Marnix citeert:
Het woord dat wordt gebruikt wordt niet gebruikt voor een knecht of iemand met een lagere positie. Juist vaak voor Iemand met een hogere positie. Ik hef mijn ogen op naar de bergen, waar komt mijn ‘ēzer / ozri vandaan. Als we beseffen hoe vaak God onze hulp / helper wordt genoemd met het zelfde woord denken we voortaan wel goed na voordat we het "hulp" van Genesis 2 gaan bestempelen als minderwaardige positie.
Dank Marnix voor deze opmerking.
Heel speciale regels zijn er door de Eeuwige ingesteld met betrekking tot de zwakkere. Er is een veel grotere samenhang die ons waarschuwt tegen een minderwaardige positie. In Leviticus 21:17-23 wordt een hele diepe les geschetst. Vanuit die context leren mijn volksgenoten heel bewust om te gaan met een onvolkomenheid. Terecht werd er een opmerking gemaakt: met smart zal je kinderen krijgen. De gevolgen daarvan worden zichtbaar als het kind het levenslicht aanschouwd en het opgroeit naar volwassenheid. Een verstoring in het groeiproces is een kwalificatie voor het verdere leven. Niet geschikt voor bepaalde diensten.
Velen denken: uitgerangeerd, Wajong met een levenslang minimum inkomen. Hier geldt een heel ander principe: vervroegd met emeritaat. Dat houdt tevens in ook alle rechten die bij het emeritaat schap van toepassing zijn. Een volledige uitkering vanaf het moment dat de ongeschiktheid vast staat tot aan de laatste levensdag van de persoon. Heel sociaal maar ook een extra bescherming die de Eeuwige biedt.
Het is immers de Eeuwige die de mens vormt en naar Zijn soevereiniteit bepaald of iemand geschikt is of ongeschikt voor een bepaalde taak.
In Leviticus 21 gaat het om het actieve priesterschap maar toch leert het ons om breder te kijken naar geschiktheid. De uitkomst is verrassend: ongeschikt, maar niet volledig uitgesloten mag de persoon genieten van alle andere voorrechten van het priesterschap.
Deze Bijbelse principes komen we meer tegen die het dagelijkse leven beïnvloeden.
Hoe gaan wij daarmee om en mogen wij opstandig worden tegen een lot wat een mens kan treffen? Kijk ik naar onze Paulus, dan vraagt hij de Eeuwige 3 keer om die doorn uit zijn vlees weg te nemen. Een terechte vraag en klacht bij de Eeuwige. Het antwoord: Mijn genade is voor jou genoeg.
Dat is nagenoeg hetzelfde voor de afgekeurde priester: je hoeft je taak niet te voldoen, je mag genieten van alle eer als priester en je wordt levenslang onderhouden. Dat hoort ook bij het plan van de Eeuwige: oog voor de zwakke is eigenlijk zeggen: Mijn genade is voor jouw genoeg.