De man is het hoofd van de vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor naamloos » 29 apr 2021 10:03

benefietdiner schreef:Met Spreuken 31 die Jesaja40 noemde ben ik het helemaal eens.

Zij zorgt voor het huishouden en opvoeding van kinderen heel ijverig en haar man vertrouwd dat haar volkomen toe. Ze zal in de stad voor haar werk worden geprezen.

Haar man zit in de poort (regering vers 23) bij wijze mannen die recht spreken.
\:D/
Hahaha! Ja ik snap dat je dat ziet zitten. Mannen gaan met elkaar overleggen hoe het allemaal moet en de vrouwen mogen het opknappen.
Fijn dat mannen hun vrouwen dat toevertrouwen, maar eigenlijk vertrouw ik dat regeren niet toe aan mannen.
De regering moet een afspiegeling van de samenleving zijn: dus mannen én vrouwen. En beide moeten ze bekwaam zijn voor hun taak.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2021 11:03

naamloos schreef:Hahaha! Ja ik snap dat je dat ziet zitten. Mannen gaan met elkaar overleggen hoe het allemaal moet en de vrouwen mogen het opknappen.
Fijn dat mannen hun vrouwen dat toevertrouwen, maar eigenlijk vertrouw ik dat regeren niet toe aan mannen.
De regering moet een afspiegeling van de samenleving zijn: dus mannen én vrouwen. En beide moeten ze bekwaam zijn voor hun taak.


Ik ben heel benieuwd of Benefietdiner uberhaupt een vrouw heeft, zo niet, dan snap ik wel waarom.... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 29 apr 2021 12:24

Marnix schreef:Ik ben heel benieuwd of Benefietdiner uberhaupt een vrouw heeft
Ja zeker een vrouw uit Spreuken 31 d:)b

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2021 12:28

benefietdiner schreef:Ja zeker een vrouw uit Spreuken 31 d:)b


Die koopt wijngaarden en drijft handel in de stad? :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Jesaja40 » 29 apr 2021 14:27

Marnix citeert:

Het woord dat wordt gebruikt wordt niet gebruikt voor een knecht of iemand met een lagere positie. Juist vaak voor Iemand met een hogere positie. Ik hef mijn ogen op naar de bergen, waar komt mijn ‘ēzer / ozri vandaan. Als we beseffen hoe vaak God onze hulp / helper wordt genoemd met het zelfde woord denken we voortaan wel goed na voordat we het "hulp" van Genesis 2 gaan bestempelen als minderwaardige positie.


Dank Marnix voor deze opmerking.

Heel speciale regels zijn er door de Eeuwige ingesteld met betrekking tot de zwakkere. Er is een veel grotere samenhang die ons waarschuwt tegen een minderwaardige positie. In Leviticus 21:17-23 wordt een hele diepe les geschetst. Vanuit die context leren mijn volksgenoten heel bewust om te gaan met een onvolkomenheid. Terecht werd er een opmerking gemaakt: met smart zal je kinderen krijgen. De gevolgen daarvan worden zichtbaar als het kind het levenslicht aanschouwd en het opgroeit naar volwassenheid. Een verstoring in het groeiproces is een kwalificatie voor het verdere leven. Niet geschikt voor bepaalde diensten.

Velen denken: uitgerangeerd, Wajong met een levenslang minimum inkomen. Hier geldt een heel ander principe: vervroegd met emeritaat. Dat houdt tevens in ook alle rechten die bij het emeritaat schap van toepassing zijn. Een volledige uitkering vanaf het moment dat de ongeschiktheid vast staat tot aan de laatste levensdag van de persoon. Heel sociaal maar ook een extra bescherming die de Eeuwige biedt.

Het is immers de Eeuwige die de mens vormt en naar Zijn soevereiniteit bepaald of iemand geschikt is of ongeschikt voor een bepaalde taak.

In Leviticus 21 gaat het om het actieve priesterschap maar toch leert het ons om breder te kijken naar geschiktheid. De uitkomst is verrassend: ongeschikt, maar niet volledig uitgesloten mag de persoon genieten van alle andere voorrechten van het priesterschap.
Deze Bijbelse principes komen we meer tegen die het dagelijkse leven beïnvloeden.

Hoe gaan wij daarmee om en mogen wij opstandig worden tegen een lot wat een mens kan treffen? Kijk ik naar onze Paulus, dan vraagt hij de Eeuwige 3 keer om die doorn uit zijn vlees weg te nemen. Een terechte vraag en klacht bij de Eeuwige. Het antwoord: Mijn genade is voor jou genoeg.

Dat is nagenoeg hetzelfde voor de afgekeurde priester: je hoeft je taak niet te voldoen, je mag genieten van alle eer als priester en je wordt levenslang onderhouden. Dat hoort ook bij het plan van de Eeuwige: oog voor de zwakke is eigenlijk zeggen: Mijn genade is voor jouw genoeg.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2021 08:29

benefietdiner schreef:Ja zeker een vrouw uit Spreuken 31 \:D/
Ik geloof er geen perpernoot van. Een Spreuken 31 vrouw heeft niet genoeg aan 24 uur per dag en 7 dagen in een week.
Als je de volgende keer met de wijze mannen onder elkaar in de poort zit te vergaderen kun je misschien een keer over de werkdruk hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 11:09

naamloos schreef:Ik geloof er geen perpernoot van. Een Spreuken 31 vrouw heeft niet genoeg aan 24 uur per dag en 7 dagen in een week.
Als je de volgende keer met de wijze mannen onder elkaar in de poort zit te vergaderen kun je misschien een keer over de werkdruk hebben.

Wellicht had de Spreuken 31-vrouw een aantal slaven en slavinnen tot haar beschikking ;-)

Maar inderdaad: op die manier is huisvrouw een meer dan fulltime baan ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2021 12:34

naamloos schreef:Ik geloof er geen perpernoot van. Een Spreuken 31 vrouw heeft niet genoeg aan 24 uur per dag en 7 dagen in een week.
Als je de volgende keer met de wijze mannen onder elkaar in de poort zit te vergaderen kun je misschien een keer over de werkdruk hebben.


Het gaat in Spreuken 31 om wijze mannen en wijze mannen roepen met Spreuken 31 in de hand niet: de vrouw doet de opvoeding en het huishouden en dan kunnen wij lekker in de poort vergaderen. Dat getuigt van te weinig wijsheid om in de poort plaats te mogen nemen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 13:05

Marnix schreef:Het gaat in Spreuken 31 om wijze mannen en wijze mannen roepen met Spreuken 31 in de hand niet: de vrouw doet de opvoeding en het huishouden en dan kunnen wij lekker in de poort vergaderen. Dat getuigt van te weinig wijsheid om in de poort plaats te mogen nemen :-)

Fout gelezen.
Da man zit bij de wijze mannen die rechtspreken. Niet er tussen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Jesaja40 » 30 apr 2021 14:08

naamloos citeert:

Ik geloof er geen perpernoot van. Een Spreuken 31 vrouw heeft niet genoeg aan 24 uur per dag en 7 dagen in een week.
Als je de volgende keer met de wijze mannen onder elkaar in de poort zit te vergaderen kun je misschien een keer over de werkdruk hebben.


Beste naamloos,

De intentie van de vrouw is beslist niet 24/7. Dat gaat ook tegen het Sjabbatgebod in. Hier is meer over te zeggen, namelijk dat de intentie van de vrouw is om nijver te zijn. Ook is zij frappant genoeg ook een stimulans voor haar echtgenoot om in de poort te zitten.

Overigens is het zo, dat slechts een beperkt aantal echtgenoten in de poort zitten. Niet meer dan 10 in de functie van openbare getuige of rechtsprekend de inwoners van de stad te woord staan. Het is dus een hele eer en je komt van goede huize, hebt een onbesproken gedrag om de plaats in de poort in te mogen nemen.

Hoezo werkdruk? De mens zal in het zweet zijns aanschijns de kost moeten verdienen. Ook de raad van de wijze in de poort om mede zorg te dragen voor een te zware belasting behoort tot de normaalste zaken in die dagen. Israël was een groot familieverband en je zorgplicht geldt ook voor de familie.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor BladeStraight » 07 mei 2021 22:07

benefietdiner schreef:Onze politieke arena verklaard het ook, op een natuurlijke wijze, er zijn meer mannen dan vrouwen.


Dat heeft zich inderdaad op volkomen natuurlijke wijze zo ontwikkeld :P
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Spons » 24 jul 2022 21:47

het is heel simpel , de vrouw zorgt voor het eten, de huishouding en het voortplantingsproces zij voedt de kinderen op en behoort te gehoorzamen aan de man.

tevens mag zij niet werken en geen plaats nemen in de maatschappij.

Als dit waarheid zou worden ligt de wereld stil en waarom gaan meisjes dan überhaupt naar een mavo / havo / vwo of hogere school / universiteit ook in refo kringen .... dat hoort toch niet dus zouden dat alleen onderwijs moeten zijn voor mannen....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2022 12:26

Spons schreef:het is heel simpel , de vrouw zorgt voor het eten, de huishouding en het voortplantingsproces zij voedt de kinderen op en behoort te gehoorzamen aan de man.

tevens mag zij niet werken en geen plaats nemen in de maatschappij.

Als dit waarheid zou worden ligt de wereld stil en waarom gaan meisjes dan überhaupt naar een mavo / havo / vwo of hogere school / universiteit ook in refo kringen .... dat hoort toch niet dus zouden dat alleen onderwijs moeten zijn voor mannen....


Lang ging het ook zo, dat werd onhoudbaar en nu is dat vervangen voor “de vrouw mag wel werken, alleen geen leiding / onderwijs geven in de kerk”. Behalve aan kinderen bijvoorbeeld, dat mag dan weer wel, anders komt het kinderwerk niet rond. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Yada » 25 jul 2022 12:37

Jezus is de Goede Herder.

In Efeze 5 geeft de Heere Paulus juist de woorden om te zeggen dat ze het geestelijke leven als voorbeeld moeten nemen voor de praktijk van het dagelijkse leven. Christus de Man en Zijn bruid de vrouw. Christus, de hemelse Bruidegom, het Hoofd van Zijn kerk, de Bruid.

Juist wanneer je die rust kent om niet zelf meer te willen/hoeven bepalen wat goed is voor jou, en je, als Zijn schaap, mag laten leiden door de Goede Herder, Die jou zo heeft lief gehad dat Hij Zijn leven voor je heeft gegeven, dan mag je ook rusten in dat Hij jou als vrouw wil weiden en leiden door een man of mannen die Hij Zelf daartoe heeft aangesteld. Omdat die Goede Herder betrouwbaar is.

Mannen die, als dwalende schapen, bekeerd zijn tot de Herder en Opziener van hun zielen. (Want, zeg nou zelf, anders kun je toch geen leiding geven aan anderen? Als de éne blinde de andere leidt dan vallen ze samen in de sloot.)

Dan zal Hij (door Zijn mannen heen) met kracht heersen over Zijn vijanden (zonden/duivel/onrecht/kwaad/trots/hoogmoed/afgoderij etc.) en tegelijkertijd de kleintjes en zwakken extra aandacht geven. En zal Hij (door Zijn vrouwen heen) vrucht geven. De olijfbomen doen groeien en bloeien. Omdat Hij een zaad voor Zichzelf zoekt.

Jesaja 40:10-11 / STV
10 ‭‭Ziet, de Heere HEERE‭³⁹‭ zal komen tegen den sterke,‭⁴⁰‭ en Zijn arm zal heersen;‭⁴¹‭ ziet, Zijn loon‭⁴²‭ is bij Hem,‭⁴³‭ en Zijn arbeidsloon‭⁴⁴‭ is voor Zijn aangezicht.‭ 11 ‭‭Hij zal Zijn kudde‭⁴⁵‭ weiden‭⁴⁶‭ gelijk een herder; Hij zal de lammeren‭⁴⁷‭ in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden‭⁴⁸‭ zal Hij zachtjes leiden.‭

Mannen,
Het is dus jullie taak om je vrouwen zo goed te leiden als schapen dat ze helemaal geen herder meer wíllen zijn….

Vrouwen,
Je bent alleen gelukkig als je jezelf met je hele hart, en alles wat je hebt en wie je bent, mag overgeven/onderwerpen aan Die zachtmoedige en nederige van hart. Want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Om je door Hem te laten leiden als een schaap (en niet als herder). De Heere kan en wil je gaven geven van bijvoorbeeld wijsheid en kennis. Zodat je man, of wie dan ook over je gesteld is, kunt steunen in zijn taak. Hij wil je voeden in grazige weiden zodat je lammetjes zuivere moedermelk kan geven. Om ook jongens op te voeden om herder te kunnen zijn. Wat een taak! In je gezin, in je familie, in Zijn kerk of in de maatschappij. Omdat er kinderen in Sion geboren moeten worden. Daar is alles op gericht. Niet op het tijdelijke maar op het eeuwige.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2022 23:00

Yada schreef:Jezus is de Goede Herder.

In Efeze 5 geeft de Heere Paulus juist de woorden om te zeggen dat ze het geestelijke leven als voorbeeld moeten nemen voor de praktijk van het dagelijkse leven. Christus de Man en Zijn bruid de vrouw. Christus, de hemelse Bruidegom, het Hoofd van Zijn kerk, de Bruid.

Juist wanneer je die rust kent om niet zelf meer te willen/hoeven bepalen wat goed is voor jou, en je, als Zijn schaap, mag laten leiden door de Goede Herder, Die jou zo heeft lief gehad dat Hij Zijn leven voor je heeft gegeven, dan mag je ook rusten in dat Hij jou als vrouw wil weiden en leiden door een man of mannen die Hij Zelf daartoe heeft aangesteld. Omdat die Goede Herder betrouwbaar is.

Mannen die, als dwalende schapen, bekeerd zijn tot de Herder en Opziener van hun zielen. (Want, zeg nou zelf, anders kun je toch geen leiding geven aan anderen? Als de éne blinde de andere leidt dan vallen ze samen in de sloot.)

Dan zal Hij (door Zijn mannen heen) met kracht heersen over Zijn vijanden (zonden/duivel/onrecht/kwaad/trots/hoogmoed/afgoderij etc.) en tegelijkertijd de kleintjes en zwakken extra aandacht geven. En zal Hij (door Zijn vrouwen heen) vrucht geven. De olijfbomen doen groeien en bloeien. Omdat Hij een zaad voor Zichzelf zoekt.

Jesaja 40:10-11 / STV
10 ‭‭Ziet, de Heere HEERE‭³⁹‭ zal komen tegen den sterke,‭⁴⁰‭ en Zijn arm zal heersen;‭⁴¹‭ ziet, Zijn loon‭⁴²‭ is bij Hem,‭⁴³‭ en Zijn arbeidsloon‭⁴⁴‭ is voor Zijn aangezicht.‭ 11 ‭‭Hij zal Zijn kudde‭⁴⁵‭ weiden‭⁴⁶‭ gelijk een herder; Hij zal de lammeren‭⁴⁷‭ in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden‭⁴⁸‭ zal Hij zachtjes leiden.‭

Mannen,
Het is dus jullie taak om je vrouwen zo goed te leiden als schapen dat ze helemaal geen herder meer wíllen zijn….

Vrouwen,
Je bent alleen gelukkig als je jezelf met je hele hart, en alles wat je hebt en wie je bent, mag overgeven/onderwerpen aan Die zachtmoedige en nederige van hart. Want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Om je door Hem te laten leiden als een schaap (en niet als herder). De Heere kan en wil je gaven geven van bijvoorbeeld wijsheid en kennis. Zodat je man, of wie dan ook over je gesteld is, kunt steunen in zijn taak. Hij wil je voeden in grazige weiden zodat je lammetjes zuivere moedermelk kan geven. Om ook jongens op te voeden om herder te kunnen zijn. Wat een taak! In je gezin, in je familie, in Zijn kerk of in de maatschappij. Omdat er kinderen in Sion geboren moeten worden. Daar is alles op gericht. Niet op het tijdelijke maar op het eeuwige.


En hoe zit dat dan met alleenstaande vrouwen enz? Voor hen is deze mooi verpakte vorm van “onderdanig zijn en kinderen baren” wel heel teleurstellend. Zoals mensen die niet getrouwd zijn / een gezin hebben er in de kerk vaak buiten vallen.

En wat nou als de Heer een vrouw wel de gave van onderwijs geeft zoals de vrouw die gisteravond op het podium hier (New Wine) stond en sprak voor duizenden mensen en ze zo opbouwde met Gods woorden? Haar man legde de 5 kinderen die avond op bed (en sprak de volgende ochtend in dezelfde tent) maar hij verweet haar totaal geen gebrek aan onderdanigheid of zo :roll:

Ik zie om me geen dat God vrouwen zoveel meer gaven geeft en daardoor Zijn Kerk op veel meer manieren opbouwt dan alleen via het krijgen van kinderen. En Christus koos als hoofd juist zelf voor de weg van onderdanigheid dus die weg geldt voor ons allen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten