Wat is er mis met de Chrislam?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2021 11:21

irmo schreef:Ach ja. Alle niet gelovigen zijn stoute kinderen toch. Foei, mama zal wel vertellen hoe het moet. En wel luisteren he? Anders eet je je eten maar op de trap.


Wat doe je hier eigenlijk? Los van dat ik niet een grote chrislam-beweging zie, hooguit wat meer toenadering tussen twee religies kan hier natuurlijk best gediscussieerd worden over de verschillen tussen het een en het ander. En durf ik ook wel Lydia bij te vallen dat de Islam in hun religie Jezus mist. En aangezien jij met de voorwaarden voor dit subforum hebt ingestemd ben je het daar ongetwijfeld mee eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor gravo » 28 jun 2021 12:33

Lydia63 schreef:Ik neem jou totaal niet meer serieus in deze discussie lekker makkelijk om op deze wijze je discussie partner af te serveren op 'n christelijke "geloof " forum.
Alsof alles wetenschappelijk bevestigd moet worden.
De Bijbel spreekt over de eindtijd met 'n Antichrist als wereld heerser met één religie Openbaring 12,13.
kan ik dit wetenschappelijk bewijzen? nee dus.
Mag er over gediscussieerd worden ? ja dus.

Einde.

Die eens niet zo gek! Ik vind inderdaad dat alles wat iemand beweert betrouwbaar moet zijn. Niet de leugen, maar de waarheid zou ons lief moeten zijn. Dat zijn christelijke waarden. En als de wetenschap bijdraagt aan betrouwbare kennis en in staat is om te beschrijven hoe iets echt in elkaar zit, dan is de wetenschap mijn grootste vriend. Een christen en een wetenschapper gaan daarin samen op.

Als je verzinsels aanhaalt waar werkelijk niemand ooit van heeft gehoord, dan zondig je tegen deze eenvoudige stelregel dat je betrouwbaar moet zijn in je spreken.

Juist al dat liegen, fantaseren, insinueren en beschuldigen zijn typisch eigenschappen van de duivel.
Joh. 8,44: "(...) die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen"

Bijbelser kan ik je niet terechtwijzen. Wees dus zeer op je hoede, wanneer je blind achter elke oprisping op internet aanrent.
Onderzoek jezelf eens op de vraag of je wel voldoende voorzichtig en terughoudend bent ten aanzien van al deze wind van leer.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Lydia63 » 28 jun 2021 13:39

gravo schreef:Die eens niet zo gek! Ik vind inderdaad dat alles wat iemand beweert betrouwbaar moet zijn. Niet de leugen, maar de waarheid zou ons lief moeten zijn. Dat zijn christelijke waarden. En als de wetenschap bijdraagt aan betrouwbare kennis en in staat is om te beschrijven hoe iets echt in elkaar zit, dan is de wetenschap mijn grootste vriend. Een christen en een wetenschapper gaan daarin samen op.

Als je verzinsels aanhaalt waar werkelijk niemand ooit van heeft gehoord, dan zondig je tegen deze eenvoudige stelregel dat je betrouwbaar moet zijn in je spreken.

Juist al dat liegen, fantaseren, insinueren en beschuldigen zijn typisch eigenschappen van de duivel.
Joh. 8,44: "(...) die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen"

Bijbelser kan ik je niet terechtwijzen. Wees dus zeer op je hoede, wanneer je blind achter elke oprisping op internet aanrent.
Onderzoek jezelf eens op de vraag of je wel voldoende voorzichtig en terughoudend bent ten aanzien van al deze wind van leer.

gravo


Ik neem jou niet meer serieus Gravo, ik heb duidelijk aan de hand van je eigen berichten kunnen lezen, dat je 'n geloof uitdraagt wat niet strookt met de Bijbelse leer wat mij betreft ben je onbetrouwbaar zelfs nu je mij terecht wil wijzen aan de hand van de Bijbel.
Ik heb niet zoveel op met eigentijdse theologen of godsdienstwetenschappers die het willen bepalen voor gelovigen.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor irmo » 28 jun 2021 14:35

Ik vind Gravo en Marnix anders een stuk christelijker overkomen dan jij, eerlijk gezegd.....

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Lydia63 » 28 jun 2021 14:54

irmo schreef:Ik vind Gravo en Marnix anders een stuk christelijker overkomen dan jij, eerlijk gezegd.....


Daar heb ik eerlijk gezegd geen enkel probleem mee. :D
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Lydia63 » 28 jun 2021 14:58

Allemaal bedankt voor jullie reacties het was 'n controversieel onderwerp maar het bespreken waard.

https://cip.nl/76348-ophef-na-preek-van ... lf-opgeeft
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Lydia63 » 28 jun 2021 15:03

Marnix schreef:Wat doe je hier eigenlijk? Los van dat ik niet een grote chrislam-beweging zie, hooguit wat meer toenadering tussen twee religies kan hier natuurlijk best gediscussieerd worden over de verschillen tussen het een en het ander. En durf ik ook wel Lydia bij te vallen dat de Islam in hun religie Jezus mist. En aangezien jij met de voorwaarden voor dit subforum hebt ingestemd ben je het daar ongetwijfeld mee eens.


Daar zul je geen antwoord op krijgen Marnix, maar onruststokers heb je overal.
Al dacht ik dat dit 'n speciaal gedeelte van het forum was.

Persoonlijk sluit ik het onderwerp af bedankt voor de conversatie.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor gravo » 28 jun 2021 16:20

Lydia63 schreef:Ik neem jou niet meer serieus Gravo, ik heb duidelijk aan de hand van je eigen berichten kunnen lezen, dat je 'n geloof uitdraagt wat niet strookt met de Bijbelse leer wat mij betreft ben je onbetrouwbaar zelfs nu je mij terecht wil wijzen aan de hand van de Bijbel.
Ik heb niet zoveel op met eigentijdse theologen of godsdienstwetenschappers die het willen bepalen voor gelovigen.


Lydia63, ik ben de eerst om mijn fouten toe te geven.
Maar ik blijf er pal voor staan dat wij ons moeten spiegelen aan en corrigeren door de diepste intentie van de Bijbelse boodschap. En dat gaat o.a. over trouw.

Onbetrouwbare berichten over anderen naar buiten brengen is als "het vals getuigenis spreken tegen uw naasten". Het is niet uit de Geest.

En dat is helaas wat er door veel beschuldigende en achterdochtige complot-verdieners (het is vaak een lucratieve business) wordt gedaan.
Teveel mensen raken erdoor in de ban. Het is de mengeling van angst, verontwaardiging en een algeheel gevoel dat het mis gaat met ons als gelovigen, die maakt dat dit soort alarmistische en verwrongen werkelijkheden vruchtbare grond vinden. Zeker als een spreker ons doet geloven dat we niet meer zelf hoeven na te denken, omdat hij alle complotten al kent en (voor ons) heeft doorzien. Universitair...je weet toch!
Maar als je je eigen denken stil laat zetten, ben je een speelbal geworden.

Natuurlijk heb ik meningsverschillen met andere gelovigen. Ik ben noch rooms-katholiek noch islamitisch.
Maar ik hoop toch bewaard te blijven voor het oversteken van de grens, waarin ik bewust en onterecht kwaad spreek van anderen.

Je kunt mij wel onbetrouwbaar vinden, maar dat doet er eigenlijk niet toe.
Voor afkeuring of goedkeuring van je handelen verwijs ik namelijk naar de Bijbel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor pindas83 » 28 jun 2021 21:42

Lydia63 schreef:Inderdaad ! vele kennen de connectie tussen de Roomse kerk en de Islam niet.

https://youtu.be/qZRj-CleopA


Fijne lezingen van Walter Veith, Lydia. Het is dat ik op zondag naar de kerk moet van m’n vrouw, anders ging ik voortaan op zaterdag.. :mrgreen: :wink:

Ik weet (bijna) zeker dat niemand het hier heeft gekeken, en als ze dat al deden misschien een klein stukje.
Veith valt onder de complotfantasten, en dat is makkelijk, want dan is je oordeel klaar en hoef je verder niet te kijken. De rest van de dag vrij... :-oo

Het is voor mij al wat jaartjes terug maar wanneer je de serie vanaf het begin volgt zie je er wel echt een lijn in, het is goed gedocumenteerd en merk je dat het niet is bedoeld om RK-ers (of moslims) persoonlijk te bashen maar het systeem aan de kaak te stellen. Iets wat onder meer Luther destijds eigenlijk ook deed. In die zin is er niet zoveel nieuw onder de zon.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2021 09:04

Walter Veith wordt door weinig christenen serieus genomen, zelfs binnen eigen kerk wordt die als een complotdenker weggezet. We hebben vaker van dat soort valse profeten gezien die een datum van de wederkomst voorspellen (en als ze er naast blijken te zitten weer terugkrabbelen) en allerlei andere vage dingen roepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor pindas83 » 29 jun 2021 09:56

Marnix schreef:Walter Veith wordt door weinig christenen serieus genomen, zelfs binnen eigen kerk wordt die als een complotdenker weggezet. We hebben vaker van dat soort valse profeten gezien die een datum van de wederkomst voorspellen (en als ze er naast blijken te zitten weer terugkrabbelen) en allerlei andere vage dingen roepen.


Ik vind het niet een heel sterk argument dat hij niet serieus wordt genomen door de meerderheid van christenen. Christenen, of beter gezegd: het christelijke geloof wordt over het algemeen ook weinig serieus genomen hedendaags.

Dat je hem onder valse profeten moet je zelf weten, maar het is ongefundeerd. Het bevestigd ook wat ik al dacht dat er maar weinig zijn die goed hebben geluisterd naar wat de man zegt. Hij doet namelijk helemaal nergens voorspellingen. Je kan het niet met hem eens zijn, (doe ik ook niet in bepaalde dingen) dat is prima maar een valse profeet... nee hoor.

Maar goed het is van weinig nut hierover te discussiëren heb ik al gemerkt want iedereen heeft al stelling genomen en is niet voornemens te bewegen. Dus beter laten we het erbij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2021 10:29

pindas83 schreef:Ik vind het niet een heel sterk argument dat hij niet serieus wordt genomen door de meerderheid van christenen. Christenen, of beter gezegd: het christelijke geloof wordt over het algemeen ook weinig serieus genomen hedendaags.

Dat je hem onder valse profeten moet je zelf weten, maar het is ongefundeerd. Het bevestigd ook wat ik al dacht dat er maar weinig zijn die goed hebben geluisterd naar wat de man zegt. Hij doet namelijk helemaal nergens voorspellingen. Je kan het niet met hem eens zijn, (doe ik ook niet in bepaalde dingen) dat is prima maar een valse profeet... nee hoor.

Maar goed het is van weinig nut hierover te discussiëren heb ik al gemerkt want iedereen heeft al stelling genomen en is niet voornemens te bewegen. Dus beter laten we het erbij.


Hij heeft aangegeven dat in 2027 (hij geeft aan dat hij er 1 of 2 jaartjes naast zitten) de wederkomst zal zijn. Waar de Bijbel duidelijk leert dat we dat niet precies kunnen weten, waarmee hij zich al op het vlak van valse profetie begeeft. Het hoofd van zijn kerk heeft die uitspraken dan ook afgewezen namens het kerkverband. (waarmee ik niet wil zeggen dat hij dit bewust doet of zijn geloof in God dus ook vals is)

https://spectrummagazine.org/article/ne ... lter-veith
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor pindas83 » 29 jun 2021 10:44

Marnix schreef:Hij heeft aangegeven dat in 2027 (hij geeft aan dat hij er 1 of 2 jaartjes naast zitten) de wederkomst zal zijn. Waar de Bijbel duidelijk leert dat we dat niet precies kunnen weten, waarmee hij zich al op het vlak van valse profetie begeeft. Het hoofd van zijn kerk heeft die uitspraken dan ook afgewezen namens het kerkverband. (waarmee ik niet wil zeggen dat hij dit bewust doet of zijn geloof in God dus ook vals is)

https://spectrummagazine.org/article/ne ... lter-veith


Dat is nieuw voor mij. Ja dan loopt hij in dezelfde val als al vele voor hem. Heb je ook een link waarin hij die claim maakt want ik ben dan wel benieuwd.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor BladeStraight » 29 jun 2021 11:08

pindas83 schreef:Fijne lezingen van Walter Veith, Lydia. Het is dat ik op zondag naar de kerk moet van m’n vrouw, anders ging ik voortaan op zaterdag.. :mrgreen: :wink:

Ik weet (bijna) zeker dat niemand het hier heeft gekeken, en als ze dat al deden misschien een klein stukje.
Veith valt onder de complotfantasten, en dat is makkelijk, want dan is je oordeel klaar en hoef je verder niet te kijken. De rest van de dag vrij... :-oo

Het is voor mij al wat jaartjes terug maar wanneer je de serie vanaf het begin volgt zie je er wel echt een lijn in, het is goed gedocumenteerd en merk je dat het niet is bedoeld om RK-ers (of moslims) persoonlijk te bashen maar het systeem aan de kaak te stellen. Iets wat onder meer Luther destijds eigenlijk ook deed. In die zin is er niet zoveel nieuw onder de zon.


Ja want Saddam is al in 1999 overleden, Arafat en Reagan zijn "33rd degree freemason" en Europa is een satanisch complot, zo bewijst het feit dat sommige Europese leiders naar elkaar wijzen op een foto.

Complotfantast is nog een schappelijke term voor types als Veith.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er mis met de Chrislam?

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2021 12:44

pindas83 schreef:Dat is nieuw voor mij. Ja dan loopt hij in dezelfde val als al vele voor hem. Heb je ook een link waarin hij die claim maakt want ik ben dan wel benieuwd.


https://youtu.be/OLcsqyF3Ahg

Is wel een video van 2 uur maar als je ff googlet kan je genoeg samenvattingen van wat hij zegt en reacties erop vinden. Hij zegt dat de aarde 6000 jaar zal bestaan en geeft dan wel aan dat hij geen exacte dag / uur kan noemen komt wel op of rond 2027 uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duschka1 en 13 gasten