Ik kwam God tegen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 25 feb 2022 23:56

De laatste tijd hoor ik veel van mijn gereformeerde medemensen waar het kwaad allemaal is te vinden. Altijd handig om te weten, uiteraard, maar ik besefte dat wanneer ik zou turven wanneer zij het kwaad tegenkwamen en wanneer God dat het kwade aan de winnende hand was.

Dus vroeg ik me af: waar kom jij God tegen? Waar zie jij zijn hand in je leven? Wanneer hoor je zijn stem?

Ik kwam deze week God nog tegen bij een uitvaart. Een kleinkind legde een knuffel op oma's kist en zei: jij mag hem nu wel hebben, oma, ik heb hem niet meer nodig.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor benefietdiner » 27 feb 2022 11:12

Broeder schreef:Dus vroeg ik me af: waar kom jij God tegen? Waar zie jij zijn hand in je leven? Wanneer hoor je zijn stem?.
In onze consciëntie of geweten kunnen we de stem van God waarnemen.

Psalm 85 : 3
Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;
Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft,
Zijn gunstgenoot, van blijden troost en vreê,
Mits hij niet weer op 't spoor der dwaasheid treê.
Voorwaar, Gods heil is reeds nabij 't geslacht,
Hetwelk Hem vreest en Zijne hulp verwacht;
Opdat er eer in onzen lande woon'
En zich aldaar op 't luisterrijkst vertoon'.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 27 feb 2022 11:54

benefietdiner schreef:In onze consciëntie of geweten kunnen we de stem van God waarnemen.


Zeker. We kunnen hem waarnemen in de natuur, in onze innerlijke gesprekken, in de Bijbel... Allemaal mogelijke vindplaatsen van God.

Maar dat was mijn vraag niet. :)

Mijn vraag was: waar kom je hem tegen? M.a.w.: kun/wil je iets delen over je ontmoetingen met God?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Cathy » 28 feb 2022 14:04

Toen mijn moeder overleed zaten we als kinderen gebogen over de rouwkaart. Ik wist dat voor mijn moeder Ps 85:3 van grote waarde was geweest.
Daarom hebben we die op de rouwkaart gezet. Mooi dat benefietdiner hem ook aanhaalt. (En vandaar dat het mij weer in gedachten komt :) )

Toen we s 'avonds in de kerk kwamen stond daar als eerste op het psalmbord......jawel: Ps 85:3.
Het voelde als een schouderklopje van boven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 09 mar 2022 15:42

Prachtig, Cathy, om zo'n ervaring te hebben. Dan komt God echt even dichtbij.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik met dit topic iets aanroer waar veel leden van het forum niet veel mee aan kunnen vangen. Het is volgens mij een manier van spreken over God die wat ongemakkelijk aanvoelt. Maar misschien vergis ik me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2022 09:57

Broeder schreef:Prachtig, Cathy, om zo'n ervaring te hebben. Dan komt God echt even dichtbij.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik met dit topic iets aanroer waar veel leden van het forum niet veel mee aan kunnen vangen. Het is volgens mij een manier van spreken over God die wat ongemakkelijk aanvoelt. Maar misschien vergis ik me.


Ik heb zo'n vermoeden dat je met wat vooroordelen kampt :-) Allereerst richting de orthodoxe flank of "Godservaring" in die hoek. Ik denk dat het je nog zal verbazen. Daarnaast wat betreft de bezoekers van dit forum betreft want die is niet zo doorsnee reformatorisch, er zitten hier mensen uit alle stromingen. Sterker nog, er hebben wel eens wat orthodoxe broeders / zusters hun beklag gedaan dat er te weinig ruimte meer zou zijn voor het orthodox gereformeerde geluid. Je bent vrij nieuw hier dus misschien had je het iets anders verwacht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 10 mar 2022 16:44

Marnix schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat je met wat vooroordelen kampt :-) Allereerst richting de orthodoxe flank of "Godservaring" in die hoek. Ik denk dat het je nog zal verbazen. Daarnaast wat betreft de bezoekers van dit forum betreft want die is niet zo doorsnee reformatorisch, er zitten hier mensen uit alle stromingen. Sterker nog, er hebben wel eens wat orthodoxe broeders / zusters hun beklag gedaan dat er te weinig ruimte meer zou zijn voor het orthodox gereformeerde geluid. Je bent vrij nieuw hier dus misschien had je het iets anders verwacht.


Ik zal als eerste toegeven dat ik ook behept ben met vooroordelen, maar volgens mij heb ik ze nog redelijk onder controle op dit forum. :D
Mijn vermoeden stamt er meer uit dat ik een topic open en dat er makkelijk een week overheen gaat zonder dat er iemand - behalve Cathy - iets mee aanvangt. Dan formuleer ik een hypothese over waarom dat zo is en dan drop ik die, zoals ik nu ook heb gedaan in de hoop dat het iemand wat prikkelt om te reageren. Maar er zit meer een vraag achter mijn woorden dan een oordeel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2022 17:28

Broeder schreef:Ik zal als eerste toegeven dat ik ook behept ben met vooroordelen, maar volgens mij heb ik ze nog redelijk onder controle op dit forum. :D
Mijn vermoeden stamt er meer uit dat ik een topic open en dat er makkelijk een week overheen gaat zonder dat er iemand - behalve Cathy - iets mee aanvangt. Dan formuleer ik een hypothese over waarom dat zo is en dan drop ik die, zoals ik nu ook heb gedaan in de hoop dat het iemand wat prikkelt om te reageren. Maar er zit meer een vraag achter mijn woorden dan een oordeel.


Maar heb je het topic ook niet een klein beetje geopend om dat voorgevoel bevestigd te krijgen? ;-)

Ik heb het zelf gelezen maar had niet zo het idee om te reageren, ook al zie ik God in veel verschillende dingen en praat ik daar ook wel met mensen over. Ik vind het iets minder een onderwerp voor op een gespreksforum, meer voor in de kringen bijvoorbeeld. Daar praten we ook geregeld over dit soort dingen. Ik kan er prima wat mee aanvangen maar dat maakt me niet verplicht om hier te reageren toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 11 mar 2022 14:23

Marnix schreef:Maar heb je het topic ook niet een klein beetje geopend om dat voorgevoel bevestigd te krijgen? ;-)

Nee. Oprecht: nee. (Wat is er allemaal gebeurd op dit forum dat er zoveel wantrouwen heerst?)

Marnix schreef:Ik heb het zelf gelezen maar had niet zo het idee om te reageren, ook al zie ik God in veel verschillende dingen en praat ik daar ook wel met mensen over. Ik vind het iets minder een onderwerp voor op een gespreksforum, meer voor in de kringen bijvoorbeeld. Daar praten we ook geregeld over dit soort dingen. Ik kan er prima wat mee aanvangen maar dat maakt me niet verplicht om hier te reageren toch?


Zeker ben je niks verplicht. Je triggert me wel een beetje als je zegt "wel in kringen, minder op een gespreksforum". Dan ben ik benieuwd waarin dat onderscheid ligt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2022 17:13

Broeder schreef:Nee. Oprecht: nee. (Wat is er allemaal gebeurd op dit forum dat er zoveel wantrouwen heerst?)


Prima, het was maar een vraag, geen verwijt. Is in het verleden vaak genoeg gebeurd, vandaar. Ps. Ik wantrouw je niet ;-)

Zeker ben je niks verplicht. Je triggert me wel een beetje als je zegt "wel in kringen, minder op een gespreksforum". Dan ben ik benieuwd waarin dat onderscheid ligt.


In een kring ken ik mensen persoonlijk en goed, deel je lief en leed met elkaar en ben ik daarom makkelijker open over mijn geestelijk leven dan op een anoniem forum waarbij je elkaat niet zo goed kent. Daar heb ik het meer over feitelijkheden en zo. Wat niet wil zeggen dat ik er niets over deel hier maar het maakt wel dat ik soms niet zo de behoefte voel om dit hier te delen. Maar ook in passende woorden op een juist moment bijvoorbeeld.

Maar ik zie God in tal van dingen, in de natuur bijvoorbeeld die nu weer tot leven komt. Je voorbeeld van een kind is mooi want ik geloof dat wat de Bijbel zegt klopt, dat je in kinderen veel over God kan zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 23 mar 2022 16:35

Ja, ik snap goed wat je zegt, hoor. Het delen van het geloof doet een mens graag in een vertrouwde omgeving, zodat hij/zij weet dat het ook veilig landt. Niets mis mee, lijkt me.

Ik merk alleen tot mijn eigen frustratie de laatste tijd dat mensen het soms ook gebruiken als schild. "Nee, ik heb het liever niet over geloof. Da's privé." Daar schuilt een zeker risico in, namelijk dat als je geloof gelijk gaat stellen aan privé, dat dan ook logisch is te denken dat geloof in het "echte leven" steeds minder relevant wordt. Dat geloof iets wordt voor achter de voordeur.

Bovendien, hoe wordt geloof door de volgende generaties geleerd als iedereen het privé zou houden?

Dit is geen verwijt naar jou, Marnix, maar gewoon even een moment waarin ik een frustratie van mezelf uit.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2022 22:38

Broeder schreef:Ja, ik snap goed wat je zegt, hoor. Het delen van het geloof doet een mens graag in een vertrouwde omgeving, zodat hij/zij weet dat het ook veilig landt. Niets mis mee, lijkt me.

Ik merk alleen tot mijn eigen frustratie de laatste tijd dat mensen het soms ook gebruiken als schild. "Nee, ik heb het liever niet over geloof. Da's privé." Daar schuilt een zeker risico in, namelijk dat als je geloof gelijk gaat stellen aan privé, dat dan ook logisch is te denken dat geloof in het "echte leven" steeds minder relevant wordt. Dat geloof iets wordt voor achter de voordeur.

Bovendien, hoe wordt geloof door de volgende generaties geleerd als iedereen het privé zou houden?

Dit is geen verwijt naar jou, Marnix, maar gewoon even een moment waarin ik een frustratie van mezelf uit.


Ja herkenbaar. En dat is wel iets oer-gereformeerds. Ratio voorop, gevoel wat naar achteren, moeite hebben om te delen in geestelijke zaken die de ratio voorbij gaan soms. Overigens heb ik het idee dat dat ook wel wat aan het veranderen (tenminste in de gematigde stroming omdat je daar wat meer ruimte krijgt voor de evangelische stroming, de plaats die het gevoel heeft, het werk van de Geest enzovoorts.

Overigens kan je denk ik nog steeds wel geloof doorgeven, dat is best wel een hoop mensen toch gelukt. Dat men het moeilijk vindt om erover te praten wil nog niet zeggen dat het er niet is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Broeder » 29 mar 2022 14:18

Toch is in de bevindelijke hoek ook de ervaring een belangrijke plek om God te ontmoeten. Maar ik herken wel die - hoe zal ik het zeggen - systematische manier van denken. Gerationaliseerd, inderdaad. Officieel gaat geloof niet langs schema's, want dat zou betekenen dat je God kan uittekenen, terwijl hij juist groter is dan ons denken. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch wel vaak over "fases" wordt gesproken: eerst moet dit gebeuren, dan moet je dat gaan inzien en vervolgens ben je daar waar je moet zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2022 16:07

Broeder schreef:Toch is in de bevindelijke hoek ook de ervaring een belangrijke plek om God te ontmoeten.


Absoluut, maar dat wilde ik ook aangeven. Dat er niet zoveel over sommige ervaringen wordt gepraat wil nog niet zeggen dat ze er ook niet zijn.

Maar ik herken wel die - hoe zal ik het zeggen - systematische manier van denken. Gerationaliseerd, inderdaad. Officieel gaat geloof niet langs schema's, want dat zou betekenen dat je God kan uittekenen, terwijl hij juist groter is dan ons denken. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch wel vaak over "fases" wordt gesproken: eerst moet dit gebeuren, dan moet je dat gaan inzien en vervolgens ben je daar waar je moet zijn.


Dat klopt, dat is zeker voor gereformeerden die vaak heel rationeel zijn wel een valkuil. En tegelijkertijd moeten we ook oppassen om zelf een soort schema'tjes te maken waarbij we denken dat mensen die in schema's denken niet goed door God bereikt zouden kunnen worden ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jedidjas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 15:19

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Jedidjas » 11 apr 2022 18:37

Ik ben God erg vaak tegen gekomen nadat ik me heb overgegeven aan Hem.

Ooit een keer op vakantie werd ik ongebruikelijk om1 uur snachts wakker en moest sterk aan iemand denken om voor te bidden en deed dit ook. Later hoorde ik via via dat diegene precies (!) Om die tijd behoed is voor het meedoen aan occulte dingen.

Ik had een keer veel geestelijke strijd. Ik had een sela boekje vast. Mn peuter riep vanaf de achterbank dat ik mn duim weg moest halen en bleef doorzeuren. Uiteindelijk wilde ik het boekje maar geven, maar toen zei ze: nee je duim... ik tilde mn duim op en daar stond in subschrift dat we God moeten gaan lofprijzen als we in geestelijke strijd zijn. Psalm 8....uit de mond der kinderen...wow


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten