Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 04 feb 2010 11:05

tante-tortel schreef:Misschien eerst maar nadenken voor je iets zegt. Want waarom zouden deze zich niet kunnen aansluiten bij b.v. het kerkverband waar ds v/d Wolf en Hoogendoorn zijn?
Ik ken de kerkgeschiedenis een beetje. Bij de meeste afscheidingen krijg je er een kerkverband bij. Slechts in de minderheid van de gevallen wordt er aansluiting gezocht bij een bestaand kerkverband. Het zou kunnen dat deze scheuring niet tot een extra kerkverband leidt, maar statistisch gezien is die kans kleiner.
Over de reden hiervoor kun je twisten, maar bij alle ijver voor de waarheid zit er ook vaak heel veel menselijks tussen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 feb 2010 11:30

Geen procedure tegen ds. K. Hendrikse
De visitatoren stellen in hun verslag aan de classis dat de uitlatingen van ds. Hendrikse over het bestaan van God niet nieuw zijn in de Protestantse Kerk, waar vrijzinnigheid en rechtzinnigheid beide een plaats hebben.

Goed, dan is nu ook duidelijk wat "weren wat het belijden weerspreekt" inhoudt: niets. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 feb 2010 11:48

elbert schreef:Breuk in vrijgemaakt Dalfsen
Mja, ik ben bang dat we er nu nog een kerkverband bijkrijgen.
Het probleem met verontrusten is vaak dat ze ergens wegggaan, maar zich niet ergens bij aansluiten, maar in plaats daarvan hun eigen nieuwe kerkverband gaan oprichten. Zo krijg je eindeloze kerkelijke versplintering.

Waarom bent u daar zo bang voor?

Beter waar twee of drie in Zijn Naam getuigen dan een grote menigte waar Hij niet meer in het midden is.
Ik zie toch wel vaker dat grote gemeente niet meer door een deur kunnen.
Matheus 18:19-20 Wederom zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde, over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.Matheus 16:19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Kom zelf ook uit een groot kerkverband 1300 zielen waar men niet meer met elkaar sprak uit vrees voor iets verkeert te zeggen wat niet overeenstemde met de zeer ingewikkelde leer die men niet meer begrijpt. Goed, dat was dan wel geen Vrijgemaakt Gereformeerd maar Ger.Gem.

En….nooit te jong voor huisgodsdienst http://www.refdag.nl/artikel/1302500/No ... ienst.html

Laat die kerk maar versplinter, het zo genoemde ‘steen in de vijver effect’ dan krijg je weer oprechte eenheid en groei!
Laatst gewijzigd door Jantjes op 04 feb 2010 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 feb 2010 11:58

Jantjes schreef:Waarom bent u daar zo bang voor?

Beter waar twee of drie in Zijn Naam getuigen dan een grote menigte waar Hij niet meer in het midden is.
Zeg je hiermee dat Christus in sommige grotere gemeenten helemaal niet meer aanwezig is en je daar dus geen broeders en zusters meer hebt? Als dat echt zo is, dan is er inderdaad niets om bang voor te zijn.
Als dat niet zo is, is het heel verdrietig, want dan is dat een verkilling van de onderlinge liefde tussen broeders en zusters in de Heere. Slaande deuren en "ik hoef je nooit meer te zien" passen niet bij christenen onderling.
Jantjes schreef:Laat die kerk maar versplinter dan krijg je weer oprechte eenheid en groei!
Tot er alleen individuen overblijven die zich wentelen in hun eigen kerkelijke gelijk.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 feb 2010 12:10

elbert schreef:
Jantjes schreef:Waarom bent u daar zo bang voor?

Zeg je hiermee dat Christus in sommige grotere gemeenten helemaal niet meer aanwezig is en je daar dus geen broeders en zusters meer hebt? Als dat echt zo is, dan is er inderdaad niets om bang voor te zijn.
Als dat niet zo is, is het heel verdrietig, want dan is dat een verkilling van de onderlinge liefde tussen broeders en zusters in de Heere. Slaande deuren en "ik hoef je nooit meer te zien" passen niet bij christenen onderling.
Jantjes schreef:Laat die kerk maar versplinter dan krijg je weer oprechte eenheid en groei!
Tot er alleen individuen overblijven die zich wentelen in hun eigen kerkelijke gelijk.

Tot mijn grote droefheid moet ik hier bevestigend op antwoorden. De gemeente dit ik bedoel is een Ger.Gem. waarbij ik de plaats maar niet noem om laster en smaad te voorkomen. Natuurlijk wel vriendelijke mensen maar op geestelijk terrein klappen ze dicht. Echt vreeslijke veel vrees en geen gesprek. Dode orthodoxie noemde iemand (ouderling uit die gemeente) het eens. Ik ben natuurlijk geen harte kenner en nieren proever maar ik denk dat als je het nieuwe leven kent er toch iets van naar buiten komt.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 feb 2010 19:54

elbert schreef:Geen procedure tegen ds. K. Hendrikse
De visitatoren stellen in hun verslag aan de classis dat de uitlatingen van ds. Hendrikse over het bestaan van God niet nieuw zijn in de Protestantse Kerk, waar vrijzinnigheid en rechtzinnigheid beide een plaats hebben.

Goed, dan is nu ook duidelijk wat "weren wat het belijden weerspreekt" inhoudt: niets. :(

Het verbaasde mij ook dat het zo wordt afgedaan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 feb 2010 15:09

elbert schreef:
tante-tortel schreef:Misschien eerst maar nadenken voor je iets zegt. Want waarom zouden deze zich niet kunnen aansluiten bij b.v. het kerkverband waar ds v/d Wolf en Hoogendoorn zijn?

Ik ken de kerkgeschiedenis een beetje. Bij de meeste afscheidingen krijg je er een kerkverband bij. Slechts in de minderheid van de gevallen wordt er aansluiting gezocht bij een bestaand kerkverband. Het zou kunnen dat deze scheuring niet tot een extra kerkverband leidt, maar statistisch gezien is die kans kleiner.
Over de reden hiervoor kun je twisten, maar bij alle ijver voor de waarheid zit er ook vaak heel veel menselijks tussen.

Hm, mijn gevoel zegt dat de groep van ds. E. Heres best wel aansluiting zal kunnen vinden, waarschijnlijk bij het voorlopige kerkverband van ds. Hoogendoorn en ds. van der Wolf. En anders bij de GKH, waar ds. de Marie predikant is. Maar gevoelsmatig zie ik eerder het eerstgenoemde gebeuren.
Ds. E. Heres staat achter de gereformeerde belijdenis, en dat houdt ook in, dat hij zal beseffen dat op jezelf blijven staan niet de bedoeling is. Hij zal terdege besef hebben van de roeping om de eenheid te zoeken met anderen die ook gereformeerd willen zijn. Het vormen van het voorlopige kerkverband van de gemeenten van ds. Hoogendoorn en ds. van der Wolf en Zwijndrecht heeft dat zonder twijfel ook als achtergrond.

elbert schreef:Geen procedure tegen ds. K. Hendrikse

Tja, dat heb je in de PKN. Dat is een enorm brede kerk. Dat is dan ook de moeite die ik met de PKN heb. Daarom ben ik ook van de HHK.
Dit soort nieuws is voor mij alleen maar een bevestiging van die keuze.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 26 feb 2010 19:13

Ds. J. Veenendaal overleden

ZWIJNDRECHT – Ds. J. Veenendaal, predikant van de gereformeerde gemeente in Zwijndrecht, is vrijdagmorgen overleden.

Ds. Veenendaal was aanvankelijk predikant in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Hij diende in dat kerkverband de gemeenten Barendrecht, Katwijk aan Zee en Elburg. In 1999 werd hij, „vanwege een wederzijdse vertrouwensbreuk”, van Elburg losgemaakt. Hij werd opnieuw beroepbaar gesteld binnen het kerkverband, maar de twee beroepen die hij kreeg –Vianen en Nieuwkoop– kon hij niet aannemen. „De weg des Heeren liep anders en leidde naar de Gereformeerde Gemeenten”, zei hij in een interview ter gelegenheid van zijn 25-jarig predikantsjubileum, in 2007.

In 2002 werd ds. Veenendaal verbonden aan de gereformeerde gemeente te Rhenen. Sinds 2007 was hij predikant in Zwijndrecht.

Eind jaren zestig was ds. Veenendaal als een van de initiatiefnemers betrokken bij de oprichting van het Reformatorisch Dagblad.

Ds. Veenendaal leed al langere tijd aan een ernstige ziekte. Hij is 64 jaar geworden. Wanneer de begrafenis plaatsheeft, was rond de middag nog niet bekend.

Bron: Refdag.nl

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 01 mar 2010 10:28

Helaas is ook ds. Van Vreeswijk overleden (62 jaar).

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 04 mei 2010 20:17

Ds. Treur (Chilliwack) uit ambt ontheven

CHILLIWACK – Ds. T. R. Treur, predikant van de Reformed Congregations in North-America, is per 29 april ontheffing verleend uit het ambt van predikant.

Dat heeft de classis van de Reformed Congregations in North-America (RCNA), donderdag bijeen in Chilliwack, besloten. Het besluit werd genomen nadat ds. Treur hiertoe zelf een verzoek had ingediend. De predikant was in september 2009 –na „gerezen problemen”– losgemaakt van zijn gemeente. De RCNA zijn een zusterkerk van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het classisbesluit werd genomen na positief advies van deputaten artikel 49 DKO van dit kerkverband. Ds. Treur stond sinds 2002 in Chilliwack. De gemeente telt zo’n 1100 leden en doopleden.

Bron: Refdag.nl

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 08:06

ds. de Waard (GG) is weer beroepbaar

En daar ben ik erg blij mee.

Eveline de Pater
Verkenner
Verkenner

Ds. C. de Jongste van de Ger. Gem. overleden!

Berichtdoor Eveline de Pater » 06 jun 2010 13:42

Ds. de Jongste van de Ger. Gem. van Tholen is vannacht overleden. Hij zou vanmorgen nog voorgaan in zijn gemeente.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 jun 2010 09:31

Is hij ziek geweest of onverwacht overleden? Wel heel erg voor zijn gemeente en natuurlijk helemaal voor zijn gezin en familie.
ja, dat is mijn mening dan he.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2010 11:04

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: Ds. C. de Jongste van de Ger. Gem. overleden!

Berichtdoor J.A. » 07 jun 2010 13:18

Eveline de Pater schreef: Hij zou vanmorgen nog voorgaan in zijn gemeente.

Dit is niet waar, hij was al een paar weken te ziek om voor te gaan...

Terug naar “[Religie] - Algemeen”