De man is het hoofd van de vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 21 apr 2021 15:21

Afgrijzen om uitspraken lokale voorzitter SGP-jongeren.
https://www.ad.nl/politiek/afgrijzen-om ... ~a9725056/

Ik sta helemaal achter de uitspraak gesteld door de voorzitter van de SGP jongeren Mathijs van der Tang jongeren Vallei & Rijn.

Biologisch zijn mannen sterker dan vrouwen en om die reden beter geknipt zijn voor een functie in de politiek.

Zoals Jezus ook het hoofd is van alle christenen, dezelfde manier is ook de man het hoofd van de vrouw. d:)b

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 15:38

benefietdiner schreef:Afgrijzen om uitspraken lokale voorzitter SGP-jongeren.
https://www.ad.nl/politiek/afgrijzen-om ... ~a9725056/

Ik sta helemaal achter de uitspraak gesteld door de voorzitter van de SGP jongeren Mathijs van der Tang jongeren Vallei & Rijn.

Biologisch zijn mannen sterker dan vrouwen en om die reden beter geknipt zijn voor een functie in de politiek.

Zoals Jezus ook het hoofd is van alle christenen, dezelfde manier is ook de man het hoofd van de vrouw. d:)b



Onzin, als de man biologisch sterker zou zijn dan vrouwen, waarom leven ze dan korter? En sinds wanneer is domme kracht (waarin mannen wel sterker zijn dan vrouwen) de belangrijkste factor voor een functie in de politiek? Ik stem liever op iemand omdat die verstandig is dan omdat die biologisch sterk is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 21 apr 2021 16:00

Marnix schreef:Onzin, als de man biologisch sterker zou zijn dan vrouwen, waarom leven ze dan korter? En sinds wanneer is domme kracht (waarin mannen wel sterker zijn dan vrouwen) de belangrijkste factor voor een functie in de politiek? Ik stem liever op iemand omdat die verstandig is dan omdat die biologisch sterk is.

Je snapt het niet, het gaat niet om domme kracht of spierballen.

Biologie is Bíos betekent ‘het leven’ of ‘de bewoonde wereld’. Lógos is de ‘rede’, de ‘ratio’ of ‘wetenschap’ en die is van de man steker dan de vrouw.

Onze politieke arena verklaard het ook, op een natuurlijke wijze, er zijn meer mannen dan vrouwen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 16:38

benefietdiner schreef:Je snapt het niet, het gaat niet om domme kracht of spierballen.

Biologie is Bíos betekent ‘het leven’ of ‘de bewoonde wereld’. Lógos is de ‘rede’, de ‘ratio’ of ‘wetenschap’ en die is van de man steker dan de vrouw.

Onze politieke arena verklaard het ook, op een natuurlijke wijze, er zijn meer mannen dan vrouwen.


Lol. Doe even serieus. Ik wil best hierover praten maar als je zo je argumenten bij elkaar moet verzinnen..... want je weet hee goed dat mannen meer werken dan vrouwen, vaker leidinggevende functies hebben en dergelijke en dat grotendeels cultureel is want vroeger werkten vrouwen nog veel minder. Volgens jouw manier van redeneren worden ze er dus steeds beter in.

Voor de betekenis van het woord “Biologie” verwijs ik maar even naar ons woordenboek en de encyclopedie: Bio is leven en logie is leer. Levensleer, leer over het leven. Zoiets.

Biologie is een natuurwetenschap die zich bezighoudt met de studie van het leven en levende organismen, met inbegrip van hun (moleculaire) structuur, mechanisme, functie, groei, oorsprong, evolutie, ecologie, verspreidingsgebied en biosystematiek (inclusief taxonomie).
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor meribel » 21 apr 2021 18:29

benefietdiner schreef:Afgrijzen om uitspraken lokale voorzitter SGP-jongeren.
https://www.ad.nl/politiek/afgrijzen-om ... ~a9725056/

Ik sta helemaal achter de uitspraak gesteld door de voorzitter van de SGP jongeren Mathijs van der Tang jongeren Vallei & Rijn.

Biologisch zijn mannen sterker dan vrouwen en om die reden beter geknipt zijn voor een functie in de politiek.

Zoals Jezus ook het hoofd is van alle christenen, dezelfde manier is ook de man het hoofd van de vrouw. d:)b


de man is fysiek sterker niet zozeer biologisch. Corona is bijv veel dodelijker voor mannen. Spaanse griep was dat ook, en er zijn zo talloze ziektes waar man-zijn niet zozeer tot aanbeveling strekt.


En Jezus is het Hoofd van de Kerk, zo is de man hoofd van de vrouw. Mooie metafoor. Jezus diende de Kerk, en gaf zijn eigen leven.

maar wat dat nu met politiek te maken heeft, ja daar ben ik het spoor volledig bijster.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2021 20:59

Inderdaad Meribel, wat een onzin en zo'n figuur maakt weer o.a de SGP en christelijk nederland belachelijk.

In aanvulling op eerdere voorbeelden...
Een vrouw baart kinderen
Een vrouw wordt doorgaans ouder....
Een vrouw doet niet van die onnozele ondoordachte uitspraken.....

Een vrouw kan een heel goed politiek bestuurder zijn en een man daarin behoorlijk overtreffen...
Het gaat er juist niet om de sterkste te zijn maar ......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 21:37

MoesTuin schreef:Inderdaad Meribel, wat een onzin en zo'n figuur maakt weer o.a de SGP en christelijk nederland belachelijk.

In aanvulling op eerdere voorbeelden...
Een vrouw baart kinderen
Een vrouw wordt doorgaans ouder....
Een vrouw doet niet van die onnozele ondoordachte uitspraken.....

Een vrouw kan een heel goed politiek bestuurder zijn en een man daarin behoorlijk overtreffen...
Het gaat er juist niet om de sterkste te zijn maar ......


Ik neem aan dat je doelt op Kaag vs Rutte? :D :mrgreen: :-oo :lol:

(sorry maar ik kon het niet laten :P )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2021 21:46

:muhahaha: zou het dan toch.....:mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 22:21

MoesTuin schreef::muhahaha: zou het dan toch.....:mrgreen:


Precies. Het gaat niet over spierballentaal, macht, het recht van de sterkste etcetera. Laat het op dat vlak zou zoveel misgaan in de politiek en soms ook in de kerk. Goed besturen en leiding geven gaat juist over dienstbaarheid, verbinding zoeken, oog hebben voor de ander, luisteren naar anderen etcetera. En laat er op dat vlak in de politiek vaak een en ander ontbreken in de politiek. En soms ook in de kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2021 09:22

benefietdiner schreef:Afgrijzen om uitspraken lokale voorzitter SGP-jongeren.
https://www.ad.nl/politiek/afgrijzen-om ... ~a9725056/
Ik sta helemaal achter de uitspraak gesteld door de voorzitter van de SGP jongeren Mathijs van der Tang jongeren Vallei & Rijn.
Biologisch zijn mannen sterker dan vrouwen en om die reden beter geknipt zijn voor een functie in de politiek.
Zoals Jezus ook het hoofd is van alle christenen, dezelfde manier is ook de man het hoofd van de vrouw. d:)b

Afgrijzen vind ik wel een te sterk woord hoor.
Onbegrijpelijk is een beter woord.
De man mag dan het hoofd zijn, maar zonder nek kan hij niets. :lol:
De vrouw is meestal de nek waarop het hoofd draait.
Dit standpunt is inmiddels over de houdbaarheidsdatum heen. Ik ben traditioneel ingesteld, maar als vrouwen (nog) hoger opgeleid zijn, hebben ze geleerd om te denken en hun standpunt te bepalen.
Een partijlid is niet de baas, maar bepaalt mede het beleid, dus wat is het probleem?
De SGPers hebben er totaal geen moeite mee als er een koningin op de troon zit.

Maar ik denk dat het laatste woord er nog niet over gesproken is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 10:54

Precies, het is gewoon erg opmerkelijk dat sommige mensen zich nu in allerlei rare bochten gaan wringen om toch nog te proberen hun standpunt logisch te maken maar als mannen beter zouden zijn in logos, rede, zoals Benefietdiner beweert is deze man een enorme uitzondering daarop. De redenering kort op een rij:

1 Mannen zijn biologisch sterker dan vrouwen
2 In de politiek heb je bij uitstek de sterkste mensen nodig
3 Want het draait in de politiek om gezag,
4 De Bijbel legt het uit: Zoals Christus het hoofd is van de man is de man het hoofd van de vrouw.
5 Dus is het standpunt niet ouderwets maar tijdloos

En waarom er logisch gezien geen snars van klopt:

1. Is grotendeels onjuist. Mannen zijn dan op het gebied van spierkracht sterker maar ze zijn niet slimmer of zo als je mannen en vrouwen dezelfde opvoeding en opleidingskansen geeft. Daarnaast hebben vrouwen dus een hogere levensverwachting dan mannen. Het enige is dus dat ze fysiek iets sterker zijn.
2. Waarom zou je fysiek sterke mensen nodig hebben in de politiek? Dat dat bij fysiek zwaar werk zo is snap ik maar dat is het niet. In de politiek, bij leiderschap in het algemeen heb je juist ook inlevingsvermogen, empathie, luisteren, betrouwbaarheid etc nodig. Dus dit punt slaat al helemaal nergens op.
3. Gezag is niet gekoppeld aan spierkracht. Een slimme vrouw heeft meer gezag dan een domme man, ook al zou ze het in een onderling potje vechten altijd verliezen. En och, wat doen de mannen in de politiek het momenteel toch fantastisch als het gaat om gezag....
4. Dat gaat over een huwelijk. Niet over politiek. En het gaat niet over gezag maar over dienend leiderschap. Naar elkaar toe ook. Efeze 5 in de NBV: Aanvaard elkaars gezag (vs 21) of zoals de SV zegt: Wees elkaar onderdanig. Maar de partij die "de baas speelt" is altijd erg goed in de helft van het verhaal te benadrukken en de andere helft te verzwijgen om zo de machtspositie te behouden of te versterken. En dan heb je weinig van dit Bijbelgedeelte begrepen.
5. Het standpunt is inderdaad tijdloos, mannen proberen altijd hun machtspositie met halve waarheden te behouden. Maar gelukkig wordt dat minder en wat dat betreft is het wel ouderwets.

Dus Benefietdiner, ik snap dat je graag over je hervonden conservatisme wil vertellen aan anderen maar de hele onderbouwing slaat nergens op. Bio-logisch gezien is het gewoon grote onzin.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Cahier » 22 apr 2021 11:58

Marnix schreef:Precies. Het gaat niet over spierballentaal, macht, het recht van de sterkste etcetera. Laat het op dat vlak zou zoveel misgaan in de politiek en soms ook in de kerk. Goed besturen en leiding geven gaat juist over dienstbaarheid, verbinding zoeken, oog hebben voor de ander, luisteren naar anderen etcetera. En laat er op dat vlak in de politiek vaak een en ander ontbreken in de politiek. En soms ook in de kerk.

Ongeacht of Mathijs van der Tang het over dienstbaarheid zou hebben gehad, door bijv. de voetwassing bij het laatste avondmaal te verbinden aan de tekst waarin wordt aangegeven dat de man het hoofd van de vrouw is zoals Christus het hoofd van de kerk, dan nog zou nog zowel de samenleving als het verwereldlijkt christendom ontzet reageren vanwege het standpunt dat de vrouw niet in de politiek thuis hoort. Ik ben er van overtuigd dat als hij artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP had opgelezen (waarin niets staat over sterke mannen en zwakke vrouwen) we dezelfde heisa zouden hebben.

Artikel 10 De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats.

Precies, het is gewoon erg opmerkelijk dat sommige mensen zich nu in allerlei rare bochten gaan wringen om toch nog te proberen hun standpunt logisch te maken maar als mannen beter zouden zijn in logos, rede, zoals Benefietdiner beweert is deze man een enorme uitzondering daarop.

Dit is symptomatisch voor de huidige reformatorische zuil. Bijbelse argumenten worden meer dan 3 eeuwen na Descartes niet meer geaccepteerd binnen kerk en maatschappij. Hierdoor is men gaan proberen om met de duivel de duivel te verdrijven. Gevolg is dat ook redeneringen van menig buitenissige groepering met een oppervlakkige overeenkomst (bijv. inzake vaccinatie) worden omarmd. Je hoeft zelfs niet op staan te kijken als allerlei complottheorieën plotseling naar voren worden gebracht. Ik hoorde zelfs een oudere meneer in de gemeente al spreken over de omvolking van Nederland.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 13:51

Cahier schreef:Ongeacht of Mathijs van der Tang het over dienstbaarheid zou hebben gehad, door bijv. de voetwassing bij het laatste avondmaal te verbinden aan de tekst waarin wordt aangegeven dat de man het hoofd van de vrouw is zoals Christus het hoofd van de kerk, dan nog zou nog zowel de samenleving als het verwereldlijkt christendom ontzet reageren vanwege het standpunt dat de vrouw niet in de politiek thuis hoort. Ik ben er van overtuigd dat als hij artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP had opgelezen (waarin niets staat over sterke mannen en zwakke vrouwen) we dezelfde heisa zouden hebben.

Artikel 10 De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats.


Ik denk dat dat in de kerk wel meevalt en zelfs in de wereld wel een beetje het ligt er vooral aan hoe je het brengt en dat gaat hier erg mis. Artikel 10 van de SGP bestaat namelijk al 100 jaar en daar hoor ik niet zoveel over. Ik sta er zelf totaal niet achter maar omdat men het vanuit de Bijbel onderbouwt kan ik er nog wel begrip voor opbrengen. Maar dan moet je wel met een iets betere onderbouwing komen dan deze meneer doet, die rukt namelijk een tekst uit het verband. Efeze 5 heeft niets met politiek te maken. Het gaat over het huwelijk als afspiegeling van de relatie tussen God en Zijn Kerk. En het gaat niet om wie biologisch sterker is en daarmee gezag zou afdwingen maar om dienende liefde. Je kan hoofd dus niet vertalen als "baas" of zo of "meerdere". Dus los van deze uitleg, de Bijbel leert totaal niet dat een vrouw geen leidinggevende functie in bedrijfsleven of politiek zou mogen hebben omdat de rollen dan opeens omgekeerd zouden zijn of zo. Jammer dat je dat afdoet als "verwereldlijkt christendom".

Dit is symptomatisch voor de huidige reformatorische zuil. Bijbelse argumenten worden meer dan 3 eeuwen na Descartes niet meer geaccepteerd binnen kerk en maatschappij. Hierdoor is men gaan proberen om met de duivel de duivel te verdrijven. Gevolg is dat ook redeneringen van menig buitenissige groepering met een oppervlakkige overeenkomst (bijv. inzake vaccinatie) worden omarmd. Je hoeft zelfs niet op staan te kijken als allerlei complottheorieën plotseling naar voren worden gebracht. Ik hoorde zelfs een oudere meneer in de gemeente al spreken over de omvolking van Nederland.


Het zou een hoop helpen als men Bijbelse argumenten niet zou verzinnen door dingen te verdraaien en aan te passen om zelf gelijk te krijgen of eigen voorkeurspositie veilig te stellen. Als men in plaats daarvan wat meer de nadruk had gelegd op wat de Bijbel leert, niet heersen maar dienen, was deze hele discussie niet nodig geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 22 apr 2021 14:53

"Mannen en vrouwen verschillen in hun interesses en prioriteiten. Gelijkheid van kansen zal dus nooit tot gelijkheid van uitkomst leiden."
uitspraak: filosoof Griet Vandermassen over een nieuw soort feminisme.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor meribel » 22 apr 2021 15:06

benefietdiner schreef:"Mannen en vrouwen verschillen in hun interesses en prioriteiten. Gelijkheid van kansen zal dus nooit tot gelijkheid van uitkomst leiden."
uitspraak: filosoof Griet Vandermassen over een nieuw soort feminisme.

Ja maar vandermassen is een vrouw. Die hoort niet dat soort uitspraken doen, die hoort gewoon te zwijgen


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten