Ik kwam God tegen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jedidjas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 15:19

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Jedidjas » 11 apr 2022 18:37

Ik ben God erg vaak tegen gekomen nadat ik me heb overgegeven aan Hem.

Ooit een keer op vakantie werd ik ongebruikelijk om1 uur snachts wakker en moest sterk aan iemand denken om voor te bidden en deed dit ook. Later hoorde ik via via dat diegene precies (!) Om die tijd behoed is voor het meedoen aan occulte dingen.

Ik had een keer veel geestelijke strijd. Ik had een sela boekje vast. Mn peuter riep vanaf de achterbank dat ik mn duim weg moest halen en bleef doorzeuren. Uiteindelijk wilde ik het boekje maar geven, maar toen zei ze: nee je duim... ik tilde mn duim op en daar stond in subschrift dat we God moeten gaan lofprijzen als we in geestelijke strijd zijn. Psalm 8....uit de mond der kinderen...wow

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2022 08:53

Jedidjas schreef:Ik ben God erg vaak tegen gekomen nadat ik me heb overgegeven aan Hem.

Ooit een keer op vakantie werd ik ongebruikelijk om1 uur snachts wakker en moest sterk aan iemand denken om voor te bidden en deed dit ook. Later hoorde ik via via dat diegene precies (!) Om die tijd behoed is voor het meedoen aan occulte dingen.

Ik had een keer veel geestelijke strijd. Ik had een sela boekje vast. Mn peuter riep vanaf de achterbank dat ik mn duim weg moest halen en bleef doorzeuren. Uiteindelijk wilde ik het boekje maar geven, maar toen zei ze: nee je duim... ik tilde mn duim op en daar stond in subschrift dat we God moeten gaan lofprijzen als we in geestelijke strijd zijn. Psalm 8....uit de mond der kinderen...wow


Mooie voorbeelden!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor BladeStraight » 12 apr 2022 19:19

Marnix schreef:En dat is wel iets oer-gereformeerds. Ratio voorop, gevoel wat naar achteren, moeite hebben om te delen in geestelijke zaken die de ratio voorbij gaan soms.


Als je de belijdenisgeschriften leest is dat juist helemaal niet zo gereformeerd. De inwoning van de Heilige Geest gaat niet buiten het gevoel en de ervaring om. Wel moeten we dat altijd toetsen aan het Woord.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2022 22:04

BladeStraight schreef:Als je de belijdenisgeschriften leest is dat juist helemaal niet zo gereformeerd. De inwoning van de Heilige Geest gaat niet buiten het gevoel en de ervaring om. Wel moeten we dat altijd toetsen aan het Woord.


Klopt, dat ontken ik ook niet, het ging me er meer om dat men moeite heeft om dat te delen. (Plus dat bevinding meer iets van de bevindelijke kerken is en minder in de gereformeerde hoek waar ik vandaan kom voorkwam)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor BladeStraight » 13 apr 2022 08:26

Het onderscheid tussen gereformeerd en bevindelijk bevreemd me enigzins, juist in de gereformeerde traditie is de bevinding van het werk van de Geest altijd een wezenlijk onderdeel geweest. Zie bijvoorbeeld dit artikel in het RD over bevinding bij Calvijn: https://www.rd.nl/artikel/823949-calvij ... d-en-geest

De crux van het gereformeerde belijden is echter wel dat bevinding aan het Woord getoetst moet worden. Het werk van God door Zijn Geest gaat niet buiten de schrift om, maar is het toepassen van de Bijbelse heilsopenbaring aan het hart. Gereformeerd zijn is dus meer dan een verstandelijk lezen van de Bijbel, en het - als ware het een wiskundige redenering - lezen van beloften. Het is de Geest die levend maakt, en sterker, die inwoning heeft in de Christen. Dat is niet een theoretisch iets, maar wordt ervaren.

Het delen van ervaringen is wellicht verschillend, en kan ook cultureel liggen. Maar wanneer er vanuit het woord gesproken mag worden, zal als het goed is iedere Christen bevinding als zodanig herkennen.

Overigens onderscheidt de gereformeerde traditie hier heel duidelijk de bevinding die uit Christus en Zijn Geest is van de algemene indrukken van de genade van God aan het menselijk geslacht, waaronder ik het voorbeeld uit de openingspost zou scharen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2022 12:39

BladeStraight schreef:Het onderscheid tussen gereformeerd en bevindelijk bevreemd me enigzins, juist in de gereformeerde traditie is de bevinding van het werk van de Geest altijd een wezenlijk onderdeel geweest. Zie bijvoorbeeld dit artikel in het RD over bevinding bij Calvijn: https://www.rd.nl/artikel/823949-calvij ... d-en-geest

De crux van het gereformeerde belijden is echter wel dat bevinding aan het Woord getoetst moet worden. Het werk van God door Zijn Geest gaat niet buiten de schrift om, maar is het toepassen van de Bijbelse heilsopenbaring aan het hart. Gereformeerd zijn is dus meer dan een verstandelijk lezen van de Bijbel, en het - als ware het een wiskundige redenering - lezen van beloften. Het is de Geest die levend maakt, en sterker, die inwoning heeft in de Christen. Dat is niet een theoretisch iets, maar wordt ervaren.

Het delen van ervaringen is wellicht verschillend, en kan ook cultureel liggen. Maar wanneer er vanuit het woord gesproken mag worden, zal als het goed is iedere Christen bevinding als zodanig herkennen.

Overigens onderscheidt de gereformeerde traditie hier heel duidelijk de bevinding die uit Christus en Zijn Geest is van de algemene indrukken van de genade van God aan het menselijk geslacht, waaronder ik het voorbeeld uit de openingspost zou scharen.


Je noemt "gereformeerd" maar dat is nogal een breed begrip. Dan ga je van de Oud Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente in Nederland enzovoorts (waar binnen de gemeente veel mensen niet aan het avondmaal aangaan, waar Psalmen worden gezongen, de SV wordt geleven, sobere kleding wordt gedragen etcetera) tot de linkerflank van de CGK, GKV en de NGK. Het zijn best grote verschillen. Als we het echter hebben over bevindelijk gereformeerden hebben we het niet over alle kerken die vanuit de reformatie ontstaan zijn maar dan gaat het doorgaans over de kerken die vanuit de Nadere Reformatie en waarbij de persoonlijke bevinding de nadruk krijgt. Dat staat los van het feit dat overal wel een bepaalde mate van bevinding aanwezig is, dat staat niet ter discussie. Het gaat om de rol die die bevinding heeft binnen het geloofsleven en in orthodoxe kringen is dat meer leidend. Bevinding is een van de voorwaarden van geloof waar andere kerken eerder een gevolg is daarvan.

Maar waar ik vooral op doelde is dat het vaak een persoonlijk proces is terwijl de gemeente waar je als gelovige deel van uitmaakt een collectief is en bedoeld is om elkaar tot hand en voet te zijn, juist ook in je geestelijke leven. Daar kan je je bevinding delen, samen bidden, samen loven samen vragen, elkaar overeind helpen als je valt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor BladeStraight » 13 apr 2022 18:15

Marnix schreef:Je noemt "gereformeerd" maar dat is nogal een breed begrip. Dan ga je van de Oud Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente in Nederland enzovoorts (waar binnen de gemeente veel mensen niet aan het avondmaal aangaan, waar Psalmen worden gezongen, de SV wordt geleven, sobere kleding wordt gedragen etcetera) tot de linkerflank van de CGK, GKV en de NGK. Het zijn best grote verschillen.


De gereformeerde traditie is die van de drie formulieren van enigheid. Dat er verschillen zijn binnen de gereformeerde bandbreedte is evident, vandaar ook dat ik op Calvijn teruggreep.

Als we het echter hebben over bevindelijk gereformeerden hebben we het niet over alle kerken die vanuit de reformatie ontstaan zijn maar dan gaat het doorgaans over de kerken die vanuit de Nadere Reformatie en waarbij de persoonlijke bevinding de nadruk krijgt. Dat staat los van het feit dat overal wel een bepaalde mate van bevinding aanwezig is, dat staat niet ter discussie. Het gaat om de rol die die bevinding heeft binnen het geloofsleven en in orthodoxe kringen is dat meer leidend. Bevinding is een van de voorwaarden van geloof waar andere kerken eerder een gevolg is daarvan.


Als het goed is is bevinding nergens een voorwaarde voor het geloof. Dat is niet alleen onbijbels, maar ook in tegenspraak met de gereformeerde belijdenis. Gelukkig berust een dergelijke opvatting over de "zwaardere" kerkverbanden vaak vooral op beeldvorming, en niet op de inhoud van de prediking. Geloof valt echter, zoals in de belijdenisgeschriften en de werken van de reformatoren te vinden is, wel samen met bevinding. Het kan niet zo zijn dat er een louter verstandelijk geloven is. In die zin is het dus belangrijk dat bevinding aan de orde komt wanneer het gaat om het onderzoeken van onze staat voor God. Zijn wij in Christus (door het geloof, niet door de bevinding), of niet?

Maar waar ik vooral op doelde is dat het vaak een persoonlijk proces is terwijl de gemeente waar je als gelovige deel van uitmaakt een collectief is en bedoeld is om elkaar tot hand en voet te zijn, juist ook in je geestelijke leven. Daar kan je je bevinding delen, samen bidden, samen loven samen vragen, elkaar overeind helpen als je valt.


Ik zie dit niet als tegenstelling, je geeft het juist aan in dit gedeelte. Men kan de eigen bevinding delen. En dat is ook nodig omdat zo dwalingen en allerhande onbijbelse gevoelsgronden geen ruimte krijgen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik kwam God tegen.

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2022 20:52

8-[
BladeStraight schreef:De gereformeerde traditie is die van de drie formulieren van enigheid. Dat er verschillen zijn binnen de gereformeerde bandbreedte is evident, vandaar ook dat ik op Calvijn teruggreep.

Als het goed is is bevinding nergens een voorwaarde voor het geloof. Dat is niet alleen onbijbels, maar ook in tegenspraak met de gereformeerde belijdenis. Gelukkig berust een dergelijke opvatting over de "zwaardere" kerkverbanden vaak vooral op beeldvorming, en niet op de inhoud van de prediking. Geloof valt echter, zoals in de belijdenisgeschriften en de werken van de reformatoren te vinden is, wel samen met bevinding. Het kan niet zo zijn dat er een louter verstandelijk geloven is. In die zin is het dus belangrijk dat bevinding aan de orde komt wanneer het gaat om het onderzoeken van onze staat voor God. Zijn wij in Christus (door het geloof, niet door de bevinding), of niet?

Ik zie dit niet als tegenstelling, je geeft het juist aan in dit gedeelte. Men kan de eigen bevinding delen. En dat is ook nodig omdat zo dwalingen en allerhande onbijbelse gevoelsgronden geen ruimte krijgen.


Ik denk toch dat er wel wat verschil is tussrn de theorie en de praktijk. Dan zie je enorme, fundamentele verschillen. En als je in zwaar orthodoxe kringen gesprekken voert, bijvoorbeeld waarom mensen niet aan het avondmaal aangaan hoor je vaak: ik geloof wel maar het moet ook echt bevonden worden. De toe-eigening van het heil en de bevinding daarvan wordt dan toch vask voorwaarde en daarom durft men zich dan wel als gelovige maar niet als verlost te zien. Zonder hiermee overigens kritiek te willen hebben op het feit dat geloof beleefd moet worden overigens.

Maar er zijn sinds Calvijn wel wat verschillen ontstaan. En af en toe kunnen we wel wat leren van gemeenten waar het collectef, het samen gemeente zijn wat meer aandacht krijgt en de ratio soms net iets minder centraal staat. Dat was mijn enige punt ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten