemeenten van ds. Hoogendoorn en ds. van der Wolf en Zwijndrecht heeft dat zonder twijfel ook als achtergrond.
elbert schreef:Geen procedure tegen ds. K. HendrikseDe visitatoren stellen in hun verslag aan de classis dat de uitlatingen van ds. Hendrikse over het bestaan van God niet nieuw zijn in de Protestantse Kerk, waar vrijzinnigheid en rechtzinnigheid beide een plaats hebben.
Goed, dan is nu ook duidelijk wat "weren wat het belijden weerspreekt" inhoudt: niets.

Tja, dat heb je in de PKN. Dat is een enorm brede kerk. Dat is dan ook de moeite die ik met de PKN heb. Daarom ben ik ook van de HHK.
Dit soort nieuws is voor mij alleen maar een bevestiging van die keuze.