De man is het hoofd van de vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 15:16

benefietdiner schreef:"Mannen en vrouwen verschillen in hun interesses en prioriteiten. Gelijkheid van kansen zal dus nooit tot gelijkheid van uitkomst leiden."
uitspraak: filosoof Griet Vandermassen over een nieuw soort feminisme.


Dat is helemaal correct. En dat onderscheid maakt het juist goed dat er zowel mannen als vrouwen in de politiek zitten en dat dat een beetje evenredig verdeeld is. Want de verschillen in interesses en prioriteiten zeggen niets over of iemand een goede leider of politicus is of niet. Hoe graag sommige mannen (en af en toe tegenwoordig ook vrouwen) dat wel zouden willen. Dat is ook gelijk een weerlegging van andere zaken van deze rechts-populistische dame waar jij natuurlijk, het verbaast me niet, als een blok voor viel. Ik snap een tegengeluid waar men wil dat mannen en vrouwen niet meer verschillend zijn maar ik heb geen moeite met die verschillen. Ik heb er moeite mee dat er gedacht wordt dat dus een van beide groepen meer geschikt is voor de politiek of voor leiderschap en dat dat natuurlijk te man moet zijn.

Want zorgzaam zijn, zorgvuldig zijn etcetera is in de politiek natuurlijk helemaal niet belangrijk. Ambititieus zijn (en af en toe dan maar over de schreef gaan om je doel te bereiken) is natuurlijk veel belangrijker als je het ver wil schoppen. #-o
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Cahier » 22 apr 2021 21:35

Marnix schreef:Ik denk dat dat in de kerk wel meevalt en zelfs in de wereld wel een beetje het ligt er vooral aan hoe je het brengt en dat gaat hier erg mis. Artikel 10 van de SGP bestaat namelijk al 100 jaar en daar hoor ik niet zoveel over. Ik sta er zelf totaal niet achter maar omdat men het vanuit de Bijbel onderbouwt kan ik er nog wel begrip voor opbrengen. Maar dan moet je wel met een iets betere onderbouwing komen dan deze meneer doet, die rukt namelijk een tekst uit het verband. Efeze 5 heeft niets met politiek te maken. Het gaat over het huwelijk als afspiegeling van de relatie tussen God en Zijn Kerk. En het gaat niet om wie biologisch sterker is en daarmee gezag zou afdwingen maar om dienende liefde. Je kan hoofd dus niet vertalen als "baas" of zo of "meerdere". Dus los van deze uitleg, de Bijbel leert totaal niet dat een vrouw geen leidinggevende functie in bedrijfsleven of politiek zou mogen hebben omdat de rollen dan opeens omgekeerd zouden zijn of zo.

Het zou een beetje schizofreen zijn als de man/vrouw verhoudingen binnen het huwelijk volstrekt los staan van de verhoudingen daarbuiten. Het gebruik van Efeze 5 om die reden afwijzen is daarom te kort door de bocht. Het geheel van de bijbel met teksten als 1 Tim. 2 of 1 Kor. 11 geeft niet bepaald aanleiding voor het door feminisme aangejaagde emancipatiestreven van de afgelopen anderhalve eeuw.
Maar ik ben het met je eens dat de bijbel niet spreekt in de categorieën sterke mannen en zwakke vrouwen. Het gebruik van die categorieën doet ook zeker de schriftgegevens geen recht.

Jammer dat je dat afdoet als "verwereldlijkt christendom".

Ik ben het een beetje beu dat iedere keer als er in post christelijk Nederland iets wordt geroepen door de media, een bepaald deel van gereformeerd/evangelisch Nederland in normen en waarden niet te onderscheiden is van de gemiddelde Nederlander op straat.

Het zou een hoop helpen als men Bijbelse argumenten niet zou verzinnen door dingen te verdraaien en aan te passen om zelf gelijk te krijgen of eigen voorkeurspositie veilig te stellen. Als men in plaats daarvan wat meer de nadruk had gelegd op wat de Bijbel leert, niet heersen maar dienen, was deze hele discussie niet nodig geweest.

Omdat het vrouwenstandpunt van de SGP in de maatschappij niet op sympathie kan rekenen en massaal afgekeurd wordt, zal het tot felle reacties leiden als iemand dit standpunt probeert te verwoorden. Het maakt daarbij niet uit hoe bijbels of onbijbels zo’n uitspraak is. Deze discussie zou er daarom ook zijn geweest als hij alleen maar bijbelcitaten had gegeven.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor naamloos » 23 apr 2021 03:57

:-({|=
Cahier schreef:Het geheel van de bijbel met teksten als 1 Tim. 2 of 1 Kor. 11 geeft niet bepaald aanleiding voor het door feminisme aangejaagde emancipatiestreven van de afgelopen anderhalve eeuw.

Het is duidelijk dat de cultuur in de tijd van de Bijbel een mannencultuur was.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat het bedoeling is dat dat zo moet blijven.
Paules ' leer wil daar nou juist verandering in brengen. Allen zijn een in Christus, geen Jood of Griek, slaaf of vrije, man of vrouw meer.
En in Ef. 5 zijn het vooral de mannen die hun houding moeten wijzigen.

De man het hoofd van de vrouw? Het Griekse woord kephale is met hoofd vertaald. Letterlijk betekent dat gewoon hoofd, een lichaamsdeel.
Duidelijk is dat het dus een metaforische betekenis moet hebben.
Voor ons is het dan bebruikelijk om aan autoriteit en leiderschap te denken, maar van belang is natuurlijk of dat in de tijd van Paulus ook zo was.
En dat was nou juist niet het geval, toen was het gebruikelijk om bij de metaforische betekenis van hoofd te denken aan bron/oorsprong.
(Het woord kefhale werd ook gebruikt voor de bron of het begin van een rivier. Grieken en Romeinen hebben bij dat begin vaak een hoofd van een man of een stier afgebeeld)

Kijk, en dan haal je heel wat anders uit een tekst als bijvoorbeeld die van 1 Korinthe 11.
- Christus is het hoofd bron/oorsprong van de man ( Hebr. 1: 2, Kol. 1: 16-17 Joh. 1: 3. Alle dingen zijn door het Woord= Jezus geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is'. In Hem (Jezus Christus) zijn alle dingen geschapen. Door Welken (Jezus) Hij ook de wereld gemaakt heeft. )
- De man is het hoofd bron/oorsprong van de vrouw. (Eva is uit Adam voortgekomen)
- God is de bron/oorsprong van Christus. (in ruimte en tijd is het Woord Jezus vlees geworden door de kracht van de Geest van God)

In Ef. 5 staat ook gewoon kephale hoor. En verder inderdaad "wees elkaar onderdanig."
http://equamusic.blogspot.com/2006/02/h ... gezin.html
http://equamusic.blogspot.com/2006/02/d ... hoofd.html
http://equamusic.blogspot.com/2006/02/h ... ginta.html

Cahier schreef:Ik ben het een beetje beu dat iedere keer als er in post christelijk Nederland iets wordt geroepen door de media, een bepaald deel van gereformeerd/evangelisch Nederland in normen en waarden niet te onderscheiden is van de gemiddelde Nederlander op straat.

Waarom zou je je moeten onderscheiden van de normen en waarden die gewoon waar en juist zijn.
De gemiddelde Nederlander op straat heeft het gewoon beter en eerder begrepen dan de conservatievelingen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor naamloos » 23 apr 2021 04:16

Artikel 10 De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats.

Volgens mij werden A en E allebei opgeroepen om over de aarde heersen, wat doet de SGP daarmee?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Hidden » 23 apr 2021 08:36

Als ik Genesis 1:27 lees en ik leg daar enig menselijk standpunt naast dat de vrouwelijke positie minderwaardig zou zijn ten opzichte van de man, zou dat betekenen dat een deel van god minderwaardig zou zijn. En dat wil er bij mij niet in. 
Genesis 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Genesis 1:28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
Genesis 1:31En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.

Dat de vrouw uit de man genomen is Genesis 2:21 zegt ook niets over de kwaliteiten van de vrouw. Al gaat elke vergelijking mank: een stekje is toch ook niet minder dan de plant waar die vandaan komt? 
Genesis 2:21 Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.

Als laatste in Genesis 2:20 dat de vrouw 'als tegen hem over ware'. 
Genesis 2:20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor de mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.

De rest van de bijbelteksten, hoewel ik die niet te verwaarloos. is zeer kort door de bocht,  cultuur-gebonden. 
Gods schepping is voor mij de kapstok in mijn kijk op de verhouding man/ vrouw en die is niet gelijkaardig maar wel gelijkwaardig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2021 09:56

Cahier schreef:Het zou een beetje schizofreen zijn als de man/vrouw verhoudingen binnen het huwelijk volstrekt los staan van de verhoudingen daarbuiten. Het gebruik van Efeze 5 om die reden afwijzen is daarom te kort door de bocht. Het geheel van de bijbel met teksten als 1 Tim. 2 of 1 Kor. 11 geeft niet bepaald aanleiding voor het door feminisme aangejaagde emancipatiestreven van de afgelopen anderhalve eeuw.
Maar ik ben het met je eens dat de bijbel niet spreekt in de categorieën sterke mannen en zwakke vrouwen. Het gebruik van die categorieën doet ook zeker de schriftgegevens geen recht.


Lijkt me weinig schizofreen aan. Ik heb een heel andere verhouding met mijn vrouw dan met mijn leidinggevende bijvoorbeeld. Gelukkig maar. En ook in Orthodoxe kringen weet met dat heel goed want zoals al genoemd, niemand heeft moeite met een vrouwelijk staatshoofd. Of met een lerares op school die ook het andere geslacht onderwijst. Verder is er de afgelopen tijd veel gezegd over de zogenaamde zwijgteksten dus laat ik het hier even bij.

Ik ben het een beetje beu dat iedere keer als er in post christelijk Nederland iets wordt geroepen door de media, een bepaald deel van gereformeerd/evangelisch Nederland in normen en waarden niet te onderscheiden is van de gemiddelde Nederlander op straat.


Hm ja in ben het soms een beetje beu dat men de Bijbel verdraait om dingen goed te praten zoals in dit filmpje gebeurt. “De Bijbel is duidelijk, mannen zijn biologisch sterker en dat leidt tot meer gezag en dat heb je nodig in de politiek. Daarom horen mannen in de politiek thuis en vrouwen niet”. En als je dan tegen zulke nonsens ingaat je wordt afgedaan als wereldgelijkvormig, niet te onderscheiden van de gemiddelde Nederlander op straat.

Omdat het vrouwenstandpunt van de SGP in de maatschappij niet op sympathie kan rekenen en massaal afgekeurd wordt, zal het tot felle reacties leiden als iemand dit standpunt probeert te verwoorden. Het maakt daarbij niet uit hoe bijbels of onbijbels zo’n uitspraak is. Deze discussie zou er daarom ook zijn geweest als hij alleen maar bijbelcitaten had gegeven.


Voor een deel van de bevolkingsgroep klopt dat wel maar hier op het forum valt dat wel mee. Ik was het er niet mee eens geweest maar had me dan wel wat rustiger gehouden :wink:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor henkie » 23 apr 2021 13:50

benefietdiner schreef:Afgrijzen om uitspraken lokale voorzitter SGP-jongeren.
https://www.ad.nl/politiek/afgrijzen-om ... ~a9725056/

Ik sta helemaal achter de uitspraak gesteld door de voorzitter van de SGP jongeren Mathijs van der Tang jongeren Vallei & Rijn.

Biologisch zijn mannen sterker dan vrouwen en om die reden beter geknipt zijn voor een functie in de politiek.

Zoals Jezus ook het hoofd is van alle christenen, dezelfde manier is ook de man het hoofd van de vrouw. d:)b


Wat ik vooral interessant vind, is dat uit dat online congres bleek dat voor- en tegenstanders elkaar ongeveer in evenwicht hielden. Er zou flink weerstand zijn tegen dames in de politiek en er zou veel steun zijn voor een verbod daarop. Maar ik geloof er eigenlijk niets van dat dat een breed draagvlak heeft. Is dit clubje wel een echte afspiegeling van jonge SGP-stemmers of is het vooral een hobbyvereniging van zeer behoudende jonge christenen die in de minderheid zijn?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Jesaja40 » 27 apr 2021 18:53

Is die stelling correct? Hiervoor is het zinvol om de eerste bladzijde van de Bijbel analytisch te lezen. Velen onder u vullen het gelijk in. De mens Adam werd geschapen en kreeg va de Eeuwige een mondelinge opdracht: het benoemen van alle levende wezens die op de aarde waren neergezet.

Zoals Adam die benoemde rekening houdende met het karakter van het dier. Welk mens is daartoe in staat om dat allemaal te doen. Adam zag duidelijk het verschil tussen het mannelijke en vrouwelijke en gelet op de grote diversiteit aan dieren heeft dat dagenlang geduurd.

De verwondering van Adam was zeer groot en hij verlangde er naar dat de Eeuwige ook een persoon op zijn pad zou brengen die bij hem paste.
U kent het wel, de eerste operatie vond plaats in het paradijs. Daar scheidde de Eeuwige de mannelijke en de vrouwelijke eigenschappen van de mens in tweeën. Uit een mens verschenen twee mensen. Bij dit proces was Adam in een diepe slaap gebracht. Zonder enig littekenweefsel kan alleen door de Eeuwige tot stand worden gebracht.

De functie van beiden was een hulp terzijde van elkaar staan. Meer moeten we er niet achter zoeken. De Eeuwige maakt met deze daad de mens gaaf en compleet. Maar deze is nog niet af. Er zal uit de eerste twee mensen nakomelingen voortkomen. Dat proces is nog steeds in werking.

Voordat het proces in werking treedt gebeurt er nog iets wat buiten het gezichtsveld van de mens zich voltrekt, namelijk het complete reddingsplan van de mens, wat men leest in het boek openbaring. Het LAM dat geslacht is voor de grondlegging van de wereld.

Door de zondeval is de situatie veranderd. Samen lopen Adam en Eva in de hof van Eden. Ik stel mij de vraag: waar was Adam toen de slang tot Eva sprak? Heeft de man zijn verantwoordelijk niet genomen of is het zo dat zij elkaar blind vertrouwen en zich van geen kwaad bewust zijn?

Moet dan keihard worden gezegd en aangenomen moet worden dat de vrouw geen politieke verantwoordelijk kan dragen?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 27 apr 2021 21:12

Jesaja40 schreef:Moet dan keihard worden gezegd en aangenomen moet worden dat de vrouw geen politieke verantwoordelijk kan dragen?
Ja inderdaad.

U heeft vast wel eens de uitdrukking vernomen: ‘mannen komen van Mars, vrouwen van Venus’. Mannen en vrouwen zijn fundamenteel verschillend in denken en doen, dat ze van twee verschillende planeten zouden kunnen komen.

Zo zijn mannen gericht op oorlog en actie, vrouwen op compromissen sluiten en zichzelf wegcijferen. Vrouwen willen steeds over hun gevoel praten, voor mannen hoeft dat niet zo nodig.

Het is gewoon zo dat gesprekken vaak stranden omdat de man zoekt naar oplossingen, terwijl de vrouw gewoon gehoord wil worden. En mannen zijn toch gevoeliger voor beloning en vrouwen juist voor bevestiging.

Met dergelijke duidingen zou ik door kunnen gaan. Mannelijk gedrag is vaak onverstandig en ongewenst. Het is vaker agressief, onbesuisd en slecht voor lichaam en geest.

In politiek opzicht zijn vrouwen misschien wel beter dan de mannen.

Toch is het zo dat God mannen en vrouwen een heel verschillend karakter heeft gegeven wat ik hierboven beschreef en wat je in de Bijbel terug ziet.

Ik vraag mij dan ook wel een af wat bezielt de vrouwen in de politiek. Zij heeft een prachtig karakter mee gekregen van God, laat zij dat toch benutten en gaat niet in die vernederende politieke arena.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2021 09:15

benefietdiner schreef:Ja inderdaad.

U heeft vast wel eens de uitdrukking vernomen: ‘mannen komen van Mars, vrouwen van Venus’. Mannen en vrouwen zijn fundamenteel verschillend in denken en doen, dat ze van twee verschillende planeten zouden kunnen komen.

Zo zijn mannen gericht op oorlog en actie, vrouwen op compromissen sluiten en zichzelf wegcijferen. Vrouwen willen steeds over hun gevoel praten, voor mannen hoeft dat niet zo nodig.

Het is gewoon zo dat gesprekken vaak stranden omdat de man zoekt naar oplossingen, terwijl de vrouw gewoon gehoord wil worden. En mannen zijn toch gevoeliger voor beloning en vrouwen juist voor bevestiging.

Met dergelijke duidingen zou ik door kunnen gaan. Mannelijk gedrag is vaak onverstandig en ongewenst. Het is vaker agressief, onbesuisd en slecht voor lichaam en geest.

In politiek opzicht zijn vrouwen misschien wel beter dan de mannen.

Toch is het zo dat God mannen en vrouwen een heel verschillend karakter heeft gegeven wat ik hierboven beschreef en wat je in de Bijbel terug ziet.

Ik vraag mij dan ook wel een af wat bezielt de vrouwen in de politiek. Zij heeft een prachtig karakter mee gekregen van God, laat zij dat toch benutten en gaat niet in die vernederende politieke arena.


Wat een raar tegenstrijdig verhaal. Twee tegenstrijdige zinnen:

1. In politiek opzicht zijn vrouwen misschien beter dan mannen. Waarom gaan ze dan de politiek is?
2. Mannen zijn gericht op oorlog en actie. Vrouwen op compromissen sluiten. Gesprekken stranden omdat ze man zoekt naar oplossingen en de vrouw gehoord wil worden. Mannelijke gedrag is vaker onverstandig en ongewenst.

Los van je karikaturen, er is geen touw aan je verhaal vast te knopen. Mannen zijn beter maar toch eigenlijk vrouwen maar waarom zouden die in de politiek moeten? Mannen zijn agressief en willen oorlog maar ze zoeken wel naar oplossingen (dmv geweld?)

Maar je beschrijft wel waarom er vrouwen nodig zijn in de politiek. Niet zozeer omdat ze gehoord willen worden maar omdat ze wat gevoeliger en zorgzamer zijn en dus minder lomp. Omdat ze niet niet zo gericht zijn op oorlog en actie en dingen oplossen met geweld of met de vuist om tafel slaan. Daarom is een goede verhouding tussen mannen en vrouwen in bestuurslagen, ook in de politiek, juist zo'n verbetering. Zie verder mijn reactie aan Jesaja40.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2021 09:16

Jesaja40 schreef:Is die stelling correct? Hiervoor is het zinvol om de eerste bladzijde van de Bijbel analytisch te lezen. Velen onder u vullen het gelijk in. De mens Adam werd geschapen en kreeg va de Eeuwige een mondelinge opdracht: het benoemen van alle levende wezens die op de aarde waren neergezet.

Zoals Adam die benoemde rekening houdende met het karakter van het dier. Welk mens is daartoe in staat om dat allemaal te doen. Adam zag duidelijk het verschil tussen het mannelijke en vrouwelijke en gelet op de grote diversiteit aan dieren heeft dat dagenlang geduurd.

De verwondering van Adam was zeer groot en hij verlangde er naar dat de Eeuwige ook een persoon op zijn pad zou brengen die bij hem paste.
U kent het wel, de eerste operatie vond plaats in het paradijs. Daar scheidde de Eeuwige de mannelijke en de vrouwelijke eigenschappen van de mens in tweeën. Uit een mens verschenen twee mensen. Bij dit proces was Adam in een diepe slaap gebracht. Zonder enig littekenweefsel kan alleen door de Eeuwige tot stand worden gebracht.

De functie van beiden was een hulp terzijde van elkaar staan. Meer moeten we er niet achter zoeken. De Eeuwige maakt met deze daad de mens gaaf en compleet. Maar deze is nog niet af. Er zal uit de eerste twee mensen nakomelingen voortkomen. Dat proces is nog steeds in werking.

Voordat het proces in werking treedt gebeurt er nog iets wat buiten het gezichtsveld van de mens zich voltrekt, namelijk het complete reddingsplan van de mens, wat men leest in het boek openbaring. Het LAM dat geslacht is voor de grondlegging van de wereld.

Door de zondeval is de situatie veranderd. Samen lopen Adam en Eva in de hof van Eden. Ik stel mij de vraag: waar was Adam toen de slang tot Eva sprak? Heeft de man zijn verantwoordelijk niet genomen of is het zo dat zij elkaar blind vertrouwen en zich van geen kwaad bewust zijn?

Moet dan keihard worden gezegd en aangenomen moet worden dat de vrouw geen politieke verantwoordelijk kan dragen?


Wat we er ook lezen is dat God de mens naar Zijn beeltenis schiep en Hij ze mannelijke en vrouwelijk schiep. Het is niet dat de man naar Gods beeld werd geschapen en er later ook nog een hulpje bij kwam. De man ontdekte niet alleen dat hij fysiek iemand naast zich miste maar ook dat hij niet compleet was, dat er competenties ontbraken in het totaalplaatje. En als hij dan Eva ontmoet weet hij: Nu klopt dat plaatje.

Wat we ook lezen is dat God de mens mannelijk en vrouwelijk schept, naar Zijn beeld en ze dan samen de opdracht geeft om te leiden, om de te leiden, te regeren over de aarde. Het ideale bestuur bestaat dus uit zowel man als vrouw. Omdat de ontmoeting met Eva pas in Genesis 2 wordt beschreven doet men wel eens alsof Genesis 1 alleen over de man gaat maar dat is dus niet zo. Samen krijgen ze de opdracht om te regeren. Omdat man en vrouw elkaar aanvullen en samen beeltenis zijn van God. Door de zondeval krijgt dat een knauw, raakt die goede balans verstoort met een aantal pijnlijke gevolgen:

- Zwoegen met het zweet in je gezicht, tot je erbij neervalt
- Met smart kinderen baren
- De man gaat de vrouw overheersten

Een volgend misverstand is dat dit een door God gewenste staat is. Dat is het niet, het is een verstoring van hoe het zou moeten zijn. Het is dus ook niet iets wat we maar moeten accepteren als Gods wil. Het is iets tegen Gods wil waar je blijvend tegen moet strijden. En zoals we strijden tegen sterfte en pijn in het kraambed en tegen de dorens en distels bij het werk mogen we strijden tegen de onnatuurlijke overheersing van de man.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Jesaja40 » 28 apr 2021 13:46

Marnix citeert:
Wat we ook lezen is dat God de mens mannelijk en vrouwelijk schept, naar Zijn beeld en ze dan samen de opdracht geeft om te leiden, om de te leiden, te regeren over de aarde. Het ideale bestuur bestaat dus uit zowel man als vrouw. Omdat de ontmoeting met Eva pas in Genesis 2 wordt beschreven doet men wel eens alsof Genesis 1 alleen over de man gaat maar dat is dus niet zo. Samen krijgen ze de opdracht om te regeren. Omdat man en vrouw elkaar aanvullen en samen beeltenis zijn van God. Door de zondeval krijgt dat een knauw, raakt die goede balans verstoort met een aantal pijnlijke gevolgen:

- Zwoegen met het zweet in je gezicht, tot je erbij neervalt
- Met smart kinderen baren
- De man gaat de vrouw overheersten

Een volgend misverstand is dat dit een door God gewenste staat is. Dat is het niet, het is een verstoring van hoe het zou moeten zijn. Het is dus ook niet iets wat we maar moeten accepteren als Gods wil. Het is iets tegen Gods wil waar je blijvend tegen moet strijden. En zoals we strijden tegen sterfte en pijn in het kraambed en tegen de dorens en distels bij het werk mogen we strijden tegen de onnatuurlijke overheersing van de man.


Vanuit de Joodse gedachtegang is Genesis 1 de blauwdruk Genesis 2 is de invulling van die blauwdruk voor wat betreft de toevoeging van de vrouw. Het is dus correct wat in Genesis 1 staat, maar dan als een blauwdruk mannelijk en vrouwelijk.

In Genesis 2 wordt de vrouw als een hulp naast de man geplaatst אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ Dat is de ideale situatie die de Eeuwige voor ogen had.

De Hof van Eden was met recht een luilekkerland, dat wil zeggen: voldoende voedsel en drinkwater. Niet het achterover leunen maar onbezorgd zijn. De breuk tussen de Eeuwige en de mens is herstelbaar. De schade is aanzienlijk. De dorens en distels die nog sliepen in de aarde schieten op.

En ja, ik ben het her helemaal mee eens dat de mens moet strijden voor de onnatuurlijke overheersing van de man. Wij moeten leren inzien dat de vrouw geschapen is als een hulp naast de man. Zo is die eenheid ook bedoeld, conform aan Genesis 2:24 wat vóór de zondeval een wetmatigheid is. In dat vers is er nog geen enkele overtreding van de mens maar geeft heel duidelijk aan hoe de Eeuwige dat wenst. Samen dus een eenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheden.

Vrouwenonderdrukking is misdadig en het is een bevrijding om als man daar los van te komen. De vrouw mag nimmer neergezet worden als een hulpje van de man. Dat is ze beslist niet, die status heeft zij ook niet. Maar o, die mannen die de vrouw voor minder verklaart heeft wat uit te leggen aan de Eeuwige. Spreuken 31 is zeer boeiend en wordt in ieder Joods huisgezin wekelijks gelezen.

Daarbij komt dat de man de taak heeft om zijn vrouw optimaal te beschermen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2021 14:49

Jesaja40 schreef:Marnix citeert:


Vanuit de Joodse gedachtegang is Genesis 1 de blauwdruk Genesis 2 is de invulling van die blauwdruk voor wat betreft de toevoeging van de vrouw. Het is dus correct wat in Genesis 1 staat, maar dan als een blauwdruk mannelijk en vrouwelijk.

In Genesis 2 wordt de vrouw als een hulp naast de man geplaatst אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ Dat is de ideale situatie die de Eeuwige voor ogen had.

De Hof van Eden was met recht een luilekkerland, dat wil zeggen: voldoende voedsel en drinkwater. Niet het achterover leunen maar onbezorgd zijn. De breuk tussen de Eeuwige en de mens is herstelbaar. De schade is aanzienlijk. De dorens en distels die nog sliepen in de aarde schieten op.

En ja, ik ben het her helemaal mee eens dat de mens moet strijden voor de onnatuurlijke overheersing van de man. Wij moeten leren inzien dat de vrouw geschapen is als een hulp naast de man. Zo is die eenheid ook bedoeld, conform aan Genesis 2:24 wat vóór de zondeval een wetmatigheid is. In dat vers is er nog geen enkele overtreding van de mens maar geeft heel duidelijk aan hoe de Eeuwige dat wenst. Samen dus een eenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheden.

Vrouwenonderdrukking is misdadig en het is een bevrijding om als man daar los van te komen. De vrouw mag nimmer neergezet worden als een hulpje van de man. Dat is ze beslist niet, die status heeft zij ook niet. Maar o, die mannen die de vrouw voor minder verklaart heeft wat uit te leggen aan de Eeuwige. Spreuken 31 is zeer boeiend en wordt in ieder Joods huisgezin wekelijks gelezen.

Daarbij komt dat de man de taak heeft om zijn vrouw optimaal te beschermen.


Precies. Dat laatste gebeurt vaak en dat komt door het woord wat jij ook wel gebruikt: "hulpje". Een hulp hebben in huis, in het huishouden etc. Iemand die de vervelende klusjes voor je doet. Terwijl het zoveel mooier bedoeld is, als iemand die je aanvult. Het woord dat wordt gebruikt wordt niet gebruikt voor een knecht of iemand met een lagere positie. Juist vaak voor Iemand met een hogere positie. Ik hef mijn ogen op naar de bergen, waar komt mijn ‘ēzer / ozri vandaan. Als we beseffen hoe vaak God onze hulp / helper wordt genoemd met het zelfde woord denken we voortaan wel goed na voordat we het "hulp" van Genesis 2 gaan bestempelen als minderwaardige positie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 29 apr 2021 07:49

Met Spreuken 31 die Jesaja40 noemde ben ik het helemaal eens.

Zij zorgt voor het huishouden en opvoeding van kinderen heel ijverig en haar man vertrouwd dat haar volkomen toe. Ze zal in de stad voor haar werk worden geprezen.

Haar man zit in de poort (regering vers 23) bij wijze mannen die recht spreken.
d:)b

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2021 09:02

En de vrouw lekker handeldrijven, koopvrouw spelen, af en toe een akker kopen. Het is maar wat je onder "voor het huishouden zorgen" noemt. Overigens, geen man die het opvoeden volledig aan zijn vrouw overlaat. Opvoeden is (ook Bijbels gezien) net zo goed een mannentaak als een vrouwentaak.

Maar als jouw vrouw gelukkig is met deze rol zal ik jullie lekker zo laten... :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten