Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2021 07:50

Waarvoor vieren wij Dodenherdenking / Bevrijdingsdag?

Het gaat toch op Dodenherdenkingsdag of Bevrijdingsdag over de velen uit de twee wereldoorlog 1940 – 1945

Gaat het op deze dagen van 4 en 5 mei ook nog over andere doden of bevrijden?

Heeft u de speech van André van Duin beluister op de dam.
https://www.ad.nl/video/andre-van-duin- ... en~p224467

Ik vroeg mij al af waarom André van Duin uitgekozen was voor deze toespraak.

Heeft André van Duin soms iets met de twee wereldoorlog?

Zelf zegt hij er niets mee te hebben. Woont 30 jaar in Amsterdam en is nog nooit op de Dam geweest met de herdenking.

Ik vraag mij dan ook af waarom vraag je een man een toespraak te houden die niets heeft met het gebeuren op 4 en 5 mei ?

Maar de kracht (list) zit in de staart van André zijn speech. In het slot van André zijn toespraak wordt er een draai gemaakt naar een andere bevrijding. Een bevrijding uit de kast van Homoseksualiteit.

André viert bij een ander monument zijn bevrijden. Niet op de Dam maar op de Westermarkt bij het homomonument.

Nogmaals de vraag heeft 4 en 5 mei ook iets te maken met een andere bevrijding? Volgens André van Duin wel de bevrijding dat je hier in Nederland homo mag zijn.

Velen vinden de toespraak mooi.

Ik vind de toespraak een blamage want wat heeft de dodenherdenking c.q. bevrijding uit de twee wereldoorlog te maken met homo’s ? Niets totaal niets!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 08:12

benefietdiner schreef:Waarvoor vieren wij Dodenherdenking / Bevrijdingsdag?

Het gaat toch op Dodenherdenkingsdag of Bevrijdingsdag over de velen uit de twee wereldoorlog 1940 – 1945

Gaat het op deze dagen van 4 en 5 mei ook nog over andere doden of bevrijden?

Heeft u de speech van André van Duin beluister op de dam.
https://www.ad.nl/video/andre-van-duin- ... en~p224467

Ik vroeg mij al af waarom André van Duin uitgekozen was voor deze toespraak.

Heeft André van Duin soms iets met de twee wereldoorlog?

Zelf zegt hij er niets mee te hebben. Woont 30 jaar in Amsterdam en is nog nooit op de Dam geweest met de herdenking.

Ik vraag mij dan ook af waarom vraag je een man een toespraak te houden die niets heeft met het gebeuren op 4 en 5 mei ?

Maar de kracht (list) zit in de staart van André zijn speech. In het slot van André zijn toespraak wordt er een draai gemaakt naar een andere bevrijding. Een bevrijding uit de kast van Homoseksualiteit.

André viert bij een ander monument zijn bevrijden. Niet op de Dam maar op de Westermarkt bij het homomonument.

Nogmaals de vraag heeft 4 en 5 mei ook iets te maken met een andere bevrijding? Volgens André van Duin wel de bevrijding dat je hier in Nederland homo mag zijn.

Velen vinden de toespraak mooi.

Ik vind de toespraak een blamage want wat heeft de dodenherdenking c.q. bevrijding uit de twee wereldoorlog te maken met homo’s ? Niets totaal niets!

Waar slaat deze reactie op?
Anderé van Duin had een mooie toespraak, en met een vader die behoorlijk verknipt uit de oorlog gekomen is heb je er misschien (ook na het overlijden van zo'n man) nog vrijwel dagelijks mee te maken. Opgevoed zijn door iemand die zo'n trauma met zich meedraagt dat er neit over gesproken kan worden is nogal wat...
En hoezo heeft hij niks met 4 en 5 mei? waar baseer je dat op?
Ik ken heel veel mensen voor wie 4 mei een uitermate belangrijk moment is, maar nooit op de Dam zullen staan.
Dat hij op 4 mei de herdenking liever op een kleinschaliger plaats viert dan op de nogal massale Dam is zijn goed recht.
Dat hij de herdenking het liefst houdt bij datgene wat hem na aan het hart ligt (de vele homoseksuelen die door de Duitsers vermoord zijn in met name Sobibor) is zijn goed recht.
Wat er in de oorlog gebeurd is met de Joden is te bizar voor woorden, maar ook Roma, Sinti, Jehova's getuigen, homoseksuelen en gehandicapten ondergingen dezelfde repressie.

Alle groepen die slachtoffer waren van de Duitse repressie verdienen hun eigen monument.
En je hebt niet pas respect voor de dodenherdenking als je op de Dam staat. Sterker nog: ik vind het sterker overkomen als je bewust naar een bepaald monument gaat om te herdenken, dan dat je slaafs op de Dam gaat staan omdat het zo "hoort".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor johannes1 » 05 mei 2021 08:13

Ik vind de toespraak een blamage want wat heeft de dodenherdenking c.q. bevrijding uit de twee wereldoorlog te maken met homo’s ? Niets totaal niets!

Alleen het feit dat deze groep met roze driehoeken in bepaalde concentratiekampen zaten. Dat ook zij vervolgd werden. Al was dit in Nederland wel minder dan bv in Duitsland.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 08:26

benefietdiner schreef:Waarvoor vieren wij Dodenherdenking / Bevrijdingsdag?

Het gaat toch op Dodenherdenkingsdag of Bevrijdingsdag over de velen uit de twee wereldoorlog 1940 – 1945

Gaat het op deze dagen van 4 en 5 mei ook nog over andere doden of bevrijden?

Heeft u de speech van André van Duin beluister op de dam.
https://www.ad.nl/video/andre-van-duin- ... en~p224467

Ik vroeg mij al af waarom André van Duin uitgekozen was voor deze toespraak.

Heeft André van Duin soms iets met de twee wereldoorlog?

Zelf zegt hij er niets mee te hebben. Woont 30 jaar in Amsterdam en is nog nooit op de Dam geweest met de herdenking.

Ik vraag mij dan ook af waarom vraag je een man een toespraak te houden die niets heeft met het gebeuren op 4 en 5 mei ?

Maar de kracht (list) zit in de staart van André zijn speech. In het slot van André zijn toespraak wordt er een draai gemaakt naar een andere bevrijding. Een bevrijding uit de kast van Homoseksualiteit.

André viert bij een ander monument zijn bevrijden. Niet op de Dam maar op de Westermarkt bij het homomonument.

Nogmaals de vraag heeft 4 en 5 mei ook iets te maken met een andere bevrijding? Volgens André van Duin wel de bevrijding dat je hier in Nederland homo mag zijn.

Velen vinden de toespraak mooi.

Ik vind de toespraak een blamage want wat heeft de dodenherdenking c.q. bevrijding uit de twee wereldoorlog te maken met homo’s ? Niets totaal niets!


Wat een raar stukje. Van Duin geeft duidelijk aan wel wat met de oorlog en de herdenking te hebben. Hij was nooit op de Dam geweest want hij ging altijd naar het andere monument bij de Westermarkt om daar te gedenken. Maar blijkbaar mag die groep die het ook zwaar had in de oorlog geen enkele aandacht van je krijgen, dat is blijkbaar persoonlijk gewin. En ondertussen scherm je met Baudet die schaamteloos de oorlog gebruikt om populistisch te profiteren in de tijd van een pandemie. En net zo schaamteloos verdraai je andermans woorden voor je eigen gewin.

Man, het ging over de oorlog en op het eind van de speech ook mog even over homo’s in de oorlog wat de spreker ook persoonlijk raakte. Maar als Jood mag je wel over jodenvervolging praten maar als homo niet over homovervolging? Het zegt vooral iets over jou….

Kortom, wat een blamage, dit stukje. Ps ik ben ook nog nooit op de Dam geweest op 4 mei. En herdenk ieder jaar.
Laatst gewijzigd door Marnix op 05 mei 2021 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2021 08:27

johannes1 schreef:Alleen het feit dat deze groep met roze driehoeken in bepaalde concentratiekampen zaten. Dat ook zij vervolgd werden. Al was dit in Nederland wel minder dan bv in Duitsland.
Oké daar zit dus enigszins een link. Maar de roze driehoek stond eigenlijk voor een bredere categorie van wat de nazi's zagen als zedendelinquenten, ook verkrachters, pedofielen en zoofielen stond voor deze driehoeken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 08:31

benefietdiner schreef:Oké daar zit dus enigszins een link. Maar de roze driehoek stond eigenlijk voor een bredere categorie van wat de nazi's zagen als zedendelinquenten, ook verkrachters, pedofielen en zoofielen stond voor deze driehoeken.

Dus: je bent maar iets gaan roeptoeteren over homo's, zonder dat je daadwerkelijk wist dat ze vervolgd werden?

Vooralsnog vond ik Van Duin's toespraak persoonlijk, en ik heb er nergens uit opgemaakt dat hij niks met 4 en 5 mei heeft.
Vooralsnog kan ik nergens vinden dat hij "naar eigen zeggen" niks met herdenken, de oorlog, of het oorlogsverleden van zijn familie heeft.
Ergens wel goed dat hij het iets breder trok, en dat het bombardement, en ook de vervolging van niet-joods Untermenschen een plek kreeg.
Dat zijn beide zaken die in de herdenking vaak vergeten werden (behalve door hen die het betrof).
wat dat betreft heb ik er meer moeite mee dat er ook andere conflicten bijgehaald worden. Dat raakt voor mij wel aan de kern van een oorlogsherdenking.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 05 mei 2021 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 08:39

Of enig idee van het monument waar Van Duin aan refereert…. Waar hij met 4 mei altijd naartoe gaat. En dan roepen: Ach hij vindt de oorlog herdenken helemaal niet belangrijk, hij wil het alleen maar aandacht voor homo’s. Puur omdat je zelf homofoob bent en vooral dat punt ten koste van anderen probeert te maken. Beter nadenken de volgende keer voor je gif wil spuwen….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 08:41

precies....dat is toch tegenwoordig algemeen bekend dat dodenherdenking in het teken staat voor alle slachtoffers van welk oorlogsgeweld dan ook.

Waarom moeten homo's dan nu weer hiervan uitgesloten worden terwijl ook zij echt met velen oorlogslachtoffers zijn naast al de anderen....op gelijke voet staat dat.

Vandaag is het bevrijdingsdag en ik ben sterk van mening dat juist velen nog Bevrijd moeten worden van allerlei kortzichtige denkbeelden en overtuigingen waarin men gevangen zit.....
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 05 mei 2021 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Bessensap » 05 mei 2021 08:43

't Is maar net hoe je er naar kijkt..
Had jij het zelf willen doen? Of een hobbyist die een uitgebreide verzameling attributen heeft uit de 2de wereldoorlog, een (ramp-)toerist die elke vakantie alle erebegraafplaatsen langsgaat?
Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je post? 'k Vermoed dat ik je intentie niet helemaal begrijp.

M.i. mogen en moeten ook de slachtoffers met een homoseksuele geaardheid herdacht worden op zo'n dag als gisteren. Je kunt niet ontkennen dat zij ook in kampen zaten en omgebracht werden. (dan hebben we 't nog niet eens over de vele experimenten waarbij men als proefpersoon werd gebruikt)

André van Duin groeide op in een platgebombardeerd Rotterdam. Na het bombardement stonden nog maar enkele gebouwen overeind.
Verdiep je eens in de gevolgen voor de inwoners van de stad.
En ja, natuurlijk heeft dat invloed op een klein hummeltje dat net na de 2de wereldoorlog is geboren. Jij kan zeggen dat hij niets heeft met de 2de wereldoorlog, dit heeft wel invloed op zijn ontwikkeling gehad.
Zelfs op mij, een vér na de 2de-wereldoorlog geboren Rotterdammer, is het confronterend om de weinige gebouwen te zien die nog overeind stonden, verhalen te horen over grootouders die hun gezin moesten grootbrengen in een platgebombardeerde stad waar werkelijk niets meer was dan puin.


Wat StillAwake ook al zegt, je moet niet onderschatten wat de gevolgen zijn wanneer je opgroeit bij een getraumatiseerde vader. In het geval van André, gaat het zelfs om een getraumatiseerde samenleving.


Mocht je in de toekomst vergelijkbare vragen willen stellen wil ik je als tip meegeven om je te verdiepen in de volgende punten:

- Wie zaten er eigenlijk in de concentratie- en werkkampen. (de opsomming van StillAwake kan nog uitgebreid worden met een lange, lange lijst)

- Wat gebeurde er in Rotterdam. Wie waren de slachtoffers. Wat waren en zijn de gevolgen. Ook nu nog.

- En... wat zijn 2de- en 3de- generatieoorlogsslachtoffers.

Laat André van Duin vooral André van Duin zijn. Geef hem de kans te vertellen wat zíjn kant van het verhaal is. Ook dát mag er zijn, of je het er nu wel of niet mee eens bent.

Ik neem m'n hoedje voor André af..
Laatst gewijzigd door Bessensap op 05 mei 2021 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 08:46

precies, mijn moeder heeft als klein meisje de bombardementen in Rotterdam meegemaakt...
Nu nog...bij iedere onverwachte knal of bij onweer de donder duikt ze nog ineen...
die inpact is enorm en blijvend....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor gravo » 05 mei 2021 08:50

benefietdiner schreef:Waarvoor vieren wij Dodenherdenking / Bevrijdingsdag?

Het gaat toch op Dodenherdenkingsdag of Bevrijdingsdag over de velen uit de twee wereldoorlog 1940 – 1945

Gaat het op deze dagen van 4 en 5 mei ook nog over andere doden of bevrijden?

Heeft u de speech van André van Duin beluister op de dam.
https://www.ad.nl/video/andre-van-duin- ... en~p224467

Ik vroeg mij al af waarom André van Duin uitgekozen was voor deze toespraak.

Heeft André van Duin soms iets met de twee wereldoorlog?

Zelf zegt hij er niets mee te hebben. Woont 30 jaar in Amsterdam en is nog nooit op de Dam geweest met de herdenking.

Ik vraag mij dan ook af waarom vraag je een man een toespraak te houden die niets heeft met het gebeuren op 4 en 5 mei ?

Maar de kracht (list) zit in de staart van André zijn speech. In het slot van André zijn toespraak wordt er een draai gemaakt naar een andere bevrijding. Een bevrijding uit de kast van Homoseksualiteit.

André viert bij een ander monument zijn bevrijden. Niet op de Dam maar op de Westermarkt bij het homomonument.

Nogmaals de vraag heeft 4 en 5 mei ook iets te maken met een andere bevrijding? Volgens André van Duin wel de bevrijding dat je hier in Nederland homo mag zijn.

Velen vinden de toespraak mooi.

Ik vind de toespraak een blamage want wat heeft de dodenherdenking c.q. bevrijding uit de twee wereldoorlog te maken met homo’s ? Niets totaal niets!

benefietdiner, ik herken in jouw quasi verontwaardiging
het gif van Baudet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 08:54

Waalsdorpervlakte 2021

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 10:15

benefietdiner schreef:Ik vroeg mij al af waarom André van Duin uitgekozen was voor deze toespraak.

Dan had je naar Gerdi Verbeet moeten luisteren.
Zij heeft voor André en Amara van der Elst gekozen, omdat zij niet teveel in de oude vorm wil blijven hangen omdat er
nu een generatie is die de oorlog niet heeft meegemaakt, noch hun ouders.
André heeft mij ontroerd. Die man heeft onverwachte talenten, bleek eerder dit jaar.
Ook heb ik met bewondering naar Amara geluisterd.
Ik heb het later nogmaals beluisterd.
Dat meisje schildert met woorden.

De dodenherdenking op 4 mei is meer uitgebreid naar het herdenken van onze vrijheid, die wij moeten koesteren.
Normaliter houd ik niet zo van die aandachttrekkerij "zielige homo's", ik bedoel dan, voor degenen die zich altijd als slachtoffer
willen opstellen.
Maar in de tweede oorlog werden zij net zo goed slachtoffer, om wie zij waren.
Als je pech had en je hoorde niet bij het zuivere ras dat Hitler op het oog had, liep je grote kans om verdelgd te worden.
Dus homo's hoorden ook niet bij dat zuivere ras!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor meribel » 05 mei 2021 15:12

Andre v duin heeft een prachtige en ontroerende speech gegeven
De kritiek van de topic starter vind ik onbegrijpelijk


Terinfo over het homo monument en geschiedenis daarvan;
(Paste copy wiki)

Het idee voor een eigen monument kwam opnieuw naar voren in 1970, toen twee leden van de Amsterdamse Jongeren Aktiegroepen Homoseksualiteit (AJAH) op 4 mei een krans wilden leggen bij het oorlogsmonument op de Dam ter herinnering aan de vervolging van homo's in de Tweede Wereldoorlog. Deze jongeren werden gearresteerd en de krans werd vernield

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor benefietdiner » 06 mei 2021 08:25

Het Algemeen Dagblad kopte:

André van Duin maakt indruk op 1,3 miljoen kijkers, hij stijgt boven zijn tijd uit.

Op mij maakte André geen indruk.

Mag ik dat nog wel zeggen op refo-web zo vraag ik mij af, heb ik die vrijheid niet meer. Als ik zegt dat André op mijn geen indrukt gemaakt heeft wordt ik uitgescholden voor homofoon en toon ik geen respect.

Hij trok als homofiel de aandacht naar zichzelf toe en naar de homoseksualiteit. Ik vind zijn speech zeer ik gericht en dat hij het Oorlogsmonument op de Dam verachte om de aandacht te vestigen op het homomonument wat geen oorlogsmonument is! Het Oorlogsmonument op de Dam is voor alle die omgekomen zijn in de tweede wereldoorlog, ook voor homo’s, niet voor een speciale groep.

Ik geef toe dat de roze driehoeken op het homomonument voor mij minder bekend was. Wel de twee gelijkzijdige driehoeken over elkaar die de Davidster of Jodenster vormen, een algemeen symbool voor het jodendom.

Daarom zocht ik op de site van het Verzetsmuseum.org met de zoekterm ‘roze driehoek’. Ik las daar: ‘er zijn geen Nederlandse homoseksuelen vanwege hun homoseksualiteit gedeporteerd en omgekomen/vermoord. Er waren wel strafrechtelijke veroordelingen tot gevangenisstraffen, zoals die ook voor en na de bezetting bestonden’. https://www.verzetsmuseum.org/nl/kennis ... ndse-doden

Omdat andere site het tegengestelden zeggen vraag ik mij af of het verzetsmuseum niets weet over die roze driehoeken, zij vermelden er niets van? Maar de waarheid is dat het homomonument ten onrecht de roze driehoeken naar zich zelf toegetrokken hebben want die driehoeken stonden niet expliciet voor homo’s maar voor een veel bredere categorie van wat de nazi's zagen als zedendelinquenten, ook verkrachters, pedofielen en zoofielen stond voor deze driehoeken.

Sorry dan hoor André maar voor mij deed de zielige homo spelen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten