Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor meribel » 06 mei 2021 09:11

Alsof we een totaal andere speech hebben geluisterd


Hij deed totaal niet de zielige homo spelen. dat je het uit je toetsenbord krijgt alleen al


Dat een speech je niet raakt kan natuurlijk maar je kan het, ook als christen, dan toch gewoon beschaafd houden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2021 09:14

Het probleen is gewoon dat jij alles hebt bekeken door je homofobe bril (tegenovergestelde van een roze bril denk ik) waardoor je een totaal ander beeld van het gebeuren hebt dan andere Nederlanders, ook hier. Want niemand deelt je mening. Maar dat ligt vast aan alle anderen…

Verder moet je nu niet zielig in de slachtofferrol proberen te kruipen, je hebt met gebrek aan kennis andermans woorden volledig verdraaid om een totaal onjuist punt te maken. En san op Refoweb nooit normaal geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2021 09:36

benefietdiner schreef:Het Algemeen Dagblad kopte:

André van Duin maakt indruk op 1,3 miljoen kijkers, hij stijgt boven zijn tijd uit.

Op mij maakte André geen indruk.

Mag ik dat nog wel zeggen op refo-web zo vraag ik mij af, heb ik die vrijheid niet meer. Als ik zegt dat André op mijn geen indrukt gemaakt heeft wordt ik uitgescholden voor homofoon en toon ik geen respect.

Hij trok als homofiel de aandacht naar zichzelf toe en naar de homoseksualiteit. Ik vind zijn speech zeer ik gericht en dat hij het Oorlogsmonument op de Dam verachte om de aandacht te vestigen op het homomonument wat geen oorlogsmonument is! Het Oorlogsmonument op de Dam is voor alle die omgekomen zijn in de tweede wereldoorlog, ook voor homo’s, niet voor een speciale groep.

Ik geef toe dat de roze driehoeken op het homomonument voor mij minder bekend was. Wel de twee gelijkzijdige driehoeken over elkaar die de Davidster of Jodenster vormen, een algemeen symbool voor het jodendom.

Daarom zocht ik op de site van het Verzetsmuseum.org met de zoekterm ‘roze driehoek’. Ik las daar: ‘er zijn geen Nederlandse homoseksuelen vanwege hun homoseksualiteit gedeporteerd en omgekomen/vermoord. Er waren wel strafrechtelijke veroordelingen tot gevangenisstraffen, zoals die ook voor en na de bezetting bestonden’. https://www.verzetsmuseum.org/nl/kennis ... ndse-doden

Omdat andere site het tegengestelden zeggen vraag ik mij af of het verzetsmuseum niets weet over die roze driehoeken, zij vermelden er niets van? Maar de waarheid is dat het homomonument ten onrecht de roze driehoeken naar zich zelf toegetrokken hebben want die driehoeken stonden niet expliciet voor homo’s maar voor een veel bredere categorie van wat de nazi's zagen als zedendelinquenten, ook verkrachters, pedofielen en zoofielen stond voor deze driehoeken.

Sorry dan hoor André maar voor mij deed de zielige homo spelen.

Niks mis mee dat André op jou geen indruk heeft gemaakt, maar voor veel mensen ligt dat anders.
En als jij (hoewel ik het groots van je vind dat je toegeeft dat je het niet wist) niet wist dat homo's in WOII ook vervolgd, gedeporteerd en vermoord werden omdat ze niet aan Hitler's ideaalbeeld voldeden zegt dat wellicht meer over jou dan over André van Duin.
Het roze-driehoeken-monument is overigens wel een oorlogsmonument, hoe graag jij dat ook anders zou willen zien.
Ieder jaar op 4 mei is er ook een herdenking bij het zigeunermonument. Is dat ook zieligdoenerij, omdat het nationaal monument ook die groep van aandacht voorziet?
Ieder jaar op 14 mei is er een herdenking bij "de verwoeste stad" van Zadkine. Ik neem aan dat je daar ook op tegen bent aangezien er 10 dagen eerder op de Dam reeds een herdenking voor iedereen was?
Op 24 mei is er een herdenking op het ereveld Margraten. Ik neem aan dat je daar dan ook moeite mee hebt? Het monument in Amsterdam is afdoende toch, en waarom 20 dagen later alsnog aandacht vragen voor die mensen...?

Het homomonument is opgericht nadat bleek dat een homo-organisatie geen krans mocht leggen bij het nationaal monument. Dat hebben ze dus wel geprobeerd, maar daar was klaarblijkelijk geen ruimte voor.
Zo alomvattend was het "nationaal" monument dus blijkbaar niet.

Ik zal niet snel van iemand zeggen dat diegene homofoob is, omdat ik het nogal een zware en vaak misbruikte beschuldiging vindt (net als bijvoorbeeld "racist" of "seksist"). Wanneer je echter gaat ontkennen dat ook deze groep werd afgevoerd en vernietigd (alleen het woord al...) zit je voor mijn gevoel niet eens meer in de hoek van homofoben, maar zit je best dicht tegen holocaustontkenning aan.
Je ontkent namelijk niet direct de wandaden van Hitler, maar de wandaden jegens een groep die jij toch al niet zo hoog had zitten bagatelliseer je.
Juist op tweelingen en homo's zijn de meest weerzinwekende "medische" experimenten losgelaten. Verdiep je eens in de figuur Joseph Mengele (De Engel des Doods), en zijn gedachtengoed (alleen doen als je een heel sterke maag hebt).

En inderdaad, de roze driehoeken stonden niet alleen voor homo's. Wel betrof dat (voor zover gedocumenteerd) bijna 97% van die groep, het is dus een beetje kinderachtig om te roepen dat deze groep breder was.
En inderdaad: een relatief kleine groep van de gedeporteerde homo's kwam uit Nederland. Hetzelfde geldt overigens voor de Roma en Sinti, waar ook geen exacte cijfers van bekend zijn.

Jouw reactie toont alleen maar aan dat André de vinger op de zere plek legde.
Een vergeten groep Nazi-slachtoffers (en geef toe, wanneer heb jij homo's gehoord in de opsomming van slachtoffers? ze worden (net als Jehova's getuigen en gehandicapten) vaak vergeten in de herdenkingen van de absolute hel die de Nazi's voor ze in petto hadden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2021 10:28

benefietdiner schreef:Het Algemeen Dagblad kopte:

André van Duin maakt indruk op 1,3 miljoen kijkers, hij stijgt boven zijn tijd uit.

Op mij maakte André geen indruk.

Mag ik dat nog wel zeggen op refo-web zo vraag ik mij af, heb ik die vrijheid niet meer.

Jawel, dat mag je zeggen.
Ik bekeek het anders. Hij gaf toe dat dit voor hem de eerste keer was, dat hij op de Dam stond.
En vanuit zijn optiek gezien, snap ik wel dat hij altijd bij dat moment "om de hoek" stond.
Ik heb ook nog nooit op de Dam gestaan trouwens.

Hij was gevraagd om een toespraak te houden he, hij heeft zichzelf niet naar voren geschoven!
Alhoewel het een persoonlijke toespraak was, heeft er wel iemand meegelezen en wat aan geschaafd.
Ik krijg ook weleens de kriebels van slachtofferig homogedoe, als dat puur om aandachttrekkerij gaat.
Maar dat doet van Duin helemaal niet. Hij is verre van een aandachttrekker.
Hij heeft nl. een behandeling ondergaan, ik begreep dat er darmkanker was geconstateerd, en daar wisten maar enkele
mensen van.

En verdiep je nog eens in de geschiedenis. Wie in het heden iets wil leren, moet het verleden niet negeren.

"Tijdens de oorlog stroomden verschillende concentratiekampen al rap vol met wat volgens de Duitsers 'Üntermenschen' waren: Joden, Russen, homoseksuelen, gehandicapten, kleine criminelen en zigeuners. Ideaal om experimenten op uit te voeren, immers, ze waren volkomen nutteloos, hun leven deed er toch niet meer toe."

http://www.dedokwerker.nl/nazi-artsen.html
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Bessensap » 06 mei 2021 11:19

benefietdiner schreef:Het Algemeen Dagblad kopte:

André van Duin maakt indruk op 1,3 miljoen kijkers, hij stijgt boven zijn tijd uit.

Op mij maakte André geen indruk.

Mag ik dat nog wel zeggen op refo-web zo vraag ik mij af, heb ik die vrijheid niet meer. Als ik zegt dat André op mijn geen indrukt gemaakt heeft wordt ik uitgescholden voor homofoon en toon ik geen respect.

Van mij mag je dit zeggen...
Ieder zijn eigen mening toch?


Waar ik meer moeite mee heb is de manier waarop je het zegt, de manier waarop je een hele groep uitsluit van een nationale herdenking en daarnaast, in mijn beleving, nogal oordelend overkomt ticht André en mensen met een homoseksuele geaardheid.

André is allerminst ik-gericht, dat heb ik in zijn speech ook helemaal niet terug gehoord.


benefietdiner schreef:Sorry dan hoor André maar voor mij deed de zielige homo spelen.


Beetje off-topic, maar ben toch oprecht benieuwd naar jouw antwoorden op de volgende vragen:

Het valt me op dat je hier, maar ook bij andere onderwerpen soms nogal denigrerende en veroordelende opmerkingen maakt richting/ over andere personen en groepen in de maatschappij.

Hoe zie je dit vanuit je Christen zijn?


Hoe zie je de oproep en de plicht om je naaste lief te hebben als jezelf? Ook al hebben ze misschien een andere mening of overtuiging dan jij?


Wanneer ben je een steen des aanstoots voor anderen? M.a.w. mag je op een openbaar forum doelbewust kwetsende opmerkingen maken over andere mensen? In dit geval André van Duin die volgens jou "een zielige homo speelt"? Wat denk je dat dit doet met alle meelezers die zélf een homoseksuele geaardheid hebben?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor gravo » 06 mei 2021 11:43

Dat het zo onverkwikkelijk wordt heeft te maken met een krampachtige houding in conservatieve religieuze omgevingen op het moment dat er iets van homofilie in beeld komt. Heel lang is er niet over gesproken, niet over gereflecteerd en geprobeerd het fenomeen, ook in eigen kring te negeren.

Dan zou je zeggen dat er een soort neutrale onbekendheid mee is, een blinde vlek. Maar dat negeren heeft alles te maken met een net zo aanwezige negatieve connotatie tegenover homofilie en daarmee tegen homo's die daarmee voor de dag komen. Die negatieve houding is religieus van aard. Het is een taboe geworden, omdat men de waarschuwingen en verboden in de Bijbel zonder enige nuancering altijd toepasbaar acht. Alleen al het bespreken van homofilie is lange tijd als een grensoverschrijdende stap gezien. Homofilie is lange tijd ook als aangeleerd beschouwd (als een te vermijden zondige daad) en later als ziekte (een kruis van noodzakelijke onthouding, dat gedragen zal moeten worden). De strategie, geboren uit religieuze angst voor een goddelijke veroordeling en voor geloofsafval, heeft tot stilzwijgen geleid en tot een onderdrukken van homofilie in eigen kring.

Totdat dat niet meer mogelijk is. De ontwikkeling van de samenleving zorgt ervoor dat homofilie niet alleen breed als een geaardheid wordt gezien (als een deel van je eigen identiteit), maar ook dat er in religieuze kring veel meer openheid is over de aanwezigheid van homofilie, dat er veel meer kennis en acceptatie groeit en dat het onderwerp daarom veel prominenter wordt besproken en erkend.
Dat is een grote verandering, zeker. En ik geef ook toe dat onze samenleving een volstrekt andere is dan de samenlevingen waarin de Bijbelse teksten over het algemeen zijn ontstaan. Maar dat geldt voor veel zaken. Toen waren er ook geen democratische waarden, geen mensenrechten, geen scheiding der machten, geen godsdienstvrijheid voor minderheden. Ze zijn in de loop van de tijd ontwikkeld, mede vanuit christelijke waarden, ondanks dat daarvoor geen directe aanwijzingen in de Bijbel staan.
zo zie ik het ook bij homofilie. De visie daarop is ook sterk veranderd. Niet alleen in de wereld, maar ook in veel kerken. De snelheid waarmee dat is gegaan is enorm. Dat verklaart ook het achterblijven van het gesprek bij kerken en gelovigen die er lange tijd stil over zijn geweest. Het gaat hen veel en veel te snel. Ze hebben alleen maar de negatieve connotatie om op terug te vallen. iets anders was lange tijd niet voor handen.

Het is dus een kwestie van tijd.

In de tussentijd moet en mag het conservatieve religieuze volksdeel gewoon haar vrijheid en recht hebben om hun minderheidsstandpunt te uiten, vind ik. Maar dat volksdeel kan niet verwachten dat de drogredenen die homo's hun plaats in de samenleving ontzeggen, niet worden doorgeprikt.
Zoals gezegd, de doorbraak zal in eigen kring plaatsvinden. kan niet anders. Vingerwijzen naar de wereld is niet relevant.

Terugkijkend zal men zeggen dat er nog tot in 2021 mensen waren die het feit dat een spreker op 4 mei homo was en over het lot van homo's tijdens WOII sprak, als onterechte aandachttrekkerij afkeurden.

Met ongeloof zullen mensen dat aanhoren en even terugkijken op Refoweb of dat toen echt nog zo was.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2021 12:38

mooi ook de handkus op het eind omhoog kijkend...Andre v Duin....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 mei 2021 07:41

Een kenmerk van ongelijkwaardigheid is dat leden van de inferieur geachte groep altijd een taakje hebben; ze moeten hun bestaansrecht bewijzen om gehoord te worden. De geslaagde migrant. De geïntegreerde Roma. De ingetogen homo.


Dit is een stukje uit de speech van Roxane van Iperen, uitgesproken voorafgaand aan de herdenking van afgelopen dinsdag.

Ik heb het gevoel dat topicstarter en Chaya homo's een taakje willen geven: geen slachtoffer zijn! Dan mag je erbij horen.

Topicstarter gaat nog verder: je moet opgaan in de menigte, want apart homo's herdenken mag niet. Een blijk van onwetendheid gezien homo's in het verleden niet mee mochten doen op de Dam.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2021 08:18

.....juist velen moeten nog Bevrijd worden van allerlei kortzichtige denkbeelden en overtuigingen waarin men gevangen zit .....

vorig jaar zong ds Melissant, gereformeerd predikant te Boven Hardinxveld, een Gebed om vrijheid.





Bevrijdingsdag gaat veel verder dan het schijnbare leven in vrijheid wat we nu denken te leven....ik en velen met mij moeten nog van zoveel zaken en denkbeelden bevrijdt worden.....uiteindelijk dat we volledig bevrijdt zijn in Christus en Vrij uit en in Hem mogen Leven in acceptatie van alles en iedereen waarin de Liefde de boventoon heeft en het oordeel aan God is die van ieder mens alles weet hoe het werkelijk zit.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor BladeStraight » 07 mei 2021 22:04

gravo schreef:In de tussentijd moet en mag het conservatieve religieuze volksdeel gewoon haar vrijheid en recht hebben om hun minderheidsstandpunt te uiten, vind ik. Maar dat volksdeel kan niet verwachten dat de drogredenen die homo's hun plaats in de samenleving ontzeggen, niet worden doorgeprikt.
Zoals gezegd, de doorbraak zal in eigen kring plaatsvinden. kan niet anders. Vingerwijzen naar de wereld is niet relevant.


Mooi gezegd Gravo, helemaal mee eens en zo zal het ook gaan. En wanneer een kerk een identiteit ontleent aan het uitsluiten en neerhalen van mensen die anders zijn, laat zij niet het beeld van Christus zien en is een dergelijke kerk gedoemd om een klinkend metaal en luidende schel te worden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2021 22:43


'Het feit dat wij in Nederland sinds 1987, als eersten in de wereld, zo’n homomonument hebben, tekent onze vrijheid… De Vrijheid dat iedereen hier zichzelf mag zijn. Zonder dat iemand anders daar wat van zegt..(red. op een enkel forumljd na)
Ondanks alle beperkingen die het corona-virus met zich meebrengt, vieren we onze vrijheid… Ik ook. Maar ik doe dat wel in de overtuiging, dat ook ik verantwoordelijk ben, om die vrijheid van ons door te geven, aan de nieuwe generatie. Want, het is al vaak gezegd, ‘vrijheid is niet vanzelfsprekend’.

Van Duin.


Gelukkig klinken geluiden voor vrijheid wat sterker dan de dissonanten tegen die vrijheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2021 09:08

Tante Pollewop schreef:Ik heb het gevoel dat topicstarter en Chaya homo's een taakje willen geven: geen slachtoffer zijn! Dan mag je erbij horen.

Gelukkig zijn de homo's in mijn omgeving niet zo vals.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor hans0166 » 08 mei 2021 10:01

benefietdiner schreef:
Het gaat toch op Dodenherdenkingsdag of Bevrijdingsdag over de velen uit de twee wereldoorlog 1940 – 1945

Gaat het op deze dagen van 4 en 5 mei ook nog over andere doden of bevrijden?



je loopt een paar jaar achter, een paar maar hoor....sinds 1961



In Nederland herdenken we op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1961 herdenken we ook de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was na de Tweede Wereldoorlog.
(https://www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en ... rdenken-we)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor benefietdiner » 08 mei 2021 10:12

Mooi stukje in het Reformatorisch Dagblad van vandaag waar Enny de Bruijn de spijker op zijn kop slaat, mee eens. Was ook mijn bedoeling in de topicstart.

De Nationale Dodenherdenking gaat steeds minder over de Tweede Wereldoorlog, en steeds meer over ”iedereen erbij betrekken”. Daarmee verdwijnt de kern uit het zicht. :)nico

Als je aan diversiteit en inclusiviteit wil werken, kun je dat op talloze manieren doen. Creëer desnoods een speciale ”Verbindingsdag”, en ga dan helemaal los met toespraken over meerstemmigheid en veelkleurigheid en saamhorigheid. Maar gebruik er niet 4 mei voor. Die dag is ervoor om los te komen van jezelf, je eigen groep en je groepsbelang, en de blik naar buiten te richten. Naar wat er gebeurde, toen en daar. Het gaat niet om jou, het gaat erom dat je respect toont voor de slachtoffers van toen, ook als ze geen familie van je waren. Dat je recht probeert te doen aan het verleden.

https://www.rd.nl/artikel/926522-column ... er-onszelf

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dodenherdenking / Bevrijdingsdag

Berichtdoor gravo » 08 mei 2021 10:57

benefietdiner schreef:Mooi stukje in het Reformatorisch Dagblad van vandaag waar Enny de Bruijn de spijker op zijn kop slaat, mee eens. Was ook mijn bedoeling in de topicstart.

De Nationale Dodenherdenking gaat steeds minder over de Tweede Wereldoorlog, en steeds meer over ”iedereen erbij betrekken”. Daarmee verdwijnt de kern uit het zicht. :)nico

Als je aan diversiteit en inclusiviteit wil werken, kun je dat op talloze manieren doen. Creëer desnoods een speciale ”Verbindingsdag”, en ga dan helemaal los met toespraken over meerstemmigheid en veelkleurigheid en saamhorigheid. Maar gebruik er niet 4 mei voor. Die dag is ervoor om los te komen van jezelf, je eigen groep en je groepsbelang, en de blik naar buiten te richten. Naar wat er gebeurde, toen en daar. Het gaat niet om jou, het gaat erom dat je respect toont voor de slachtoffers van toen, ook als ze geen familie van je waren. Dat je recht probeert te doen aan het verleden.

https://www.rd.nl/artikel/926522-column ... er-onszelf


Ook hier is het thema "homofilie" weer de olifant in de hoek van de kamer. Omdat "inclusiviteit" genoemd wordt zal het Enny de Bruijn waarschijnlijk wel gaan over het feit dat André van Duin in zijn toespraak mede (niet uitsluitend!) sprak over het lot van homo's.

Nou, dan was hij heel wat dichter bij de gruwelijkheden en de slachtoffers van WOII dan wanneer hij het had gehad over de gevallenen bij andere militaire operaties en missies waarvoor de herdenking van 4 mei inmiddels ook is bedoeld.
Met dat laatste heb ik overigens helemaal geen moeite.

Maar de herdenking gaat juist ook over het feit, dat de nazi-ideologie in WOII niet alleen Joden, Roma en Sinti minderwaardig vond en ze daarom vervolgden, maar dat daar ook iedereen bij hoorde die in hun ogen seksuele abnormaliteiten vertoonden. Homoseksualiteit hoorde daar gewoon bij. En dat heeft tijdens WOII geleid tot zeer veel leed voor homo's.

Maar ja hè, homo's, daar wordt in reformatorische kring gewoon liever niet over gepraat. Ze voelen zich verplicht om hen op hun gedrag scherp te veroordelen, tegelijkertijd zijn ze er wel, ook in eigen kring, maar doen ze over het algemeen geen vlieg kwaad. Dat moet toch ergens wringen, als je eerlijk bent.
Dus de beste oplossing is altijd: afleiden van het onderwerp, ze niet expliciet noemen en verder proberen om het thema 'homofilie" indirect (niet te openlijk) uit het debat, uit het nieuws, uit het gesprek weg te halen. Is er geen verzamelbegrip te bedenken, waar je ze in kunt verpakken?

Hier gebeurt dat door kritisch te zijn op zogenaamde "inclusiviteit" rond de 4 mei herdenking. Als dat nu eens wat minder zou kunnen!

En dan is het gevolg opeens zonneklaar: als we er nu eens niet van alles en nog wat hadden bijgehaald (lees: als we de aanwezigheid van André van Duin en het feit dat hij homo's benoemt nu eens hadden kunnen voorkomen), dan was het allemaal een stuk meer over de WOII gegaan, zoals het hoort.

Een drogreden. Eentje die de onmacht van reformatorischen rond het thema homofilie treffend illustreert. Door "inclusiviteit" af te keuren hoeven ze André van Duin en zijn aandacht voor homo's in WOII niet af te keuren.
Maar dat hadden ze natuurlijk liever wel gedaan. Anders hadden ze niet zo'n kronkelpad bewandelt.
Pijnlijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten